Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelp, mijn kind is verslaafd!

Help, mijn kind is verslaafd!

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
B
BezorgdemoederLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben even een beetje wanhopig, het is nu nacht en alles lijkt dan erger.

Afgelopen week heb ik ontdekt dat mijn kind, 19, gebruikt. Vnl 3MCC. Wat begon op een festival, eindigde in dagelijks gebruik.

Uiteraard gaan we morgen de huisarts bellen, daar het het kind mee ingestemd.

Maar wat kan ik doen om te helpen? Volgens mij hebben we alle rommel gevonden, maar nieuw is natuurlijk zo gehaald. En als het wel lukt om ervan af te blijven, hoe heftig gaan komende dagen dan zijn?

Naast 3M is ook gokken een issue…
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heftig.

Het belangrijkste is nu denk ik er gewoon te zijn voor je kind. Niemand kiest ervoor verslaafd te raken aan wat dan ook. Trauma, onverstandige keuzes, tuurlijk, maar niemand kiest ervoor.
Dus sta open voor alles en geef er liefde voor terug. Op één voorwaarde: eerlijkheid.

Dat is ook meteen de moeilijkste misschien maar als dat er niet meer is gaat ouder/kind liefde niet meer genoeg zijn en is professionele hulp nodig. En wees ook bereid om die stap, hoe moeilijk ook, uit liefde te zetten.

Als je daarmee te laat bent kom je in een wereld van ruzies, (zelf) verwaarlozing en elke week je eigen tv terug kopen bij de lommert is ook geen pretje..En dan verlies je elkaar misschien wel voor altijd.

Heel veel kracht en liefde voor jullie!
B
BezorgdemoederLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nathaniel zei:
Dus sta open voor alles en geef er liefde voor terug. Op één voorwaarde: eerlijkheid.
Klik om te vergroten...
Dat is wat we sinds vorige week steeds gedaan hebben, laten merken dat we er zijn en willen helpen. Ondanks dat de informatie maar moeizaam naar buiten komt, ondanks dat we leugens zien, ondanks dat de waarheid steeds slechter wordt.

Externe hulp gaan we aanvragen, maar met de wachtlijsten die er zijn heb ik er een hard hoofd in.
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#4
Op dit forum zijn goede tips te vinden die helpen te herstellen bij gebruik van- of verslaving aan uppers (zoals 3mmc). Ontspannende en inspannende activiteiten, vitamines en dergelijken.
Een gokverslaving is dan weer andere koek maar is uiteindelijk ook gebaseerd op dopamine..
Kijk samen naar waar die verslaving nou vandaan komt, welk gat moet het vullen? En probeer daar samen een gezondere invulling voor te vinden.

Simpel gezegd maar wel hoe het werkt denk ik..(ex wiet en amfetaminen verslaafd)
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Goed voor jezelf blijven zorgen, zelf leuke dingen blijven doen.
Goed je eigen grenzen bewaken en aangeven/duidelijk en consequent zijn.

Mama blijven ( geen hulpverleners rol aannemen) en het allemaal voor hem willen oplossen. Of zeggen wat hij allemaal moet doen (of niet moet doen)

In je zoon blijven geloven. Vragen aan hem waarbij je hem kan ondersteunen wat vind hij fijn en wat niet.
Open communicatie ( desnoods met een mediatior/hulpverlening/POD gesprekken en dergelijke)

En misschien kan het fijn zijn om met andere ouders te praten die int zelfde schuitje zitten.

Heel veel succes ❤
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bezorgdemoeder zei:
Dat is wat we sinds vorige week steeds gedaan hebben, laten merken dat we er zijn en willen helpen. Ondanks dat de informatie maar moeizaam naar buiten komt, ondanks dat we leugens zien, ondanks dat de waarheid steeds slechter wordt.

Externe hulp gaan we aanvragen, maar met de wachtlijsten die er zijn heb ik er een hard hoofd in.
Klik om te vergroten...
Wees er voor je kind, maar zorg dat je het gebruik niet gaat faciliteren. Stel grenzen en blijf daarbij. Verder kun je helaas weinig doen. Liegen hoort bij verslaving en zal nog wel vaker gebeuren :(. Probeer dat niet persoonlijk op te vatten. Ook al komen de woorden uit jouw kind, het is de verslaving die spreekt. Een verslaving onder controle krijgen kan lang duren. Ik zou aanraden om je kind naar een kliniek te sturen, dat zal zeker helpen. Het is niet zo dat je kind er genezen uit zal komen maar leren zal hij of zij zeker. En als herstel uiteindelijk lukt heb je grote kan op een fijner kind dan ooit tevoren.

Bel eens wat klinieken om te kijken of er ergens op korte termijn plek is. Dat moet echt wel lukken. Er is een sticky post met info over klinieken in dit subforum. Je kunt in contact komen met lotgenoten via https://www.naranon.nl/meetings/
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
U heeft al goede adviezen gekregen, maar ik wilde nog een paar dingen toevoegen. Ik ben zelf overigens ook verslaafd geweest en ik heb ervaring met 3-mmc. U schreef:
Bezorgdemoeder zei:
Volgens mij hebben we alle rommel gevonden, maar nieuw is natuurlijk zo gehaald. En als het wel lukt om ervan af te blijven, hoe heftig gaan komende dagen dan zijn?
Klik om te vergroten...
Als uw kind dagelijks gebruikte dan kan ik me voorstellen dat hij of zij niet van de een op de andere dag stopt. Liegen en bedriegen over gebruik is ook een kenmerk van verslaving. Dus ik zou voorzichtig zijn met verwachtingen. Er is een goede kans dat het de komende tijd weer mis gaat.

Afbouwen zoals bij opiaten is niet nodig bij 3-mmc. 3-mmc is een stimulant en er kleven weinig risico’s aan direct stoppen. Als het uw kind lukt om te stoppen zal hij of zij een week lang veel slapen en last krijgen van allerlei lichamelijke klachten en kwaaltjes die misschien niet gevaarlijk zijn, maar wel vervelend. Na ongeveer een week gaat het lichamelijk vaak wat beter, maar gebrek aan energie en sombere gevoelens kunnen maanden aanhouden. Uw kind kan ook het gevoel hebben dat hij of zij nergens van kan genieten. Uiteindelijk gaat het over, maar het duurt lang.

Verslaving is vaak niet 1-2-3 opgelost, dus professionele hulp is noodzakelijk. De wachtlijsten verschillen per regio, maar zelf zat ik binnen twee weken in een kliniek. Hopelijk valt het mee.

Tot slot nog een kleine waarschuwing. Misschien dat uw kind op dit moment nog niet helemaal open is geweest over zijn of haar drugsgebruik. Er kleven altijd schuld- en schaamtegevoelens aan drugsverslaving. Op zich kan ik me dus voorstellen dat er bijvoorbeeld nog andere middelen in het spel zijn of dat het probleem erger is dan uw kind het doet voorkomen. Ik zeg dit niet om u te alarmeren, alleen om u voor te bereiden.

De komende tijd zal voor u en uw kind best zwaar worden. Blijf hem of haar steunen. Een te harde aanpak werkt vaak averechts.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."