Als ik wil uitleggen hoe het zit is het een heel verhaal,
Ten eerste ik mag alleen getest worden op drugs, niet represailles krijgen op intrekken van verlof na.
De therapieën hier zijn ondermaats.
Het is ook een hele deprimerende omgeving.
Deze omgeving zet mij JUIST aan tot experimenteren met middelen.
Ik verveel me kapot hier elke dag.
Wat lijdt tot chronische agitatie bij mij.
Gun mij alsjeblieft ook mijn ontspanning.
Groetjes Kevin
Ik zal mijn ongenuanceerde uitspraak even toelichten, want je hebt er zo niks aan.
je gedrag en gebruik komt uit jezelf. Jij doet dat. Je omgeving zet je niet aan tot gebruik, waarschijnlijk weet je niet om te gaan met bepaalde dingen. Je noemt verveling, en dat is nou net iets wat je wel makkelijk kan oplossen, maar je moet het willen. Ga tekenen, puzzelen, origami, noem het op. Probeer dingen, iets, want iets is beter dan niets. Schroef een oude versterker uit elkaar, gewoon omdat het kan. Extra punten als je hem weer werkend ìn elkaar zet.
Praat over shit. Over je irritaties, over je verveling, over omgaan met hiërarchie. Maar praat ook over leuke dingen, dat je blij bent omdat je je favoriete kleding aan hebt, dat het eten dat iemand heeft gekookt lekker is. Hoe maak je dat? Maakt niet uit wat, en misschien merk je dat je het fijn is, of dat ook praten je ontspant.
Praten betekend ook luisteren. Mensen zeggen interessante dingen, die jij niet hoort als je boos bent of high bent. Stel een vraag over hetgeen iemand over praat, ook al boeit het je niet, je traint namelijk je sociale skills. En chicks diggen echt iemand die luistert. Bonus!
Maak geen drama, niet je vinger wijzen. De mensen om je heen zijn er om je te helpen. Niet per se alleen de begeleiding, het kan al een klein dingetje zijn die een groepsgenoot een keer tegen je zegt. Je hoeft geen vrienden met ze te zijn, maar mensen kun je ook best als tools gebruiken (niet! Misbruiken) om verder te komen.
Therapie is geen magie die je problemen oplost, het geeft je handvatten die je kunt gebruiken om ze zelf op te lossen. Daarbij kan medicatie je helpen, maar zeker geen medicatie die je zelf hebt bedacht.
Noot: Mijn hele leven ben ik van groep naar groep gegaan, meer dan 20 jaar vertoef ik binnen de hulpverlening, al dan niet ambulant nu. Ik heb geleefd met autisten, borderliners, schizofrenen, manisch depressieven, verslaafden, suïcidalen en combinaties van dezen en meer. Neem mijn advies serieus, want ik spreek met ruime ervaring. Doe er wat mee nu het nog kan of je raakt alles inclusief jezelf kwijt.
Het is iets langer geworden dan ik wou, maar ik kan nog veel langer door lullen. Je snapt mijn punt wel. Lees dit allemaal nog een keer als je nuchter bent.
En als bonus een hele relevante quote van onze bolleboos Einstein:
“If you do what you always did, you get what you always got.”
stuur me maar een bericht als je wilt lullen