Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsI'm giving up smoke

I'm giving up smoke

28 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
[QUOTE="Kordie, post: 1915899, member: 173122"
..
....en ik weet dat mocht ik ergens een trekje van een peuk pakken, ik binnen no time weer full-time tabak roker ben.
[/QUOTE]

Dit is kenmerkend voor verslaafd zijn.
Ik heb hetzelfde met alcohol.
Ik drink al meer dan 25 jaar geen druppel, maar bij warm zonnig weer krijg ik weleens trek in een koud glas bier.
Als ik daaraan zou toegeven, zit ik binnen een week aan tientallen glazen bier, dat staat al vast.
Dus ontloop ik warme zonnige dagen qua in de zon stevig werk te doen en dorst te krijgen....
K
KruisverstuiverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dag lezers,

Stoppen met blowen, dat is wat ik moet doen.

Laat ik mijzelf eerst eens even voorstellen. Ik ben Bourgondiër, een jongen van bijna 30 jaar die al zo'n 10 jaar dagelijks blowt en rookt, met een aantal korte periodes van onthouding. Drugs vind ik sowieso wel leuk, maar bij wiet ligt echt mijn zwakte.
Vorig jaar heb ik zo'n twee a drie maanden niet geblowd en daarbij had ik ook de hulp ingeschakeld van verslavingszorg. Met oud en nieuw dacht ik: nu mag het wel een keer.
Dus ik naar de shop om één zakje te halen, maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Vrij snel daarna blowde ik weer dagelijks. Gelukkig ben ik wel mindere hoeveelheden wiet gaan roken. Daar waar ik eerder dagelijks zo'n 2 gram wiet rookte, rook ik nu zo'n 0,8 gram per dag. Ik blow alleen 's avonds, maar dat vind ik nog steeds te veel. Het kost een godsvermogen en ik word er niet bepaald socialer, energieker, gemotiveerder en gezonder van. Het blijft wel lekker natuurlijk, maar dat hoeft niet elke dag. :wink:

Ik heb mijzelf de laatste maanden vaker voorgenomen om te stoppen of te minderen, maar elke keer stel ik die "laatste dag" uit.
Sinds een week ben ik er serieus mee bezig en ik heb hier ook gesprekken over gevoerd met mensen die dichtbij mij staan.
Eigenlijk wil ik niet helemaal stoppen, maar soms ben ik bang dat dat mij niet lukt. Misschien dat ik eerst echt een lange tijd gestopt moet zijn voordat ik het weer kan proberen.
Of misschien kan ik wel helemaal nooit meer blowen. We gaan het zien.

Dit topic heb ik aangemaakt om dagelijks mijn ervaring (moeilijkheden of meevallers, openbaringen, you name it) te delen van het in eerste instantie twee weken lang stoppen met blowen. Dit klinkt misschien als een makkie, maar ik zeg twee weken om het makkelijker vol te houden. "Voor altijd" of " een maand" klinkt zo lang. Na die twee weken verleng ik het wel weer, eerst maar eens zien.
Wat ik hoop is dat ik motivatie haal uit het dagelijks schrijven van een update. Een soort van dagboek bijhouden. Niet echt mijn ding, maar ik houd wel van schrijven.
Ik ben benieuwd of het mij gaat helpen om hier van mij af te schrijven. Het lijkt mij in ieder geval waardevol om jullie ervaringen/tips te lezen en de mijne met jullie te delen.

Woensdag lijkt mij een mooi moment om voor twee weken afscheid te nemen: lekker midden in de week en voor ik het weet is het weekend. De wiet die ik nog heb liggen is dan ook op, en de rest van de zooi (grinder, vloei etc.) gooi ik weg. Geen verleiding.
Vanaf woensdag dus een dagelijkse update! Ik ben benieuwd welke reacties ik dan te lezen krijg als ik weer inlog.

Ik weet dat ik het kan, maar kan ik het na verloop van tijd ook alleen af en toe in het weekend?


Met vriendelijke groet,

Bourgondiër
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Succes!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bourgondiër zei:
maar kan ik het na verloop van tijd ook alleen af en toe in het weekend
Klik om te vergroten...

Eens verslaafd, altijd verslaafd.
Een kruimel teveel en 3 gram te weinig.
Twee gezegdes die vaak wel op gaan.

Maar het ligt natuurlijk aan meer factoren. Zolang je niet drugs gaat gebruiken om je emoties te verstoppen etc lukt het op den duur misschien wel. In iedergeval moet dat denk ik niet het doel zijn. Eerst back to earth
K
KruisverstuiverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Eens verslaafd, altijd verslaafd.
Een kruimel teveel en 3 gram te weinig.
Twee gezegdes die vaak wel op gaan.

Maar het ligt natuurlijk aan meer factoren. Zolang je niet drugs gaat gebruiken om je emoties te verstoppen etc lukt het op den duur misschien wel. In iedergeval moet dat denk ik niet het doel zijn. Eerst back to earth
Klik om te vergroten...
In die gezegdes kan ik mij helaas bijzonder goed vinden. Zou willen dat ik het tegendeel kan bewijzen, maar de behoefte om vanavond te blowen is zeker aanwezig. Volgens mij kan je dat best verslaving noemen.

Ik ben niet gaan blowen om (bewust) emoties of gevoelens te temperen, maar ergens vrees ik dat ik dat onbewust toch wel doe. Maar zoals je zegt: eerst back to earth. Eerst maar eens zien hoe het mij vanavond afgaat en of ik mijzelf ervan kan weerhouden om naar de shop te lopen. Deze is tot 22.30 uur open, dus heb nog even te gaan..
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#6
Leuke referentie naar snoop dogg. Je weet alleen wel dat hij niet echt gestopt is 😜? Heb je ook al bedacht wat je dit jaar gaat doen als oud en nieuw aangebreekt? Aangezien je aangeeft dat je vorige stoppoging op die dag nat ging?

Succes, hopelijk valt je afkick mee!
K
KruisverstuiverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Koffieb00n zei:
Leuke referentie naar snoop dogg. Je weet alleen wel dat hij niet echt gestopt is 😜? Heb je ook al bedacht wat je dit jaar gaat doen als oud en nieuw aangebreekt? Aangezien je aangeeft dat je vorige stoppoging op die dag nat ging?

Succes, hopelijk valt je afkick mee!
Klik om te vergroten...
Haha, thanks. Ben mij er inderdaad van bewust dat hij niet echt gestopt is, maar vandaar ook de referentie. Stoppen of pauzeren. Al denk ik dat die ouwe Snoop niet eens een pauze inlast haha.

Met oud en nieuw heb ik wel leuke feestjes in het verschiet waar waarschijnlijk ook wel andere drugs op tafel komen. Alleen moet ik nu zelf gaan afwegen of ik dan überhaupt wel drugs wil doen. Het gaat het niet-blowen sowieso bemoeilijken. Maar misschien is het ook weleen dag om te zeggen: "nu mag het, mits ik het morgen niet weer doen". Maar dat is vooraf natuurlijk makkelijk zeggen.

Bedankt, ik ga mijn best doen!
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Succes Bourgondiër! 💪

Ik heb ook al een paar keer zitten afwegen om er mee te stoppen. Al moet ik zeggen dat ik al een poosje gestopt ben met dagelijks blowen, 1 of 2 jointjes in het weekend is wel prima.

Je zegt zelf dat je het nog eventueel alleen in het weekend zou willen doen maar wiet is een beetje een insluiper. Meestal zie ik overal positieve praat over cannabis maar op den duur haalt het je mentaal een beetje in en houdt het je onder zijn groene duim.

Sommige mensen beginnen er paranoïde van te raken, sommige mensen gebruiken het om “normaal” te functioneren wat natuurlijk de omgekeerde wereld is, voor sommige mensen is het gewoon gewenning. “Oh, ik heb niks te doen, er is niemand thuis. Fuck it, we steken er een aan.”

Meestal wordt het op een gegeven ook gebruikt om problemen te onderdrukken, stress van je schouders af te laten glijden. Ik ken het gevoel maar al te goed na wat hectische werkweken of familie/relatiedrama. Het is dan ook wel erg moeilijk om op zulke momenten niet aan een jointje te denken voor wat escapisme.

Het venijnige zit em eigenlijk niet eens met het cold turkey stoppen, dat levert hooguit wat emotionele onstabiliteit en zeer levendige dromen voor een paar dagen. Maar het is bij cannabis op lange termijn extreem lastig om er van af te blijven. De meeste mensen kunnen met een beetje wilskracht zo een maand stoppen, maar er zal toch een keer iets tegenvallen in je leven en dan is het heel moeilijk om niet naar een substantie te grijpen wat je van binnen en buiten kent, waarvan je weet dat je er wat stoom mee kan afblazen zonder directe consequenties.

De redenering en rationalisering is voor iedereen anders natuurlijk, ik vind een jointje in het weekend wel kunnen, mits je het kunt houden bij het weekend of speciale gelegenheden en je relaties en werk er niet onder lijden. Maar goed, wiet is zeker niet het heilige boontje zoals veel beginnende smokers insinueren.

Ik smoke zelf inmiddels al 9 jaar en kan al m’n potentiële verslavingen aardig in de hand houden. Toch denk ik wel dat ik wiet nooit meer los laat, het misbruiken ben ik al lang klaar mee en een lange break is helemaal niks mis mee, maar toch blijf je terugkomen, alsof je een oude vriend tegenkomt.

Voor stress, pijn, depressie is en blijft het toch een wondermiddel als ik het moet vergelijken met de pillen die je van je huisarts of therapeut zou meekrijgen en hoe diep je daarmee in de shit kan geraken.
K
KruisverstuiverLid
01-01-2024, 00:00
#9
lientje amfetamientje zei:
Succes Bourgondiër! 💪

Ik heb ook ... shit kan geraken.
Klik om te vergroten...
Bedankt Amfetalientje! :wink:

Bij wat je zegt sluit ik mij volkomen aan, zowel de positieve als de negatieve kanten van cannabis.
Het is ook gewoon gewenning, waarbij het makkelijker is om in het oude gedrag door te gaan dan de cyclus te doorbreken. Maar als die doorbraak er eenmaal is, kan het onwijs makkelijk gaan (het stoppen dan). Alleen is dat juist zo moeilijk, het doorbreken van een patroon. Het is niet voor niets zo dat gedragsverandering één van de moeilijkste veranderingen is die er bestaan, maar juist zo nodig is.

Ik ben wel erg benieuwd hoe jij uiteindelijk van je dagelijkse gebruik bent afgekomen. Heb je lang dagelijks geblowt? En hoe lang ben je er nu van af?
Was het lastig om het te beperken tot het weekend?
Zelf merk ik namelijk iedere keer dat ik denk "alleen in het weekend", ik ook denk "maar dan maakt het nu doordeweeks toch ook niet echt uit als ik een blowtje rook?". Dit komt mede door, zoals jij ook al benoemde, de positieve praat over en normalisering van cannabis. Raar hoe je psyche je van plannen kan afhouden waarvan je weet dat ze goed/beter voor je zijn.

En in het algemeen wil ik iedereen bedanken voor de reacties! Fijn om te lezen en hierdoor weet ik ook dat ik niet de enige ben die met dit probleem kampt.

Liefde van de Bourgondiër

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."