Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEfficiënte en effectieve meditatie/zelfonderzoek: verwachtingen, methode en tekenen van goede uitvoering

Efficiënte en effectieve meditatie/zelfonderzoek: verwachtingen, methode en tekenen van goede uitvoering

13 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Meditatie: het lijkt vanzelfsprekend, maar in de werkelijkheid kun je met het praktiseren ervan heel makkelijk voorbijgaan aan wat meditatie nou zo enorm krachtig maakt. Je kunt zelfs makkelijk jarenlang mediteren en toch niet effectief bezig zijn. Zelf heb ik dit ervaren en daarnaast heb ik hier 6(!) jaar geleden (wauw de tijd gaat snel...) een "handleiding" voor meditatie neergezet, die naar mijn mening nu, niet genoeg gericht is op praktisch mediteren: weten hoe voor te bereiden, handelen en waar precies op te letten om te weten dat je het goed doet. Ondertussen heb ik door praktiseren en van anderen geleerd hoe effectiever met meditatie/zelfonderzoek bezig te zijn en onlangs deed dat me herinneren aan die "handleiding" en de mogelijke behoefte aan meer helderheid omtrent meditatie. Ik merk namelijk toch nog wel geregeld dat mensen er moeite mee hebben, wat begrijpelijk is. Terwijl meditatie zo enorm veel kan betekenen voor zoveel mensen. Wat mij betreft mag het topic met de oude "handleiding" verwijderd worden, maar dat is niet aan mij.

Wat is meditatie/zelfonderzoek en wat doet het?

Kort gezegd is meditatie in de vorm van zelfonderzoek (self-enquiry) het (terug)brengen van de aandacht naar de zelf, de zelf zijnde: datgene dat zich bewust is van alles "in" jou (gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties) en alles "buiten" jou (de wereld, bestaande uit de som van zintuiglijke informatie). Meditatie/zelfonderzoek brengt de beoefenaar ervan terug naar simpele perceptie: daar waar men de activiteit van de geest observeert, in plaats van erdoor bevangen te zijn.


Oké, laten we het to the point houden.

Verwachtingen:

Belangrijk is, om vooraf aan meditatie de juiste verwachtingen te hebben. De verwachting dat je kalmeert van meditatie kan en zal meditatie waarschijnlijk juist in de weg gaan staan. Ja, goed uitgevoerde meditatie zal uiteindelijk tot meer kalmte/vredigheid leiden, maar dit zijn gevolgen van meditatie. Eerst zal tijdens meditatie de aandacht worden gevestigd op de knel/pijnpunten, wat vaker dan niet, juist een vrij oncomfortabel proces is. Het is zeer belangrijk om al voordat je mediteert, te weten dat je mogelijk vrij oncomfortabele sensaties gaat voelen en daarnaast nog belangrijker: dat dit juist tekenen zijn dat je meditatie effectief is.


Methode:

Voorbereiding:

Het is mijn ervaring dat meditatie het beste gedaan kan worden op momenten wanneer je zelf al zo kalm mogelijk bent. Voor veel mensen is dat in de ochtend, voor mij persoonlijk 's ochtends vroeg, vlak na het wakker worden. Maar kijk wat voor jou het beste werkt.

Dan de plaats van meditatie en de zithouding. Hier zijn geen strikte regels voor, al is het natuurlijk logisch dat een rustige omgeving te prefereren is. Zelf ga ik bijvoorbeeld graag buiten zitten mediteren, maar of dat voor jou ook werkt, hangt waarschijnlijk nauw samen met je omgeving: of deze rustig is. Persoonlijk ga ik in kleermakerszit of in halve lotushouding zitten, maar dit is niet cruciaal. Je kunt perfect mediteren als je gewoon op een stoel/bank zit. Doe wat goed voelt voor jou en waarmee je comfortabel kunt zitten voor de periode dat je mediteert.

Niet iedereen is het hiermee eens, maar ik ben van mening dat een rechte rug houden bevorderend is voor je meditatie. Ik merk dat dit het makkelijker maakt voor mij om alert te blijven. Ook hier: doe wat voor jou het beste werkt.

Ogen open of dicht: Het is mijn voorkeur om meestal mijn ogen open te houden en mijn blik daar te laten gaan waar het gaan wil. Het kan mogelijk zo zijn dat je ogen open houden afleidend werkt voor jou. Kies dan voor je ogen dichthouden. Ook hier zijn er weer geen strikte regels en geldt persoonlijke voorkeur.

De eigenlijke meditatie:

Dan waar het om gaat. Eenmaal comfortabel (maar niet te, zodat je niet in slaap valt) neergezeten, begin je met je aandacht op de juiste plek te brengen. Je hebt (als het goed is) 2 fysieke ogen, waarmee je rond kunt kijken in de wereld. Maar je hebt ook een niet-fysiek "oog". Dat klinkt wat vaag, maar wat ik hier slechts mee bedoel, is je aandacht. Breng je aandacht maar eens naar de tintelingen in je vingertoppen. Voel die lichte warme tinteling. Als je het nog niet zo duidelijk voelt, probeer je aandacht dan iets langer op je vingertoppen te houden. Nu, breng dan diezelfde aandacht naar je tenen en voel ook daar die warme tinteling. Dit is waarschijnlijk iets moeilijker te voelen dan in je vingertoppen, maar ook hier: voel je het nog niet, houdt je aandacht dan iets langer op je tenen, alsof je ernaar kijkt met je “minds eye”.

Nu weet je dat je naast je 2 fysieke ogen, nog een "oog" hebt, die je daadwerkelijk kunt richten op verschillende plekken in je lichaam. Ik vertel je eigenlijk niets nieuws hier. We gebruiken dit "oog" allemaal al, om aandacht te geven aan de punten in het lichaam die aandacht vragen. Denk bijvoorbeeld aan pijn die je ergens hebt. Het is je aandacht waarmee je naar die plek “toe gaat”. Toch vermeld ik het even, zodat je weet dat je deze tool - die je al hebt - moet gebruiken.

Wat je dan doet, is dit "oog", deze "schijnwerper" als het ware, richten op de rechterzijde van je borstkas. Je weet dat je fysieke hart aan de linkerzijde zit, maar hierbij “kijk” je naar/voel je de rechterzijde van je borstkas. Richt dus die gebundelde straal van aandacht naar deze plek en voel hoe dat voelt. Dit kan best confronterend zijn, want enige emotionele pijn, samentrekkingen en mogelijk ook een gevoel van leegte, mocht je dat ervaren, is op dit punt het meest geconcentreerd/intensief.

Nu gaan we dit proces verfijnen. In plaats van snel je aandacht ergens heen te brengen, kijk/voel je nu met precisie rond de plek waar je aandacht al is (de rechterkant van je borstkas, ter hoogte van je hart) en probeer je precies die plek te vinden die het méést pijnlijk voelt. Soms ga je er net overheen en moet je weer een stukje "terug" om weer op het meest pijnlijke punt gericht te zijn. Eenmaal gevonden: blijf daar. Hou die geconcentreerde bundel van aandacht precies op het pijnlijkste punt en voel het in al zijn intensiteit. Het is geen prettig gevoel, maar het is ook weer niet ondraaglijk. Merk ook op dat eenmaal je het juiste “punt” te pakken hebt, het gevoel weliswaar het meest intens is, maar daarnaast ook gereduceerd van een emotie (een gevoel met een gedachte/verhaal eraan vast) naar een sensatie (slechts het gevoel). Dit maakt het, dat ondanks de intensiteit, het goed is te doen. Ondanks dat het niet fijn voelt, is het oké. Het gevoel mag er zijn.

Dit is de meditatie. Geen volgende stap. Dreigt je aandacht toch weer te verslappen of ergens anders naartoe te willen gaan: geen probleem, breng het terug op dezelfde manier zoals je eerder deed. En blijf dan simpelweg deze sensatie recht “aankijken”. Geen volgende stap. Alleen kijken/voelen naar dit punt.

Ondanks dat er geen volgende stap is, kun je jezelf mogelijk wel wat meer openstellen voor wat je voelt, door een kleine glimlach op je gezicht te brengen. Dit kleine gebaar kan wonderen doen in het “omarmen” van je pijn/spanning/leegte.


Tekenen van goede uitvoering:

Je kunt aan verscheidene tekenen merken dat je meditatie effectief is. Dit kan geconstateerd worden terwijl je je aandacht gericht houdt op het pijnpunt, al heeft dit misschien wel enige oefening nodig.

- Ten eerste is er het bemerken van de (emotionele) pijn die er in je is. Zoals hierboven beschreven is die pijn intenser beleven een indicatie dat je meditatie effectief is.

- Een andere indicatie is minder/niet in je hoofd zitten (minder/niet denken) en tegelijk meer in je lichaam zitten (meer/intenser voelen). Ten eerste is de aanwezige emotie (gevoel met gedachte eraan vast) dus gereduceerd naar het rauwe gevoel (slechts de emotie). Daarnaast kun je ook opmerken dat je je bewuster wordt van andere sensaties in je lichaam. Zoals bijvoorbeeld de tintelingen in je ledematen. Dit kan erg fijn aanvoelen. Laat alles wat je voelt gaan waar het gaan wil.

- Een duidelijke indicatie dat je goed bezig bent is het langzamer en dieper worden van de ademhaling. De ademhaling gaat tot in de onderbuik.

- Deze is waarschijnlijk maar op momenten aanwezig en zeker niet cruciaal voor een goede meditatie, maar het kan zijn dat je ineens een lichtzoete smaak in je mond proeft (geen grap).

- Een van de meest duidelijke indicaties is wanneer je een gevoel in zo’n mate hebt doorvoelt, dat deze laag van gevoel van je afvalt. Het is onmiskenbaar wanneer dit gebeurd en voelt alsof er een last van je schouders valt die je heel lang mee hebt gedragen. Je kunt je hierdoor mogelijk flink ontspannen en euforisch gaan voelen. Verwar deze gevoelens van euforie niet met de onderliggende vrede in jezelf. Gevoelens komen en gaan, hetgeen dat ze ziet niet. Vaak zullen er ook weer nieuwe lagen van (diepere) blokkades (van gestagneerde gevoelens/energie) verschijnen. Zie dit dan niet alsof je hebt gefaald. Ook het intens voelen van een dergelijke blokkade/gevoel is al succesvolle meditatie. Probeer je niet te richten op snel oncomfortabele gevoelens weg te krijgen, maar op het zo intens mogelijk voelen van deze gevoelens, ondanks dat er de sterke neiging is het eerste te doen.


Zo dan, dat was hem wel. Ik heb geprobeerd de boel beknopt te houden, maar je kent me en ik wilde ook weer geen dingen weglaten. Het lijkt een hele hoop informatie om te moeten weten, maar in de kern komt het erop neer om de aandacht op het pijnpunt te richten en deze daar ook te houden en dan simpelweg te “kijken” naar dat en het te voelen. Het is echt zo simpel als dat. Je hoeft de informatie hierboven niet allemaal uit je hoofd te leren, het is er slechts om je te wijzen op dingen waar je op kunt letten. Eenmaal zelf gevoelsmatig bekend met meditatie, is het slechts een kwestie van je aandacht op het juiste punt te brengen en deze daar te houden. Dit kan zelfs zonder te denken.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan. :)

Veel liefs en succes, mocht dit je aanzetten om het op deze manier te proberen.


:redheart:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sterke uitleg die wel lekker to the point komt denk ik. Misschien wel goed om te vermelden dat dit 'een' meditatie techniek is. Wel een simpele en praktische.

Ik heb 'm net zelf even geprobeerd, maar moet zeggen dat het nog voor geen meter lukte. Er valt vrij weinig te bekennen in de rechterkant van mijn borstkas. Na een tijdje voelde ik mn borstspier, maar die is nog wat gevoelig na het klimmen van gisteren.

Ik heb daarna de aandacht verlegd naar mijn middenrif en in een rechte lijn naar beneden gescand tot aan mijn navel. Daar gebeuren voor mij de meeste fysieke gevoelens. Dat lukte iets beter.

Toch vind ik simpelweg mijn ademhaling tellen veel eenvoudiger. Misschien ook omdat ik dat inmiddels heel erg gewend ben.

Waar het vaak om gaat is dat je een goed ankerpunt hebt om naar terug te komen.

Een misvatting over meditatie is vaak dat meditatie bedoeld is om tot rust te komen. Zoals @Mindless al aangaf is dat wel een gevolg van (consequent) mediteren. Maar het is voor heel veel meditatie technieken niet het doel.

Vele meditatie technieken zijn dus geen ontspanningsoefening. Maar vaak juist een aandachtsoefening.
Raakt je aandacht (dat derde oog) afgeleid, dan betrap je jezelf daarop en breng je de aandacht weer terug naar dat ankerpunt.

In de techniek van Mindless dus naar het gevoel in de borstkas. Voor mij dus mijn ademhaling.
Maar er zijn tal van ankerpunten te bedenken. En flakkerende kaars, een mantra, een koan, etc.


Wat betreft de houding is voor aandachtstechnieken een actieve houding wel aan te raden. Waarom?

Mindless zei:
Eenmaal comfortabel (maar niet te, zodat je niet in slaap valt)
Klik om te vergroten...
Daarom!
Enigzins oncomfortabel is nodig om de aandacht scherp te houden.

Maar ook kan het geen kwaad om een klein beetje te lijden. Uiteindelijk vergroot dat je levensgeluk. Ik heb het niet bedacht, maar het lijkt wel zo te werken.

Daarom kies ik zelf ook voor de halve lotus houding. Maar in principe kan elke houding. Al zou ik liggen niet aanraden. Laat dat maar voor de slaap meditaties.

zithoudingen.png

En daarnaast inderdaad de rechte rug. En ook zonder gebruik te maken van een rugsteun of leuning.
Ook dit houdt weer de aandacht scherp, maar het zorgt ook voor ruimte om te ademhalen.
Èn, niet geheel onbelangrijk: als je in slaap dreigt te vallen, schrik je vanzelf wakker omdat je inzakt/omkantelt.

Het helpt dan ook om ogen open te houden. Anders kan je nogal snel gaan wiebelen. Zelf houd ik ze half gesloten. Zo heb ik wel de voordeel van de steun in mijn balans, maar kan ik toch mijn aandacht beter focussen.

IK hoop niet dat ik nu heel je guide in de war geschopt heb. 😅

Ik ben zelf in principe nog redelijk beginnend. Ik mediteer sinds twee jaar, waarvan sinds september 2022 zeer actief.

Over het algemeen mediteer ik doordeweeks 1 sessie van 20 minuten. En in het weekend 2 keer 20 minuten. Het liefst zou ik het elke dag 2 keer 20 minuten doen.

Sochtends na het ontbijt en savonds voor het slapen.
De voordelen die consequent mediteren met zich meebrengen zijn ongekend. Eigenlijk ook teveel om op te noemen, maar om er een paar te noemen: verbeterde concentratie, meer kalmte, gedachten en emoties kunnen observeren in plaats van er door meegesleept te worden als een speelbal in de wind, betere kwaliteit slaap, beter naar het lichaam kunnen luisteren, minder stress, sneller afstand kunnen nemen van stress, etc. Etc.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
reDStone zei:
dat zelfs mindfullness in al zijn sobere essentie, nog steeds, te zweverig
Klik om te vergroten...
Ik snap niet wat er zweverig is aan contact met jezelf? Je leer jezelf kennen door maar binnen te gaan.
Misschien dat het allemaal zweverig klinkt? En dat het ego vanalles vind ipv wil ervaren because it has to shut up🤣🤣
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#4
N3K0 zei:
Ik snap niet wat er zweverig is aan contact met jezelf? Je leer jezelf kennen door maar binnen te gaan.
Misschien dat het allemaal zweverig klinkt? En dat het ego vanalles vind ipv wil ervaren because it has to shut up🤣🤣
Klik om te vergroten...
Met mindfull denken, kom ik ergens in Azie uit. Zo gaan we in het westen niet met elkaar om. Mindfullness is voor ons handig in stress situaties. Het is een andere manier van denken, van leven.

Als een vd stapjes binnen het boeddisme, is het een interessante levensvisie. Maar het is nog steeds een onderdeel van het boedisme, interessant, maar ook echt een hele andere levenstijl.

Mindfullness, heeft een probleem, dat je je soms tot actie moet overgaan, ipv je connformeren tot de situatie. Mindfulness komt immers uit het bedrijfsleven, Toen mensen ongelovelijk zwaar en rot werk moesten doen. Kwam iemand op het idee, om Mindfulness te gaan toepassen, zodat men toch door kon werken.

En dat is Mindfullness, voor mij ook, heel erg handig in extreme stress situaties. Maar besef je dat je hetzelfde leert met iets als ademhalingsoefeningen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
reDStone zei:
Met mindfull denken, kom ik ergens in Azie uit. Zo gaan we in het westen niet met elkaar om. Mindfullness is voor ons handig in stress situaties. Het is een andere manier van denken, van leven.
Klik om te vergroten...
Mindfullness is een manier om in contact te komen met je zelf. Met wie jij bent.
Meer niet eigenlijk.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wil deze graag delen 🥰

r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#7
N3K0 zei:
Mindfullness is een manier om in contact te komen met je zelf. Met wie jij bent.
Meer niet eigenlijk.
Klik om te vergroten...

Jamaar, hoe we hier met elkaar omgaan. Is heel vaak, verstand op nul en gaan en niet nadenken, maar rammen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
reDStone zei:
Jamaar, hoe we hier met elkaar omgaan. Is heel vaak, verstand op nul en gaan en niet nadenken, maar rammen.
Klik om te vergroten...
Ik ga zo niet met mensen om hoor 😊
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#9
N3K0 zei:
Ik ga zo niet met mensen om hoor 😊
Klik om te vergroten...
Ik probeer die logika en levenswijze van die rus te begrijpen. Hij heeft de entropie verandert zoals in Tennet. Als Putin vroeger ruzie had op het schoolplein, sloeg ie eerst de ander in elkaar. En zei ie daarna sorrie, ik kon niet anders ,dat begrijp je wel.

Een andere manier van denken, in een andere cultuur.:sweatsmile:
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#10
reDStone zei:
Ik probeer die logika en levenswijze van die rus te begrijpen. Hij heeft de entropie verandert zoals in Tennet. Als Putin vroeger ruzie had op het schoolplein, sloeg ie eerst de ander in elkaar. En zei ie daarna sorrie, ik kon niet anders ,dat begrijp je wel.

Een andere manier van denken, in een andere cultuur.:sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Die heeft nog niks geleerd dus
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Focus je maar op jeZelf.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mevrouw Pløp zei:
Die heeft nog niks geleerd dus
Klik om te vergroten...
In het kader van verslaving. Ben ik rond de tijd dat ik verslaafd aan van alles raakte, Toevallig in Berlijn op schoolreisje. Toen de koude oorlog echt voorbij was.

Nu zijn ze weer begonnen.

Dus het zou kunnen dat ik in de tussentijd,vooral vaak dronken ben geweest, maar nu het feest voorbij is, ben ik weer gestopt met drinken. De vrede is voorbij het is weer oorlog, tijd om op te letten. Want ik vind het gewoon echt doodeng.:triumph:

Het zou later wel grappig zijn, dat ik alleen maar dronken wilde zijn toen er geen oorlog was.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
IK hoop niet dat ik nu heel je guide in de war geschopt heb. 😅
Klik om te vergroten...
Nee helemaal niet hoor! Ik ben juist blij met je kijk erop, je toevoegingen en dat er überhaupt anderen zijn die ook zo enthousiast zijn over meditatie!

LucidLucy zei:
Sterke uitleg die wel lekker to the point komt denk ik. Misschien wel goed om te vermelden dat dit 'een' meditatie techniek is. Wel een simpele en praktische.
Klik om te vergroten...
Ja dat is een goed punt. Had ik er nog wel even bij kunnen vermelden. :wink:

LucidLucy zei:
Ik heb 'm net zelf even geprobeerd, maar moet zeggen dat het nog voor geen meter lukte. Er valt vrij weinig te bekennen in de rechterkant van mijn borstkas. Na een tijdje voelde ik mn borstspier, maar die is nog wat gevoelig na het klimmen van gisteren.

Ik heb daarna de aandacht verlegd naar mijn middenrif en in een rechte lijn naar beneden gescand tot aan mijn navel. Daar gebeuren voor mij de meeste fysieke gevoelens. Dat lukte iets beter.

Toch vind ik simpelweg mijn ademhaling tellen veel eenvoudiger. Misschien ook omdat ik dat inmiddels heel erg gewend ben.

Waar het vaak om gaat is dat je een goed ankerpunt hebt om naar terug te komen.
Klik om te vergroten...
Jammer dat dat punt niet zo lukte, maar je hebt gelijk hoor, het gaat er in eerste instantie om dat je een ankerpunt hebt. En de ademhaling is ook een hele goede voor veel mensen, omdat de ademhaling eigenlijk vormloos is. Het is moeilijk voor de geest om de ademhaling tot iets concreets te maken en dus krijgt de geest er geen vat op (wat goed is). Toch... voor mij persoonlijk is de ademhaling niet altijd zo makkelijk omdat ik een tijd lang best wel last heb gehad van chronische hyperventilatie: ontregelde ademhaling en gek genoeg juist wel stokkende ademhaling als ik er teveel op let... Het ergste is al jaren voorbij gelukkig (er waren tijden dat ik steken in mijn hart gebied ervoer door mijn hyperventilatie en dacht dat er wat met mijn hart was, met als gevolg paniekaanvallen), maar soms blijft mijn ademhaling nog steeds weleens wat "hangen", juist als ik er teveel op let, gek genoeg...

De reden dat ik koos voor het hartgebied in deze "guide" (Ik haat woorden als dat en "handleiding" te gebruiken, alsof ik de expert ben die iedereen wel even uit zal leggen hoe het precies moet. Dat ben ik niet, er is altijd meer te leren op dit gebied. :) ) is dat het "hart" (niet het fysieke) het energetische middelpunt van onszelf is. Ik ben zelf niet zo van de chakra's aanhouden, maar binnen dat systeem is het hart van de 7 hoofd chakra's de middelste en de centrale die alle andere verbindt. Hoewel ik dus niet echt gericht ben op het chakra systeem, zie ik tegelijk toch wel dat er enige waarheid is in deze energiepunten die ervaren worden op bepaalde plekken "in" het lichaam. Focussen op het hart, zal automatisch alle andere punten ook gaan uitlijnen.

Maar dat wil niet zeggen dat je aandacht geven aan andere punten in het lichaam niet goed is en op bepaalde momenten zelfs beter. Dat had ik inderdaad nog toe kunnen voegen: je kunt je aandacht naar overal in je lichaam brengen. Alles dat aandacht vraagt: daar je aandacht naartoe brengen. Zoals jij zei: er kan iets gaande zijn in het navel gebied. Dit is ook een chakra/energiepunt trouwens: de zogenaamde zonnevlecht. Nu je hier zo over begint dat jij daar dingen voelt, krijg ik ergens toch wel interesse om me daar ook wat in te verdiepen, dus juist leuk dat je jouw ervaring geeft!

LucidLucy zei:
De voordelen die consequent mediteren met zich meebrengen zijn ongekend. Eigenlijk ook teveel om op te noemen, maar om er een paar te noemen: verbeterde concentratie, meer kalmte, gedachten en emoties kunnen observeren in plaats van er door meegesleept te worden als een speelbal in de wind, betere kwaliteit slaap, beter naar het lichaam kunnen luisteren, minder stress, sneller afstand kunnen nemen van stress, etc. Etc.
Klik om te vergroten...
Dit ervaar ik ook zo! En daarom ben ik denk ik ook zo gepassioneerd hierover. Het verbeterd de levenskwaliteit drastisch en zoveel mensen kunnen hier zoveel aan hebben. Ik zie zo immens veel leed in deze wereld, dat eigenlijk allemaal te herleiden valt naar niet in contact staan met jezelf, met het lichaam. En meditatie is de directe manier om dat contact te herstellen.


reDStone zei:
Ik heb dat boekje gelezen van Chicklit, van Jelle Hermus https://www.chicklit.nl/auteurs/34748/hermus-jelle
Ik ben bijna ook gaan mediteren, het was vrij overtuigend. En zal het nooit mijn levensstijl worden. Ik ben zo rationeel ingesteld dat zelfs mindfullness in al zijn sobere essentie, nog steeds, te zweverig is.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het de moeite waard kan zijn om je kijk op mindfulness nog eens te herzien, want mindfulness heeft helemaal niks met zweverigheid te maken. Mindfulness is slechts: bewustwording. Het is geen lifestyle die je aanneemt, het is terugkomen naar jezelf: bewustzijn brengen in dat wat je doet.

reDStone zei:
Met mindfull denken, kom ik ergens in Azie uit. Zo gaan we in het westen niet met elkaar om. Mindfullness is voor ons handig in stress situaties. Het is een andere manier van denken, van leven.

Als een vd stapjes binnen het boeddisme, is het een interessante levensvisie. Maar het is nog steeds een onderdeel van het boedisme, interessant, maar ook echt een hele andere levenstijl.

Mindfullness, heeft een probleem, dat je je soms tot actie moet overgaan, ipv je connformeren tot de situatie. Mindfulness komt immers uit het bedrijfsleven, Toen mensen ongelovelijk zwaar en rot werk moesten doen. Kwam iemand op het idee, om Mindfulness te gaan toepassen, zodat men toch door kon werken.

En dat is Mindfullness, voor mij ook, heel erg handig in extreme stress situaties. Maar besef je dat je hetzelfde leert met iets als ademhalingsoefeningen.
Klik om te vergroten...
Mindfulness is niet alleen handig in extreme stress situaties, omdat mindfulness slechts het brengen van bewustzijn is in alles dat je doet. Alles waar je bewustzijn in brengt, zal daar baat bij hebben.

Maar zoals bij zoveel dingen, heeft het westen er een handje van om dingen te degraderen: yoga, mindfulness, zelfs psychedelica. Alles wordt aangewend voor meer productiviteit (waar alles soms om lijkt te draaien hier in het westen). Maar deze dingen hebben origineel veel diepere toepassingen en betekenis dan slechts het vergroten van productiviteit.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Sterke uitleg die wel lekker to the point komt denk ik. Misschien wel goed om te vermelden dat dit 'een' meditatie techniek is. Wel een simpele en praktische.

Ik heb 'm net zelf even geprobeerd, maar moet zeggen dat het nog voor geen meter lukte. Er valt vrij weinig te bekennen in de rechterkant van mijn borstkas. Na een tijdje voelde ik mn borstspier, maar die is nog wat gevoelig na het klimmen van gisteren.

Ik heb daarna de aandacht verlegd naar mijn middenrif en in een rechte lijn naar beneden gescand tot aan mijn navel. Daar gebeuren voor mij de meeste fysieke gevoelens. Dat lukte iets beter.

Toch vind ik simpelweg mijn ademhaling tellen veel eenvoudiger. Misschien ook omdat ik dat inmiddels heel erg gewend ben.

Waar het vaak om gaat is dat je een goed ankerpunt hebt om naar terug te komen.

Een misvatting over meditatie is vaak dat meditatie bedoeld is om tot rust te komen. Zoals @Mindless al aangaf is dat wel een gevolg van (consequent) mediteren. Maar het is voor heel veel meditatie technieken niet het doel.

Vele meditatie technieken zijn dus geen ontspanningsoefening. Maar vaak juist een aandachtsoefening.
Raakt je aandacht (dat derde oog) afgeleid, dan betrap je jezelf daarop en breng je de aandacht weer terug naar dat ankerpunt.

In de techniek van Mindless dus naar het gevoel in de borstkas. Voor mij dus mijn ademhaling.
Maar er zijn tal van ankerpunten te bedenken. En flakkerende kaars, een mantra, een koan, etc.


Wat betreft de houding is voor aandachtstechnieken een actieve houding wel aan te raden. Waarom?


Daarom!
Enigzins oncomfortabel is nodig om de aandacht scherp te houden.

Maar ook kan het geen kwaad om een klein beetje te lijden. Uiteindelijk vergroot dat je levensgeluk. Ik heb het niet bedacht, maar het lijkt wel zo te werken.

Daarom kies ik zelf ook voor de halve lotus houding. Maar in principe kan elke houding. Al zou ik liggen niet aanraden. Laat dat maar voor de slaap meditaties.

Bekijk bijlage 50674

En daarnaast inderdaad de rechte rug. En ook zonder gebruik te maken van een rugsteun of leuning.
Ook dit houdt weer de aandacht scherp, maar het zorgt ook voor ruimte om te ademhalen.
Èn, niet geheel onbelangrijk: als je in slaap dreigt te vallen, schrik je vanzelf wakker omdat je inzakt/omkantelt.

Het helpt dan ook om ogen open te houden. Anders kan je nogal snel gaan wiebelen. Zelf houd ik ze half gesloten. Zo heb ik wel de voordeel van de steun in mijn balans, maar kan ik toch mijn aandacht beter focussen.

IK hoop niet dat ik nu heel je guide in de war geschopt heb. 😅

Ik ben zelf in principe nog redelijk beginnend. Ik mediteer sinds twee jaar, waarvan sinds september 2022 zeer actief.

Over het algemeen mediteer ik doordeweeks 1 sessie van 20 minuten. En in het weekend 2 keer 20 minuten. Het liefst zou ik het elke dag 2 keer 20 minuten doen.

Sochtends na het ontbijt en savonds voor het slapen.
De voordelen die consequent mediteren met zich meebrengen zijn ongekend. Eigenlijk ook teveel om op te noemen, maar om er een paar te noemen: verbeterde concentratie, meer kalmte, gedachten en emoties kunnen observeren in plaats van er door meegesleept te worden als een speelbal in de wind, betere kwaliteit slaap, beter naar het lichaam kunnen luisteren, minder stress, sneller afstand kunnen nemen van stress, etc. Etc.
Klik om te vergroten...
Ik heb dat boekje gelezen van Chicklit, van Jelle Hermus https://www.chicklit.nl/auteurs/34748/hermus-jelle
Ik ben bijna ook gaan mediteren, het was vrij overtuigend. En zal het nooit mijn levensstijl worden. Ik ben zo rationeel ingesteld dat zelfs mindfullness in al zijn sobere essentie, nog steeds, te zweverig is.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."