#1
Zie hier het resultaat van een slapeloze nacht...
Verzoek: misschien kan iemand (@Jmths bijvoorbeeld?) nog een aanvulling doen over stofjes die weliswaar niet verboden zijn, maar die ooit op de rc-markt waren maar om wat voor reden nu haast niet meer te vinden zijn. Denk aan Bromo-DragonFLY, dat door een noodlottige verwarring met 2C-B-FLY vele slachtoffers heeft geëist, maar dat in in ieder geval in Nederland noch internationaal op dit moment verboden is en in principe dus gewoon door rc-vendors verkocht zou kunnen worden.
Groen = common
Oranje = common, maar vooral buiten Nederland, of less common
Rood = al dan niet common, maar vooral gevaarlijk of onprettig in effect
Zwart = geen idee, ofwel stoffen die hier niet echt voorkwamen voor het verbod dan wel dat ik niet weet waar ik ze anders moet indelen
Natuurlijk te beginnen bij 2C-B, verkocht in smartshops in de jaren '90 - toegegeven, nog ruim vóór mijn drugstijd! - en verboden in 1997. Ik heb me laten vertellen dat andere 2C-x (2C-I) en 2C-T-x (2C-T-2 en 2C-T-7) eveneens werden verkocht en nadien eveneens zijn verboden. Een legaal alternatief voor XTC, 4-MTA, eveneens verkocht in smartshops, werd in 1999 verboden. Dit middel had nogal sterk de neiging hyperthermie te veroorzaken. Het was onder andere een serotonineheropnameremmer die in hogere dosering tevens MAO-remmer werd, waardoor hoge doseringen een groot risico gaven op serotoninesyndroom. Door dit middel zijn destijds enkele doden gevallen.
Strict genomen misschien niet helemaal een designerdrug, maar omstreeks 2000 werd al gesproken over GHB misbruik, het risico op outgaan, etc. Internationaal beleid deed GHB in de ban en Nederland volgende door GHB in 2002 op lijst 2 te plaatsen. Daarvóór viel het sinds 1996 onder de geneesmiddelenwet, zoals ketamine. Vóór 1996 was het dus nog volkomen legaal. In 2006 leefde de belangstelling voor GHB opnieuw op en bleef, tot op heden, in populariteit groeien. De grondstof voor GHB, GBL, was wijdverspreid beschikbaar via internet, vaak verkocht als velgenreiniger. Inmiddels staat GHB op lijst 1, sinds 2012. Het in bezit hebben en gebruik van GBL is nog altijd niet verboden. Handel in GBL inmiddels wel, wat nu juridisch wordt beschouwd als een economisch delict.
In 2000/2001 was er een gebrek aan een grondstof voor MDMA. Er kwam PMA en PMMA in omloop, verkocht als MDMA, middelen met een soortgelijke werking als MDMA, maar met een zeer smalle therapeutische breedte en levensbedreigende hyperthermie bij overdosering. Dit in combinatie met het feit dat de effecten van PMA en PMMA erg laat opkomen, waardoor mensen - in veronderstelling MDMA te hebben genomen - bijpakten en overdoseerden, maakte dat ook deze stoffen enkele levens hebben gekost. Enkele jaren nadien dook PMMA opnieuw op in XTC-pillen. Uiteindelijk zijn PMA en PMMA verboden.
Omstreeks 2005 verkochten smartshops methylone (a.k.a. ßk-MDMA of MDMC), wellicht de allereerste cathinone die enig succes is gebleken. Effect grofweg als MDMA, echter iets milder en van kortere duur. Dit geldt eveneens voor ethylone (a.k.a. ßk-MDEA of MDEC). Beide middelen zijn uiteindelijk verboden, echter pas in 2016 (methylone) en 2018 (ethylone), onder druk van internationale wetgeving, zie onder.
Van 2007-2010 was de markt voor MDMA ernstig vervuild wegens een verbod op een tot dan toe gebruikte grondstof voor de productie van MDMA. Het heeft een aantal jaar geduurd voordat producenten hun synthese succesvol konden aanpassen door via extra stappen de benodigde grondstoffen voor de productie te verkrijgen die ze voorheen zo konden inkopen. Pillen waren toen veelal vervuild met mCPP, een stof met veel vervelende effecten in vergelijking met MDMA. Het is - net zoals ketamine - onder de geneesmiddelenwet geplaatst, wat bezit en handel in principe strafbaar maakt. Rond deze tijd werden ook pillen aangetroffen met BZP of TFMPP, waarvan BZP in 2009 op lijst 2 van de opiumwet is geplaatst, terwijl TFMPP tot op heden nog altijd legaal is, echter niet bijster interessant.
Vanaf 2008 kregen overheden lucht van mephedrone (4-MMC), dat toen, vooral in Groot-Brittannië, flink in opmars was. In Nederland viel de opkomst van mephedrone samen met het instorten van de ecstacymarkt. Het werd daarom aanvankelijk vaak verkocht als XTC. Later werd het op zichzelf verkocht, als drug-of-choice. Het werd in 2012 verboden.
In 2009-2011 was veel speed in toenemende mate vervuild met 4-MA, een stof met enigszins vergelijkbare werking, maar veel potenter in gewicht dan speed, waardoor veel overdoseringen optraden, enkele doden vielen en 4-MA middels een spoedprocedure (slechts éénmaal toegepast in de Nederlandse geschiedenis tot dusver!) in 2012 werd verboden. In dezelfde tijd, waarin de amfetaminemarkt was ingestort, kwam 4-FA in opmars, net zoals mephedrone eerst verkocht als speed, later ook op zichzelf, als drug-of-choice. Een middel dat langzaamaan groot werd en het grote publiek bereikte. Een verbod bleef nog lang uit. Die kwam pas in 2017!
In 2012 zijn dus mephedrone, 4-MA en GHB op lijst 1 van de opiumwet geplaats, evenals tapentadol.
In de jaren zijn DOC en 25x-NBOMe's weleens aangetroffen als LSD-blotters. Methoxetamine (a.k.a. MXE) werd aanvankelijk weleens verkocht als ketamine, maar begon al snel een leven op zichzelf. Zo pakweg vanaf 2010 tot 2017 zijn hier 4-FA, mephedrone, methylone, methoxetamine en 6-APB het meest in zwang geweest, waarvan 6-APB evenals de andere benzofuranen verrassend genoeg als enige nog legaal is. α-PVP en MDPV daarentegen, beide eveneens reeds verboden, zijn hier nooit echt in zwang geweest.
In 2015 werden conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: 25I-NBOMe, AH-7921 (cannabinoïde), MDPV, het eerder genoemde methoxetamine, 4,4’-DMAR (stimulant), MT-45 (opioïde) en 5-IT (entactogeen).
In 2016 werden eveneens conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: 25B-NBOMe, 25C-NBOMe, JWH-018, AM-2201 en het eerdergenoemde methylone.
In 2017 werden wederom conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: α-PVP en acetylfentanyl. Ook mede door een binnenlandse risico-analyse werd zoals gezegd eveneens 4-FA verboden. In 2017 werd phenazepam op lijst II geplaatst.
In 2018 werden, opnieuw conform internationale wetgeving, de volgende stoffen verboden: 4-MEC (entactogene stimulant), 5F-APINACA (cannabinoïde), acryloylfentanyl (opioïde), butyrfentanyl (opioïde), het reeds genoemde ethylone, ethylphenidate, furanylfentanyl (opioïde), MPA (een naar verluidt onprettige stimulant die als legal high opkwam in Groot-Brittannië), MDMB-CHMICA (cannabinoïde), pentedron (stimulant), U-47700 opioïde) en XLR-11 (cannabinoïde).
Los van dit alles zijn er in de jaren ook enkele smartdrugs verboden: kava kava op de verdenking van het potentieel veroorzaken van ernstige leverschade (2003), efedra (2004) en yohimbe (2007). Natuurlijk ook niet te vergeten: het paddoverbod, eind 2008. Daarna volgde nog het verbod op qat in 2013.
Zoals altijd lopen we weer eens achter. Conform internationale wetgeving 'moet' Nederland nog een flink aantal stofjes verbieden, vooral opioïden en cannabinoïden, maar ook ephylone, welke veel slachtoffers heeft gemaakt in Nieuw-Zeeland omdat het daar als XTC werd verkocht en daarvoor veel te hoog werd gedoseerd. Er zit een nieuwe internationale ban aan te komen, welke Nederland vroeg of laat zal gaan volgen. Opnieuw betreft het hier weer een stel opioïden en cannabinoïden, alsmede DOC, 4-CMC, N-ethylhexedrone (NEH/hexen), α-PHP, flualprazolam en etizolam. Een lachgasverbod, voor zover een rc te noemen, zit natuurlijk ook nog in de pijplijn. Overigens is 3-MMC 'recommended for critical review', echter, tegen de tijd dat die de hele molen door is gegaan, is misschien de aankomende wetswijziging van het verbieden van hele stofgroepen (waar 3-MMC dan ook onder zal vallen) in Nederland al van kracht.
Tsja, oordeel zelf wat je mis bent gelopen!![:tilttearlaugh:]()
EDIT: Wat de meesten dus vooral zullen missen: 4-FA, mephedrone, methoxetamine en liters GBL online besteld en de volgende dag uit handen van de trouwe pakketbezorger in ontvangst genomen. Methylone had volgens mij niemand nog interesse in nog voor het verbod, volgens mij omdat het toch wel erg mild is. Vraag me af hoe het zich verhoudt t.o.v. 3-MMC.
Verzoek: misschien kan iemand (@Jmths bijvoorbeeld?) nog een aanvulling doen over stofjes die weliswaar niet verboden zijn, maar die ooit op de rc-markt waren maar om wat voor reden nu haast niet meer te vinden zijn. Denk aan Bromo-DragonFLY, dat door een noodlottige verwarring met 2C-B-FLY vele slachtoffers heeft geëist, maar dat in in ieder geval in Nederland noch internationaal op dit moment verboden is en in principe dus gewoon door rc-vendors verkocht zou kunnen worden.
Groen = common
Oranje = common, maar vooral buiten Nederland, of less common
Rood = al dan niet common, maar vooral gevaarlijk of onprettig in effect
Zwart = geen idee, ofwel stoffen die hier niet echt voorkwamen voor het verbod dan wel dat ik niet weet waar ik ze anders moet indelen
Natuurlijk te beginnen bij 2C-B, verkocht in smartshops in de jaren '90 - toegegeven, nog ruim vóór mijn drugstijd! - en verboden in 1997. Ik heb me laten vertellen dat andere 2C-x (2C-I) en 2C-T-x (2C-T-2 en 2C-T-7) eveneens werden verkocht en nadien eveneens zijn verboden. Een legaal alternatief voor XTC, 4-MTA, eveneens verkocht in smartshops, werd in 1999 verboden. Dit middel had nogal sterk de neiging hyperthermie te veroorzaken. Het was onder andere een serotonineheropnameremmer die in hogere dosering tevens MAO-remmer werd, waardoor hoge doseringen een groot risico gaven op serotoninesyndroom. Door dit middel zijn destijds enkele doden gevallen.
Strict genomen misschien niet helemaal een designerdrug, maar omstreeks 2000 werd al gesproken over GHB misbruik, het risico op outgaan, etc. Internationaal beleid deed GHB in de ban en Nederland volgende door GHB in 2002 op lijst 2 te plaatsen. Daarvóór viel het sinds 1996 onder de geneesmiddelenwet, zoals ketamine. Vóór 1996 was het dus nog volkomen legaal. In 2006 leefde de belangstelling voor GHB opnieuw op en bleef, tot op heden, in populariteit groeien. De grondstof voor GHB, GBL, was wijdverspreid beschikbaar via internet, vaak verkocht als velgenreiniger. Inmiddels staat GHB op lijst 1, sinds 2012. Het in bezit hebben en gebruik van GBL is nog altijd niet verboden. Handel in GBL inmiddels wel, wat nu juridisch wordt beschouwd als een economisch delict.
In 2000/2001 was er een gebrek aan een grondstof voor MDMA. Er kwam PMA en PMMA in omloop, verkocht als MDMA, middelen met een soortgelijke werking als MDMA, maar met een zeer smalle therapeutische breedte en levensbedreigende hyperthermie bij overdosering. Dit in combinatie met het feit dat de effecten van PMA en PMMA erg laat opkomen, waardoor mensen - in veronderstelling MDMA te hebben genomen - bijpakten en overdoseerden, maakte dat ook deze stoffen enkele levens hebben gekost. Enkele jaren nadien dook PMMA opnieuw op in XTC-pillen. Uiteindelijk zijn PMA en PMMA verboden.
Omstreeks 2005 verkochten smartshops methylone (a.k.a. ßk-MDMA of MDMC), wellicht de allereerste cathinone die enig succes is gebleken. Effect grofweg als MDMA, echter iets milder en van kortere duur. Dit geldt eveneens voor ethylone (a.k.a. ßk-MDEA of MDEC). Beide middelen zijn uiteindelijk verboden, echter pas in 2016 (methylone) en 2018 (ethylone), onder druk van internationale wetgeving, zie onder.
Van 2007-2010 was de markt voor MDMA ernstig vervuild wegens een verbod op een tot dan toe gebruikte grondstof voor de productie van MDMA. Het heeft een aantal jaar geduurd voordat producenten hun synthese succesvol konden aanpassen door via extra stappen de benodigde grondstoffen voor de productie te verkrijgen die ze voorheen zo konden inkopen. Pillen waren toen veelal vervuild met mCPP, een stof met veel vervelende effecten in vergelijking met MDMA. Het is - net zoals ketamine - onder de geneesmiddelenwet geplaatst, wat bezit en handel in principe strafbaar maakt. Rond deze tijd werden ook pillen aangetroffen met BZP of TFMPP, waarvan BZP in 2009 op lijst 2 van de opiumwet is geplaatst, terwijl TFMPP tot op heden nog altijd legaal is, echter niet bijster interessant.
Vanaf 2008 kregen overheden lucht van mephedrone (4-MMC), dat toen, vooral in Groot-Brittannië, flink in opmars was. In Nederland viel de opkomst van mephedrone samen met het instorten van de ecstacymarkt. Het werd daarom aanvankelijk vaak verkocht als XTC. Later werd het op zichzelf verkocht, als drug-of-choice. Het werd in 2012 verboden.
In 2009-2011 was veel speed in toenemende mate vervuild met 4-MA, een stof met enigszins vergelijkbare werking, maar veel potenter in gewicht dan speed, waardoor veel overdoseringen optraden, enkele doden vielen en 4-MA middels een spoedprocedure (slechts éénmaal toegepast in de Nederlandse geschiedenis tot dusver!) in 2012 werd verboden. In dezelfde tijd, waarin de amfetaminemarkt was ingestort, kwam 4-FA in opmars, net zoals mephedrone eerst verkocht als speed, later ook op zichzelf, als drug-of-choice. Een middel dat langzaamaan groot werd en het grote publiek bereikte. Een verbod bleef nog lang uit. Die kwam pas in 2017!
In 2012 zijn dus mephedrone, 4-MA en GHB op lijst 1 van de opiumwet geplaats, evenals tapentadol.
In de jaren zijn DOC en 25x-NBOMe's weleens aangetroffen als LSD-blotters. Methoxetamine (a.k.a. MXE) werd aanvankelijk weleens verkocht als ketamine, maar begon al snel een leven op zichzelf. Zo pakweg vanaf 2010 tot 2017 zijn hier 4-FA, mephedrone, methylone, methoxetamine en 6-APB het meest in zwang geweest, waarvan 6-APB evenals de andere benzofuranen verrassend genoeg als enige nog legaal is. α-PVP en MDPV daarentegen, beide eveneens reeds verboden, zijn hier nooit echt in zwang geweest.
In 2015 werden conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: 25I-NBOMe, AH-7921 (cannabinoïde), MDPV, het eerder genoemde methoxetamine, 4,4’-DMAR (stimulant), MT-45 (opioïde) en 5-IT (entactogeen).
In 2016 werden eveneens conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: 25B-NBOMe, 25C-NBOMe, JWH-018, AM-2201 en het eerdergenoemde methylone.
In 2017 werden wederom conform internationale wetgeving de volgende stoffen verboden: α-PVP en acetylfentanyl. Ook mede door een binnenlandse risico-analyse werd zoals gezegd eveneens 4-FA verboden. In 2017 werd phenazepam op lijst II geplaatst.
In 2018 werden, opnieuw conform internationale wetgeving, de volgende stoffen verboden: 4-MEC (entactogene stimulant), 5F-APINACA (cannabinoïde), acryloylfentanyl (opioïde), butyrfentanyl (opioïde), het reeds genoemde ethylone, ethylphenidate, furanylfentanyl (opioïde), MPA (een naar verluidt onprettige stimulant die als legal high opkwam in Groot-Brittannië), MDMB-CHMICA (cannabinoïde), pentedron (stimulant), U-47700 opioïde) en XLR-11 (cannabinoïde).
Los van dit alles zijn er in de jaren ook enkele smartdrugs verboden: kava kava op de verdenking van het potentieel veroorzaken van ernstige leverschade (2003), efedra (2004) en yohimbe (2007). Natuurlijk ook niet te vergeten: het paddoverbod, eind 2008. Daarna volgde nog het verbod op qat in 2013.
Zoals altijd lopen we weer eens achter. Conform internationale wetgeving 'moet' Nederland nog een flink aantal stofjes verbieden, vooral opioïden en cannabinoïden, maar ook ephylone, welke veel slachtoffers heeft gemaakt in Nieuw-Zeeland omdat het daar als XTC werd verkocht en daarvoor veel te hoog werd gedoseerd. Er zit een nieuwe internationale ban aan te komen, welke Nederland vroeg of laat zal gaan volgen. Opnieuw betreft het hier weer een stel opioïden en cannabinoïden, alsmede DOC, 4-CMC, N-ethylhexedrone (NEH/hexen), α-PHP, flualprazolam en etizolam. Een lachgasverbod, voor zover een rc te noemen, zit natuurlijk ook nog in de pijplijn. Overigens is 3-MMC 'recommended for critical review', echter, tegen de tijd dat die de hele molen door is gegaan, is misschien de aankomende wetswijziging van het verbieden van hele stofgroepen (waar 3-MMC dan ook onder zal vallen) in Nederland al van kracht.
Tsja, oordeel zelf wat je mis bent gelopen!
EDIT: Wat de meesten dus vooral zullen missen: 4-FA, mephedrone, methoxetamine en liters GBL online besteld en de volgende dag uit handen van de trouwe pakketbezorger in ontvangst genomen. Methylone had volgens mij niemand nog interesse in nog voor het verbod, volgens mij omdat het toch wel erg mild is. Vraag me af hoe het zich verhoudt t.o.v. 3-MMC.