Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGevaren van 4FA uitgebreide informatie

Gevaren van 4FA uitgebreide informatie

26 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
snijboon zei:
Nog steeds triest dat dit niet meer te krijgen is.
Klik om te vergroten...
Veruit de beste RC en ĂŒberhaupt drug ooit, vind ik persoonlijk. Ik snap niet dat dit ‘verdwenen’ is.
Ja, het heeft gevaren (die hier ook worden genoemd) maar er is nooit een aanwijzing geweest dat dit gevaarlijker dan b.v. speed of MDMA is.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
bkll zei:
Veruit de beste RC en ĂŒberhaupt drug ooit, vind ik persoonlijk. Ik snap niet dat dit ‘verdwenen’ is.
Ja, het heeft gevaren (die hier ook worden genoemd) maar er is nooit een aanwijzing geweest dat dit gevaarlijker dan b.v. speed of MDMA is.
Klik om te vergroten...
Komt omdat er naar 4FA zo goed als geen onderzoek gedaan is vergeleken amfetamine en MDMA etc.
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Uiteindelijk is 4-FA verdwenen door de populariteit. Alles wat enigszins populair wordt, wordt verboden. Er komen verhalen in de krant (geregeld door 1 familie) en voor politici is het heel makkelijk om hier in de ogen van het "klootjesvolk" een wit voetje te halen. De mensen die in principe stoffen verbieden, het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) zijn ook allemaal in dienst van diezelfde overheid.

Waarbij er ook nog een hoop mensen bij zijn van het Jellinek e.d. die zelf ook vaak zware drugsgebruikers waren.

En dan krijg je een soort bekeerlingen, zij hebben een hoop problemen gehad, zij willen dat JIJ en anderen geen problemen krijgen. Dat bepalen ze dan lekker voor jou, want zij weten uit ervaring wat het beste voor je is.

Nu bij 4-FA was het punt ook dat er hersenbloedingen ontstonden, door eigenlijk ook de onbekendheid van een nieuwe stof en de naam van 4-FA, XTC light.

Mensen dachten dat je er XTC zwaar van kon maken als je gewoon bij slikte. Alleen het punt dan was dat je een te hoge bloeddruk kreeg en bij mensen die daar gevoelig voor waren (ongeveer 1 op 100.000), KNAP bloedvat. Als je het rapport van het CAM leest, is er ook niet wetenschappelijks aan. Uiteindelijk in het advies naar de kamer is het woord "lijkt" gevaarlijk naar "blijkt" gevaarlijk veranderd. Zo werkt het.

Dat hele verbieden is ook een heilloze weg. 4-FA is weg, aangezien de kanalen weg zijn, en uiteindelijk wel weer naar speed, ritalin en XTC overgingen. Wellicht ook nog zoiets als Nextc (die blauwe Blue Bliss).

Echter uiteindelijk zullen er minder doden vallen als mensen net zoals bij autorijden, paardrijden en wintersport les nemen.

Waarom die vergelijking, omdat er bij wintersport ook nog al veel gewonden en doden vallen (bekend bijvoorbeeld een autocoureur en een prins). En toch verbied niemand wintersport.

Nu draagt bijna iedereen een helm, en wellicht ook nog een pieper voor als je in een lawine terecht komt.

Dat lijkt mij uiteindelijk de weg. Iedereen verplicht op school, cursus over drugs inclusief EHBO verhaal. En nee, dan gaan mensen niet meer nemen. En dan ook niet het verhaal, oh het is allemaal zo slecht.

Net zoals bij seksuele voorlichting blijkt dat kinderen juist minder kinderen maken op hele jonge leeftijd en de leeftijd van 1e keer seks is zelfs omhoog gegaan. Daar wordt ook niet gezegd dat seks slecht is.

In 1971 heeft Nixon ooit een oorlog tegen drugs opgevoerd. USA was toen de machtigste natie ter wereld. Slaafs hebben bijna alle landen dat nagevolgd.

Uiteindelijk kunnen we drugs feliciteren. Drugs hebben gewonnen. En hoe meer repressie, hoe meer tegenreactie (Peter R. de Vries, poging Belgische minister ontvoeren). Allemaal onschuldige mensen, dat is het niet waard. Die 200 drugsdoden (afgezien van alcohol en medicijnen op voorschrift - dan zijn het er zĂłn 3000 direct - alcoholvergiftiging - medicijnvergiftiging en 60.000 op lange of korte termijn) per jaar kunnen makkelijk 30 doden worden als mensen maar meer voorlichting zouden krijgen, en meer makkelijker en laagdrempelige toegang tot hulp.

Die 200 doden zijn op ongeveer 1 tot 1,5 miljoen mensen die drugs gebruiken. Jammer, maar er gaan alleen al in Mexico zo'n 100000 doden aan drugsgerelateerde criminaliteit. Terwijl ze in Mexico het niet eens meer in de hand hebben. Ze moeten een zoon van een drugslord vrijlaten, aangezien die gewoon een leger had met betere spullen dan de politie of leger zelf. Wat familie van de politie in gijzeling genomen.

Mensen komen nu vaak niet eens naar de EHBO post op een feest, pas als er echt stront aan de knikker is. XTC-Pillen zijn soms 300 mg omdat 1 pil gedoogd wordt. Nu dan heb je nu opeens 3 pillen of 2. Meisje van 15 van 40 kilo, dan gaat het mis. Vinden wij wellicht logisch, meisje van 15 meestal niet.

Heel onze natuur wordt gesloopt door allerlei lozingen van allerlei verschrikkelijke zuren die alles helemaal kapot maakt, en dieren verschrikkelijke pijnen en verbrandingen bezorgd. Alleen maar omdat de logische variant om XTC van te maken, PMK verboden is. Mensen blazen zich zelf op, omdat het chemisch proces een stuk gevaarlijker wordt. Beetje te heet, beetje te veel druk, slechte lasnaad in de ketel, BOEM!

Alleen gaat de legalisering er komen? Moeilijk. Het hele apparaat die drugs bestrijdt is namelijk ook weer afhankelijk van diezelfde strijd. Geen drugs, geen baan. Niks om te bestrijden.

Verder zijn al die mensen er vaak heilig van overtuigd dat ze goed doen. Dat ze mensen helpen en beschermen. Ze helpen en beschermen de grote bazen, die hoe meer je het illegaal maakt, hoe meer ze verdienen.

Een compleet arm gezin uit een huis zetten omdat er een hennepkwekerij is gevonden. Het is allemaal zo doelloos en nutteloos.

Niemand rookt er een blowtje minder om.

En ondertussen zegt de overheid dat de mensen die bijvoorbeeld coke gebruiken zelf mede verantwoordelijk zijn voor bijv. die 100.000 doden in Mexico. Nee, het is de overheid die het illegaal heeft gemaakt. Het verbieden of middel is erger dan de drugsdoden (kwaal).

Heel veel doden kun je makkelijk voorkomen door adequate voorlichting en zorg, die je allemaal kan betalen uit accijns van de overheid.

In plaats van dat het geld gaat naar 1 of andere domme patserdierentuin en gouden Lambo enzovoort van 1 of andere drugslord.
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#4
SkittlesAndMe zei:
Re: Trimbos-instituut | Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot


Daar heb je helemaal gelijk in, sorry daarvoor.

Ben nu even druk maar kan hem binnenkort nog wel even doorlopen. Staan een heel aantal beweringen in die geen echte onderbouwing hebben en die volgens mij ook niet helemaal kloppen.

EDIT sorry Tijdloos ik zag je opmerking over het hoofd. Is cool!
Klik om te vergroten...
Juist, ook wat Trimbos beweert hoeft niet perse juist te zijn. Het zijn de ervaringsdeskundige/gebruikers die kunnen concluderen.
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rain zei:
Juist, ook wat Trimbos beweert hoeft niet perse juist te zijn. Het zijn de ervaringsdeskundige/gebruikers die kunnen concluderen.
Klik om te vergroten...
Ze zullen niet vaak echt onjuiste informatie melden bij Trimbos en andere instituten. Daarvoor zijn ze sowieso te voorzichtig/zorgvuldig voor daar. Iets te conservatief naar mijn mening ook.

Daarom waren bijvoorbeeld Spuiten en Slikken en Drugslab zo enorm goed als media: realistisch, geen drugs gaan promoten (maar ook zeker niet gaan doen alsof je van een XTC-pilletje dood gaat en alle drugs verbieden zou helpen) en de feiten brengen: zowel de leuke kanten als de nadelen en gevaren. Wel wetenschappelijk verantwoord, maar tegelijkertijd op een menselijke manier waarop je je doelgroep bereikt en goed voorlicht. Dus niet alleen een nieuwsbericht met een onpersoonlijk nummer aan slachtoffers van MDMA op festivals de afgelopen week, maar Gwen of Nellie die nuanceert (niet bagetaliseert!!) dat dat ook vaak door vervuilde pillen of door watervergifting ging. En vooral: in perspectief plaatsen dat (hoe treurig ook van de slachtoffers) er tegenover die 20 slachtoffers waarbij het helaas mis ging, 100.000 andere mensen stonden die WEL een geweldige dag/avond/nacht hadden.

En vooral: door zelf te laten zien hoe je zo verantwoordelijk mogelijk een pilletje gebruikt en de positieve kanten hoogstpersoonlijk bewijst door het zelf te nemen. En dat te bewijzen door te ‘bekennen’ dat ze er kriebels in d’r poes door krijgt 😍

Drugs blijven toch bestaan, dus meld niet enkel de nadelen maar daarnaast vooral hoe je zo verantwoordelijk mogelijk gebruikt. DAT voorkomt slachtoffers.
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Megadude zei:
Uiteindelijk is 4-FA verdwenen door de populariteit. Alles wat enigszins populair wordt, wordt verboden. Er komen verhalen in de krant (geregeld door 1 familie) en voor politici is het heel makkelijk om hier in de ogen van het "klootjesvolk" een wit voetje te halen. De mensen die in principe stoffen verbieden, het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) zijn ook allemaal in dienst van diezelfde overheid.

Waarbij er ook nog een hoop mensen bij zijn van het Jellinek e.d. die zelf ook vaak zware drugsgebruikers waren.

En dan krijg je een soort bekeerlingen, zij hebben een hoop problemen gehad, zij willen dat JIJ en anderen geen problemen krijgen. Dat bepalen ze dan lekker voor jou, want zij weten uit ervaring wat het beste voor je is.

Nu bij 4-FA was het punt ook dat er hersenbloedingen ontstonden, door eigenlijk ook de onbekendheid van een nieuwe stof en de naam van 4-FA, XTC light.

Mensen dachten dat je er XTC zwaar van kon maken als je gewoon bij slikte. Alleen het punt dan was dat je een te hoge bloeddruk kreeg en bij mensen die daar gevoelig voor waren (ongeveer 1 op 100.000), KNAP bloedvat. Als je het rapport van het CAM leest, is er ook niet wetenschappelijks aan. Uiteindelijk in het advies naar de kamer is het woord "lijkt" gevaarlijk naar "blijkt" gevaarlijk veranderd. Zo werkt het.

Dat hele verbieden is ook een heilloze weg. 4-FA is weg, aangezien de kanalen weg zijn, en uiteindelijk wel weer naar speed, ritalin en XTC overgingen. Wellicht ook nog zoiets als Nextc (die blauwe Blue Bliss).

Echter uiteindelijk zullen er minder doden vallen als mensen net zoals bij autorijden, paardrijden en wintersport les nemen.

Waarom die vergelijking, omdat er bij wintersport ook nog al veel gewonden en doden vallen (bekend bijvoorbeeld een autocoureur en een prins). En toch verbied niemand wintersport.

Nu draagt bijna iedereen een helm, en wellicht ook nog een pieper voor als je in een lawine terecht komt.

Dat lijkt mij uiteindelijk de weg. Iedereen verplicht op school, cursus over drugs inclusief EHBO verhaal. En nee, dan gaan mensen niet meer nemen. En dan ook niet het verhaal, oh het is allemaal zo slecht.

Net zoals bij seksuele voorlichting blijkt dat kinderen juist minder kinderen maken op hele jonge leeftijd en de leeftijd van 1e keer seks is zelfs omhoog gegaan. Daar wordt ook niet gezegd dat seks slecht is.

In 1971 heeft Nixon ooit een oorlog tegen drugs opgevoerd. USA was toen de machtigste natie ter wereld. Slaafs hebben bijna alle landen dat nagevolgd.

Uiteindelijk kunnen we drugs feliciteren. Drugs hebben gewonnen. En hoe meer repressie, hoe meer tegenreactie (Peter R. de Vries, poging Belgische minister ontvoeren). Allemaal onschuldige mensen, dat is het niet waard. Die 200 drugsdoden (afgezien van alcohol en medicijnen op voorschrift - dan zijn het er zĂłn 3000 direct - alcoholvergiftiging - medicijnvergiftiging en 60.000 op lange of korte termijn) per jaar kunnen makkelijk 30 doden worden als mensen maar meer voorlichting zouden krijgen, en meer makkelijker en laagdrempelige toegang tot hulp.

Die 200 doden zijn op ongeveer 1 tot 1,5 miljoen mensen die drugs gebruiken. Jammer, maar er gaan alleen al in Mexico zo'n 100000 doden aan drugsgerelateerde criminaliteit. Terwijl ze in Mexico het niet eens meer in de hand hebben. Ze moeten een zoon van een drugslord vrijlaten, aangezien die gewoon een leger had met betere spullen dan de politie of leger zelf. Wat familie van de politie in gijzeling genomen.

Mensen komen nu vaak niet eens naar de EHBO post op een feest, pas als er echt stront aan de knikker is. XTC-Pillen zijn soms 300 mg omdat 1 pil gedoogd wordt. Nu dan heb je nu opeens 3 pillen of 2. Meisje van 15 van 40 kilo, dan gaat het mis. Vinden wij wellicht logisch, meisje van 15 meestal niet.

Heel onze natuur wordt gesloopt door allerlei lozingen van allerlei verschrikkelijke zuren die alles helemaal kapot maakt, en dieren verschrikkelijke pijnen en verbrandingen bezorgd. Alleen maar omdat de logische variant om XTC van te maken, PMK verboden is. Mensen blazen zich zelf op, omdat het chemisch proces een stuk gevaarlijker wordt. Beetje te heet, beetje te veel druk, slechte lasnaad in de ketel, BOEM!

Alleen gaat de legalisering er komen? Moeilijk. Het hele apparaat die drugs bestrijdt is namelijk ook weer afhankelijk van diezelfde strijd. Geen drugs, geen baan. Niks om te bestrijden.

Verder zijn al die mensen er vaak heilig van overtuigd dat ze goed doen. Dat ze mensen helpen en beschermen. Ze helpen en beschermen de grote bazen, die hoe meer je het illegaal maakt, hoe meer ze verdienen.

Een compleet arm gezin uit een huis zetten omdat er een hennepkwekerij is gevonden. Het is allemaal zo doelloos en nutteloos.

Niemand rookt er een blowtje minder om.

En ondertussen zegt de overheid dat de mensen die bijvoorbeeld coke gebruiken zelf mede verantwoordelijk zijn voor bijv. die 100.000 doden in Mexico. Nee, het is de overheid die het illegaal heeft gemaakt. Het verbieden of middel is erger dan de drugsdoden (kwaal).

Heel veel doden kun je makkelijk voorkomen door adequate voorlichting en zorg, die je allemaal kan betalen uit accijns van de overheid.

In plaats van dat het geld gaat naar 1 of andere domme patserdierentuin en gouden Lambo enzovoort van 1 of andere drugslord.
Klik om te vergroten...
Ben het grotendeels met je eens, maar het is niet verdwenen door de populariteit en het verbod (populariteit + verbieden is DE formule om een stof populairder en meer verkrijgbaar te krijgen, en het zicht en controle volledig kwijt wil raken). Dat was ooit vorige eeuw met coke al een succes
 als je cokehandelaar of dealer was. En vooral: nu bent.

Maar 4-FA is dus niet verdwenen door een verbod, want alle andere drugs en RC’s die populair en ooit legaal waren, zijn te koop bij dealers. Een recenter voorbeeld: 3MMC is niet verdwenen.

Er moet een andere reden zijn dat 4-F dat wel echt is. Grondstoffen-verboden of tekort in landen als China zijn tijdelijk of verplaatsen zich naar andere dubieuze landen en labs voor productie kan in elke Brabantse schuur.

Wat is er bij 4-FMP dan wel gebeurd? Is het de enige RC die niet rendabel is?
P
PrutsertjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Misschien is het productie proces te complex voor illegale productie? Of precursors niet te verkrijgen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."