Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSociale fobie door drugs?

Sociale fobie door drugs?

6 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
N
NepternicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo iedereen!

Ik ben 20 jaar en heb tot ongeveer 2 maand geleden bijna dagelijks geblowd gedurende 3-4 jaar. De laatste 2 jaar was het wel redelijk veel. Ik ben altijd een beetje een onzeker persoon geweest, ook voor ik blowde en harddrugs gebruikte, ik was altijd redelijk zelfbewust. Ben ook altijd een beetje meer zenuwachtig in het bijzijn met meisjes.

Nu heb ik rond nieuwjaar 2015 beslist om te stoppen met blowen of zeker sterk verminderen, met als reden dat ik me precies meer onzeker voelde als ik high was. Vroeger kon ik met gemak in een winkel stappen of cafe als ik high was en nu heb ik daar een angst voor, omdat mensen het bijvoorbeeld zouden zien (lichte paranoia).

Na een avondje cocaïne heb ik de dag erna eens een dikke joint gerookt bij goede vrienden (toen ik al verminderd was); gevolg: ik kreeg een paniekaanval/lichte psychose en ben naar huis gegaan met een gedachtegang van een formule 1 wagen. Thuis kon ik in mn bed zeker niet onmiddellijk slapen en de dag erna was dit zo goed als voorbij. Toen heb ik ook gezegd dat ik er zeker mee stop.

Het ging wel beter allemaal, maar ik gebruikte (tot dit weekend) nog steeds verschillende harddrugs. Het was een redelijk zwaar weekendje (beetje cocaïne, en redelijk wat 4-fa vrijdag en zaterdag nacht). Zondag niet veel gedaan wegens kater, meng ook altijd veel met alcohol. En maandag moest ik alleen naar de winkel, ik kwam een paar meiden tegen van vroeger op school en ze kwamen praten. Ik begon redelijk warm te krijgen en een droge mond, probeerde eigenlijk zo snel mogelijk weg te geraken.. Was zeker geen leuke ervaring! (ben savonds wel naar vrienden geweest wat geen probleem was).

Ik ben dus precies de laatste maanden wat meer onzeker geworden en een dag na een feest kom ik liever niet onder mensen, ook tijdens blowen niet. Ik heb gisteren een klein beetje geblowd en ging wel goed, maar ga er toch mee kappen en ik wil ook de harddrugs langs de kant schuiven (naast alcohol) wat wel moeilijk is met mijn vriendenkring.


Misschien ook nog belangrijk: heb iets langer dan een jaar wekelijks harddrugs gebruikt (ik weet het: dom) maar er was toen nooit echt een probleem en deze zomer had ik ook geen enkel probleem met meiden. Ik had tot twee maanden geleden een vriendin, het is eigenlijk sinds 3 maanden ongeveer zo een beetje gekomen en ik maak er mij soms wel zorgen in en stel me veel vragen:

Is dit door blowen? Door de harddrugs? En komt dit weer goed als ik stop met alles? Ik hoop het.. want tot een paar maanden was ik meestal zelfverzekerd, en kon de rest me niet schelen.. Ik wil dit terug :grin:

Groeten uit België
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Welkom op het forum. Vervelende reden om je te registreren. Ik herken je verhaal wel, ik heb zelf 1,5 jaar dagelijks geblowd en kreeg ook zulke klachten. Lichte tot zware paniekaanvallen en een beetje sociale fobie en geestelijke onrust. Ook een beetje paranoia was ik af en toe.

Ik ben nu 1,5 jaar gestopt en die klachten zijn aanzienlijk geminderd, nog nét niet helemaal weg maar het lijkt wel echt veel beter te worden. In mijn geval werd het beter dus.

Stop wel echt een tijdje met middelen en vooral met blowen en speed, dit zijn de grote triggers voor dat soort klachten. Andere middelen in mindere mate ook.

Als je je zorgen maakt kun je nog eens langs de huisarts gaan.
N
NepternicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor het snelle antwoord!

Dit ben ik inderdaad van plan, denk wel dat als dit door middelen(misbruik) is dat het normaal moet verbeteren, ik voel me wel al beter maar ik vermijd sommige sociale situaties nu liever en dat vind ik jammer.

Heb ook op Awakenings in eindhoven 31 januari een beetje overdreven met speed en 4fa samen en heb toen een hele erge drugspsychose gehad, waar ik een weekje last van heb gehad en depri door gelopen. Denk dat het ook toen een beetje is blijven hangen in mijn gedachten, bang geworden om nog eens zoiets mee te maken.

Ik zelf gebruik heel erg weinig speed en dat was zelf een van de enige keren, maar ik weet dat dat een enorme trigger is. Ben eigenlijk gewoon van plan even te stoppen met alle stimuleren middelen, wat zeer moeilijk is als ik zat ben :tearsofjoy:

Ben gewoon standaard wat meer onzeker geworden, en die onzekerheid vind ik niet leuk! Op feestjes niet echt probleem omdat ik alcohol op heb maar als ik bijvoorbeeld mephedrone zou nemen, het werkt uit en ik ben weer helder komt dat gevoel beetje terug.
Of als ik me moe voel en mijn ogen plakken toe kom ik echt niet graag onder mensen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik je verhaal zo lees dan gebruik je inderdaad te vaak en veel drugs. Dat is sowieso niet gezond, dus ik zou zeker minderen of liever even een periode helemaal stoppen. Of je problemen door de drugs komen? Volgens mij weet je het zelf al wel, aangezien je zelf ook zegt dat je altijd al wel wat verlegen bent geweest. De combinatie van je karakter, omgeving en het drugsgebruik samen heeft waarschijnlijk geleid naar de situatie waar je nu in zit.
Het belang van een goede psychische gezondheid wordt zeker onderschat, maar het belangrijkste is dat jij goed in je vel zit! Als dit zo doorgaat, zal het je namelijk echt gaan belemmeren in je dagelijks en sociale leven, en dat is niet de bedoeling lijkt me.. Ik zou sowieso minderen en het liefst voorlopig even helemaal geen drugs gebruiken.
Het is moeilijk om te stoppen als je van jezelf onzeker bent en zekerder wordt als je iets op hebt, maar ja, wil je dan voor altijd onder invloed zijn om nooit onzeker te zijn? Dat is niet realistisch. Het is realistischer om te leren zekerder van jezelf te worden zonder middelen.
C
CosmicSansLid
01-01-2024, 00:00
#5
Erg herkenbaar voor mij, gebruikte altijd sporadisch drugs en ging altijd goed, tot ik een periode wekelijks speed nam. Sindsdien heb ik meteen na het nemen van een punt of een joint ineens last van sociale angst wat er voor zorgde dat ik die dag (en de volgende) niet meer buiten kwam.

Niet goed, dus ik besloot maar te stoppen met psychoactieve middelen en toen verdwenen alle klachten direct zo goed als helemaal.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een heel herkenbaar verhaal, voor mij geldt precies hetzelfde. Toen ik nog geen drugs gebruikte kon ik prima 1 op 1 met iemand zijn, tegenwoordig word ik gigantisch onrustig en angstig van binnen als ik met 1 iemand ben, functioneer dan ook uitsluitend het beste in groepen. Helaas valt dit ook onder de noemer sociale fobie, wat een kut zooi. :wave:

Gelet op je klachten zou ik zeker hulp zoeken, professionele hulpverlening kan je veel steun bieden.
N
NepternicLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb gemerkt dat cannabis een enorme trigger is bij mij, het is wel al wat beter. Ik probeer in het weekend enkel alcohol te consumeren en als ik dan toch iets neem is het coke, doe dan wel men best dit met mate te doen.

Zeker geen wiet meer dus voor mij!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."