Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouwen bromazolam

Afbouwen bromazolam

13 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Je kunt direct stoppen of afbouwen in een paar dagen. Gaat verder alleen om mentale verslaving in jouw geval en slaapproblemen en angsten.
Echt rustig moeten afbouwen is pas nodig als je weken tot maanden een bepaalde hoeveelheid gebruikt bij Benzodiazepines.
Sterkte!
P
PietpietLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste DF-ers,

zojuist geregistreerd maar lees al erg lang mee op dit informatieve forum. Gebruik zelf eigenlijk al zeker een jaar of 10. In beginsel op feestjes maar later ook op andere gelegenheden. Denk dat een aantal dat hier herkennen.

vorig jaar was helaas wel een slecht jaar. Te vaak en teveel. Het gaat dan vooral om 3MMC, pep en coke.
in mijn partytijd gebruikte ik soms een etizolam als slapen echt niet lukte maar nadat dat verboden werd wat anders gezocht.
Van pyrazolam werd ik echt slecht en daarnaast weinig effect want gebruikte het vooral voor het slapen maar viel niet in slaap. Tenzij ik absurde hoeveelheden nam.

Sinds december niet meer gebruikt wat ook mijn voornemen was (enkel op een feestje waar ik nog 1 a 2 maal naar toe ga). Helaas met carnaval toch mis gegaan en flink ook en daar moet ik nu natuurlijk voor op de blaren zitten.

Het probleem zit hem erin dat ik sinds zondag minimaal een halve en soms een hele bromazolam heb gebruikt. Dit heb ik één keer eerder gedaan en dat was de HEL. Ben toen cold turkey gestopt. Echt nog nooit zo slecht gevoeld.

Mijn vraag; kan ik dit ook afbouwen zodat die rebound minder erg is? Bijv. Van een halve naar een kwart naar 0? En zoja; hoelang moet je dat doen?

laat duidelijk zijn dat ik m’n lesje vorige keer dus blijkbaar niet helemaal had geleerd maar nu zeker wel.

Bedankt voor eventuele adviezen!

gegroet
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pietpiet zei:
Beste DF-ers,

zojuist geregistreerd maar lees al erg lang mee op dit informatieve forum. Gebruik zelf eigenlijk al zeker een jaar of 10. In beginsel op feestjes maar later ook op andere gelegenheden. Denk dat een aantal dat hier herkennen.

vorig jaar was helaas wel een slecht jaar. Te vaak en teveel. Het gaat dan vooral om 3MMC, pep en coke.
in mijn partytijd gebruikte ik soms een etizolam als slapen echt niet lukte maar nadat dat verboden werd wat anders gezocht.
Van pyrazolam werd ik echt slecht en daarnaast weinig effect want gebruikte het vooral voor het slapen maar viel niet in slaap. Tenzij ik absurde hoeveelheden nam.

Sinds december niet meer gebruikt wat ook mijn voornemen was (enkel op een feestje waar ik nog 1 a 2 maal naar toe ga). Helaas met carnaval toch mis gegaan en flink ook en daar moet ik nu natuurlijk voor op de blaren zitten.

Het probleem zit hem erin dat ik sinds zondag minimaal een halve en soms een hele bromazolam heb gebruikt. Dit heb ik één keer eerder gedaan en dat was de HEL. Ben toen cold turkey gestopt. Echt nog nooit zo slecht gevoeld.

Mijn vraag; kan ik dit ook afbouwen zodat die rebound minder erg is? Bijv. Van een halve naar een kwart naar 0? En zoja; hoelang moet je dat doen?

laat duidelijk zijn dat ik m’n lesje vorige keer dus blijkbaar niet helemaal had geleerd maar nu zeker wel.

Bedankt voor eventuele adviezen!

gegroet
Klik om te vergroten...
Omdat je toch al een tijd Benzo's op/af hebt gebruikt zou ik even bij de huisarts langs gaan. Wel eerlijk zijn over je gebruik.

Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar je zou met 10mg Diazepam kunnen beginnen en dan in een week of 2 naar 0 afbouwen voor de zekerheid. Ik denk dat je gekindled bent na al die jaren, ook al was je gebruik niet dagelijks.
P
PietpietLid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Omdat je toch al een tijd Benzo's op/af hebt gebruikt zou ik even bij de huisarts langs gaan. Wel eerlijk zijn over je gebruik.

Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar je zou met 10mg Diazepam kunnen beginnen en dan in een week of 2 naar 0 afbouwen voor de zekerheid. Ik denk dat je gekindled bent na al die jaren, ook al was je gebruik niet dagelijks.
Klik om te vergroten...
Ja, daar ben ik geweest in december. Kreeg er verder weinig voor behalve een informatiefolder van iriszorg en de mogelijkheid daar ambulante zorg te krijgen.
Ik ben positief dat het mij zelf wel wat gaat lukken maar die benzos maak ik mij zorgen om.
Manu76 zei:
Je kunt direct stoppen of afbouwen in een paar dagen. Gaat verder alleen om mentale verslaving in jouw geval en slaapproblemen en angsten.
Echt rustig moeten afbouwen is pas nodig als je weken tot maanden een bepaalde hoeveelheid gebruikt bij Benzodiazepines.
Sterkte!
Klik om te vergroten...
Ik gebruik benzos niet dagelijks. Zelfs niet wekelijks. Slaap prima, behalve met zooi op en dan gebruik ik ze een paar dagen.
Direct stoppen kan maar de angst die ik daar bij kreeg destijds en druk op de borst was verschrikkelijk. Daarom vroeg ik mij af of per dag minderen in hoeveelheid zin heeft?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Pietpiet zei:
Direct stoppen kan maar de angst die ik daar bij kreeg destijds en druk op de borst was verschrikkelijk. Daarom vroeg ik mij af of per dag minderen in hoeveelheid zin heeft?
Klik om te vergroten...
Nee, heeft geen zin volgens mij.
Die pijn op de borst is eerder een effect van de stims en het niet accepteren van je huidige levenssituatie verwacht ik.
Iedere dag extra dat je tot "rust" komt adhv benzo, zal je dichter bij een verslaving brengen.
Maar dan, of je het in je hebt, om de angsten aan te pakken is een ander vraagstuk..
P
PietpietLid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
Nee, heeft geen zin volgens mij.
Die pijn op de borst is eerder een effect van de stims en het niet accepteren van je huidige levenssituatie verwacht ik.
Iedere dag extra dat je tot "rust" komt adhv benzo, zal je dichter bij een verslaving brengen.
Maar dan, of je het in je hebt, om de angsten aan te pakken is een ander vraagstuk..
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je advies. Slippery slope. Had gehoopt dat bijv. Een kwart broma het iets zou remmen. Maar waarschijnlijk ook grotere kans op verslaving.
De stims waren destijds al een week ervoor maar die pijn op de borst hield aan. Ben toen begonnen met mediteren en dat heeft in het eindstadium wel geholpen.

zijn er nog andere zaken die je tegen die angst kan doen? Betrof bij mij voornamelijk angst dat ik nooit meer normaal werd en dus m’n hele leven met die angst zou zitten. Verschrikkelijk.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Pietpiet zei:
.

zijn er nog andere zaken die je tegen die angst kan doen? Betrof bij mij voornamelijk angst dat ik nooit meer normaal werd en dus m’n hele leven met die angst zou zitten. Verschrikkelijk.
Klik om te vergroten...

Ja, mediteren is goed en even routine nastreven. Telkens op zelfde moment naar bed enzo..
En acceptatie van de angsten en proberen de angsten te ontleden. Wat voel je precies, waar komt het vandaan en dan kun je ervan genieten omdat je geest en lichaam je vertellen wat je kunt veranderen. Angst is er waarschijnlijk omdat je niet geheel doet wat je van jezelf behoort te doen :sunglasses:

No pain, no gain!
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Pietpiet zei:
zijn er nog andere zaken die je tegen die angst kan doen
Klik om te vergroten...
Mediteren opde angst. De angst het focus punt maken vande Meditatie. Niet over oordelen enof willen veranderen maar observeren.

Enof de angst als je kleine ikje zien en daar liefdevol mee omgaan. Dat het bang mag zijn maar niet meer nodig is. Dat je er voor hem bent. En zie voor je hoe je kleine pietpiet een knuffel geeft. Hand op je hart leggen en zeggen ik ben er voor je.

Enof benoemen/opschrijven voor de dingen waar je dankbaar voor bent. (Dak boven je hoofd, eten inde koelkast, een bloem, de zon, enz enz hoeft niet perse iets groots ofzo te zijn)

En als het allemaal echt teveel word dan afleiding zoeken.

Klinkt misschien allemaal beetje stom. Maar mij heeft dit toen ik niet goed met de emoties om kon gaan erg geholpen.

Success:🍀
P
PietpietLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bedankt voor jullie adviezen en het oppeppen. We gaan zien hoe het gaat. Zal volgende week een update plaatsen!
D
DoutLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hey, ik zou graag willen weten wat jullie aanraden. Mijn huisarts en ggz weet geen raad. Neem elke dag 3 mg en probeerde af te bouwen met 1,5 mg maar krijg zware afkick verschijnselen. Iemand raad?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dout zei:
Hey, ik zou graag willen weten wat jullie aanraden. Mijn huisarts en ggz weet geen raad. Neem elke dag 3 mg en probeerde af te bouwen met 1,5 mg maar krijg zware afkick verschijnselen. Iemand raad?
Klik om te vergroten...
Langzamer afbouwen als het te zwaar is.
Stappen van 20% vermindering misschien? (Stukjes afknabbelen en steeds meer afknabbelen tot je op halve pil komt) tussen iedere afbouw stap even stabiliseren (paar dagen of paar weken, geen haast hebben).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
N3K0 zei:
Mediteren opde angst. De angst het focus punt maken vande Meditatie. Niet over oordelen enof willen veranderen maar observeren.

Enof de angst als je kleine ikje zien en daar liefdevol mee omgaan. Dat het bang mag zijn maar niet meer nodig is. Dat je er voor hem bent. En zie voor je hoe je kleine pietpiet een knuffel geeft. Hand op je hart leggen en zeggen ik ben er voor je.

Enof benoemen/opschrijven voor de dingen waar je dankbaar voor bent. (Dak boven je hoofd, eten inde koelkast, een bloem, de zon, enz enz hoeft niet perse iets groots ofzo te zijn)

En als het allemaal echt teveel word dan afleiding zoeken.

Klinkt misschien allemaal beetje stom. Maar mij heeft dit toen ik niet goed met de emoties om kon gaan erg geholpen.

Success:🍀
Klik om te vergroten...
Hoop dat we naar een tijd gaan waar we dat soort disclaimers (het klinkt/voelt misschien stom) niet eens meer hoeven te maken.

Want dit is gewoon dé oplossing. Al het andere is afleiding (ook niet altijd per se verkeerd, tenminste, op de korte termijn) totdat je onvermijdelijk een keer toch moet gaan voelen en accepteren wat erin je omgaat.

Daar is niet eens wat zweverigs of stoms aan. Helemaal niets. Het is gewoon jezelf en de situatie hoe die daadwerkelijk is, onder ogen komen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Hoop dat we naar een tijd gaan waar we dat soort disclaimers (het klinkt/voelt misschien stom) niet eens meer hoeven te maken.

Want dit is gewoon dé oplossing. Al het andere is afleiding (ook niet altijd per se verkeerd, tenminste, op de korte termijn) totdat je onvermijdelijk een keer toch moet gaan voelen en accepteren wat erin je omgaat.

Daar is niet eens wat zweverigs of stoms aan. Helemaal niets. Het is gewoon jezelf en de situatie hoe die daadwerkelijk is, onder ogen komen.
Klik om te vergroten...
Ik had beter kunnen zeggen het kan wat onwennig voelen als je zoiets nooit doet/hebt gedaan. 😊
Ik zal dan vanaf nu er geen disclaimers erbij zetten :praying:

Als je hoog in crisis zit is het wel handiger om afleiding te zoeken. Zeker als je nooit niet mediteert ofzo met jezelf zit.
Maar hoe vaker je zo met jezelf zit hoe beter je met crisis en dergelijke om kunt gaan. En daar uiteindelijk ook niet meer in komt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
N3K0 zei:
Ik had beter kunnen zeggen het kan wat onwennig voelen als je zoiets nooit doet/hebt gedaan. 😊
Klik om te vergroten...
O ja op die manier, dat is zeker waar.

N3K0 zei:
Ik zal dan vanaf nu er geen disclaimers erbij zetten :praying:
Klik om te vergroten...
Nou ja niks moet alles mag. :wink: Maar ik betrap me er zelf weleens op en denk dan ook? Voor wie zit ik deze disclaimers steeds te maken? Er is helemaal niets zweverigs/raars/stoms aan.

N3K0 zei:
Als je hoog in crisis zit is het wel handiger om afleiding te zoeken. Zeker als je nooit niet mediteert ofzo met jezelf zit.
Maar hoe vaker je zo met jezelf zit hoe beter je met crisis en dergelijke om kunt gaan. En daar uiteindelijk ook niet meer in komt.
Klik om te vergroten...
True!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."