Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWho Am I? A Self-Inquiry Guided Meditation with Shunyamurti

Who Am I? A Self-Inquiry Guided Meditation with Shunyamurti

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#1

deze is wel erg fijn om je weer even uit je ego te halen.
M
Mindless

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben zo gewend dat Shunyamurti onophoudelijk aan het praten is, dus dit is even wennen. Wel een hele fijne video waar je meteen rustig en reflectief van wordt. :)
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Door deze video werd ik mij bewust van de "ik-gedachten". Hoe eigenlijk die steeds totaal niet nodig is om daar gehoor aan te geven. Het is echt alleen maar je ego die dingen wil en iets van dingen vindt. Als ik dat loslaat voel ik mij vrij, opeens hoef je niks meer en hoef je niets van die of die situatie te vinden waarin je begeeft.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ken deze gast niet, maar het is me wel duidelijk dat ik de afgelopen tijd heel veel heb kunnen loslaten. Mijn verleden, mijn angsten, eigenlijk heb ik alles wel kunnen loslaten. Alles is goed wat er in het verleden is voorgevallen, ook alle minder leuke en vervelende zaken want dat zijn juist de zaken waar het meest van geleers werd. En ik ben ik, en daar moet u het maar mee doen, wat u daar ook van vind!

Mij lijkt het dat dit de oorzaak is dat ik van de srtess/angst en paniekaanvallen genezen ben waar ik in het verleden mee gekampt heb.

Dit heeft er voor gezorgd dat ik me weer open heb kunnen stellen naar anderen zonder de angst dat ik nog gekwetst/gekrenkt zal worden.

Afgelopen jaar is zowat het meest leerzame jaar ooit in mijn leven geweest, en trippen heeft daar een zeer grote invloed op gehad.

Ik voel me bevrijd en gelukkig!
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat een mooie geleide meditatie, deze. Ik merkte dat het me een stuk makkelijker lukte om voorbij die sensorische mind te gaan en in die staat van puur bewustzijn te komen dan wanneer ik mijn 'gewone' ongeleide meditaties doe. Wat een rust om niet te denken. Het bracht me met vlagen zelfs weer terug naar een DPT trip waarbij er niets anders was dan mijn serene, originele staat van zijn. Ik voel me ook helemaal ontstappen nu en meer losgekoppeld van de dagelijkse illusies.
Tijdens de meditatie merkte ik wel dat ik toch nog regelmatig terugging in de sensorische mind, dat wil zeggen dat er toch regelmatig 'ik' gedachten opkwamen. Ik kon ze wel vrij snel laten varen.

Aan het eind zegt Shunyamurti iets in de trant van: zelfs als je weer in het midden van activiteit staat, kun je in deze 'nirvanic mind' blijven, en de activiteit gaandeslaan als een getuige die kijkt naar de droom die hij droomt.
Ik vind het moeilijk om dat vast te houden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Iskra zei:
Het is echt alleen maar je ego die dingen wil en iets van dingen vindt. Als ik dat loslaat voel ik mij vrij, opeens hoef je niks meer en hoef je niets van die of die situatie te vinden waarin je begeeft.
Klik om te vergroten...
Het is vaak eigenlijk onophoudelijk. Als het niet heel erg luid en aanwezig is, dan is het wel heel subtiel op de achtergrond. En het is ook nodig, dat consistent aanwezig zijn denk ik. Want vallen gedachten echt helemaal weg, dan begint het ego direct aan het sterf proces.

Erg behulpzaam dit soort video's, hulp om die diepe stilte makkelijker te bereiken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
NiandraLades zei:
Aan het eind zegt Shunyamurti iets in de trant van: zelfs als je weer in het midden van activiteit staat, kun je in deze 'nirvanic mind' blijven, en de activiteit gaandeslaan als een getuige die kijkt naar de droom die hij droomt.
Ik vind het moeilijk om dat vast te houden.
Klik om te vergroten...
Ik heb wel vaak dat ik het gevoel heb dat mijn meditatie wordt verstoord door mijn tinnitus, omdat deze de stilte onderbreekt. We associëren meditatie denk ik al gauw met een afwezigheid van impulsen. Terwijl meditatie natuurlijk helemaal niet zo fragiel is als dat. Alles mag er gewoon zijn. Het is een andere stilte, waarin geluiden en gedachten gewoon aanwezig mogen zijn. Alsook mensen om je heen. :) Toch is dat zo makkelijk om te vergeten...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Ik heb wel vaak dat ik het gevoel heb dat mijn meditatie wordt verstoord door mijn tinnitus, omdat deze de stilte onderbreekt. We associëren meditatie denk ik al gauw met een afwezigheid van impulsen. Terwijl meditatie natuurlijk helemaal niet zo fragiel is als dat. Alles mag er gewoon zijn. Het is een andere stilte, waarin geluiden en gedachten gewoon aanwezig mogen zijn. Alsook mensen om je heen. :) Toch is dat zo makkelijk om te vergeten...
Klik om te vergroten...
De stilte bestaat altijd. Luister maar eens. Het is echt overal. Soms is het zelfs bijna oorverdovend stil.

Geluiden kunnen trouwens ook helpen om je in trance te raken natuurlijk. Ritmische geluiden vooral of op bepaalde frequenties. Ik heb ooit eens zo'n brain machine gekocht (heet tegenwoordig Mind-machine, mijnes is van het merk DAVID erg duur ding toen). Het is een apparaat waar je een koptelefoon op aansluit, waar dan pleepgeluiden uitkomen in bepaalde frequenties/ritmes en een bril met ledjes die synchroon lopen met de geluiden.
Linker oog ledjes op ritme van rechter oor.
Rechter oog ledjes op ritme van linker oor.
Dit heeft er dan weer mee te maken hoe je ogen en oren verbonden zijn met je linker en rechter hersenhelften.

Door de twee verschillende ritme's van links en rechts heel langzaam steeds meer synchroon te laten lopen gaan je hersenen daarin mee. Hierdoor worden je linker en rechterhersenhelft volledig gesynchroniseerd wat bij meditatie ook gebeurd.

Zo kan je deze machine instellen op Delta, theta, alpha en beta waves en verschillende programma voor slaap of voor meditatie etc. Zo kan je hem dus ook uiteraard op de Schumann resonance van 7,83hz instellen.

Werkt zeer goed maar natuurlijk ligt dat ding al veel te lang te verstoffen en zou ik hem vaker moeten gebruiken om mijn hersenen weer te laten wennen om in sync te zijn. Door je hersenen hieraan te laten wennen is het namelijk ook zonder Brain machine makkelijker om in meditatieve toestand te raken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nooit van gehoord, zo'n Mind-machine. Klinkt wel handig om een meditatie mee te starten wanneer je je niet echt Zen voelt. :wink:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."