#1
deze is wel erg fijn om je weer even uit je ego te halen.
Het is vaak eigenlijk onophoudelijk. Als het niet heel erg luid en aanwezig is, dan is het wel heel subtiel op de achtergrond. En het is ook nodig, dat consistent aanwezig zijn denk ik. Want vallen gedachten echt helemaal weg, dan begint het ego direct aan het sterf proces.Het is echt alleen maar je ego die dingen wil en iets van dingen vindt. Als ik dat loslaat voel ik mij vrij, opeens hoef je niks meer en hoef je niets van die of die situatie te vinden waarin je begeeft.
Ik heb wel vaak dat ik het gevoel heb dat mijn meditatie wordt verstoord door mijn tinnitus, omdat deze de stilte onderbreekt. We associëren meditatie denk ik al gauw met een afwezigheid van impulsen. Terwijl meditatie natuurlijk helemaal niet zo fragiel is als dat. Alles mag er gewoon zijn. Het is een andere stilte, waarin geluiden en gedachten gewoon aanwezig mogen zijn. Alsook mensen om je heen.Aan het eind zegt Shunyamurti iets in de trant van: zelfs als je weer in het midden van activiteit staat, kun je in deze 'nirvanic mind' blijven, en de activiteit gaandeslaan als een getuige die kijkt naar de droom die hij droomt.
Ik vind het moeilijk om dat vast te houden.
De stilte bestaat altijd. Luister maar eens. Het is echt overal. Soms is het zelfs bijna oorverdovend stil.Ik heb wel vaak dat ik het gevoel heb dat mijn meditatie wordt verstoord door mijn tinnitus, omdat deze de stilte onderbreekt. We associëren meditatie denk ik al gauw met een afwezigheid van impulsen. Terwijl meditatie natuurlijk helemaal niet zo fragiel is als dat. Alles mag er gewoon zijn. Het is een andere stilte, waarin geluiden en gedachten gewoon aanwezig mogen zijn. Alsook mensen om je heen.Toch is dat zo makkelijk om te vergeten...
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."