#1
Rc-benzo's zijn geen medicijnen, maar om je even een beeld te geven..Ja maar dat die bij 2 verschillende benzo rc's, een reeds heavy dosis x 5 doet en niks merkt?🤷 Kan iemand totaal niks ervaren van benzo's? Kwist dat benzo's en zeker de rc's een vd meest subjectieve stofjes zijn. Maar hoe @Practuna aangaf en totaal niks te merken, worden die benzo's dan te snel afgebroken in je lichaam, vóór ze effectief hun werking kunnen doen?
Meestal worden medicijnen ontwikkeld met een significance level p < 0.05. Dat betekent grofweg dat het medicijn bij tenminste 95% van de proefpersonen voldoende werkzaam moet zijn. Maar dat betekent dus ook dat iets van 5% van de mensen dus niet de gewenste effect ervaart.
Ik weet niet of je bij wiskunde ooit normaalverdelingen hebt behandeld. Maar dat is dus een grafiek die laat zien hoeveel observaties er in een bepaalde kans vallen.

De meeste kansverdelingen verlopen via zo'n verdeling van kansen (vandaar 'normaal' verdelingen).
Je ziet dus dat er aan beide kanten uitschieters zijn (onder -2σ en boven 2σ). Dat zijn dus de observaties die buiten de 95% effectiviteit vallen. Die observaties worden 'outliers' genoemd.
Bij outliers is het de vraag: 'wat is hier aan de hand?'
Er kan sprake zijn van een onderliggende factor die een verwrongen beeld geeft. In dit geval bij rc-benzo's kan het bijvoorbeeld zijn dat de gerapporteerde dosis niet klopt. Of er zou een probleem kunnen zijn met zelfrapportage, dat de indrukken niet overeenkomen met daadwerkelijke effecten. Van benzo's is bekend dat ze 'delusions of sobreity' veroorzaken. Nou, zoiets zou dus het verschil kunnen verklaren.
Maar er kunnen ook lichamelijke factoren een rol spelen. Zoals dus verschillen in enzymen, andere verschillen met het metabolisme. Of misschien een verschil in receptor-affiniteit, of een verschil met opbouwen van tolerantie, of een verschil met biobeschikbaarheid.
We weten het niet.
Dus die outliers zijn vaak wel interessant om te bestuderen: wat is hier aan de hand?
Maar in principe is het dus te verwachten dat we voor 5% van de mensen eigenlijk geen verklaring hebben waarom zij andere effecten ervaren. Dat zijn tenminste heel normale kansverdelingen.
Maar voor het gros van de mensen geldt de verwachting wel. Dus je hoeft je verwachtingen niet gelijk aan te passen omdat je een outlier bent tegengekomen. Want het is alleen in vrij uitzonderlijke gevallen dat de verwachting niet klopt.