Ik krijg vaak na anderhalf - twee uur pas de eerste effecten. Zeker nog geen piek. Maar bij mij gaat dit meestal trager dan bij anderen. Ik denk dat de lengte die jij noemt vaker voorkomt.
Het is ook afhankelijk van de sterkte (heb ooit hele sterke gehad - die variant die toen meer verkrijgbaar was, vergeet altijd of het nu HCL of succinaat is dat een stuk sterker is - die op een festival al binnen een half uur opeens keihard binnenkwam, was echt stomverbaasd, lol).
Maar over het algemeen vind ik de opkomst heeeel traag. Ik doe vaak rustig het halve huishouden in de tussentijd. Voor mij is de ‘inkick’ dan ook echt niet te vergelijken met de overweldiging van die van MDMA, dan moest ik altijd even gaan zitten. Behalve toen die ene keer op het festival dus. Toen ging ik ook zowat over m’n nek.
En inderdaad - korte maar soms wel heftige misselijkheid (evt. met kitsen) kan voorkomen, ook bij latere inslag. Heb dat kitsen al een tijd niet meer gehad, maar voorheen wel een paar keer.
Hierop terugkomend, even opgezocht, het is dus de HCL-variant die potenter is. Vroeger enkele keren in handen gehad.
Succinaat (deze is in mijn beleving de laatste jaren vooral in omloop) is een stuk minder potent.
Vind dat altijd wel een kleine waarschuwing waard, want als je alleen de succinaat-versie kent, ervan uitgaande dat je normale doseringen neemt, dan onderschat je mogelijk de sterkte die 6-APB kan hebben. Het hoeft niet perse het ‘mildere broertje te zijn van’.
De HCL-variant heeft me destijds enkele keren een ‘roll’ gegeven die qua intensiteit praktisch niet te onderscheiden was van MDMA, een paar van mijn mede-feestgangers vonden het zelfs heftiger en ook behoorlijk trippy (persoonlijk heb ik nooit echt trip-effecten ervaren van 6-APB, ongeacht dosering en variant, maar ik zeg het er maar even bij). Omdat het veel langer duurt, was de kater er ook naar.
Als je toch een keer HCL hebt, pas dan je dosering aan naar beneden. Tenzij je die MDMA-style heftigheid echt zoekt, maar besef dat je er lang aan vast zit. En dat de serotonine-depletie die je gaat voelen de dagen erop misschien niet al te bescheiden zal zijn.