Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsI'm giving up smoke

I'm giving up smoke

28 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
En wat doe je met nicotine, of is dat niet belangrijk?
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Manu76 zei:
En wat doen je met nicotine, of is dat niet belangrijk?
Klik om te vergroten...
Ik ben een beetje een bijzondere druif wat dat betreft volgens mij. Ik mix m’n wiet gewoon met tabak maar aan tabak zelf heb ik geen behoefte.

Maar het maakt wiet uiteindelijk wel verslavender natuurlijk, soms rook ik weleens een paar sigaretten van een maatje op als ik een stimulant in m’n systeem heb maar buiten dat vind ik sigaretten gewoon vies haha. 😜
T
TootjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
lientje amfetamientje zei:
Ik ben een beetje een bijzondere druif wat dat betreft volgens mij. Ik mix m’n wiet gewoon met tabak maar aan tabak zelf heb ik geen behoefte.

Maar het maakt wiet uiteindelijk wel verslavender natuurlijk, soms rook ik weleens een paar sigaretten van een maatje op als ik een stimulant in m’n systeem heb maar buiten dat vind ik sigaretten gewoon vies haha. 😜
Klik om te vergroten...
Ik heb hetzelfde, ik blow wel eens maar nog nooit hijsje van een sigaret genomen. Wel vape ik dus wel verslaafd aan nicotine
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#4
lientje amfetamientje zei:
moet dagelijks veel dingen onthouden en technische informatie verstrekken en dat begon echt te moeizaam te worden als ik maar door bleef paffen. Dus ik kapte daar gewoon lekker mee, en zo krijgen je longen ook lekker de rust tijdens de werkweek.

Dagelijks smoken gaf bij mij trouwens ook een negatief zelfbeeld, de wierie begon tegen mij te “praten” zoals je dat weleens bij LSD en truffels kan krijgen. En meestal waren dat allemaal negatieve gedachtes of het begon een aantal persoonlijke problemen aan te kaarten. Dat was trouwens ook één van de redenen waarom ik ermee gestopt ben.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit. Ik merk dat ik mijn engineeringswerk ook veel beter uitvoer, omdat ik simpelweg dingen beter onthoud. En minder fouten maak omdat ik gewoon helder en scherper ben.

Wat jij benoemt over een negatief zelfbeeld heb ik ook lange tijd mee geworstelt. En sinds ik gestopt ben met blowen merk ik pas dat het aanzienlijk minder is geworden. Wiet maakte mij op den duur depressief. Al had ik dat zelf niet door toen ik er nog midden in zat. Ook precies hoe jij het omschrijft 'alsof het tegen mij praatte' is voor mij zo ontzettend herkenbaar. Ik had dat ook op de momenten dat ik niet blowde en greep toen altijd weer naar wiet om die stem te dimmen.

Zo'n onschuldig middeltje vind ik het onderhand ook niet meer..
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een negatief zelfbeeld. Daar heb ik de afgelopen tijd vaak feedback over gehad. Ik zie dat zelf als valse bescheidenheid, maar misschien is het toch wel een beetje waar.

Ook vinden sommige mensen me erg cynisch. Ik zie dat als humoristisch realisme.

30 jaar blowen heeft dat misschien ook niet verbeterd.

Goh. Zou dat na een flinke periode van onthouding beter kunnen worden?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben zonder voorbedachte rade nu aan de derde dag zonder THC begonnen. Gecombineerd met wandelen, fietsen en werken gaat het me ineens redelijk 'makkelijk' af.

Dit terwijl ik al 30 jaar vrijwel dagelijks veel blow.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
wow @Hippie Langwaus wat goed.
en dat zomaar uit het niets, chapeau
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hippie Langwaus zei:
Een negatief zelfbeeld. Daar heb ik de afgelopen tijd vaak feedback over gehad. Ik zie dat zelf als valse bescheidenheid, maar misschien is het toch wel een beetje waar.

Ook vinden sommige mensen me erg cynisch. Ik zie dat als humoristisch realisme.

30 jaar blowen heeft dat misschien ook niet verbeterd.

Goh. Zou dat na een flinke periode van onthouding beter kunnen worden?
Klik om te vergroten...
Probeer het voor een poosje zou ik zeggen, misschien bevalt dat wel heel goed! 😁
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
lientje amfetamientje zei:
Probeer het voor een poosje zou ik zeggen, misschien bevalt dat wel heel goed! 😁
Klik om te vergroten...
Vandaag vond ik mezelf ook cynisch en zelfs negatief. Ik vind mijn werk gewoon echt niet leuk, omdat ik de strategie en beslissingen niet verstandig vind. Subtiel verwoord dit.

Ik heb geld nodig om mijn gezin te onderhouden en ik heb gelukkig wel hele fijne collega's.

Ik ga vandaag gewoon weer proberen niet te blowen of op een andere manier THC te gebruiken.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hippie Langwaus zei:
Vandaag vond ik mezelf ook cynisch en zelfs negatief. Ik vind mijn werk gewoon echt niet leuk, omdat ik de strategie en beslissingen niet verstandig vind. Subtiel verwoord dit.

Ik heb geld nodig om mijn gezin te onderhouden en ik heb gelukkig wel hele fijne collega's.

Ik ga vandaag gewoon weer proberen niet te blowen of op een andere manier THC te gebruiken.
Klik om te vergroten...
Fijn om te zien dat je vooruit wil. Hou je doel voor ogen: leuk, gezond en gezellig oud worden met je gezin toevallig?
Elke blow die je niet rookt scheelt weer eurootjes. Elke blow die je niet rookt scheelt weer rommel in je longen. Hoe meer helder je er voor je gezin bent, hoe meer je ervan kunt genieten.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
Goh. Zou dat na een flinke periode van onthouding beter kunnen worden?
Klik om te vergroten...
Waar een wil is is is een weg zegt men.
Ik zou zeggen, probeer het te ervaren.

Maar 30 jaar blowen is wel heel veel. Dus zal een hele omslag voor je worden.
Verschilt denk ik ook hoe makkelijk of moeilijk je aan de wiet etc komt.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Waar een wil is is is een weg zegt men.
Ik zou zeggen, probeer het te ervaren.

Maar 30 jaar blowen is wel heel veel. Dus zal een hele omslag voor je worden.
Verschilt denk ik ook hoe makkelijk of moeilijk je aan de wiet etc komt.
Klik om te vergroten...
Ik heb momenteel misschien wel 500 gram eigen gekweekte wiet en 150 gram verschillende soorten hasj op voorraad. Die hasj is allemaal netjes in zakjes van maximaal 5 gram bij coffeeshops gekocht.

Ik heb altijd 'angst' om zonder cannabis te zitten. Dat is me gelukkig al die 30 jaar nooit overkomen. Ik ben heel goed in voorraad op peil houden.

Overigens kan ik, als ik het wil, heel goed van drank en drugs afblijven, hoeveel ik er ook van heb.

Dit jaar ben ik bijvoorbeeld gestopt om mijn alcoholisme te praktiseren, maar ik heb nog minimaal 300 liter speciaalbier en nog een bescheiden collectie single malts op voorraad. Hoewel dit onhandig lijkt, kan ik daar 'gewoon' vanaf blijven.

Een duidelijk doel is het meest doorslaggevend voor succes. Doorzettingsvermogen heb ik meestal genoeg als ik eenmaal overtuigd ben.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
500 gram wiet.
150 gram hasj
300 liter speciaalbier.

Ge-wel-dig.
Ik geloof graag dat jij nooit mis hebt gegrepen afgelopen 30 jaar :)
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#14
StraffeNeel zei:
Fijn om te zien dat je vooruit wil. Hou je doel voor ogen: leuk, gezond en gezellig oud worden met je gezin toevallig?
Elke blow die je niet rookt scheelt weer eurootjes. Elke blow die je niet rookt scheelt weer rommel in je longen. Hoe meer helder je er voor je gezin bent, hoe meer je ervan kunt genieten.
Klik om te vergroten...
Je slaat de spijker op zijn kop @StraffeNeel.

Leuk, gezellig, helder en gezond oud worden met mijn gezinnetje. Dat verdient mijn gezin en dat verdien ik zelf ook. ❤️
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
[QUOTE="Kordie, post: 1915899, member: 173122"
..
....en ik weet dat mocht ik ergens een trekje van een peuk pakken, ik binnen no time weer full-time tabak roker ben.
[/QUOTE]

Dit is kenmerkend voor verslaafd zijn.
Ik heb hetzelfde met alcohol.
Ik drink al meer dan 25 jaar geen druppel, maar bij warm zonnig weer krijg ik weleens trek in een koud glas bier.
Als ik daaraan zou toegeven, zit ik binnen een week aan tientallen glazen bier, dat staat al vast.
Dus ontloop ik warme zonnige dagen qua in de zon stevig werk te doen en dorst te krijgen....
K
KruisverstuiverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dag lezers,

Stoppen met blowen, dat is wat ik moet doen.

Laat ik mijzelf eerst eens even voorstellen. Ik ben Bourgondiër, een jongen van bijna 30 jaar die al zo'n 10 jaar dagelijks blowt en rookt, met een aantal korte periodes van onthouding. Drugs vind ik sowieso wel leuk, maar bij wiet ligt echt mijn zwakte.
Vorig jaar heb ik zo'n twee a drie maanden niet geblowd en daarbij had ik ook de hulp ingeschakeld van verslavingszorg. Met oud en nieuw dacht ik: nu mag het wel een keer.
Dus ik naar de shop om één zakje te halen, maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Vrij snel daarna blowde ik weer dagelijks. Gelukkig ben ik wel mindere hoeveelheden wiet gaan roken. Daar waar ik eerder dagelijks zo'n 2 gram wiet rookte, rook ik nu zo'n 0,8 gram per dag. Ik blow alleen 's avonds, maar dat vind ik nog steeds te veel. Het kost een godsvermogen en ik word er niet bepaald socialer, energieker, gemotiveerder en gezonder van. Het blijft wel lekker natuurlijk, maar dat hoeft niet elke dag. :wink:

Ik heb mijzelf de laatste maanden vaker voorgenomen om te stoppen of te minderen, maar elke keer stel ik die "laatste dag" uit.
Sinds een week ben ik er serieus mee bezig en ik heb hier ook gesprekken over gevoerd met mensen die dichtbij mij staan.
Eigenlijk wil ik niet helemaal stoppen, maar soms ben ik bang dat dat mij niet lukt. Misschien dat ik eerst echt een lange tijd gestopt moet zijn voordat ik het weer kan proberen.
Of misschien kan ik wel helemaal nooit meer blowen. We gaan het zien.

Dit topic heb ik aangemaakt om dagelijks mijn ervaring (moeilijkheden of meevallers, openbaringen, you name it) te delen van het in eerste instantie twee weken lang stoppen met blowen. Dit klinkt misschien als een makkie, maar ik zeg twee weken om het makkelijker vol te houden. "Voor altijd" of " een maand" klinkt zo lang. Na die twee weken verleng ik het wel weer, eerst maar eens zien.
Wat ik hoop is dat ik motivatie haal uit het dagelijks schrijven van een update. Een soort van dagboek bijhouden. Niet echt mijn ding, maar ik houd wel van schrijven.
Ik ben benieuwd of het mij gaat helpen om hier van mij af te schrijven. Het lijkt mij in ieder geval waardevol om jullie ervaringen/tips te lezen en de mijne met jullie te delen.

Woensdag lijkt mij een mooi moment om voor twee weken afscheid te nemen: lekker midden in de week en voor ik het weet is het weekend. De wiet die ik nog heb liggen is dan ook op, en de rest van de zooi (grinder, vloei etc.) gooi ik weg. Geen verleiding.
Vanaf woensdag dus een dagelijkse update! Ik ben benieuwd welke reacties ik dan te lezen krijg als ik weer inlog.

Ik weet dat ik het kan, maar kan ik het na verloop van tijd ook alleen af en toe in het weekend?


Met vriendelijke groet,

Bourgondiër
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Succes!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bourgondiër zei:
maar kan ik het na verloop van tijd ook alleen af en toe in het weekend
Klik om te vergroten...

Eens verslaafd, altijd verslaafd.
Een kruimel teveel en 3 gram te weinig.
Twee gezegdes die vaak wel op gaan.

Maar het ligt natuurlijk aan meer factoren. Zolang je niet drugs gaat gebruiken om je emoties te verstoppen etc lukt het op den duur misschien wel. In iedergeval moet dat denk ik niet het doel zijn. Eerst back to earth
K
KruisverstuiverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Eens verslaafd, altijd verslaafd.
Een kruimel teveel en 3 gram te weinig.
Twee gezegdes die vaak wel op gaan.

Maar het ligt natuurlijk aan meer factoren. Zolang je niet drugs gaat gebruiken om je emoties te verstoppen etc lukt het op den duur misschien wel. In iedergeval moet dat denk ik niet het doel zijn. Eerst back to earth
Klik om te vergroten...
In die gezegdes kan ik mij helaas bijzonder goed vinden. Zou willen dat ik het tegendeel kan bewijzen, maar de behoefte om vanavond te blowen is zeker aanwezig. Volgens mij kan je dat best verslaving noemen.

Ik ben niet gaan blowen om (bewust) emoties of gevoelens te temperen, maar ergens vrees ik dat ik dat onbewust toch wel doe. Maar zoals je zegt: eerst back to earth. Eerst maar eens zien hoe het mij vanavond afgaat en of ik mijzelf ervan kan weerhouden om naar de shop te lopen. Deze is tot 22.30 uur open, dus heb nog even te gaan..
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#20
Leuke referentie naar snoop dogg. Je weet alleen wel dat hij niet echt gestopt is 😜? Heb je ook al bedacht wat je dit jaar gaat doen als oud en nieuw aangebreekt? Aangezien je aangeeft dat je vorige stoppoging op die dag nat ging?

Succes, hopelijk valt je afkick mee!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."