Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFree will or determinism

Free will or determinism

27 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#1
WTF!
www.netflix.com

Connected | Netflix Official Site

Science journalist Latif Nasser investigates the surprising and intricate ways in which we are connected to each other, the world and the universe.
www.netflix.com www.netflix.com
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tevil19 zei:
Vrije wil staat momenteel hevig onder vuur. Meerdere experimenten wijzen uit dat vrije wil een illusie is.
Klik om te vergroten...
Wat er precies 'onder vuur' ligt door deze 'experimenten' is maar helemaal de vraag. En de vraagsteller hier lijkt er klakkeloos vanuit te gaan dat
alle mensen precies hetzelfde in elkaar steken. Maar dat is niet zo - een krijger van de geest met veel training is niet te vergelijken met een doorsnee
persoon die zich laat domineren door 'het onderbewuste'. Geloof ik in de vrije wil? Nee, want in dingen die *bestaan* hoef ik helemaal niet te geloven.Geloof is voor mij enkel nuttig als kracht die het onbestaande bestaand zou kunnen maken.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#3
ik zet het maar hier..
interessant stuk.

decorrespondent.nl

Hoe de mens de baas op aarde werd

Waarom zitten chimpansees in de dierentuin, en wij niet? Hoe kon het gebeuren dat mensen – slappe en niet al te snuggere tweevoeters – de aarde veroverden? Dit is het verhaal van een nieuwe, fascinerende theorie. Met radicale implicaties voor hoe we vandaag de dag kunnen samenleven. (Je kunt het...
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Heey allen,

Ik weet niet zo goed of ik dit topic in het juiste subforum plaats.

Geloven jullie in vrij wil? Met vrije wil bedoel ik: de vrijheid om (als individu) keuzes te maken en zo de uitkomst/toekomst te beïnvloeden. Men kon in het verleden dus ervoor zorgen dat zijn/haar leven anders zou zijn gelopen.

Vrije wil staat momenteel hevig onder vuur. Meerdere experimenten wijzen uit dat vrije wil een illusie is. Het onbewuste brein maakt de keuze en hier wordt het bewuste brein bewust van. Het lijkt alsof wij dus voor een keuze kiezen, maar in werkelijkheid worden we enkel bewust van het feit dat die keuze is gemaakt. Ook een argument is dat wij uit subatomaire deeltjes bestaan. Deze deeltjes zijn gebonden aan de natuurwetten. En ik geloof niet dat wij de natuurwetten kunnen beïnvloeden.

(Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, wil ik de onderzoeken wel opzoeken en citeren.)

Waar ik naartoe wil is uiteraard mijn drugsgebruik. Dit is dan ook een onbewust gebeuren, zelfs het innemen ervan. Ik heb dit argument gebruikt wanneer mensen adviseren/dwingen tot het stoppen van gebruik, dat ik er geen controle over heb. Dit schoot bij velen natuurlijk in het verkeerde keelgat. Dat ik mijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en het als een excuus gebruik.

Wie weet is dit wel zo, ik zal nooit weten wat er in mijn onbewuste brein omgaat. Ik heb het onderbouwd met de onderzoeken. Maar omdat het zo counterintuitive is worden veel mensen boos op me als ik deze discussie voer.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik geloof in de MWI (many-worlds interpretation m.b.t. kwantummechanica) van Hugh Everett en dat dus alles wat mogelijk zou kúnnen gebeuren door een universele golffunctie zich ook uiteindelijk manifesteert in een van de ontelbare splitsingen die er heeft plaatsgevonden. Jij of ik die iets denkt te besluiten te doen is dus iets wat vanuit die optiek sowieso al zou moeten gebeuren en dus al gedetermineerd is, al lijkt het wel enorm alsof we het zelf in de hand hebben, omdat er geen dingen gebeuren die compleet tegen de wetten der natuur in zouden gaan en er dus op zouden duiden dat we inderdaad helemaal geen controle hebben over onze werkelijkheid, wat erg functioneel is, want dat is wat ons gemotiveerd houdt om "wat van ons leven te maken," want ja, waarom zou je je best doen als je volgens die theorie toch maar gewoon een van de zovele versies van jezelf bent die een gedetermineerde tijdlijn opvult? Het is veel fijner om in de illusie te leven van dat dat wel uitmaakt of, als je je erbij neerlegt dat wat je doet er in het grote plaatje er toch niet toe doet, dat je dan gewoon besluit te leven voor wat jou in deze realiteit gelukkig maakt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn opvatting hierover:

We hebben geen vrije wil, als ego's. Dat wil zeggen, als een afzonderlijke entiteit hebben we niet de vrije wil om dingen te doen/laten. Dat lijkt alleen zo, maar dat is nodig om de illusie van een wereld met meerdere entiteiten op te houden. Maar zoals de wetenschap nu dus inderdaad ook begint aan te tonen zijn onze "keuzes" allemaal achteraf. De "keuzes" zijn al gemaakt en wij worden er achteraf bewust van. Er is geen vrije wil voor het ego, omdat er geen ego is. Het is een illusie. Er is letterlijk nergens een afzonderlijke entiteit.

Maar er bestaat wel vrije wil voor wat er wel echt is. Alleen, dat is geen afzonderlijke entiteit t.o.v. andere entiteiten en een wereld. Dat is dus geen persoonlijke wil, maar de universele wil. De wil van het geheel. En de wil van het geheel is liefde, ofwel vrijheid voor alle "anderen" om precies zo te zijn als ze zijn. Door van (de illusie van) ego naar dat te gaan, wordt de persoonlijke wil weer de universele wil.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#7
ja, ik heb ook wat filmpjes gezien waar er lampjes waren aangesloten op de hersenen die gingen branden bij een Ja en Nee antwoord.
daarmee aangevend dat de hersenen al besloten hebben voor ons bewuste brein echt goed over de vraag kon nadenken.

er wordt toch vaak gezegd: 'Naarmate je ouder wordt leer je jezelf kennen'
dat is grappig ..want dat is ook echt zo dan..
je leert steeds meer anticiperen wat je hersenen beslissen..
en je moet accepteren wie je bent..
ik heb bijvoorbeeld een hoop onhebbelijkheden..
daar kan ik aan werken..maar er is ook een deel acceptatie nodig.

ten tweede
je hersenen beslissen dan misschien wel voor je.. Maar!
je kan je hersenen dus ook helpen door ze te Voeden
dmv van informatie toe te dienen.
je kan er wel overwogen voor kiezen bepaalde dingen te lezen/kijken
waarvan je denkt dat dat goed is.. off meditatie.. en zelfs bewegingen.
je hersenen zullen dan impulsief betere beslissingen kunnen maken.

dus hersenen kiezen wss impulsief voor je..
als je langer de tijd neemt en dingen uitwerkt kom je wellicht meer tot je intrinsieke zelf en vrije keuze.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gympie zei:
ten tweede
je hersenen beslissen dan misschien wel voor je.. Maar!
je kan je hersenen dus ook helpen door ze te Voeden
dmv van informatie te absorberen.
je kan er wel overwogen voor kiezen bepaalde dingen te lezen/kijken
waarvan je denkt dat dat goed is
je hersenen zullen dan impulsief betere beslissingen kunnen maken.

dus hersenen kiezen wss impulsief voor je..
als je langer de tijd neemt en dingen uitwerkt kom je wellicht meer tot je intrinsieke zelf en vrije keuze.
Klik om te vergroten...
En wie kiest er dan voor om je hersenen te helpen, langer de tijd te nemen en dingen uit te werken?

De illusie gaat diep...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."