Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet bestaan en de realiteit(?) van kwaad

Het bestaan en de realiteit(?) van kwaad

22 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
autysd zei:
ik bedoelde de ultieme waarheid in de metafysieke betekenis, die kunnen wij nooit bevatten, het is een rationele benadering van de vraag
Klik om te vergroten...
Via een rationele benadering is de waarheid niet te bevatten nee. Het verstand zal nooit realiteit kennen, omdat het verstand realiteit in behapbare conceptuele stukjes moet opdelen om ermee te kunnen werken. Daar ben ik het dus mee eens. Maar dat het verstand waarheid niet kan bevatten wil niet zeggen dat wij dat niet kunnen.

-er is eigenlijk voortdurend meer illusie dan waarheid, per menselijk individu beschouwd
Klik om te vergroten...
Als jij door de woestijn loopt en je ziet overal fata morgana's van oases, dan is de conclusie niet dat er voortdurend meer illusie is dan waarheid, maar dat je (op dat moment) blind bent voor de waarheid. Uiteraard is dit een metafoor voor absolute waarheid, niet een directe vergelijking.

het is moeilijk om je volledig te beantwoorden, want in je reactie mix je de fysieke, de metafysieke en de mystieke omschrijving van 'de waarheid' door elkaar :)
Klik om te vergroten...
Kijk, ik ben geen filosoof. Ik heb geen interesse in waarheid vinden in/met het verstand. De 'fysieke' of 'materiële' wereld is een filosofisch concept. En zo ook de 'spirituele' wereld. En de metafysica gaat in eerste instantie in op het 'zijn', op 'bestaan'. Maar ook de metafysica is een benadering van het verstand om realiteit te kunnen begrijpen en daarmee een filosofie.

Omdat ik niet geloof in de waarheid kunnen vinden in/met het verstand, tracht ik het er buiten te vinden. Omdat we als mensen tegenwoordig zó gefixeerd zijn op het intellectuele, is dit lastig om te doen, maar als je een oprechte interesse in- en zelfs fascinatie hebt voor waarheid dan is het te doen. Niet dat je antwoorden krijgt. Antwoorden zijn voor het verstand. Prima, helemaal niks mis mee, maar wil je waarheid dan krijg je geen afgebakend concept en krijg je dat wel, dan ben je gewoon weer aan het filosoferen. Ik wil ook niet beweren dat ik nu 'de waarheid' ken, dat zou gewoon weer een concept zijn. Maar wat ik in mijn ervaring heb gezien, is dat je waarheid kunt zien in alles door het simpelweg te observeren en de pogingen van het verstand om realiteit te kunnen begrijpen lang genoeg kunt negeren totdat het zichzelf uitput en opgeeft. Heb je daar genoeg volharding in, dan kan de illusie (tijdelijk of niet) even doorbroken worden en zie je in je perceptie wat het echt is waar je al de hele tijd naar zit te kijken. Niet met je verstand, maar in je directe perceptie. Je kunt dan zien wat het is waar het universum van is gemaakt. Niet als een nieuw geloof, maar als een niet te ontkennen feit voor jezelf.

Geen idee of dat je interesseert hoor. Maar ik wou toch graag mijn benadering hier neerzetten omdat waarheid wel degelijk te kennen is. Alleen kan het enkel door jou (dat wat deze woorden ziet) gekend worden en niet door het verstand. Wat niet (echt) gekend kan worden is illusie.
Klik om te vergroten...
ik begrijp je punt
-maar ik ben het niet met je redenering eens
-je zoekt(psychedelica) of vind (openbaring), een ongewone ervaring, en geef er later, met je verstand duiding aan, meer is het niet

je zegt dat 'ervaren', waarbij je de reflexie met je 'verstand' uitschakeld, dichter bij de 'waarheid' kan zitten
-ik beweer van niet, want zo een ervaren wordt niet 'bewerkt' zodat je hem als echter-puurder ervaart; dit op zich is ongewoon, en daarom gaat je verstand er later een 'bijgeloof' aan hangen, zoals de mens doet sinds hij bestaat; onverklaarbare verassende ervaring ? ...duiding nodig...maar dat verstand heeft die duiding niet...geloof-bijgeloof is geboren

je kunt datzelvde verstand later ook gebruiken om vast te stellen dat je bewustzijn gemanipuleerd was; van meditatie tot pillen...tot een charismatisch leider :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mooie quote:

The truth that can be spoken is not the truth
Klik om te vergroten...
Alles wat gezegd wordt is al geen waarheid meer, puur om het feit dat het verstand opdeelt, interpreteert, vergelijkt, enzovoort. Het is altijd een (hopeloze) poging om waarheid te benaderen. Dat betekent niet dat we niet blijven proberen. :wink:

Over een ongewone ervaring heb ik het niet. Ik heb het hier over de allergewoonste ervaring die iedereen alreeds heeft en die op elk mogelijk moment te onderzoeken is.

Zie mijn tekst dus niet zozeer als een claim van: "de waarheid is hier te vinden", maar meer als een uitnodiging voor anderen om ook eens te kijken naar hun eigen ervaring. Ik ben niet geïnteresseerd in elkaars methodes weerleggen. Dat is een spelletje dat je eeuwig kunt spelen waarbij iedere partij wil winnen van de ander.

Dat jij dit (bij)geloof vindt is niet relevant voor waarheid zelf. Ook ik heb mijn meningen over dingen en die zijn hierin ook niet relevant. Op dat niveau heb je enkel relatieve waarheden (die van het verstand). Mijn voorstel: geef dergelijke meningen (tijdelijk) op en kijk naar het allergewoonste dat dan overblijft. Ik kan je zeggen dat jij zelf de absolute waarheid bent, maar dat is betekenisloos als het niet zelf gezien wordt.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Mooie quote:

The truth that can be spoken is not the truth
Klik om te vergroten...
Alles wat gezegd wordt is al geen waarheid meer, puur om het feit dat het verstand opdeelt, interpreteert, vergelijkt, enzovoort. Het is altijd een (hopeloze) poging om waarheid te benaderen. Dat betekent niet dat we niet blijven proberen. :wink:

Over een ongewone ervaring heb ik het niet. Ik heb het hier over de allergewoonste ervaring die iedereen alreeds heeft en die op elk mogelijk moment te onderzoeken is.

Zie mijn tekst dus niet zozeer als een claim van: "de waarheid is hier te vinden", maar meer als een uitnodiging voor anderen om ook eens te kijken naar hun eigen ervaring. Ik ben niet geïnteresseerd in elkaars methodes weerleggen. Dat is een spelletje dat je eeuwig kunt spelen waarbij iedere partij wil winnen van de ander.

Dat jij dit (bij)geloof vindt is niet relevant voor waarheid zelf. Ook ik heb mijn meningen over dingen en die zijn hierin ook niet relevant. Op dat niveau heb je enkel relatieve waarheden (die van het verstand). Mijn voorstel: geef dergelijke meningen (tijdelijk) op en kijk naar het allergewoonste dat dan overblijft. Ik kan je zeggen dat jij zelf de absolute waarheid bent, maar dat is betekenisloos als het niet zelf gezien wordt.
Klik om te vergroten...

-'Alles wat gezegd wordt is al geen waarheid meer'... vind ik ook

-'Dat betekent niet dat we niet blijven proberen.'...waarom ? het is hoogstens een persoonlijke ervaring, zonder meer; erover denken, laat staan erover praten mag, maar brengt je niet dichter bij de waarheid

-'Over een ongewone ervaring heb ik het niet. Ik heb het hier over de allergewoonste ervaring die iedereen alreeds heeft en die op elk mogelijk moment te onderzoeken is.'...dat was niet mogelijk; dat gebeurt met verstand, wat niet kan, waren we het beiden over eens :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."