Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeest euforische RC (van dit lijstje dan...)

Meest euforische RC (van dit lijstje dan...)

16 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
N
NickjeeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wil wat experimenteren/vergelijken om een RC stim te vinden die betrouwbaar euforie opwekt met een niet te korte rush of compulsive redosing. Cathinonen (3-cmc e.d.), pyrro's en sero-slurpers laat ik even erbuiten en dus ook geen puur fuctionele stims. Werkingsduur maakt me niet uit. Ik dacht aan:
3-fa, 3-fma, 4f-mph, eph (ethylphenidaat).
Ik heb psychonaut wiki en Erowid uitgeplozen maar blijft lastig te achterhalen hoe deze zich onderling verhouden.
Welke hiervan zou het dichtst komen bij wat ik zoek? Andere suggesties? Bedankt alvast!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nickjeee zei:
Ik wil wat experimenteren/vergelijken om een RC stim te vinden die betrouwbaar euforie opwekt met een niet te korte rush of compulsive redosing. Cathinonen (3-cmc e.d.), pyrro's en sero-slurpers laat ik even erbuiten en dus ook geen puur fuctionele stims. Werkingsduur maakt me niet uit. Ik dacht aan:
3-fa, 3-fma, 4f-mph, eph (ethylphenidaat).
Ik heb psychonaut wiki en Erowid uitgeplozen maar blijft lastig te achterhalen hoe deze zich onderling verhouden.
Welke hiervan zou het dichtst komen bij wat ik zoek? Andere suggesties? Bedankt alvast!
Klik om te vergroten...
Alles wat een rush geeft zul je willen redosen. 3-FA is denk ik het meest geschikt maar 3-FMA heb ik zelf nooit gehad, de rest wel. Phenidaten vind ik echt nasty overigens. Maar ik kan dan ook geen maat houden met stims in het algemeen.
S
SerengetispaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#3
3-FMA/3-FEA is lekker en werkt licht op je serotonine, 6-APB is ook nog een optie al vind ik die weer iets meer werkend op je serotonine
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Serengetispaghetti zei:
3-FMA/3-FEA is lekker en werkt licht op je serotonine, 6-APB is ook nog een optie al vind ik die weer iets meer werkend op je serotonine
Klik om te vergroten...

6-APB is een seroslurper. Werkt niet een beetje op serotonine, maar full-on. 😉 Het is praktisch ‘meer verspreide/langwerkende’ MDMA.

Ik zeg het er maar even bij aangezien TS nu juist daar niet naar op zoek zegt te zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vond 3-FA wel nice, maar verwacht er niet te veel van. Ik vond de stimulerende effecten heel licht aanwezig, maar dat is nou juist het mooie ervan. Je bent toch al snel 6 uur lang best energiek, maar niet opvallend onder invloed.
S
SerengetispaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
6-APB is een seroslurper. Werkt niet een beetje op serotonine, maar full-on. 😉 Het is praktisch ‘meer verspreide/langwerkende’ MDMA.
Klik om te vergroten...
Bij mij viel dat wel mee
P
Piet ZahutLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ik vond 3-FA wel nice, maar verwacht er niet te veel van. Ik vond de stimulerende effecten heel licht aanwezig, maar dat is nou juist het mooie ervan. Je bent toch al snel 6 uur lang best energiek, maar niet opvallend onder invloed.
Klik om te vergroten...
Schrik best van de negatieve bijwerkingen.. tuurlijk staat er op internet het meest negatieve, maar dit houd me altijd een beetje tegen om wat meer te experimenteren, en dan bedoel ik niet alleen 3-fa. Mdma is voor mij het meeste safe (lage doseringen)

Jij bent enorm ervaren 😊
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Serengetispaghetti zei:
Bij mij viel dat wel mee
Klik om te vergroten...

Dat kun je zeker zo ervaren hebben, maar het is wel redelijk een feit dat het onder de seroslurpers valt. Check vooral het dikgedrukte deel, de hoge waarde op SERT.

6-APB is a serotonin–norepinephrine–dopamine reuptake inhibitor (SNDRI) with Ki values of 117, 150, and 2698 nM for the norepinephrine transporter (NET), dopamine transporter (DAT), and serotonin transporter (SERT), respectively.[4] 6-APB also possesses additional activity as a releasing agent of these monoamine neurotransmitters.[5]

6-APB is a potent full agonist of the serotonin 5-HT2B receptor (Ki = 3.7 nM)[4], with higher affinity for this target than any other site.[6] Moreover, unlike MDMA, 6-APB shows 100-fold selectivity for the 5-HT2B receptor over the 5-HT2A and 5-HT2C receptors.[6]
[7]

(Psychonautwiki, niet de beste bron, maar soit.)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Dat kun je zeker zo ervaren hebben, maar het is wel redelijk een feit dat het onder de seroslurpers valt. Check vooral het dikgedrukte deel, de hoge waarde op SERT.

6-APB is a serotonin–norepinephrine–dopamine reuptake inhibitor (SNDRI) with Ki values of 117, 150, and 2698 nM for the norepinephrine transporter (NET), dopamine transporter (DAT), and serotonin transporter (SERT), respectively.[4] 6-APB also possesses additional activity as a releasing agent of these monoamine neurotransmitters.[5]

6-APB is a potent full agonist of the serotonin 5-HT2B receptor (Ki = 3.7 nM)[4], with higher affinity for this target than any other site.[6] Moreover, unlike MDMA, 6-APB shows 100-fold selectivity for the 5-HT2B receptor over the 5-HT2A and 5-HT2C receptors.[6]
[7]

(Psychonautwiki, niet de beste bron, maar soit.)
Klik om te vergroten...
Nickjeee zei:
Ik wil wat experimenteren/vergelijken om een RC stim te vinden die betrouwbaar euforie opwekt met een niet te korte rush of compulsive redosing. Cathinonen (3-cmc e.d.), pyrro's en sero-slurpers laat ik even erbuiten en dus ook geen puur fuctionele stims. Werkingsduur maakt me niet uit. Ik dacht aan:
3-fa, 3-fma, 4f-mph, eph (ethylphenidaat).
Ik heb psychonaut wiki en Erowid uitgeplozen maar blijft lastig te achterhalen hoe deze zich onderling verhouden.
Welke hiervan zou het dichtst komen bij wat ik zoek? Andere suggesties? Bedankt alvast!
Klik om te vergroten...

Ik ben niet zo'n fan van de term "serotonine slurper", want de veronderstellingen die erbij gemaakt worden kloppen vaak niet. Ook in dit geval duiden de gegevens erop dat 6-APB niet per se zorgt voor een overdaad aan serotonine in de synaps. De drug triggert rechtsreeks specifieke subtypes van seroroninereceptoren, en niet indirect via het vrijgeven van serotonine.

Waarom drugsgebruikers daar zeer geïnteresseerd in zouden moeten zijn snap ik niet helemaal.
Want waarom is affiniteit voor serotonine reveptoren erg, maar affiniteit voor dopamine of noradrenaline niet?

Vaak is er heel erg een hyperfocus op harm-reductionadviezen voor MDMA. Dat zijn hele goede harm-reductiontips: minimaal 6 weken pauze en niet te vaak bijpakken.
Maar dat soort adviezen zou je ook gewoon moeten toepassen op andere stimulerende drugs. Sterker nog, drugs die veel affiniteit hebben voor noradrenaline verhogen de kans op hersenbloedingen. Dat lijkt mij meer iets om voor op te passen eerlijk gezegd.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ik ben niet zo'n fan van de term "serotonine slurper", want de veronderstellingen die erbij gemaakt worden kloppen vaak niet. Ook in dit geval duiden de gegevens erop dat 6-APB niet per se zorgt voor een overdaad aan serotonine in de synaps. De drug triggert rechtsreeks specifieke subtypes van seroroninereceptoren, en niet indirect via het vrijgeven van serotonine.

Waarom drugsgebruikers daar zeer geïnteresseerd in zouden moeten zijn snap ik niet helemaal.
Want waarom is affiniteit voor serotonine reveptoren erg, maar affiniteit voor dopamine of noradrenaline niet?
Klik om te vergroten...

Ik zou misschien niet zozeer spreken van ‘erg’, want heb het nu zelf niet perse over neurotoxiciteit o.i.d., maar seroslurpers (ik kan me er inhoudelijk wel in vinden dat de term verwarrend kan zijn, hier heb je je al eens eerder over uitgesproken) zoals MDMA en 6-APB zorgen over het algemeen bij veel mensen voor een wat serieuzere kater dan middelen die primair op dopamine- en noradrenaline werken.

Hoeft absoluut niet trouwens, dit verschilt per individu, en is natuurlijk enorm dosis-afhankelijk, maar het is toch wel een beetje de algemene tendens.

Even puur anekdotisch: ik heb MDMA vroeger een keer per ongeluk overgedoseerd. Nou, dat heb ik geweten, zacht uitgedrukt. Kan niet eens uitleggen hoe fysiek, mentaal en neurologisch slopend dat voelde. Ik heb vroeger wel vaker (veel) te hoog gedoseerd met speed. Ook niet lekker, dan ben je een paar dagen helemaal niks waard, maar voor mij toch wel op een ander level dan na een overdosering MDMA.

Ik zeg daarmee uiteraard niet dat een ergere ervaring ook meer gevaar betekent, en een minder erge ervaring minder gevaar, al kijk ik persoonlijk wel uit na die ene keer. Maar TS verzocht zelf specifiek middelen te noemen die geen seroslurper zijn. We weten allemaal wel ongeveer welke groep middelen daarmee bedoeld wordt. Dan lijkt me 6-APB niet het beste advies. Dat was eigenlijk m’n punt.

Neo-Shulginist zei:
Vaak is er heel erg een hyperfocus op harm-reductionadviezen voor MDMA. Dat zijn hele goede harm-reductiontips: minimaal 6 weken pauze en niet te vaak bijpakken.
Maar dat soort adviezen zou je ook gewoon moeten toepassen op andere stimulerende drugs. Sterker nog, drugs die veel affiniteit hebben voor noradrenaline verhogen de kans op hersenbloedingen. Dat lijkt mij meer iets om voor op te passen eerlijk gezegd.
Klik om te vergroten...

Meer dan… wat?

Mij lijkt dat je met beide groepen middelen op moet passen. Het zijn weer net even andere bijwerkingen (hoewel veel overlap), en die kunnen gevaarlijk zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
Ik zou misschien niet zozeer spreken van ‘erg’, want heb het nu zelf niet perse over neurotoxiciteit o.i.d., maar seroslurpers (ik kan me er inhoudelijk wel in vinden dat de term verwarrend kan zijn, hier heb je je al eens eerder over uitgesproken) zoals MDMA en 6-APB zorgen over het algemeen bij veel mensen voor een wat serieuzere kater dan middelen die primair op dopamine- en adrenaline werken.

Hoeft absoluut niet trouwens, dit verschilt per individu, en is natuurlijk enorm dosis-afhankelijk, maar het is toch wel een beetje de algemene tendens.

Even puur anekdotisch: ik heb MDMA vroeger een keer per ongeluk overgedoseerd. Nou, dat heb ik geweten, zacht uitgedrukt. Kan niet eens uitleggen hoe fysiek, mentaal en neurologisch slopend dat voelde. Ik heb vroeger wel vaker (veel) te hoog gedoseerd met speed. Ook niet lekker, dan ben je een paar dagen helemaal niks waard, maar voor mij toch wel op een ander level dan na een overdosering MDMA.

Ik zeg daarmee uiteraard niet dat een ergere ervaring ook meer gevaar betekent, en een minder erge ervaring minder gevaar, al kijk ik persoonlijk wel uit na die ene keer. Maar TS verzocht zelf specifiek middelen te noemen die geen seroslurper zijn. We weten allemaal wel ongeveer welke groep middelen daarmee bedoeld wordt. Dan lijkt me 6-APB niet het beste advies. Dat was eigenlijk m’n punt.
Klik om te vergroten...
Dat zou inderdaad een reden zijn die ik wel snap :wink:

Ondanks dat ik persoonlijk inderdaad niet die ervaring heb. Het risico van speed is natuurlijk wel heel erg dat je juist lang doorgaat en veel neemt. Ik bedoel.. ik ken weinig mensen die drie dagen lang doorgaan op MDMA. Middelen als speed veroorzaken in de kater ook depressiviteit, emotionele schommelingen, paniekaanvallen, verstoord hongergevoel, tics, vermoeidheidsklachten en slaapproblemen.

Mijn punt sloeg dus ook meer op die link tussen "seroslurpers" en een bepaalde noodzaak om er extra voorzichtig mee om te gaan. Ik prefereer allereerst de term serotonine-agonist, want dan hebben we het meer waar we het over gaat: een verhoogde activatie van serotonine-receptoren. Het "slurpen" komt van animaties over met name MDMA dat VMAT-2 activeert en daarmee een blaasje met neurotransmitter loslaat. Het idee daarbij is dat de serotonine daardoor op raakt. Dat opraken is dus niet per se het geval (hoewel het enzym MAO in de synaps wel extra veel serotonine afbreekt op het moment dat daar meer neurotransmitters zijn dan normaal. Dat proces veroorzaakt neurotoxiciteit, en dat is uiteraard wel een probleem). Bovendien gaat dat "slurpen" via een ander mechanisme dan via SERT.

De bovenstaande gegevens over 6-APB geven dus ook niet aan dat VMAT-2 geactiveerd wordt, en duiden ook op een lage affiniteit voor SERT. Wel heeft 6-APB een (selectieve) affiniteit voor serotonine-receptoren. Dus als we het dan hebben over (selectieve) serotonine-agonisten dan ben ik weer helemaal happy :grin:

Even los van dat ik dus vind dat je met dopamine-agonisten en noradrenaline-agonisten net zo goed moet oppassen. Middelen met veel affiniteit voor dopamine én serotonine (zoals cocaïne en methamfetamine) zijn heel verslavend. Juist dan heb je strenge harm-reductionmaatregelen nodig om te voorkomen dat je het vaak gaat gebruiken.


Roze Olifant zei:
Meer dan… wat?

Mij lijkt dat je met beide groepen middelen op moet passen. Het zijn weer net even andere bijwerkingen (hoewel veel overlap), en die kunnen gevaarlijk zijn.
Klik om te vergroten...
Ja dat bedoel ik dus. Wel zijn cocaïne en speed lichamelijk gevaarlijker dan MDMA. Die middelen leiden vaker tot ernstige ziekenhuisopnames en tot blijvende schade. Dat is waarom ik hersenbloedingen specifiek noemde. Want dan heb je het doorgaans over blijvende verminderingen in het cognitief functioneren. Uiteraard kan MDMA ook leiden tot ernstige gezondheidsriciso's zoals oververhitting en hyponatriëmie. Kiezen tussen zulke ernstige gezondheidseffecten doe je natuurlijk liever niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Het "slurpen" komt van animaties over met name MDMA dat VMAT-2 activeert en daarmee een blaasje met neurotransmitter loslaat. Het idee daarbij is dat de serotonine daardoor op raakt. Dat opraken is dus niet per se het geval (hoewel het enzym MAO in de synaps wel extra veel serotonine afbreekt op het moment dat daar meer neurotransmitters zijn dan normaal). En dit "slurpen" gaat dus via een ander mechanisme dan via SERT
Klik om te vergroten...
Voor de nerds onder ons: check dit onderzoek waarin VMAT-2 wordt geblokkeerd in ratten alvorens MDMA wordt toegediend. Het resultaat laat zien dat de effecten van MDMA dan drastisch dalen.

Vesicular Monoamine Transporter 2 and the Acute and Long-Term Response to 3,4-(±)-Methylenedioxymethamphetamine - PMC

3,4-(±)-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA, Ecstasy) is a ring-substituted amphetamine derivative with potent psychostimulant properties. The neuropharmacological effects of MDMA are biphasic in nature, initially causing synaptic monoamine release, ...
pmc.ncbi.nlm.nih.gov pmc.ncbi.nlm.nih.gov
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Piet Zahut zei:
Schrik best van de negatieve bijwerkingen.. tuurlijk staat er op internet het meest negatieve, maar dit houd me altijd een beetje tegen om wat meer te experimenteren, en dan bedoel ik niet alleen 3-fa. Mdma is voor mij het meeste safe (lage doseringen)

Jij bent enorm ervaren 😊
Klik om te vergroten...
Welke negatieve bijwerkingen bedoel je dan?
P
Piet ZahutLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Welke negatieve bijwerkingen bedoel je dan?
Klik om te vergroten...
Oei, niet handig mijn bericht.. excuses, de bijwerkingen die ik in mijn hoofd had was van deze:
Ben voornamelijk geschrokken van hersenbloeding

Wat zijn de risico’s van 4-FA / 4-FMP? | Jellinek

Analyses laten zien dat er een flinke groei is waar te nemen in het aantal gezondheidsincidenten door het gebruik van 4-FA. De incidenten variëren van lichte klachten zoals hoofdp
www.jellinek.nl www.jellinek.nl
N
NickjeeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Serengetispaghetti zei:
3-FMA/3-FEA is lekker en werkt licht op je serotonine, 6-APB is ook nog een optie al vind ik die weer iets meer werkend op je serotonine
Klik om te vergroten...
Thx! 3-fma geprobeerd, was ok maar duurde me te lang. Inmiddels 3-fa ook geprobeerd, beetje hetzelfde maar duurde wat korter voir m'n gevoel. 3-fea is een dikke sero releaser, ik vind 'm leuk maar om de 3-4 maanden. Dan kies ik liever voir 4-fma / 5-mapb.
N
NickjeeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Ik ben niet zo'n fan van de term "serotonine slurper", want de veronderstellingen die erbij gemaakt worden kloppen vaak niet. Ook in dit geval duiden de gegevens erop dat 6-APB niet per se zorgt voor een overdaad aan serotonine in de synaps. De drug triggert rechtsreeks specifieke subtypes van seroroninereceptoren, en niet indirect via het vrijgeven van serotonine.

Waarom drugsgebruikers daar zeer geïnteresseerd in zouden moeten zijn snap ik niet helemaal.
Want waarom is affiniteit voor serotonine reveptoren erg, maar affiniteit voor dopamine of noradrenaline niet?

Vaak is er heel erg een hyperfocus op harm-reductionadviezen voor MDMA. Dat zijn hele goede harm-reductiontips: minimaal 6 weken pauze en niet te vaak bijpakken.
Maar dat soort adviezen zou je ook gewoon moeten toepassen op andere stimulerende drugs. Sterker nog, drugs die veel affiniteit hebben voor noradrenaline verhogen de kans op hersenbloedingen. Dat lijkt mij meer iets om voor op te passen eerlijk gezegd.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik de term omdat ik denk dat het voor de meesten hier dan wel duidelijk is dat ik xtc en aanverwanten bedoel, maar misschien is releaser beter passend. Voor wat betreft verschil tussen dopamine en serotonine releasers doen flarden info vermoeden dat sero meer ongebreideld wordt vrijgegeven en dopamine een plafond heeft. Als dat klopt dan zou dat misschien wat heftiger downregulatie van serotonine receptoren en op termijn negatieve effecten (depressie-achtig, of op z'n minst minder "magic") kunnen verklaren en daarmee een goede reden voor pauzes. Maar daarnaast nog effect van (remmen van) heropname van de diverse middelen dus het is ongetwijfeld allemaal wat complexer.
N
NickjeeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bedankt voor de reacties. Behalve EPH inmiddels "getest" met laag tot normale doses en op zoek naar euforie (dus recreatief i.p.v. focus). Stevige euforie had ik met geen van allen eerlijk gezegd, kan ook de bescheiden dosis zijn:
- 3-fma stimulerend, geen "high", niet onprettig maar duurt me (veel) te lang. Verder niks vervelends de dagen erna.
- 3-fa (50mg) idem, misschien iets "cleaner" en iets betere stemming dan op 3-fma, ook wat korter werkend. Tot nu toe mijn favoriet.
- 4f-mph, lijkt nog t meest op methylfenidaat/ritalin maar werkt langer en ik denk minder bijwerkingen op hogere dosis. Werd er kalm van.
Maar.... i.c.m. een joint dan wel een lage dosis 5-meo-mipt kwam de euforie wel "los" bij 3-fa en dan duidelijk sterker dan bij elk los van elkaar (dit na eerst een paar uur enkel de 3-fa ervaren). Daar ging mijn vraag niet over maar wilde het wel delen :)
Het is allemaal wel gebaseerd op eenmalige test (3-fma had ik weken terug al geprobeerd) dus ik speur nog even verder en kom nog terug op de Ethylfenidaat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."