Bedankt Amfetalientje!
Bij wat je zegt sluit ik mij volkomen aan, zowel de positieve als de negatieve kanten van cannabis.
Het is ook gewoon gewenning, waarbij het makkelijker is om in het oude gedrag door te gaan dan de cyclus te doorbreken. Maar als die doorbraak er eenmaal is, kan het onwijs makkelijk gaan (het stoppen dan). Alleen is dat juist zo moeilijk, het doorbreken van een patroon. Het is niet voor niets zo dat gedragsverandering één van de moeilijkste veranderingen is die er bestaan, maar juist zo nodig is.
Ik ben wel erg benieuwd hoe jij uiteindelijk van je dagelijkse gebruik bent afgekomen. Heb je lang dagelijks geblowt? En hoe lang ben je er nu van af?
Was het lastig om het te beperken tot het weekend?
Zelf merk ik namelijk iedere keer dat ik denk "alleen in het weekend", ik ook denk "maar dan maakt het nu doordeweeks toch ook niet echt uit als ik een blowtje rook?". Dit komt mede door, zoals jij ook al benoemde, de positieve praat over en normalisering van cannabis. Raar hoe je psyche je van plannen kan afhouden waarvan je weet dat ze goed/beter voor je zijn.
En in het algemeen wil ik iedereen bedanken voor de reacties! Fijn om te lezen en hierdoor weet ik ook dat ik niet de enige ben die met dit probleem kampt.
Liefde van de Bourgondiër
Het doorbreken van de cyclus kan lastig zijn, maar is zoals je zelf al noemt vooral de lifestyle verandering oftewel de gedragsverandering die het meest lastig is.
Bij mij een voorbeeld, ik ben geen feestbeest dus meestal ben ik in het weekend lekker thuis. Maarja, dan heb je altijd wel een stukje entertainment voor jezelf en hoe maak je dat nog interessanter? Met een biertje of een jointje natuurlijk.
Hoe verander je dat? Men zegt dan, ga lekker iets anders doen met je tijd. Een boek lezen/schrijven, muziek maken, tekenen, uitgaan, tijd spenderen met familie en vrienden. En in mijn gedachte zijn die activiteiten ook best leuk om te doen met een jointje erbij haha.
Wat mij vooral binnen de grenzen houdt is heel simpel: mijn werk. Dat brengt automatisch structuur en discipline in je leven. Ik moet vroeg opstaan en lange dagen maken met meestal 10 uur of langer en moet dagelijks veel dingen onthouden en technische informatie verstrekken en dat begon echt te moeizaam te worden als ik maar door bleef paffen. Dus ik kapte daar gewoon lekker mee, en zo krijgen je longen ook lekker de rust tijdens de werkweek.
Dagelijks smoken gaf bij mij trouwens ook een negatief zelfbeeld, de wierie begon tegen mij te “praten” zoals je dat weleens bij LSD en truffels kan krijgen. En meestal waren dat allemaal negatieve gedachtes of het begon een aantal persoonlijke problemen aan te kaarten. Dat was trouwens ook één van de redenen waarom ik ermee gestopt ben.
Vandaar dat ik er nu alleen in het weekend er eentje opsteek, ik heb geen verplichtingen en hoge verwachtingen van collega’s meer, geen structuur en discipline zijn meer van mij vereist, dus kun je lekker je gang gaan.
Ik weet zeker als je voet bij stuk houdt dat je echt wel van je wiet verslaving af kan komen, ik heb het ook een aantal keren een paar maanden volhouden.
Maar ik vind het gewoon heerlijk om zo nu en dan er eentje op te steken. Net zoals iemand een koud pilsje of een glaasje 12 jaar oude single malt scotch lekker vind op z’n tijd. (en laat ik die nou ook best lekker vinden 😋)