#1
Ben je geweest of ga je vanmiddag @Don Draper ?
Er zijn meetings op zondagochtend. Let's goAlleen luisteren is ook goed!
Het is nu s'ochtends bijvoorbeeld. Stel er is zo een meeting en ik moet met het OV en het lukt me dan is het me waard.
Heb een wietje net op. Als ik dan dit als excuus ga gebruiken om niet te gaan, kan ik bij wijze van spreken nooit gaan. De eerste keer/keren bedoel ik.
www.nanederland.nl
Daarnaast, waar ik even op door wil gaan, hoe ga je enig probleem oplossen als je gebruikt om te ontsnappen aan de dingen die je juist leert om ermee om te kunnen gaan? Ik zeg niet dat mensen naast hun therapie, ik vroeger ook een tijd, gebruikte. Maar als ik echt moest werken aan mezelf kon ik dat alleen nuchter doen.De AA heeft als regel dat men altijd nuchter moet zijn bij meetings. Logisch. Je verleid anderen, je bent niet jezelf en kan je niet genezen en je verstoort het verband in de groep. Buiten mag je doen wat je wilt, binnen zit je voor hetzelfde probleem en de gelijkenis en saamhorigheid is een van de succes punten van AA (hoewel ik tegen de AA ben in de zin dat ik sympathie heb maar fel tegen 2 stappen uit het programma ben).
Nee ben de reacties van vandaag aan het verwerken.Ben je geweest of ga je vanmiddag @Don Draper ?
Okay, maar aan de andere kant, je moet ergens beginnen! Stel je voor dat jij degene was die ten einde raad op een meeting zou zitten.De vrouw die vorige week onder invloed was, die was echt zo verdrietig. Ze had een programma in het buitenland gevolgd en dat was niet gelukt. Zij straalde aan alle kanten uit dat ze wilde stoppen met alcohol.
Maar als iemand uit een soort onverschilligheid naar een meeting gaat tijdens gebruik zou dat een beetje apart zijn. Wie houd je dan voor de gek.
Vind ik dan ook een kwalijke zaak, omdat die in strijd is met die tradities zoals ik ze opvat. Deze regel kan niet, is mijn mening.De AA heeft als regel dat men altijd nuchter moet zijn bij meetings.
Maar dit is inderdaad wel de instelling. We zeggen ook weleens: you can't blame an addict for behaving like one.Je mag onder invloed op een meeting zijn, maar je kunt daarmee wel de anderen mogelijk triggeren. 12 stappen programma's zijn programma's van geheelonhouding, dwz je moet wel willen stoppen. Dat het niet lukt daar kan iedereen wel begrip voor opbrengen, dat is nou eenmaal verslaving.
Bier"tje" en Wiet"je" is niet echt de instelling die verwacht wordt bij AA, CA, NA, enz. Maar die wil kun je ook wel krijgen door naar de meetings te gaan. Zelfs als je dat nu nog niet wil.
Dit is dus zo'n groeps specifieke regel. Die geld niet overal. Helaas lijkt het wel alsof overal bij NA dit als een NA regel gezien wordt en iedere groep deze klakkeloos overneemt. Dat schijnt van een bewuste (zal 'm hier niet benoemen) meeting af te stammen die in een kliniek zit. Daar kwamen zoveel nieuwkomers onder invloed dat het echt te gortig werd en er geen herstel meer te halen viel. Die meeting bestaat al heel lang en veel andere meetings zullen hun format over genomen hebben.Wat wil je er halen? Als je in de 24h voorafgaand aan de meeting hebt gebruikt dan mag je alleen luisteren en niet spreken.
Dit dus 🙏Ga er eerst maar eens nuchter heen als dat lukt. Ik denk dat je er niet echt lekker zit als je onder invloed bent. Dan reken ik voorgeschreven medicatie niet mee he. Ga zitten en luisteren naar de overeenkomsten.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."