#1
Meditatie: het lijkt vanzelfsprekend, maar in de werkelijkheid kun je met het praktiseren ervan heel makkelijk voorbijgaan aan wat meditatie nou zo enorm krachtig maakt. Je kunt zelfs makkelijk jarenlang mediteren en toch niet effectief bezig zijn. Zelf heb ik dit ervaren en daarnaast heb ik hier 6(!) jaar geleden (wauw de tijd gaat snel...) een "handleiding" voor meditatie neergezet, die naar mijn mening nu, niet genoeg gericht is op praktisch mediteren: weten hoe voor te bereiden, handelen en waar precies op te letten om te weten dat je het goed doet. Ondertussen heb ik door praktiseren en van anderen geleerd hoe effectiever met meditatie/zelfonderzoek bezig te zijn en onlangs deed dat me herinneren aan die "handleiding" en de mogelijke behoefte aan meer helderheid omtrent meditatie. Ik merk namelijk toch nog wel geregeld dat mensen er moeite mee hebben, wat begrijpelijk is. Terwijl meditatie zo enorm veel kan betekenen voor zoveel mensen. Wat mij betreft mag het topic met de oude "handleiding" verwijderd worden, maar dat is niet aan mij.
Wat is meditatie/zelfonderzoek en wat doet het?
Kort gezegd is meditatie in de vorm van zelfonderzoek (self-enquiry) het (terug)brengen van de aandacht naar de zelf, de zelf zijnde: datgene dat zich bewust is van alles "in" jou (gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties) en alles "buiten" jou (de wereld, bestaande uit de som van zintuiglijke informatie). Meditatie/zelfonderzoek brengt de beoefenaar ervan terug naar simpele perceptie: daar waar men de activiteit van de geest observeert, in plaats van erdoor bevangen te zijn.
Oké, laten we het to the point houden.
Verwachtingen:
Belangrijk is, om vooraf aan meditatie de juiste verwachtingen te hebben. De verwachting dat je kalmeert van meditatie kan en zal meditatie waarschijnlijk juist in de weg gaan staan. Ja, goed uitgevoerde meditatie zal uiteindelijk tot meer kalmte/vredigheid leiden, maar dit zijn gevolgen van meditatie. Eerst zal tijdens meditatie de aandacht worden gevestigd op de knel/pijnpunten, wat vaker dan niet, juist een vrij oncomfortabel proces is. Het is zeer belangrijk om al voordat je mediteert, te weten dat je mogelijk vrij oncomfortabele sensaties gaat voelen en daarnaast nog belangrijker: dat dit juist tekenen zijn dat je meditatie effectief is.
Methode:
Voorbereiding:
Het is mijn ervaring dat meditatie het beste gedaan kan worden op momenten wanneer je zelf al zo kalm mogelijk bent. Voor veel mensen is dat in de ochtend, voor mij persoonlijk 's ochtends vroeg, vlak na het wakker worden. Maar kijk wat voor jou het beste werkt.
Dan de plaats van meditatie en de zithouding. Hier zijn geen strikte regels voor, al is het natuurlijk logisch dat een rustige omgeving te prefereren is. Zelf ga ik bijvoorbeeld graag buiten zitten mediteren, maar of dat voor jou ook werkt, hangt waarschijnlijk nauw samen met je omgeving: of deze rustig is. Persoonlijk ga ik in kleermakerszit of in halve lotushouding zitten, maar dit is niet cruciaal. Je kunt perfect mediteren als je gewoon op een stoel/bank zit. Doe wat goed voelt voor jou en waarmee je comfortabel kunt zitten voor de periode dat je mediteert.
Niet iedereen is het hiermee eens, maar ik ben van mening dat een rechte rug houden bevorderend is voor je meditatie. Ik merk dat dit het makkelijker maakt voor mij om alert te blijven. Ook hier: doe wat voor jou het beste werkt.
Ogen open of dicht: Het is mijn voorkeur om meestal mijn ogen open te houden en mijn blik daar te laten gaan waar het gaan wil. Het kan mogelijk zo zijn dat je ogen open houden afleidend werkt voor jou. Kies dan voor je ogen dichthouden. Ook hier zijn er weer geen strikte regels en geldt persoonlijke voorkeur.
De eigenlijke meditatie:
Dan waar het om gaat. Eenmaal comfortabel (maar niet te, zodat je niet in slaap valt) neergezeten, begin je met je aandacht op de juiste plek te brengen. Je hebt (als het goed is) 2 fysieke ogen, waarmee je rond kunt kijken in de wereld. Maar je hebt ook een niet-fysiek "oog". Dat klinkt wat vaag, maar wat ik hier slechts mee bedoel, is je aandacht. Breng je aandacht maar eens naar de tintelingen in je vingertoppen. Voel die lichte warme tinteling. Als je het nog niet zo duidelijk voelt, probeer je aandacht dan iets langer op je vingertoppen te houden. Nu, breng dan diezelfde aandacht naar je tenen en voel ook daar die warme tinteling. Dit is waarschijnlijk iets moeilijker te voelen dan in je vingertoppen, maar ook hier: voel je het nog niet, houdt je aandacht dan iets langer op je tenen, alsof je ernaar kijkt met je “minds eye”.
Nu weet je dat je naast je 2 fysieke ogen, nog een "oog" hebt, die je daadwerkelijk kunt richten op verschillende plekken in je lichaam. Ik vertel je eigenlijk niets nieuws hier. We gebruiken dit "oog" allemaal al, om aandacht te geven aan de punten in het lichaam die aandacht vragen. Denk bijvoorbeeld aan pijn die je ergens hebt. Het is je aandacht waarmee je naar die plek “toe gaat”. Toch vermeld ik het even, zodat je weet dat je deze tool - die je al hebt - moet gebruiken.
Wat je dan doet, is dit "oog", deze "schijnwerper" als het ware, richten op de rechterzijde van je borstkas. Je weet dat je fysieke hart aan de linkerzijde zit, maar hierbij “kijk” je naar/voel je de rechterzijde van je borstkas. Richt dus die gebundelde straal van aandacht naar deze plek en voel hoe dat voelt. Dit kan best confronterend zijn, want enige emotionele pijn, samentrekkingen en mogelijk ook een gevoel van leegte, mocht je dat ervaren, is op dit punt het meest geconcentreerd/intensief.
Nu gaan we dit proces verfijnen. In plaats van snel je aandacht ergens heen te brengen, kijk/voel je nu met precisie rond de plek waar je aandacht al is (de rechterkant van je borstkas, ter hoogte van je hart) en probeer je precies die plek te vinden die het méést pijnlijk voelt. Soms ga je er net overheen en moet je weer een stukje "terug" om weer op het meest pijnlijke punt gericht te zijn. Eenmaal gevonden: blijf daar. Hou die geconcentreerde bundel van aandacht precies op het pijnlijkste punt en voel het in al zijn intensiteit. Het is geen prettig gevoel, maar het is ook weer niet ondraaglijk. Merk ook op dat eenmaal je het juiste “punt” te pakken hebt, het gevoel weliswaar het meest intens is, maar daarnaast ook gereduceerd van een emotie (een gevoel met een gedachte/verhaal eraan vast) naar een sensatie (slechts het gevoel). Dit maakt het, dat ondanks de intensiteit, het goed is te doen. Ondanks dat het niet fijn voelt, is het oké. Het gevoel mag er zijn.
Dit is de meditatie. Geen volgende stap. Dreigt je aandacht toch weer te verslappen of ergens anders naartoe te willen gaan: geen probleem, breng het terug op dezelfde manier zoals je eerder deed. En blijf dan simpelweg deze sensatie recht “aankijken”. Geen volgende stap. Alleen kijken/voelen naar dit punt.
Ondanks dat er geen volgende stap is, kun je jezelf mogelijk wel wat meer openstellen voor wat je voelt, door een kleine glimlach op je gezicht te brengen. Dit kleine gebaar kan wonderen doen in het “omarmen” van je pijn/spanning/leegte.
Tekenen van goede uitvoering:
Je kunt aan verscheidene tekenen merken dat je meditatie effectief is. Dit kan geconstateerd worden terwijl je je aandacht gericht houdt op het pijnpunt, al heeft dit misschien wel enige oefening nodig.
- Ten eerste is er het bemerken van de (emotionele) pijn die er in je is. Zoals hierboven beschreven is die pijn intenser beleven een indicatie dat je meditatie effectief is.
- Een andere indicatie is minder/niet in je hoofd zitten (minder/niet denken) en tegelijk meer in je lichaam zitten (meer/intenser voelen). Ten eerste is de aanwezige emotie (gevoel met gedachte eraan vast) dus gereduceerd naar het rauwe gevoel (slechts de emotie). Daarnaast kun je ook opmerken dat je je bewuster wordt van andere sensaties in je lichaam. Zoals bijvoorbeeld de tintelingen in je ledematen. Dit kan erg fijn aanvoelen. Laat alles wat je voelt gaan waar het gaan wil.
- Een duidelijke indicatie dat je goed bezig bent is het langzamer en dieper worden van de ademhaling. De ademhaling gaat tot in de onderbuik.
- Deze is waarschijnlijk maar op momenten aanwezig en zeker niet cruciaal voor een goede meditatie, maar het kan zijn dat je ineens een lichtzoete smaak in je mond proeft (geen grap).
- Een van de meest duidelijke indicaties is wanneer je een gevoel in zo’n mate hebt doorvoelt, dat deze laag van gevoel van je afvalt. Het is onmiskenbaar wanneer dit gebeurd en voelt alsof er een last van je schouders valt die je heel lang mee hebt gedragen. Je kunt je hierdoor mogelijk flink ontspannen en euforisch gaan voelen. Verwar deze gevoelens van euforie niet met de onderliggende vrede in jezelf. Gevoelens komen en gaan, hetgeen dat ze ziet niet. Vaak zullen er ook weer nieuwe lagen van (diepere) blokkades (van gestagneerde gevoelens/energie) verschijnen. Zie dit dan niet alsof je hebt gefaald. Ook het intens voelen van een dergelijke blokkade/gevoel is al succesvolle meditatie. Probeer je niet te richten op snel oncomfortabele gevoelens weg te krijgen, maar op het zo intens mogelijk voelen van deze gevoelens, ondanks dat er de sterke neiging is het eerste te doen.
Zo dan, dat was hem wel. Ik heb geprobeerd de boel beknopt te houden, maar je kent me en ik wilde ook weer geen dingen weglaten. Het lijkt een hele hoop informatie om te moeten weten, maar in de kern komt het erop neer om de aandacht op het pijnpunt te richten en deze daar ook te houden en dan simpelweg te “kijken” naar dat en het te voelen. Het is echt zo simpel als dat. Je hoeft de informatie hierboven niet allemaal uit je hoofd te leren, het is er slechts om je te wijzen op dingen waar je op kunt letten. Eenmaal zelf gevoelsmatig bekend met meditatie, is het slechts een kwestie van je aandacht op het juiste punt te brengen en deze daar te houden. Dit kan zelfs zonder te denken.
Hopelijk heeft iemand hier wat aan.![:)]()
Veel liefs en succes, mocht dit je aanzetten om het op deze manier te proberen.
![:redheart:]()
Wat is meditatie/zelfonderzoek en wat doet het?
Kort gezegd is meditatie in de vorm van zelfonderzoek (self-enquiry) het (terug)brengen van de aandacht naar de zelf, de zelf zijnde: datgene dat zich bewust is van alles "in" jou (gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties) en alles "buiten" jou (de wereld, bestaande uit de som van zintuiglijke informatie). Meditatie/zelfonderzoek brengt de beoefenaar ervan terug naar simpele perceptie: daar waar men de activiteit van de geest observeert, in plaats van erdoor bevangen te zijn.
Oké, laten we het to the point houden.
Verwachtingen:
Belangrijk is, om vooraf aan meditatie de juiste verwachtingen te hebben. De verwachting dat je kalmeert van meditatie kan en zal meditatie waarschijnlijk juist in de weg gaan staan. Ja, goed uitgevoerde meditatie zal uiteindelijk tot meer kalmte/vredigheid leiden, maar dit zijn gevolgen van meditatie. Eerst zal tijdens meditatie de aandacht worden gevestigd op de knel/pijnpunten, wat vaker dan niet, juist een vrij oncomfortabel proces is. Het is zeer belangrijk om al voordat je mediteert, te weten dat je mogelijk vrij oncomfortabele sensaties gaat voelen en daarnaast nog belangrijker: dat dit juist tekenen zijn dat je meditatie effectief is.
Methode:
Voorbereiding:
Het is mijn ervaring dat meditatie het beste gedaan kan worden op momenten wanneer je zelf al zo kalm mogelijk bent. Voor veel mensen is dat in de ochtend, voor mij persoonlijk 's ochtends vroeg, vlak na het wakker worden. Maar kijk wat voor jou het beste werkt.
Dan de plaats van meditatie en de zithouding. Hier zijn geen strikte regels voor, al is het natuurlijk logisch dat een rustige omgeving te prefereren is. Zelf ga ik bijvoorbeeld graag buiten zitten mediteren, maar of dat voor jou ook werkt, hangt waarschijnlijk nauw samen met je omgeving: of deze rustig is. Persoonlijk ga ik in kleermakerszit of in halve lotushouding zitten, maar dit is niet cruciaal. Je kunt perfect mediteren als je gewoon op een stoel/bank zit. Doe wat goed voelt voor jou en waarmee je comfortabel kunt zitten voor de periode dat je mediteert.
Niet iedereen is het hiermee eens, maar ik ben van mening dat een rechte rug houden bevorderend is voor je meditatie. Ik merk dat dit het makkelijker maakt voor mij om alert te blijven. Ook hier: doe wat voor jou het beste werkt.
Ogen open of dicht: Het is mijn voorkeur om meestal mijn ogen open te houden en mijn blik daar te laten gaan waar het gaan wil. Het kan mogelijk zo zijn dat je ogen open houden afleidend werkt voor jou. Kies dan voor je ogen dichthouden. Ook hier zijn er weer geen strikte regels en geldt persoonlijke voorkeur.
De eigenlijke meditatie:
Dan waar het om gaat. Eenmaal comfortabel (maar niet te, zodat je niet in slaap valt) neergezeten, begin je met je aandacht op de juiste plek te brengen. Je hebt (als het goed is) 2 fysieke ogen, waarmee je rond kunt kijken in de wereld. Maar je hebt ook een niet-fysiek "oog". Dat klinkt wat vaag, maar wat ik hier slechts mee bedoel, is je aandacht. Breng je aandacht maar eens naar de tintelingen in je vingertoppen. Voel die lichte warme tinteling. Als je het nog niet zo duidelijk voelt, probeer je aandacht dan iets langer op je vingertoppen te houden. Nu, breng dan diezelfde aandacht naar je tenen en voel ook daar die warme tinteling. Dit is waarschijnlijk iets moeilijker te voelen dan in je vingertoppen, maar ook hier: voel je het nog niet, houdt je aandacht dan iets langer op je tenen, alsof je ernaar kijkt met je “minds eye”.
Nu weet je dat je naast je 2 fysieke ogen, nog een "oog" hebt, die je daadwerkelijk kunt richten op verschillende plekken in je lichaam. Ik vertel je eigenlijk niets nieuws hier. We gebruiken dit "oog" allemaal al, om aandacht te geven aan de punten in het lichaam die aandacht vragen. Denk bijvoorbeeld aan pijn die je ergens hebt. Het is je aandacht waarmee je naar die plek “toe gaat”. Toch vermeld ik het even, zodat je weet dat je deze tool - die je al hebt - moet gebruiken.
Wat je dan doet, is dit "oog", deze "schijnwerper" als het ware, richten op de rechterzijde van je borstkas. Je weet dat je fysieke hart aan de linkerzijde zit, maar hierbij “kijk” je naar/voel je de rechterzijde van je borstkas. Richt dus die gebundelde straal van aandacht naar deze plek en voel hoe dat voelt. Dit kan best confronterend zijn, want enige emotionele pijn, samentrekkingen en mogelijk ook een gevoel van leegte, mocht je dat ervaren, is op dit punt het meest geconcentreerd/intensief.
Nu gaan we dit proces verfijnen. In plaats van snel je aandacht ergens heen te brengen, kijk/voel je nu met precisie rond de plek waar je aandacht al is (de rechterkant van je borstkas, ter hoogte van je hart) en probeer je precies die plek te vinden die het méést pijnlijk voelt. Soms ga je er net overheen en moet je weer een stukje "terug" om weer op het meest pijnlijke punt gericht te zijn. Eenmaal gevonden: blijf daar. Hou die geconcentreerde bundel van aandacht precies op het pijnlijkste punt en voel het in al zijn intensiteit. Het is geen prettig gevoel, maar het is ook weer niet ondraaglijk. Merk ook op dat eenmaal je het juiste “punt” te pakken hebt, het gevoel weliswaar het meest intens is, maar daarnaast ook gereduceerd van een emotie (een gevoel met een gedachte/verhaal eraan vast) naar een sensatie (slechts het gevoel). Dit maakt het, dat ondanks de intensiteit, het goed is te doen. Ondanks dat het niet fijn voelt, is het oké. Het gevoel mag er zijn.
Dit is de meditatie. Geen volgende stap. Dreigt je aandacht toch weer te verslappen of ergens anders naartoe te willen gaan: geen probleem, breng het terug op dezelfde manier zoals je eerder deed. En blijf dan simpelweg deze sensatie recht “aankijken”. Geen volgende stap. Alleen kijken/voelen naar dit punt.
Ondanks dat er geen volgende stap is, kun je jezelf mogelijk wel wat meer openstellen voor wat je voelt, door een kleine glimlach op je gezicht te brengen. Dit kleine gebaar kan wonderen doen in het “omarmen” van je pijn/spanning/leegte.
Tekenen van goede uitvoering:
Je kunt aan verscheidene tekenen merken dat je meditatie effectief is. Dit kan geconstateerd worden terwijl je je aandacht gericht houdt op het pijnpunt, al heeft dit misschien wel enige oefening nodig.
- Ten eerste is er het bemerken van de (emotionele) pijn die er in je is. Zoals hierboven beschreven is die pijn intenser beleven een indicatie dat je meditatie effectief is.
- Een andere indicatie is minder/niet in je hoofd zitten (minder/niet denken) en tegelijk meer in je lichaam zitten (meer/intenser voelen). Ten eerste is de aanwezige emotie (gevoel met gedachte eraan vast) dus gereduceerd naar het rauwe gevoel (slechts de emotie). Daarnaast kun je ook opmerken dat je je bewuster wordt van andere sensaties in je lichaam. Zoals bijvoorbeeld de tintelingen in je ledematen. Dit kan erg fijn aanvoelen. Laat alles wat je voelt gaan waar het gaan wil.
- Een duidelijke indicatie dat je goed bezig bent is het langzamer en dieper worden van de ademhaling. De ademhaling gaat tot in de onderbuik.
- Deze is waarschijnlijk maar op momenten aanwezig en zeker niet cruciaal voor een goede meditatie, maar het kan zijn dat je ineens een lichtzoete smaak in je mond proeft (geen grap).
- Een van de meest duidelijke indicaties is wanneer je een gevoel in zo’n mate hebt doorvoelt, dat deze laag van gevoel van je afvalt. Het is onmiskenbaar wanneer dit gebeurd en voelt alsof er een last van je schouders valt die je heel lang mee hebt gedragen. Je kunt je hierdoor mogelijk flink ontspannen en euforisch gaan voelen. Verwar deze gevoelens van euforie niet met de onderliggende vrede in jezelf. Gevoelens komen en gaan, hetgeen dat ze ziet niet. Vaak zullen er ook weer nieuwe lagen van (diepere) blokkades (van gestagneerde gevoelens/energie) verschijnen. Zie dit dan niet alsof je hebt gefaald. Ook het intens voelen van een dergelijke blokkade/gevoel is al succesvolle meditatie. Probeer je niet te richten op snel oncomfortabele gevoelens weg te krijgen, maar op het zo intens mogelijk voelen van deze gevoelens, ondanks dat er de sterke neiging is het eerste te doen.
Zo dan, dat was hem wel. Ik heb geprobeerd de boel beknopt te houden, maar je kent me en ik wilde ook weer geen dingen weglaten. Het lijkt een hele hoop informatie om te moeten weten, maar in de kern komt het erop neer om de aandacht op het pijnpunt te richten en deze daar ook te houden en dan simpelweg te “kijken” naar dat en het te voelen. Het is echt zo simpel als dat. Je hoeft de informatie hierboven niet allemaal uit je hoofd te leren, het is er slechts om je te wijzen op dingen waar je op kunt letten. Eenmaal zelf gevoelsmatig bekend met meditatie, is het slechts een kwestie van je aandacht op het juiste punt te brengen en deze daar te houden. Dit kan zelfs zonder te denken.
Hopelijk heeft iemand hier wat aan.
Veel liefs en succes, mocht dit je aanzetten om het op deze manier te proberen.
