Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKorte geschiedenis RC's in NL - Wat hebben de laatkomers gemist?

Korte geschiedenis RC's in NL - Wat hebben de laatkomers gemist?

10 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zie hier het resultaat van een slapeloze nacht...

Verzoek: misschien kan iemand (@Jmths bijvoorbeeld?) nog een aanvulling doen over stofjes die weliswaar niet verboden zijn, maar die ooit op de rc-markt waren maar om wat voor reden nu haast niet meer te vinden zijn. Denk aan Bromo-DragonFLY, dat door een noodlottige verwarring met 2C-B-FLY vele slachtoffers heeft geëist, maar dat in in ieder geval in Nederland noch internationaal op dit moment verboden is en in principe dus gewoon door rc-vendors verkocht zou kunnen worden.

Groen = common
Oranje = common, maar vooral buiten Nederland, of less common
Rood = al dan niet common, maar vooral gevaarlijk of onprettig in effect
Zwart = geen idee, ofwel stoffen die hier niet echt voorkwamen voor het verbod dan wel dat ik niet weet waar ik ze anders moet indelen

Natuurlijk te beginnen bij 2C-B, verkocht in smartshops in de jaren '90 - toegegeven, nog ruim vóór mijn drugstijd! - en verboden in 1997. Ik heb me laten vertellen dat andere 2C-x (2C-I) en 2C-T-x (2C-T-2 en 2C-T-7) eveneens werden verkocht en nadien eveneens zijn verboden. Een legaal alternatief voor XTC, 4-MTA, eveneens verkocht in smartshops, werd in 1999 verboden. Dit middel had nogal sterk de neiging hyperthermie te veroorzaken. Het was onder andere een serotonineheropnameremmer die in hogere dosering tevens MAO-remmer werd, waardoor hoge doseringen een groot risico gaven op serotoninesyndroom. Door dit middel zijn destijds enkele doden gevallen.

Strict genomen misschien niet helemaal een designerdrug, maar omstreeks 2000 werd al gesproken over GHB misbruik, het risico op outgaan, etc. Internationaal beleid deed GHB in de ban en Nederland volgende door GHB in 2002 op lijst 2 te plaatsen. Daarvóór viel het sinds 1996 onder de geneesmiddelenwet, zoals ketamine. Vóór 1996 was het dus nog volkomen legaal. In 2006 leefde de belangstelling voor GHB opnieuw op en bleef, tot op heden, in populariteit groeien. De grondstof voor GHB, GBL, was wijdverspreid beschikbaar via internet, vaak verkocht als velgenreiniger. Inmiddels staat GHB op lijst 1, sinds 2012. Het in bezit hebben en gebruik van GBL is nog altijd niet verboden. Handel in GBL inmiddels wel, wat nu juridisch wordt beschouwd als een economisch delict.

In 2000/2001 was er een gebrek aan een grondstof voor MDMA. Er kwam PMA en PMMA in omloop, verkocht als MDMA, middelen met een soortgelijke werking als MDMA, maar met een zeer smalle therapeutische breedte en levensbedreigende hyperthermie bij overdosering. Dit in combinatie met het feit dat de effecten van PMA en PMMA erg laat opkomen, waardoor mensen - in veronderstelling MDMA te hebben genomen - bijpakten en overdoseerden, maakte dat ook deze stoffen enkele levens hebben gekost. Enkele jaren nadien dook PMMA opnieuw op in XTC-pillen. Uiteindelijk zijn PMA en PMMA verboden.

Omstreeks 2005 verkochten smartshops methylone (a.k.a. ßk-MDMA of MDMC), wellicht de allereerste cathinone die enig succes is gebleken. Effect grofweg als MDMA, echter iets milder en van kortere duur. Dit geldt eveneens voor ethylone (a.k.a. ßk-MDEA of MDEC). Beide middelen zijn uiteindelijk verboden, echter pas in 2016 (methylone) en 2018 (ethylone), onder druk van internationale wetgeving, zie onder.

Van 2007-2010 was de markt voor MDMA ernstig vervuild wegens een verbod op een tot dan toe gebruikte grondstof voor de productie van MDMA. Het heeft een aantal jaar geduurd voordat producenten hun synthese succesvol konden aanpassen door via extra stappen de benodigde grondstoffen voor de productie te verkrijgen die ze voorheen zo konden inkopen. Pillen waren toen veelal vervuild met mCPP, een stof met veel vervelende effecten in vergelijking met MDMA. Het is - net zoals ketamine - onder de geneesmiddelenwet geplaatst, wat bezit en handel in principe strafbaar maakt. Rond deze tijd werden ook pillen aangetroffen met BZP of TFMPP, waarvan BZP in 2009 op lijst 2 van de opiumwet is geplaatst, terwijl TFMPP tot op heden nog altijd legaal is, echter niet bijster interessant.

Vanaf 2008 kregen overheden lucht van mephedrone (4-MMC), dat toen, vooral in Groot-Brittannië, flink in opmars was. In Nederland viel de opkomst van mephedrone samen met het instorten van de ecstacymarkt. Het werd daarom aanvankelijk vaak verkocht als XTC. Later werd het op zichzelf verkocht, als drug-of-choice. Het werd in 2012 verboden.

In 2009-2011 was veel speed in toenemende mate vervuild met 4-MA, een stof met enigszins vergelijkbare werking, maar veel potenter in gewicht dan speed, waardoor veel overdoseringen optraden, enkele doden vielen en 4-MA middels een spoedprocedure (slechts éénmaal toegepast in de Nederlandse geschiedenis tot dusver!) in 2012 werd verboden. In dezelfde tijd, waarin de amfetaminemarkt was ingestort, kwam 4-FA in opmars, net zoals mephedrone eerst verkocht als speed, later ook op zichzelf, als drug-of-choice. Een middel dat langzaamaan groot werd en het grote publiek bereikte. Een verbod bleef nog lang uit. Die kwam pas in 2017!

In 2012 zijn dus mephedrone, 4-MA en GHB op lijst 1 van de opiumwet geplaats, evenals tapentadol.

In de jaren zijn DOC en 25x-NBOMe's weleens aangetroffen als LSD-blotters. Methoxetamine (a.k.a. MXE) werd aanvankelijk weleens verkocht als ketamine, maar begon al snel een leven op zichzelf. Zo pakweg vanaf 2010 tot 2017 zijn hier 4-FA, mephedrone, methylone, methoxetamine en 6-APB het meest in zwang geweest, waarvan 6-APB evenals de andere benzofuranen verrassend genoeg als enige nog legaal is. α-PVP en MDPV daarentegen, beide eveneens reeds verboden, zijn hier nooit echt in zwang geweest.

In 2015 werden conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: 25I-NBOMe, AH-7921 (cannabinoïde), MDPV, het eerder genoemde methoxetamine, 4,4’-DMAR (stimulant), MT-45 (opioïde) en 5-IT (entactogeen).

In 2016 werden eveneens conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: 25B-NBOMe, 25C-NBOMe, JWH-018, AM-2201 en het eerdergenoemde methylone.

In 2017 werden wederom conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: α-PVP en acetylfentanyl. Ook mede door een binnenlandse risico-analyse werd zoals gezegd eveneens 4-FA verboden. In 2017 werd phenazepam op lijst II geplaatst.

In 2018 werden, opnieuw conform internationale wetgeving, de volgende stoffen verboden: 4-MEC (entactogene stimulant), 5F-APINACA (cannabinoïde), acryloylfentanyl (opioïde), butyrfentanyl (opioïde), het reeds genoemde ethylone, ethylphenidate, furanylfentanyl (opioïde), MPA (een naar verluidt onprettige stimulant die als legal high opkwam in Groot-Brittannië), MDMB-CHMICA (cannabinoïde), pentedron (stimulant), U-47700 opioïde) en XLR-11 (cannabinoïde).

Los van dit alles zijn er in de jaren ook enkele smartdrugs verboden: kava kava op de verdenking van het potentieel veroorzaken van ernstige leverschade (2003), efedra (2004) en yohimbe (2007). Natuurlijk ook niet te vergeten: het paddoverbod, eind 2008. Daarna volgde nog het verbod op qat in 2013.

Zoals altijd lopen we weer eens achter. Conform internationale wetgeving 'moet' Nederland nog een flink aantal stofjes verbieden, vooral opioïden en cannabinoïden, maar ook ephylone, welke veel slachtoffers heeft gemaakt in Nieuw-Zeeland omdat het daar als XTC werd verkocht en daarvoor veel te hoog werd gedoseerd. Er zit een nieuwe internationale ban aan te komen, welke Nederland vroeg of laat zal gaan volgen. Opnieuw betreft het hier weer een stel opioïden en cannabinoïden, alsmede DOC, 4-CMC, N-ethylhexedrone (NEH/hexen), α-PHP, flualprazolam en etizolam. Een lachgasverbod, voor zover een rc te noemen, zit natuurlijk ook nog in de pijplijn. Overigens is 3-MMC 'recommended for critical review', echter, tegen de tijd dat die de hele molen door is gegaan, is misschien de aankomende wetswijziging van het verbieden van hele stofgroepen (waar 3-MMC dan ook onder zal vallen) in Nederland al van kracht.

Tsja, oordeel zelf wat je mis bent gelopen! :tilttearlaugh:

EDIT: Wat de meesten dus vooral zullen missen: 4-FA, mephedrone, methoxetamine en liters GBL online besteld en de volgende dag uit handen van de trouwe pakketbezorger in ontvangst genomen. Methylone had volgens mij niemand nog interesse in nog voor het verbod, volgens mij omdat het toch wel erg mild is. Vraag me af hoe het zich verhoudt t.o.v. 3-MMC.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wow! Waar een slapeloze nacht al niet goed voor is! Interessant en informatief, bedankt voor het delen.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#3
NiandraLades zei:
Wow! Waar een slapeloze nacht al niet goed voor is! Interessant en informatief, bedankt voor het delen.
Klik om te vergroten...
Ik zou me minder met drugs bezig gaan houden... fail! :sweatsmile:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Paddo's heb ik in het buitenland wel gedaan. In Indonesië, Thailand en Cambodja hebben ze die op veel plekken.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ganggang💯 zei:
Paddo's heb ik in het buitenland wel gedaan. In Indonesië, Thailand en Cambodja hebben ze die op veel plekken.
Klik om te vergroten...
Klopt. En anders, tsja, je hebt hier ook de kant-en-klare kweeksetjes hè...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psilocyloner zei:
Natuurlijk te beginnen bij 2C-B, verkocht in smartshops in de jaren '90 - toegegeven, nog ruim vóór mijn drugstijd! - en verboden in 1997. Ik heb me laten vertellen dat andere 2C-x (2C-I) en 2C-T-x (2C-T-2 en 2C-T-7) eveneens werden verkocht en nadien eveneens zijn verboden.
Klik om te vergroten...
2C-I zou dacht ik in principe zelfs nog als RC verkocht mogen worden in Nederland als ik mij niet vergis. Maar soms gaan er dingen aan mij en 99% van de bevolking voorbij. Er is mij vandaag verteld dat 4-AcO-DMT niet meer verkocht mag worden in Nederland omdat deze tegenwoordig in de Opiumwet vermeld staat.
Psilocyloner zei:
In 2000/2001 was er een gebrek aan een grondstof voor MDMA. Er kwam PMA en PMMA in omloop, verkocht als MDMA, middelen met een soortgelijke werking als MDMA, maar met een zeer smalle therapeutische breedte en levensbedreigende hyperthermie bij overdosering. Dit in combinatie met het feit dat de effecten van PMA en PMMA erg laat opkomen, waardoor mensen - in veronderstelling MDMA te hebben genomen - bijpakten en overdoseerden, maakte dat ook deze stoffen enkele levens hebben gekost. Enkele jaren nadien dook PMMA opnieuw op in XTC-pillen. Uiteindelijk zijn PMA en PMMA verboden.
Klik om te vergroten...
Misschien grappig / interessant om te vermelden is dat PMA en PMMA effectief uit venkelzaad gesynthetiseerd kunnen worden, deze bevat namelijk 4-Methoxy-Phenethylamine dat makkelijk te methyleren valt. Dit dan na het onttrekken van aromatische verbindingen uit plantmateriaal natuurlijk.

Er is mij verteld dat Sassafras(olie) lange tijd de strengst gecontroleerde plantsoort in Europa was omdat men hier goedkoop en efficiënt MDMA van kon produceren. Dat lange tijd Nederland het grootst producerende land van MDMA was maar dat Canada enige tijd in de productie van MDMA aan Nederland voorbij is gegaan omdat Sassafras daar massaal in het wild voor komt.

De grote MDMA boeren in Nederland zijn ondertussen echter bekend met syntheseroutes waardoor Nederland Canada ondertussen alweer enige tijd op meer 'efficiënte' wijze voorbij is gegaan in de productie van MDMA. Alexander Shulgin werd in de lekenmedia nog wel eens de grootvader van MDMA genoemd wat onder andere refereert naar het feit dat hij verschillende syntheseroutes voor MDMA heeft uitgewerkt waaronder hoe je deze uit peterselie en peper kunt synthetiseren welke in aanzienlijk kleinere mate safrole bevatten.

Wat ook opvallend is is dat het methyleren van MDA (al dan op kleinschaliger niveau) tegenwoordig relatief populair is. Dit wellicht onder andere als gevolg van het verboden maken van enkele precursors in het proces van meer grootschaliger MDMA synthese wat primair te werk gaat via andere synthese routes dan methyleren.

Een laatste grappig feitje misschien is dat methyleren tegenwoordig zelfs efficiënt mogelijk is via het proces van kunstmatige fotosynthese wat een zonnige toekomst voorspeld. Het aantal aromatische verbindingen dat in de natuur voorkomt is tegelijkertijd ook vrij verbluffend, zelfs verschillende grassoorten zijn vaak al rijk aan aromatische verbindingen. Drugs synthese via de meer natuurlijke routes lijkt tegenwoordig dan ook realistische gezien niet meer te stoppen.
Psilocyloner zei:
Vanaf 2008 kregen overheden lucht van mephedrone (4-MMC), dat toen, vooral in Groot-Brittannië, flink in opmars was. In Nederland viel de opkomst van mephedrone samen met het instorten van de ecstacymarkt. Het werd daarom aanvankelijk vaak verkocht als XTC. Later werd het op zichzelf verkocht, als drug-of-choice. Het werd in 2012 verboden.
Klik om te vergroten...
Ik heb 4-MMC / Mephedrone vaak zowel persoonlijk als online als plantenvoeding voorbij zien komen wat voor die tijd naar mijn weten nog niet zo heel veel voorbij kwam. Op diezelfde fiets is er ook vaak naar gerefereerd als 'bad zouten' ('bath salts') wat tegelijkertijd ook (waarschijnlijk) grappig bedoeld refereert naar het stoken van sterke drank in een badkuip welke vaak bekend staan om een hoog methanol ten opzichte van ethanol gehalte. :')

Ik heb persoonlijk sterk de indruk gekregen dat 4-MMC / Mephedrone om sterk gelijkende redenen aan 4-FA in relatief korte tijd vrij populair is geworden als drug waar beschikbaarheid, een positief imago en een specifieke mate van serotonine affiniteit een sterke rol in mee speelden.
Psilocyloner zei:
In de jaren zijn DOC en 25x-NBOMe's weleens aangetroffen als LSD-blotters.
Klik om te vergroten...
Relevant om te vernoemen is dat de DOC (2,5-Dimethoxy-4-chloroamphetamine) synthese route in 1973 wetenschappelijk gepubliceerd is. DOC is echter ondanks zijn relatief lange bestaan nooit veel gebruikt in verband met de DOM pillen van 20mg per stuk die in de VS door de Hells Angels grootschalig op de markt zijn gebracht in dezelfde tijdsperiode. Deels hierdoor ervoeren LSD en tryptamines vanaf vroeg stadia een meer positief imago dan de Mescaline analogen.

25X-NBOMes / 2C-X-NBOMes werden pas in 2003 voor het eerst gesynthetiseerd en vervolgens heeft het nog 7 jaar geduurd (2010) voordat deze voor het eerst op de markt verschenen. Van de drugs uit de NBOMe categorie kwam 25I-NBOMe veruit het meest voor op de markt, in ieder geval op wereldwijd niveau.
Psilocyloner zei:
Los van dit alles zijn er in de jaren ook enkele smartdrugs verboden: kava kava op de verdenking van het potentieel veroorzaken van ernstige leverschade (2003)
Klik om te vergroten...
Deze informatie is ondertussen veroudert en niet meer correct. De enkele gevallen van leverschade in Europa werden gelinkt aan de consumptie van bloedgroenkorrel rijke bladeren waar Kava Kava enkel wordt gewonnen uit de wortels van de Kava Kava plant. Wat dat betreft is het eten van aardappelbladeren hoogstwaarschijnlijk gevaarlijker. Kava kava consumptie kent immers in Aziatische landen een geschiedenis van toch minstens 2000 jaar. De import en verkoop van Kava Kava in Nederland is ondertussen weer legaal naar een grootschalig onderzoek op Europees niveau.
Psilocyloner zei:
Tsja, oordeel zelf wat je mis bent gelopen! :tilttearlaugh:
Klik om te vergroten...
Erg interessant topic natuurlijk waar genoeg over te zeggen valt. Ik denk dat JWH-018 nog wel een eervolle vermelding verdient. Deze werd als relatief wenselijk synthetisch cannabinoïde beschouwd met oog op effecten die het teweeg bracht en qua veiligheidsprofiel.

Er gaat in Nederland op politiek niveau de laatste jaren (terecht) veel aandacht uit naar het cannabisbeleid waar de twee meest gehoorde kritieken consistentie van product en productiekosten lijken te zijn. Nu zullen sommigen in verband met associaties JWH-018 een opmerkelijke suggestie vinden om in deze context te noemen. In Nieuw Zeeland echter is er echter een door de staat aangewezen farmaceutisch bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van relatief veilige (gerelateerde) RCs die daar legaal verkocht mogen worden. JWH-018 als alternatief op het reguleren van het cannabisbeleid is op z'n minst een vermakelijke gedachte als je het mij vraagt.

De geschiedenis van RCs valt veel over te zeggen in ieder geval, eerst even avondeten. :')
G
GABAadvisorLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psilocyloner zei:
Zie hier het resultaat van een slapeloze nacht...

Verzoek: misschien kan iemand (@Jmths bijvoorbeeld?) nog een aanvulling doen over stofjes die weliswaar niet verboden zijn, maar die ooit op de rc-markt waren maar om wat voor reden nu haast niet meer te vinden zijn. Denk aan Bromo-DragonFLY, dat door een noodlottige verwarring met 2C-B-FLY vele slachtoffers heeft geëist, maar dat in in ieder geval in Nederland noch internationaal op dit moment verboden is en in principe dus gewoon door rc-vendors verkocht zou kunnen worden.

Groen = common
Oranje = common, maar vooral buiten Nederland, of less common
Rood = al dan niet common, maar vooral gevaarlijk of onprettig in effect
Zwart = geen idee, ofwel stoffen die hier niet echt voorkwamen voor het verbod dan wel dat ik niet weet waar ik ze anders moet indelen

Natuurlijk te beginnen bij 2C-B, verkocht in smartshops in de jaren '90 - toegegeven, nog ruim vóór mijn drugstijd! - en verboden in 1997. Ik heb me laten vertellen dat andere 2C-x (2C-I) en 2C-T-x (2C-T-2 en 2C-T-7) eveneens werden verkocht en nadien eveneens zijn verboden. Een legaal alternatief voor XTC, 4-MTA, eveneens verkocht in smartshops, werd in 1999 verboden. Dit middel had nogal sterk de neiging hyperthermie te veroorzaken. Het was onder andere een serotonineheropnameremmer die in hogere dosering tevens MAO-remmer werd, waardoor hoge doseringen een groot risico gaven op serotoninesyndroom. Door dit middel zijn destijds enkele doden gevallen.

Strict genomen misschien niet helemaal een designerdrug, maar omstreeks 2000 werd al gesproken over GHB misbruik, het risico op outgaan, etc. Internationaal beleid deed GHB in de ban en Nederland volgende door GHB in 2002 op lijst 2 te plaatsen. Daarvóór viel het sinds 1996 onder de geneesmiddelenwet, zoals ketamine. Vóór 1996 was het dus nog volkomen legaal. In 2006 leefde de belangstelling voor GHB opnieuw op en bleef, tot op heden, in populariteit groeien. De grondstof voor GHB, GBL, was wijdverspreid beschikbaar via internet, vaak verkocht als velgenreiniger. Inmiddels staat GHB op lijst 1, sinds 2012. Het in bezit hebben en gebruik van GBL is nog altijd niet verboden. Handel in GBL inmiddels wel, wat nu juridisch wordt beschouwd als een economisch delict.

In 2000/2001 was er een gebrek aan een grondstof voor MDMA. Er kwam PMA en PMMA in omloop, verkocht als MDMA, middelen met een soortgelijke werking als MDMA, maar met een zeer smalle therapeutische breedte en levensbedreigende hyperthermie bij overdosering. Dit in combinatie met het feit dat de effecten van PMA en PMMA erg laat opkomen, waardoor mensen - in veronderstelling MDMA te hebben genomen - bijpakten en overdoseerden, maakte dat ook deze stoffen enkele levens hebben gekost. Enkele jaren nadien dook PMMA opnieuw op in XTC-pillen. Uiteindelijk zijn PMA en PMMA verboden.

Omstreeks 2005 verkochten smartshops methylone (a.k.a. ßk-MDMA of MDMC), wellicht de allereerste cathinone die enig succes is gebleken. Effect grofweg als MDMA, echter iets milder en van kortere duur. Dit geldt eveneens voor ethylone (a.k.a. ßk-MDEA of MDEC). Beide middelen zijn uiteindelijk verboden, echter pas in 2016 (methylone) en 2018 (ethylone), onder druk van internationale wetgeving, zie onder.

Van 2007-2010 was de markt voor MDMA ernstig vervuild wegens een verbod op een tot dan toe gebruikte grondstof voor de productie van MDMA. Het heeft een aantal jaar geduurd voordat producenten hun synthese succesvol konden aanpassen door via extra stappen de benodigde grondstoffen voor de productie te verkrijgen die ze voorheen zo konden inkopen. Pillen waren toen veelal vervuild met mCPP, een stof met veel vervelende effecten in vergelijking met MDMA. Het is - net zoals ketamine - onder de geneesmiddelenwet geplaatst, wat bezit en handel in principe strafbaar maakt. Rond deze tijd werden ook pillen aangetroffen met BZP of TFMPP, waarvan BZP in 2009 op lijst 2 van de opiumwet is geplaatst, terwijl TFMPP tot op heden nog altijd legaal is, echter niet bijster interessant.

Vanaf 2008 kregen overheden lucht van mephedrone (4-MMC), dat toen, vooral in Groot-Brittannië, flink in opmars was. In Nederland viel de opkomst van mephedrone samen met het instorten van de ecstacymarkt. Het werd daarom aanvankelijk vaak verkocht als XTC. Later werd het op zichzelf verkocht, als drug-of-choice. Het werd in 2012 verboden.

In 2009-2011 was veel speed in toenemende mate vervuild met 4-MA, een stof met enigszins vergelijkbare werking, maar veel potenter in gewicht dan speed, waardoor veel overdoseringen optraden, enkele doden vielen en 4-MA middels een spoedprocedure (slechts éénmaal toegepast in de Nederlandse geschiedenis tot dusver!) in 2012 werd verboden. In dezelfde tijd, waarin de amfetaminemarkt was ingestort, kwam 4-FA in opmars, net zoals mephedrone eerst verkocht als speed, later ook op zichzelf, als drug-of-choice. Een middel dat langzaamaan groot werd en het grote publiek bereikte. Een verbod bleef nog lang uit. Die kwam pas in 2017!

In 2012 zijn dus mephedrone, 4-MA en GHB op lijst 1 van de opiumwet geplaats, evenals tapentadol.

In de jaren zijn DOC en 25x-NBOMe's weleens aangetroffen als LSD-blotters. Methoxetamine (a.k.a. MXE) werd aanvankelijk weleens verkocht als ketamine, maar begon al snel een leven op zichzelf. Zo pakweg vanaf 2010 tot 2017 zijn hier 4-FA, mephedrone, methylone, methoxetamine en 6-APB het meest in zwang geweest, waarvan 6-APB evenals de andere benzofuranen verrassend genoeg als enige nog legaal is. α-PVP en MDPV daarentegen, beide eveneens reeds verboden, zijn hier nooit echt in zwang geweest.

In 2015 werden conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: 25I-NBOMe, AH-7921 (cannabinoïde), MDPV, het eerder genoemde methoxetamine, 4,4’-DMAR (stimulant), MT-45 (opioïde) en 5-IT (entactogeen).

In 2016 werden eveneens conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: 25B-NBOMe, 25C-NBOMe, JWH-018, AM-2201 en het eerdergenoemde methylone.

In 2017 werden wederom conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: α-PVP en acetylfentanyl. Ook mede door een binnenlandse risico-analyse werd zoals gezegd eveneens 4-FA verboden. In 2017 werd phenazepam op lijst II geplaatst.

In 2018 werden, opnieuw conform internationale wetgeving, de volgende stoffen verboden: 4-MEC (entactogene stimulant), 5F-APINACA (cannabinoïde), acryloylfentanyl (opioïde), butyrfentanyl (opioïde), het reeds genoemde ethylone, ethylphenidate, furanylfentanyl (opioïde), MPA (een naar verluidt onprettige stimulant die als legal high opkwam in Groot-Brittannië), MDMB-CHMICA (cannabinoïde), pentedron (stimulant), U-47700 opioïde) en XLR-11 (cannabinoïde).

Los van dit alles zijn er in de jaren ook enkele smartdrugs verboden: kava kava op de verdenking van het potentieel veroorzaken van ernstige leverschade (2003), efedra (2004) en yohimbe (2007). Natuurlijk ook niet te vergeten: het paddoverbod, eind 2008. Daarna volgde nog het verbod op qat in 2013.

Zoals altijd lopen we weer eens achter. Conform internationale wetgeving 'moet' Nederland nog een flink aantal stofjes verbieden, vooral opioïden en cannabinoïden, maar ook ephylone, welke veel slachtoffers heeft gemaakt in Nieuw-Zeeland omdat het daar als XTC werd verkocht en daarvoor veel te hoog werd gedoseerd. Er zit een nieuwe internationale ban aan te komen, welke Nederland vroeg of laat zal gaan volgen. Opnieuw betreft het hier weer een stel opioïden en cannabinoïden, alsmede DOC, 4-CMC, N-ethylhexedrone (NEH/hexen), α-PHP, flualprazolam en etizolam. Een lachgasverbod, voor zover een rc te noemen, zit natuurlijk ook nog in de pijplijn. Overigens is 3-MMC 'recommended for critical review', echter, tegen de tijd dat die de hele molen door is gegaan, is misschien de aankomende wetswijziging van het verbieden van hele stofgroepen (waar 3-MMC dan ook onder zal vallen) in Nederland al van kracht.

Tsja, oordeel zelf wat je mis bent gelopen! :tilttearlaugh:

EDIT: Wat de meesten dus vooral zullen missen: 4-FA, mephedrone, methoxetamine en liters GBL online besteld en de volgende dag uit handen van de trouwe pakketbezorger in ontvangst genomen. Methylone had volgens mij niemand nog interesse in nog voor het verbod, volgens mij omdat het toch wel erg mild is. Vraag me af hoe het zich verhoudt t.o.v. 3-MMC.
Klik om te vergroten...
Je praat niet over 3-fa esn dutxh vendod verkoopt het maar het is wss wat anders? Vind 2-fa net iets te soft
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is er Al nieuws betreft dat rc verbod?
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Jmths zei:
Er is mij verteld dat Sassafras(olie) lange tijd de strengst gecontroleerde plantsoort in Europa was omdat men hier goedkoop en efficiënt MDMA van kon produceren. Dat lange tijd Nederland het grootst producerende land van MDMA was maar dat Canada enige tijd in de productie van MDMA aan Nederland voorbij is gegaan omdat Sassafras daar massaal in het wild voor komt.

De grote MDMA boeren in Nederland zijn ondertussen echter bekend met syntheseroutes waardoor Nederland Canada ondertussen alweer enige tijd op meer 'efficiënte' wijze voorbij is gegaan in de productie van MDMA. Alexander Shulgin werd in de lekenmedia nog wel eens de grootvader van MDMA genoemd wat onder andere refereert naar het feit dat hij verschillende syntheseroutes voor MDMA heeft uitgewerkt waaronder hoe je deze uit peterselie en peper kunt synthetiseren welke in aanzienlijk kleinere mate safrole bevatten.

Wat ook opvallend is is dat het methyleren van MDA (al dan op kleinschaliger niveau) tegenwoordig relatief populair is. Dit wellicht onder andere als gevolg van het verboden maken van enkele precursors in het proces van meer grootschaliger MDMA synthese wat primair te werk gaat via andere synthese routes dan methyleren.

Een laatste grappig feitje misschien is dat methyleren tegenwoordig zelfs efficiënt mogelijk is via het proces van kunstmatige fotosynthese wat een zonnige toekomst voorspeld. Het aantal aromatische verbindingen dat in de natuur voorkomt is tegelijkertijd ook vrij verbluffend, zelfs verschillende grassoorten zijn vaak al rijk aan aromatische verbindingen. Drugs synthese via de meer natuurlijke routes lijkt tegenwoordig dan ook realistische gezien niet meer te stoppen.
Klik om te vergroten...

😍

Jmths zei:
Ik heb 4-MMC / Mephedrone vaak zowel persoonlijk als online als plantenvoeding voorbij zien komen wat voor die tijd naar mijn weten nog niet zo heel veel voorbij kwam. Op diezelfde fiets is er ook vaak naar gerefereerd als 'bad zouten' ('bath salts') wat tegelijkertijd ook (waarschijnlijk) grappig bedoeld refereert naar het stoken van sterke drank in een badkuip welke vaak bekend staan om een hoog methanol ten opzichte van ethanol gehalte. :')

Ik heb persoonlijk sterk de indruk gekregen dat 4-MMC / Mephedrone om sterk gelijkende redenen aan 4-FA in relatief korte tijd vrij populair is geworden als drug waar beschikbaarheid, een positief imago en een specifieke mate van serotonine affiniteit een sterke rol in mee speelden.
Klik om te vergroten...

zeer waarschijnlijk niet 😉
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gympie zei:
zeer waarschijnlijk niet 😉
Klik om te vergroten...
Misschien een beetje een far stretch inderdaad.

Ik heb wel eens voorbij zien komen dan het synthetiseren van MDMA uit safrole nog wel eens plaatst vond in een badkuip waarschijnlijk vergelijkbaar aan het methyleren van methylerendioxyfenethylamine met methyl-idole en dat bij het verkoelen van het vloeistof in de badkuip de MDMA 'kristallen' letterlijk naar boven kwamen drijven naar de oppervlakte. Het beschrijven van dit proces werd dan ook waarschijnlijk benoemd om te benadrukken hoe 'ordinair simpel' sommige synthese processen waren / zijn.

Hoogstwaarschijnlijk veel waarschijnlijker waar deels naar gerefereerd wordt met de term 'bath salts', los van het feit dus dat 'bad zouten' niet voor consumptie zijn en dus geschikt voor consumptie.
L
Lid 152537Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Oooh GBL zat goed, GHB kwam toch hier uit de gemeente, wel kwalijk dat je de grote dopamine koning 3-fa mist.

en DOC is er gewoon nog.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."