Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsonder invloed naar een meeting

onder invloed naar een meeting

14 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben je geweest of ga je vanmiddag @Don Draper ?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zat een keer in groepstherapie met iemand die overduidelijk aan de coke zat op dat moment. Vrij frustrerend voor het groepsproces. Maar goed, was wel iets anders dan een meeting natuurlijk.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hiermee bedoel ik niet dat ik dronken, stoned en lallend naar een meeting zou gaan. Maar ik heb helaas niet de optie of mogelijkheid in het leven om in mijn agenda iets vooruit te plannen en dat ook uit te voeren. Het kan wel, maar moet zo vaak dingen afzeggen als ik het plan dat ik het nauwelijks meer kan verkroppen

Ik kan wel in kwestie van uren of last minute ergens naartoe gaan. Of soms iets plannen en dan met een stevige medicijn dosis het ter uitvoering brengen. Maar als ik vroeg begin met gebruiken en in de middag of avond is er meet, ging ik maar niet want had gebruikt.

Maar als ik dat doe, paar mg risperidon 3 mg lorazepam of biertje of wietje en dan op een meet komen. Is dat een no go?

In professioneel gebied (GGZ of WMO) moest ik altijd nuchter zijn bij een afspraak. Weet niet hoe het bij een NA of vergelijkbaar iets meeting is?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Volgens mij mag je gaan. Niet om iets in te brengen maar om te luisteren. Correct me als ik fout zit meetinggangers
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je mag onder invloed op een meeting zijn, maar je kunt daarmee wel de anderen mogelijk triggeren. 12 stappen programma's zijn programma's van geheelonhouding, dwz je moet wel willen stoppen. Dat het niet lukt daar kan iedereen wel begrip voor opbrengen, dat is nou eenmaal verslaving.

Bier"tje" en Wiet"je" is niet echt de instelling die verwacht wordt bij AA, CA, NA, enz. Maar die wil kun je ook wel krijgen door naar de meetings te gaan. Zelfs als je dat nu nog niet wil.

Wat wil je er halen? Als je in de 24h voorafgaand aan de meeting hebt gebruikt dan mag je alleen luisteren en niet spreken. Je kunt uiteraard voor en na de meeting wel kletsen.

De hamvraag: ben je bereid om met alle niet-voorgeschreven middelen te stoppen?

Ga er eerst maar eens nuchter heen als dat lukt. Ik denk dat je er niet echt lekker zit als je onder invloed bent. Dan reken ik voorgeschreven medicatie niet mee he. Ga zitten en luisteren naar de overeenkomsten.

Als ik het me goed herinner worstel je met psychische problemen toch? Misschien is een Double Trouble meeting dan wel een goed begin. Hoewel daar kunnen ook ADHDers zitten en het kan dus wat onrustiger zijn (meetings zijn over het algemeen wel rustig hoor).
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alleen luisteren is ook goed!

Het is nu s'ochtends bijvoorbeeld. Stel er is zo een meeting en ik moet met het OV en het lukt me dan is het me waard.

Heb een wietje net op. Als ik dan dit als excuus ga gebruiken om niet te gaan, kan ik bij wijze van spreken nooit gaan. De eerste keer/keren bedoel ik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Don Draper zei:
Alleen luisteren is ook goed!

Het is nu s'ochtends bijvoorbeeld. Stel er is zo een meeting en ik moet met het OV en het lukt me dan is het me waard.

Heb een wietje net op. Als ik dan dit als excuus ga gebruiken om niet te gaan, kan ik bij wijze van spreken nooit gaan. De eerste keer/keren bedoel ik.
Klik om te vergroten...
Er zijn meetings op zondagochtend. Let's go :)

https://ca-holland.nl/meetinglijst/ca-meetinglijst.pdf
www.nanederland.nl

Bijeenkomsten - Narcotics Anonymous Nederland

Bijeenkomsten Archive - Narcotics Anonymous Nederland
www.nanederland.nl www.nanederland.nl
aa-nederland.nl

Adressen AA Nederlandstalige Groepen - AA nederland

Adressen AA Nederlandstalige Groepen Het doel van alle AA groepsbijeenkomsten, zoals in onze Preambule (Omschrijving van AA) vastgelegd, is het in staat stellen van AA leden “hun ervaring, kracht en hoop met elkaar te delen om hun gemeenschappelijk probleem op te lossen en anderen te helpen...
aa-nederland.nl aa-nederland.nl
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ben laatst voor het eerst naar een meeting geweest waarbij ik niet mocht sharen omdat ik de 24 uur daarvoor nog gebruikt had. Dat hield in, de nacht ervoor, de hele nacht. Iemand had mij mee gevraagd omdat die wist dat ik weer in gebruik was. Heb ook aan diegene aangegeven dat ik nog gebruikt had, wilde eerlijk zijn.
Ik was nieuwkomer op de betreffende meeting en heb aangegeven dat ik een nieuwe start wilde maken. Ik werd zooooo goed ontvangen en ben daarna clean gebleven.

Vorige week was er iemand die was ook nog in gebruik, heeft de hele tijd zitten huilen. Ik had echt het idee dat er iets gebeurde bij haar, ze had zo veel emotie.

Iemand die uit gewoonte een biertje en een pammetje neemt dat vind ik te makkelijk. Als je niet wilt stoppen dan moet je niet naar een meeting gaan. Het is niet voor de gezelligheid.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
De AA heeft als regel dat men altijd nuchter moet zijn bij meetings. Logisch. Je verleid anderen, je bent niet jezelf en kan je niet genezen en je verstoort het verband in de groep. Buiten mag je doen wat je wilt, binnen zit je voor hetzelfde probleem en de gelijkenis en saamhorigheid is een van de succes punten van AA (hoewel ik tegen de AA ben in de zin dat ik sympathie heb maar fel tegen 2 stappen uit het programma ben).
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dirkjan zei:
De AA heeft als regel dat men altijd nuchter moet zijn bij meetings. Logisch. Je verleid anderen, je bent niet jezelf en kan je niet genezen en je verstoort het verband in de groep. Buiten mag je doen wat je wilt, binnen zit je voor hetzelfde probleem en de gelijkenis en saamhorigheid is een van de succes punten van AA (hoewel ik tegen de AA ben in de zin dat ik sympathie heb maar fel tegen 2 stappen uit het programma ben).
Klik om te vergroten...
Daarnaast, waar ik even op door wil gaan, hoe ga je enig probleem oplossen als je gebruikt om te ontsnappen aan de dingen die je juist leert om ermee om te kunnen gaan? Ik zeg niet dat mensen naast hun therapie, ik vroeger ook een tijd, gebruikte. Maar als ik echt moest werken aan mezelf kon ik dat alleen nuchter doen.

Als je toch blowverslaafd bent, en je bent elke dag continu stoned, dan ben je toch niet in staat de therapie uit zo’n groep tot je te nemen? Ik zeg niet dat het makkelijk is cold turkey te gaan maar bij mij kwam het echte ontwikkelen en begrijpen pas nadat ik een paar dagen nuchter was. Toen kon ik verder.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Ben je geweest of ga je vanmiddag @Don Draper ?
Klik om te vergroten...
Nee ben de reacties van vandaag aan het verwerken.

In plaats ervan met religie en later vandaag Feyenoord bezig. Als ik naar buiten ga vandaag kan ik beter naar de bibliotheek ook even gaan. Dit allemaal houd me wel bezig!

Maar ik kan wel wat met de reacties!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
De vrouw die vorige week onder invloed was, die was echt zo verdrietig. Ze had een programma in het buitenland gevolgd en dat was niet gelukt. Zij straalde aan alle kanten uit dat ze wilde stoppen met alcohol.

Maar als iemand uit een soort onverschilligheid naar een meeting gaat tijdens gebruik zou dat een beetje apart zijn. Wie houd je dan voor de gek.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alinde zei:
De vrouw die vorige week onder invloed was, die was echt zo verdrietig. Ze had een programma in het buitenland gevolgd en dat was niet gelukt. Zij straalde aan alle kanten uit dat ze wilde stoppen met alcohol.

Maar als iemand uit een soort onverschilligheid naar een meeting gaat tijdens gebruik zou dat een beetje apart zijn. Wie houd je dan voor de gek.
Klik om te vergroten...
Okay, maar aan de andere kant, je moet ergens beginnen! Stel je voor dat jij degene was die ten einde raad op een meeting zou zitten.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja ik bedoel juist, het was zo goed dat ze er was!
Ben na afloop naar haar toe gegaan. We hebben allemaal zo’n moment gehad.

En ja als t een keuze is tussen onder invloed naar een meeting gaan of helemaal niet, dan is misschien onder invloed beter. Misschien spreekt iets of iemand je toch aan.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Don Draper in principe zijn er maar 12 'regels' voor groepen bij NA, CA of AA. Die noemen we de 12 tradities.

Traditie 3 zegt: de enige voorwaarde voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken.

Er staat verder niets over of je onder invloed op een meeting mag zijn in de tradities. Als je naar de andere tradities kijkt, kan je daar zelfs uithalen dat je geen enkele verslaafde aan de deur mag weigeren, zolang diegene herstel zoekt. (Ja dit was in corona een lastig dingetje met al die limieten aan hoeveel personen in een ruimte)

Iemand heeft ooit twee dingen meegegeven toen ik net op de meetings kwam: je bent nooit te laat voor een meeting, er is altijd plek op een meeting al moet je in de vensterbank zitten. Als jij het verlangen hebt om te stoppen, ben je welkom.

Elke groep is dan wel weer autonoom en mag zelf ook bepaalde gedragsregels stellen, zolang die maar niet in strijd zijn met de tradities.

Dit:
Dirkjan zei:
De AA heeft als regel dat men altijd nuchter moet zijn bij meetings.
Klik om te vergroten...
Vind ik dan ook een kwalijke zaak, omdat die in strijd is met die tradities zoals ik ze opvat. Deze regel kan niet, is mijn mening.

_shikantaza zei:
Je mag onder invloed op een meeting zijn, maar je kunt daarmee wel de anderen mogelijk triggeren. 12 stappen programma's zijn programma's van geheelonhouding, dwz je moet wel willen stoppen. Dat het niet lukt daar kan iedereen wel begrip voor opbrengen, dat is nou eenmaal verslaving.

Bier"tje" en Wiet"je" is niet echt de instelling die verwacht wordt bij AA, CA, NA, enz. Maar die wil kun je ook wel krijgen door naar de meetings te gaan. Zelfs als je dat nu nog niet wil.
Klik om te vergroten...
Maar dit is inderdaad wel de instelling. We zeggen ook weleens: you can't blame an addict for behaving like one.

We zijn er allemaal geweest. Op de meest achterlijke momenten onder invloed geweest (ook op werk, etc.) Zelf heb ik perioden van weken tot maanden gehad dat ik onder invloed op de meetings kwam. En telkens werd ik hartelijk ontvangen. Sommigen hadden er juist respect voor omdat ze zagen dat ik wel wilde, dat ik probeerde, maar dat het me gewoon niet lukte.

Can't blame an addict for behaving like an addict.

_shikantaza zei:
Wat wil je er halen? Als je in de 24h voorafgaand aan de meeting hebt gebruikt dan mag je alleen luisteren en niet spreken.
Klik om te vergroten...
Dit is dus zo'n groeps specifieke regel. Die geld niet overal. Helaas lijkt het wel alsof overal bij NA dit als een NA regel gezien wordt en iedere groep deze klakkeloos overneemt. Dat schijnt van een bewuste (zal 'm hier niet benoemen) meeting af te stammen die in een kliniek zit. Daar kwamen zoveel nieuwkomers onder invloed dat het echt te gortig werd en er geen herstel meer te halen viel. Die meeting bestaat al heel lang en veel andere meetings zullen hun format over genomen hebben.

Wij hebben deze 'regel' laatst juist weer afgeschaft bij een van onze meetings.

Oké, nu kan de NA-nerd modus wel weer uit 😂

_shikantaza zei:
Ga er eerst maar eens nuchter heen als dat lukt. Ik denk dat je er niet echt lekker zit als je onder invloed bent. Dan reken ik voorgeschreven medicatie niet mee he. Ga zitten en luisteren naar de overeenkomsten.
Klik om te vergroten...
Dit dus 🙏

Lekker over je heen laten komen en inderdaad kijken naar de overeenkomsten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."