#1
Is dat niet een broodje aap? Ik weet niet hoe pillen precies gemaakt worden hoor maar is het niet zo dat de werkzame stof (MDMA poeder) op grote schaal gemend wordt met een bindmiddel en dan van die twee samen de pillen gedrukt worden? Als dat zo is lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat er zo veel verschil tussen twee kanten van een pil zitten; met die theorie kan dan ook de ene pil alleen maar bindmiddel bevatten en de ander alleen maar MDMA poeder (extreem hoge spreiding). Dat de ene helft mss 10mg heeft en de andere helft 11mg kan ik me nog voorstellen, maar echt hele grote verschillen...?
Farmacologen of apothekers moeten bij het mengen van bindmiddel en medicijn rekening houden met speciale regels. Je mag nooit meer bindmiddel erbij mengen dan het totaal dat je hebt. Dus als je 1 gram medicijn met 10 gram bindmiddel wil vermengen, dan moet je eerst 1 gram + 1 gram doen, dan 2 gram + 2 gram, dan 4 gram + 4 gram (..).
Maarja, illegale pillenpersers hebben die opleiding niet gevolgd en willen bovendien zo snel mogelijk klaar zijn. Die mengen gewoon alles in één keer.
Spreiding van dosis in xtc-pillen (of 2C-B-pillen) is een reëel risico. Het drugstestsysteem DIMS houdt constant dezelfde soort pillen in de gaten om te ontdekken of er grote spreiding in zit. Vorig jaar is tijdens ADE een Red-Alert afgegeven omdat er in xtc-pillen een enorme spreiding zat. Ik weet de doseringen niet meer helemaal uit mijn hoofd maar volgens mij was de ene pil 140 milligram en de andere pil 220 milligram.
Dat soort dingen komen dus zeker wel voor.
Die spreiding kan ook in één pil voorkomen. Dat is een kwestie van kans. De kans dat alle MDMA of 2C-B aan één kant zit is niet extreem groot, maar ook zeker niet ondenkbaar. Stel je bijvoorbeeld voor dat niet alle kristallen heel fijn vermalen zijn. Dan kan je makkelijk een wat groter brokje ingekapseld krijgen ergens in de pil.