Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums5htp alleen bij daglicht innemen?

5htp alleen bij daglicht innemen?

7 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
G
GustLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi ik weet niet of dit de goede plaats is voor deze vraag. Maar ik ik heb laatst een potje met 5htp gekocht om mijn serotonine-peil weer omhoog te schroeven. Alleen nu las ik ergens dat serotonine alleen aangemaakt word als je ogen daglicht ontvangen. Als je namelijk in het donker bent word de serotonine omgezet in melatonine waardoor je kunt gaan slapen. Nu las ik dus ook dat veel mensen voor het slapen gaan wat 5htp nemen, maar dit heeft dan toch geen enkele zin aangezien je dan je bed uitduikt in een donkere kamer??
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Aangezien het een vrij korte halfwaardetijd heeft(zover ik vinden kan), zou ik het simpel gezegd gebruiken waar jij het nodig voor denkt te hebben. Het schijnt ook tegen nachtmerries te werken, en depri mood.Helpt dus als je het in de avond neemt voor betere nachtrust en denk dat het dan ook gewoon werkt op je serotonine receptor ondanks het donker is. Maar zie daar tegenstrijdige berichten van. Dus dit is slechts mijn input die ik geven kan hopelijk heb je er iets aan. Overmatig gebruik is niet gezond ervan maar dat wist je al denk ik zo :wink:
G
GustLid
01-01-2024, 00:00
#3
25tolife zei:
Aangezien het een vrij korte halfwaardetijd heeft(zover ik vinden kan), zou ik het simpel gezegd gebruiken waar jij het nodig voor denkt te hebben. Het schijnt ook tegen nachtmerries te werken, en depri mood.Helpt dus als je het in de avond neemt voor betere nachtrust en denk dat het dan ook gewoon werkt op je serotonine receptor ondanks het donker is. Maar zie daar tegenstrijdige berichten van. Dus dit is slechts mijn input die ik geven kan hopelijk heb je er iets aan. Overmatig gebruik is niet gezond ervan maar dat wist je al denk ik zo :wink:
Klik om te vergroten...


Nee ik wil het eigenlijk alleen een weekje slikken na een avondje wat pillen gebruikt te hebben. Moet zeggen dat ik inderdaad enorm helder en sterk droom. Pas leek wel in één droom een week voorbij te zijn gegaan, niet normaal!
G
GustLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik had op internet gelezen dat het ongeveer 6 weken duurt voordat je serotoninepeil weer op het normale niveau zit na een avondje schijven vreten. Als ik na die avond elke dag begin met het slikken van 5htp, hoelang duurt het dan voordat mijn serotoninepeil weer op hoogte is?
L
LemonLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat is per persoon verschillend, 5-HTP zal zeker helpen maar er zijn meer dingen nodig om je serotonine te 'boosten'. Als ik jou was zou ik de 5-HTP niet te lang gebruiken, echt schadelijk zal het niet zijn maar het is denk ik wel beter om je lichaam de kans te geven zichzelf te herstellen. Het beste is gewoon genoeg en gezond eten, voldoende slapen (Een fatsoenlijk dag-en-nacht-ritme dus..) eventueel wat sporten en luisteren naar je lichaam. 5-HTP kan daarin ondersteunen, maar je moet er zelf ook aan meehelpen natuurlijk :)
Ik geloof dat het zo is dat 5-HTP word omgezet in serotonine, of melatonine. s'Nachts is melatonine het meest aanwezig, en overdag serotonine. Ik neem het vaak s'avonds in maar het helpt toch tegen de dipjes. Even zelf uitvinden hoe dat bij jou werkt dus :wink:
e
edblok2Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Het helpt de eerste dagen na XTC vooral bij de slaap, 5-HTP. Ik heb het een paar keer sochtends genomen maar daar werd ik helemaal naar en duf van. Ik zou het dan ook savonds innemen ipv sochtends.
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
5-Hydroxytryptofaan wordt in het lichaam omgezet naar serotonine(5-Hydroxytryptamine), mits er genoeg Vitamine B6 aanwezig is in het lichaam. Veel noten en bananen eten dus!

Ik denk zelf dat de Tryptofaan s'nachts minder goed werkt, omdat er dan minder B6 in het lichaam aanwezig is.
b
boenkengLid
01-01-2024, 00:00
#8
25tolife zei:
Overmatig gebruik is niet gezond ervan maar dat wist je al denk ik zo :wink:
Klik om te vergroten...
Wat is overmatig gebruikt, denk dat ik de laatste maanden toch wel 3 of 4 per week weg werk...

Ik word er echt rustig van en kan er wel degelijk beter van slapen. Alsof mijn spieren dan pas kunnen ontspannen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."