Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHyperventilatie

Hyperventilatie

25 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
f
funky_skunk_junkyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat klinkt erg bekend ja.. ik heb ook altijd een heel erg 'schrikgevoel', inc. een ontiegelijk hard kloppend hart.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat is hyperventilatie
Hyperventilatie is ademen op een verkeerde manier en betekent verhoogde ademhaling. 'Hyper' betekent hoog en 'ventilatie' slaat op de ademhaling. Bij hyperventilatie adem je sneller en dieper dan normaal. Hierdoor bevat je bloed te weinig koolzuur. Je lichaamsprocessen worden hierdoor verstoord

De volgende klachten komen voor bij hyperventilatie:
benauwdheid
gevoel hebben te stikken
hartkloppingen
tintelingen in voeten en/of vingers
transpiratie
duizeligheid

Een hyperventilatie aanval kan worden gevolgd door diarree, buikpijn, rugpijn, hoofdpijn of een lamlendig gevoel.
Hyperventilatie kan zich voordoen bij inspanning, stress of psychische druk. Daarnaast kan hyperventilatie kan ontstaan bij een overdosis aspirine.
Raak je in paniek bij een aanval, dan wort ademhaling nog meer ongecontroleerd waardoor de aanval toeneemt.

Oplossing:
Ademen in een boterhamzakje en blijf rustig!
Klik om te vergroten...

Wie heeft er wel eens last van? Of wie heeft het wel eens gehad? Beschrijf je hyperventilatie ervaring.

(Als dadelijk het subforum gezondheid voor iedereen toegankelijk is verplaats ik hem naar daar)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#3
hyperventilatie in combinatie met para :rolleyes:

@dione: thanks voor je antwoord. Ben eens benieuwd hoevaak zoiets voor komt, uit nieuwsgierigheid. Gelukkig heb ik er zelf geen last van, nog nooit gehad. Maar blijkt toch heel erg vaak voor te komen
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een tip voor de mensen die hier wel eens last van hebben.
Mensen die hyperventileren maken gebruik van een borst ademhaling met een hoge frequentie. Mensen die gestrest zijn hebben bijna ook altijd een borst ademhaling en een hogere frequentie van ademen.

Als iemand totaal ontspannen is maakt hij gebruik van een buikademhaling en hiervoor wordt het middenrif gebruikt. Bij hyperventilatie slaat men over van een buik naar een borst ademhaling, dit is een logisch proces. Maar door gebruik te maken van een buikademhaling tijdens de hyperventilatie kan je het makkelijk onder controle krijgen (dit uiteraard icm een boterhamzakje).

Hoe maak ik een buikademhaling?
Bij een borstademhaling worden veel verschillende spieren ingezet, bij een buikademhaling vooral het middenrif. Bij een borstademhaling zie je voornamelijk de borst bewegen en bij een buikademhaling vooral de buik wat het al doet verwachten. Leg je handen eens onder de ribben op je buik en probeer bij de ademhaling voornamelijk hier de beweging uit te halen en de borst stil te laten. Dit doe je dan met een rustige frequentie en een groot volume.
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb last van hyperventilatie. En beschrijf je ervaring? Sja.. Ik heb dat mijn hele leven al, komt soms random opzetten. Maar vaak in stress situaties of na inspanning. Heb inderdaad ook een borst ademhaling, behalve als ik bijna slaap haha. Wat moet je er verder over zeggen? Wat wilde je eigenlijk weten? :beer:
l
luchtigtoetjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Chris Pontius zei:
luchtigtoetje zei:
shit ik word licht in mn hoofd............" plok. daar lag ik weer.
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy: :tearsofjoy:

Gelukkig heb ik daar nooit last van. :P
Klik om te vergroten...

nou ik ben echt in doodsangst dan, dat gun ik echt niemand man.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nee, ik snap dat het kut is. Maar het klinkt zo grappig als je zegt/typt:

luchtigtoetje zei:
plok. daar lag ik weer.
Klik om te vergroten...
[/quote]
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#8
luchtigtoetje zei:
Chris Pontius zei:
luchtigtoetje zei:
shit ik word licht in mn hoofd............" plok. daar lag ik weer.
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy: :tearsofjoy:

Gelukkig heb ik daar nooit last van. :P
Klik om te vergroten...

nou ik ben echt in doodsangst dan, dat gun ik echt niemand man.
Klik om te vergroten...

Oh wat jij beschrijft heb ik ook heel vaak. Laatste tijd valt het mee, maar eerder echt super vaak. En dan idd vooral in de trein of als ik op het station/bij de bushalte stond te wachten. Of in de stad. Drukke plekken inderdaad.. Heb jij ook dat je gehoor wegvalt? Vlak voor dat ik in elkaar zak is namelijk zowel mijn zicht als mijn gehoor volledig weg. Heel eng.. En koud zweet enzo.
l
luchtigtoetjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
neer geslagen door een agent.. dat heb ik nooit gehad.. ben wel een keer uit de tram gevallen toen de deuren goed getimed open gingen..

soms wou ik dat ik de mensen was die stonden te wachten op die halte haha
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
mwah getackeld meer dan neer geslagen
T
TokoBali2Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Twee of drie keer gehad. Best naar, omdat je constant het gevoel hebt lucht te kort te komen. Zolang je maar onthoudt dat je juist lucht te veel hebt en een paar ademhalingstrucjes kent, kom je er ook wel weer uit.
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja, ventileren deed ik toen de duivel mij vroeg om over hem heen te plassen.
l
luchtigtoetjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tis trouwens bij mn dokter echt humor geweest.. hij gaf me als oplossing ademhalingstechnieken. Daar heb ik dus geen flikker aan als ik helemaal in paniek ben..

Zijn jullie naar de dokter geweest? Zo ja, wat zei de dokter?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hij wil een lijstje bijhouden met parawijven.

Ik heb het één keer gehad na een paar nachten door. Maar ik ben sowieso een beetje een parawijf, dus zet me er maar bij.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#15
Perfect beschreven luchtig toetje!
Ik zie ook regelmatig mensen, op het werk, onderuit gaan en die kunnen vaak niet goed beschrijven wat ze er nu gebeurd. Jij beschrijft het wel erg goed, thanks!
En lullig dat je er last van hebt, zeker als je vroeger in een volle tram op de grond viel pffff. Dan schaam je je toch ook wel denk ik he :(
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Angstaanval heb ik ook gehad blijkbaar, maar kan ik me niet herinneren.
Ben ooit na een vrij ernstig ongeval (waar ik zelf bij betrokken was) zwaar ademend, lijkbleek en een snel kloppend hart als een idioot over een provinciale weg staan rennen om mijn veiligheidsvestje uit te delen haha. Niet beseffende dat ik mensen nog meer in gevaar bracht. Ook weet ik niet meer dat ik neer ben geslagen door een agent om me rustig te krijgen. Ben de film kwijt
l
luchtigtoetjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dione zei:
luchtigtoetje zei:
Chris Pontius zei:
shit ik word licht in mn hoofd............" plok. daar lag ik weer.
:tearsofjoy: :tearsofjoy:

Gelukkig heb ik daar nooit last van. :P
Klik om te vergroten...

nou ik ben echt in doodsangst dan, dat gun ik echt niemand man.
Klik om te vergroten...

Oh wat jij beschrijft heb ik ook heel vaak. Laatste tijd valt het mee, maar eerder echt super vaak. En dan idd vooral in de trein of als ik op het station/bij de bushalte stond te wachten. Of in de stad. Drukke plekken inderdaad.. Heb jij ook dat je gehoor wegvalt? Vlak voor dat ik in elkaar zak is namelijk zowel mijn zicht als mijn gehoord volledig weg. Heel eng.. En koud zweet enzo.
Klik om te vergroten...

ja precies, dat was ik vergeten erbij te zetten. Maar ik ben dan zo fucking bang dat is gewoon bizar. Ik kwam er trouwens achter dat hoe minder ik at en dronk, des te groter de kans was dat ik er last van kreeg.. misschien zat dat wel in me hoofd hoor dat kan ook.



@Flameon, tsja.. ik doe me best :grin: en schamen doe ik altijd heel erg dan.. mensen kijken je echt aan zo van.. oh dat is weer zo iemand die teveel drugs gebruikt.. kut is dat. Het word zelfs gezegd.
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb nooit echt last gehad van flauwtes, hyperventilatie ofzo, maar wel eens een angstaanval meegemaakt, waarbij mijn hartslag ver10voudigde, hartkloppingen, paniek, zweten, rillen... En daardoor ook een versnelde ademhaling. Maar mijn ademhaling heb ik toen goed onder controle kunnen houden door mij daarop te focussen. Verder niets ernstigs. Was ook eenmalig.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#19
Flameon zei:
mwah getackeld meer dan neer geslagen
Klik om te vergroten...
Exceptional Insight zei:
Je verhaal wordt al minder stoer. Ga door.
Klik om te vergroten...
f
funky_skunk_junkyLid
01-01-2024, 00:00
#20
luchtigtoetje zei:
Chris Pontius zei:
luchtigtoetje zei:
shit ik word licht in mn hoofd............" plok. daar lag ik weer.
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy: :tearsofjoy:

Gelukkig heb ik daar nooit last van. :P
Klik om te vergroten...

nou ik ben echt in doodsangst dan, dat gun ik echt niemand man.
Klik om te vergroten...

Ik ken het ja, heb hetzelfde gehad, alleen net toen ik de trein in wou stappen.
Toen ik instapte merkte ik al dat ik het warm begon te krijgen, en inderdaad ook licht in m'n hoofd. Toen ben ik flauwgevallen bij een man op schoot. Kan er nu wel om lachen alleen toen niet. :P

Hyperventilatie heb ik ook last van, als iemand erg boos op me word (vooral mijn vriend) dan is het al weer raak. :rolleyes: Ook heb ik het een keer gehad, alleen heb ik toen ongeveer 3 dagen last gehad van derealisatie. Leek meer op een angstaanval ofzo. 'T is in ieder geval niet fijn, alles behalve dat. :openmouth:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."