Mijn kennis in kwantum fysica is zeer beperkt. Dus misschien kwak ik hier een hoop onzin neer omdat ik er geen snars van begrijp. Maargoed, ik vond dit toch wel mooi om te delen.
Een nieuwe studie heeft gepoogd kwantum verstrengeling te visualiseren. Als ik het een beetje goed begrijp hebben ze photonen (lichtdeeltjes) gebruikt om een hologram te maken van de deeltjes die verstrengeld zijn of raken.
Nu komt de grap. Het hologram ziet er dus uit als een Yin Yang symbool. Ik wist wel de de natuur van balans houdt, dat is in allerlei zaken om ons heen terug te zien. Maar ik vind dit wel komisch.
Roept bij mij de vraag op hoe het Yin Yang teken ooit ontstaan (bedacht) is. Ik neem aan dat ze toen nog niet zo gedreven waren in kwantum fysica haha
Afbeelding is afkomstig uit de publicatie van het onderzoek. Zie hieronder;
https://doi.org/10.1038/s41566-023-01272-3
Iedereen die wat meer kennis heeft van zaken, voel je vrij me te corrigeren als ik onzin heb uitgekraamd. Of om wat meer toe te lichten over wat hier nu gebeurt en hoe ze het visualiseren.
Ik heb even door de publicatie gescand, maar ik vind het een heftig taai wiskundig werkje. Ik kan me ook voorstellen dat een van hun modellen om de visualisatie uiteindelijk te genereren, ervoor zorgt dat het een Yin Yang wordt. En dat het in werkelijkheid er helemaal niet zo uit ziet. (Voor zover je dit überhaupt visueel zou kunnen waarnemen. Want volgens mij gaat het om twee deeltjes. Dus hoe je meer dan twee pixels kan hebben, is mij sowieso een raadsel.)
EDIT: oh lol, nu heb ik dit toch in spiritualiteit geplaatst. Ik twijfelde even over of ik 'm in nieuws & actualiteiten zou plaatsen of hier. Nouja, om het even haha