Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBlijvend schade na 4fmp

Blijvend schade na 4fmp

22 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bedankt om even te verduidelijken, dit geeft weer een beter beeld. Hopelijk geraak je van je lichamelijke klachten af, veel succes!
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#2
Trimbos heeft recent een rapport geschreven over het gebruik van 4-FA. Wellicht interessant in het kader van dit topic:

4-fluoramfetamine: gebruikers en gebruik in beeld

4-Fluoramfetamine (4-FA) is een middel dat in korte tijd opkwam en veel stof deed opwaaien. Was ecstasy al jaren onbetwist nummer 1 van de uitgaansdrugs onder festival- en clubgangers, met het verschijnen van 4-FA op de Nederlandse drugsmarkt leek de concurrentie te zijn ingezet. Bestaande monitoringinstrumenten signaleerden in afgelopen jaren niet alleen een toenemende populariteit van 4-FA maar ook (in het kielzog hiervan) een toenemend aantal gezondheidsincidenten, die een opmaat waren voor een verbod op 25 mei 2017. Deze verkenning brengt het gebruik, de gebruikers en de ervaren gezondheidseffecten van 4-FA nader in beeld om preventie, beleid en onderzoek verder invulling te geven.


https://www.trimbos.nl/producten-en-diensten/webwinkel/product/?prod=af1581
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Het lijkt me vooral het feit dat deze drug als een 'light' versie werd gezien van MDMA, met de veronderstelling dat de gevaren een stuk minder waren en daardoor dus te vaak en te veel werd gebruikt met de daar bijbehorende problemen.

Nu blijkt dus dat er niks lights is aan 4fmp, en ja, wekelijks gebruik zorgt dan uiteraard voor een veelvoud van allerlei klachten, net zoals dat het geval is bij wekelijks gebruik van XTC.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
https://drugsinfoteam.nl/drugsinfo/research-chemicals/4-fmp/

Ik neem aan dat je 4fa bedoeld @acht.zes .
En verder heb je wel gelijk. Als iets als “light” wordt bestempeld denkt men dat ze straffeloos een hoop kunnen gebruiken.
Net als light producten (eten en drinken), dat werkt 9 van de 10 x ook averechts. “Het is toch light chpis en light cola, kun je er meer van eten”!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Tja, light...

Dat zijn dus producten met iets minder vet of suiker dan de niet light-variant, nog steeds ongezond dus.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#6
MacLeod zei:
Trimbos heeft recent een rapport geschreven over het gebruik van 4-FA. Wellicht interessant in het kader van dit topic:

4-fluoramfetamine: gebruikers en gebruik in beeld

4-Fluoramfetamine (4-FA) is een middel dat in korte tijd opkwam en veel stof deed opwaaien. Was ecstasy al jaren onbetwist nummer 1 van de uitgaansdrugs onder festival- en clubgangers, met het verschijnen van 4-FA op de Nederlandse drugsmarkt leek de concurrentie te zijn ingezet. Bestaande monitoringinstrumenten signaleerden in afgelopen jaren niet alleen een toenemende populariteit van 4-FA maar ook (in het kielzog hiervan) een toenemend aantal gezondheidsincidenten, die een opmaat waren voor een verbod op 25 mei 2017. Deze verkenning brengt het gebruik, de gebruikers en de ervaren gezondheidseffecten van 4-FA nader in beeld om preventie, beleid en onderzoek verder invulling te geven.


https://www.trimbos.nl/producten-en-diensten/webwinkel/product/?prod=af1581
Klik om te vergroten...

Damn, heb ik echt die hele pdf gelezen? Volgens mij moest deze auteur een minimum aantal woorden halen aangezien je 20x dezelfde stellingen leest, maar goed dat er al iets van documentatie is. Men stelt hier dat het ook bij een normale dosering zonder combineren kan misgaan (net zoals bij xtc), echter gaat het bij 9 vd 10 gevallen wel over te hoog doseren / combineren / te vaak...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Tja, light...

Dat zijn dus producten met iets minder vet of suiker dan de niet light-variant, nog steeds ongezond dus.
Klik om te vergroten...
En vaak met nog veel ongezondere zoetstoffen dan suiker...

Al vind ik wel dat als je zomaar alles in je lijf stopt (drugs en voedingswaren) zonder te onderzoeken wat het is je ook verantwoordelijk bent als dit je gezondheid aantast. Niet bewust bezig? Dan leer je het op de harde manier af.

Wel goed dat men dit zo aanpakt met 4fa.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
En vaak met nog veel ongezondere zoetstoffen dan suiker...
Klik om te vergroten...

Klopt idd. En het valt iedereen op dat de mensen die light eten en drinken juist te dik zijn. Dus het helpt ook niet.
f
flippertjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoe gaat het nu?
V
VerduinLid
01-01-2024, 00:00
#10
2 jaar geleden gebruikte ik regelmatig 4fmp.

Conclusie:
Nu nog steeds stuipen, epileptische aanvallen, problemen met mijn zenuwstelsel en hartklachten.

Als je het wilt gaan gebruiken, moet je dat natuurlijk zelf weten.
Maar zelfs na 1 goed afgeweegde dosis kun je een beroerte krijgen.

4fmp is geen geintje.


Geen zelfmedelijden hier, ik wist wat ik deed. :nomouth:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Bij normaal gebruik zijn de risico's miniem.

Je kan ook de weg op gaan, goed uit je doppen kijken en aan gort worden gereden door iemand die niet uit kijkt, volgens mij is die kans om letsel te krijgen groter dan met verantwoord drugsgebruik op z'n tijd.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat een klote klachten om over gehouden te hebben joh, niet niks. Sterkte ermee.

Ik denk dat zo lang er niet echt iets is aangetoond zowel de uitspraak dat je na 1 goed afgewogen portie een beroerte kunt krijgen net zo misplaatst is als de kans dat de risico's miniem zijn bij 'normaal' gebruik.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sterkte ermee! Klinkt behoorlijk klote zeg.

acht.zes zei:
Bij normaal gebruik zijn de risico's miniem.
Klik om te vergroten...
Waar baseer je dat op? Er zijn niet voor niets ongeveer een jaar geleden veel waarschuwingen over 4-FA afgeven. Uiteraard is er meer onderzoek nodig naar 4-FA, maar er lijkt helaas toch een wat ander risico profiel aan te zitten dan de meer bekende drugs zoals MDMA en amfetamine. Met name de onvoorspelbaarheid bij incidenten maakte het dusdanig alarmerend dat ze waarschuwingen zijn gaan uitgeven. En waarschuwingen hoor je normaal eigenlijk voor vervuilde drugs, niet voor zuivere drugs.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik ervan begrepen heb, is dat er over dergelijke research chemicals weinig bekend is met betrekking tot risico's op de lange termijn. Dat is ook waarom ik er persoonlijk vanaf blijf; er zijn zat drugs die exciting zijn om te proberen waar meer over bekend is. De risico's miniem noemen lijkt dan ook nogal misplaatst.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mag ik vragen hoe vaak regelmatig gebruik is en welke dosering? Ik gebruik het misschien 2x per jaar, geen kater oid ervaren en afgezien van wat slecht slapen en vaak gaan plassen heb ik niet veel bijwerkingen ervaren.

Ik heb mezelf een tijdje wijsgemaakt dat ik maanden kaakspanning bleef voelen, maar eigenlijk was dit een gevolg van chronische sinusitus en had de 4fmp er niets mee te maken.

Binnenkort heb ik weer een feestje op de planning waar ik 4fmp wil gebruiken maar je bericht schrikt me wat af.
Nuja ik ben zelf eens enorm slechtgegaan op xtc en de ergste hoofdpijn ooit ervaren, dat het mij lijkt dat 4fmp beter op mij lijkt te werken dan mdma.
A
ALLAD52Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Joh, als je nu echt eens het RVIM rapport uit 2015 zou lezen, zie je dat het overgrote deel van de ongelukken aan doseringen vallen te wijten waarvan je echt steil achterover slaat (letterlijk en figuurlijk). Of combinatie. Echt je moet het met een lampje zoeken om een ongeluk te vinden met gewoon 1,5 mg per kilo lichaamsgewicht en geen combinatiegebruik, als je het al ergens in de literatuur kan vinden.

Wat gewoon een feit is, is dat mensen 4FA gebruikten en hetzelfde gevoel als MDMA wilden. Nu 4FA is echt meer speed als XTC, dus dan kreeg je dus die enorme bloeddruk en toevallen en zo.

Gewoon dom gedrag waardoor stoffen verboden worden. Dank u sukkels.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik denk dat ik alles wat er op internet over 4fmp te vinden valt heb gelezen, omdat het stofje mij zo goed beviel en de negatieve berichten mij toch ook afschrikten.

De gevallen waar het misgaat lijken inderdaad altijd te wijten aan overdosering (>300 - 400 mg), combineren of regelmatig gebruik.
Ik denk dat bij sporadisch gebruik en max 1,5 mg/kg de risico's beperkt blijven.
Wanneer men gaat overdoseren lijken er sneller rare bijwerkingen te komen. (erge hoofdpijnen lees ik bv. maar hier heb ik bij normale dosering niets van gemerkt terwijl ik de ergste hoofdpijn van mijn leven heb ervaren toen ik slecht ging op een half xtc pilletje)

Het blijft natuurlijk gissen maar volgens mij werd 4fmp ook veel door een jongere groep gebruikt onder de naam 'xtc light' waardoor men gemakkelijk gaat bijnemen. Deze leeftijdscategorie is meestal niet zo hard bezig met research te doen alvorens iets te gebruiken, laat staan de 3 maanden regel te volgen, dus misschien was een officiële waarschuwing wel op zijn plaats?
A
ALLAD52Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Een waarschuwing was wel op zijn plaats, en het heeft ook wel gewerkt. Mensen hebben nu zoiets, oh nee,daar krijg je hersenbloedingen van. Slaat zo kort door de bocht ook weer nergens op, alleen beeldvorming is toch wel weer netjes gedaan.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat is eigenlijk precies het nut van dit topic? Waarschuwen voor mogelijke gevaren van een drug, in dit geval 4-FA? Er zitten natuurlijk risico's aan en er zijn ook een aantal ongevallen voorgekomen, maar die zijn grotendeels veroorzaakt door misbruik/combinatie gebruik. De klachten die jij (topic starter) opnoemt, zijn mogelijk daar ook aan te linken. Geen enkel middel is zonder risico's, maar 4-FA zou (iig op de korte termijn aangezien er van de lange termijn niks bekend is) bij correct gebruik niet bijzonder risicovol zijn. (Met correct gebruik bedoel ik een ruime pauze tussen gebruik, minstens een maand en het liefst maar een paar keer per jaar, en niet te hoog doseren, 200-250mg dmv bijnemen is wel echt een uiterste)
V
VerduinLid
01-01-2024, 00:00
#20
Peppi en Coki zei:
Wat is eigenlijk precies het nut van dit topic? Waarschuwen voor mogelijke gevaren van een drug, in dit geval 4-FA? Er zitten natuurlijk risico's aan en er zijn ook een aantal ongevallen voorgekomen, maar die zijn grotendeels veroorzaakt door misbruik/combinatie gebruik. De klachten die jij (topic starter) opnoemt, zijn mogelijk daar ook aan te linken. Geen enkel middel is zonder risico's, maar 4-FA zou (iig op de korte termijn aangezien er van de lange termijn niks bekend is) bij correct gebruik niet bijzonder risicovol zijn. (Met correct gebruik bedoel ik een ruime pauze tussen gebruik, minstens een maand en het liefst maar een paar keer per jaar, en niet te hoog doseren, 200-250mg dmv bijnemen is wel echt een uiterste)
Klik om te vergroten...

Dat zei ik al. Ik gebruikte het regelmatig en dus onverantwoord. Bedoeling van deze topic is idd waarschuwen omdat bij normaal gebruik de risico's behoorlijk hoog liggen en bij onverantwoord gebruik zoals bij mij deze klachten de consequentie is geweest

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."