#1
Bedankt om even te verduidelijken, dit geeft weer een beter beeld. Hopelijk geraak je van je lichamelijke klachten af, veel succes!
Trimbos heeft recent een rapport geschreven over het gebruik van 4-FA. Wellicht interessant in het kader van dit topic:
4-fluoramfetamine: gebruikers en gebruik in beeld
![]()
4-Fluoramfetamine (4-FA) is een middel dat in korte tijd opkwam en veel stof deed opwaaien. Was ecstasy al jaren onbetwist nummer 1 van de uitgaansdrugs onder festival- en clubgangers, met het verschijnen van 4-FA op de Nederlandse drugsmarkt leek de concurrentie te zijn ingezet. Bestaande monitoringinstrumenten signaleerden in afgelopen jaren niet alleen een toenemende populariteit van 4-FA maar ook (in het kielzog hiervan) een toenemend aantal gezondheidsincidenten, die een opmaat waren voor een verbod op 25 mei 2017. Deze verkenning brengt het gebruik, de gebruikers en de ervaren gezondheidseffecten van 4-FA nader in beeld om preventie, beleid en onderzoek verder invulling te geven.
https://www.trimbos.nl/producten-en-diensten/webwinkel/product/?prod=af1581
En vaak met nog veel ongezondere zoetstoffen dan suiker...Tja, light...
Dat zijn dus producten met iets minder vet of suiker dan de niet light-variant, nog steeds ongezond dus.
En vaak met nog veel ongezondere zoetstoffen dan suiker...
Waar baseer je dat op? Er zijn niet voor niets ongeveer een jaar geleden veel waarschuwingen over 4-FA afgeven. Uiteraard is er meer onderzoek nodig naar 4-FA, maar er lijkt helaas toch een wat ander risico profiel aan te zitten dan de meer bekende drugs zoals MDMA en amfetamine. Met name de onvoorspelbaarheid bij incidenten maakte het dusdanig alarmerend dat ze waarschuwingen zijn gaan uitgeven. En waarschuwingen hoor je normaal eigenlijk voor vervuilde drugs, niet voor zuivere drugs.Bij normaal gebruik zijn de risico's miniem.
Wat is eigenlijk precies het nut van dit topic? Waarschuwen voor mogelijke gevaren van een drug, in dit geval 4-FA? Er zitten natuurlijk risico's aan en er zijn ook een aantal ongevallen voorgekomen, maar die zijn grotendeels veroorzaakt door misbruik/combinatie gebruik. De klachten die jij (topic starter) opnoemt, zijn mogelijk daar ook aan te linken. Geen enkel middel is zonder risico's, maar 4-FA zou (iig op de korte termijn aangezien er van de lange termijn niks bekend is) bij correct gebruik niet bijzonder risicovol zijn. (Met correct gebruik bedoel ik een ruime pauze tussen gebruik, minstens een maand en het liefst maar een paar keer per jaar, en niet te hoog doseren, 200-250mg dmv bijnemen is wel echt een uiterste)
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."