Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLeeftijdsverschil

Leeftijdsverschil

23 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fenrir zei:
Hoi Gabbertje,

Een leeftijdsverschil van drie jaar stelt niets voor. Het lastige in deze situatie is echter dat jullie in compleet verschillende levensfases zitten. Zij zit nog op de middelbare school, roddelt met haar vriendinnen over beroemdheden, heeft een bedtijd en zoent haar ouders elke avond goedenacht; jij bent een man (een jongeman, maar toch) die werkt, een eigen huishouden heeft en experimenteert met harddrugs. Het gaat gewoon niet werken.
(Toen ik vijftien was datete ik zelf met een meisje/vrouw van negentien. Ondanks dat we mentaal enorm op één lijn lagen bleek het verschil toch te groot.)

Daarnaast weet ik niet zeker hoe het wettelijk zit met een consensuele relatie met een minderjarige, maar als jullie ooit hommeles zouden krijgen en ze geeft je aan (uit wrok, of omdat haar ouders haar daartoe overhalen) dan ben jij de rest van je leven officieel een zedendelinquent. Beter nog even wachten.

That being said, ik zou er geen negatief waardeoordeel over hebben als jullie het toch zouden doen. Het lijkt me onverstandig maar deze situatie vind ik persoonlijk niet per definitie moreel fout.
Klik om te vergroten...
Vanaf deze kant had ik het nog niet bekeken, wist ook niet dat er zulke grote gevolgen aan kunnen zitten. En het gaat me eigenlijk ook niet om de sex, stel we krijgen wat kan ik heel goed begrijpen als ze er nog niet aan toe is, dat was ik ook nog niet op me 15de. Ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik nou echt gevoelens voor haar heb, het helpt mee dat ik er elke nacht over na kan denken. Ik laat het gewoon even rusten, over ander halfe maand ga ik haar weer voor het eerst zien sinds 2 jaar Dus dan zie ik wel hoe het loopt.

Atwa zei:
Ik moet een vorige poster wel gelijk geven dat je beide in een andere fase van je leven zit en dat het daardoor lastiger (maar niet onmogelijk) gaat zijn om dit een langdurig iets te maken.
Klik om te vergroten...
In welk opzichte is het lastiger? Is dat dan echt omdat zij zegmaar nog naar school gaat en ik fulltime werk?

Voor de rest iedereen bedankt voor jullie reactie! Het heeft me ontzettend geholpen en het heeft me schaamte helemaal weg gehaald. Wat ik uit jullie posts haal is het eigenlijk gewoon harstike normaal. Ik ga me gevoel laten spreken en zie dan zie ik wel hoe het loopt, zal jullie op de hoogte houden.:grimacing:
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik denk dat het wel zou kunnen, mijn vorige relatie was er ook een leeftijds verschil zij was 2 jaar ouder en dit werkte voor ons allebei wel goed. daarintegen hadden wij ook dat de mentale leeftijd ( voor ons gevoel ) redelijk op het zelfde niveau zat. het riskante aan op jongeren leeftijd een wat groter leeftijds verschil hebben is de scholen, keuzes in leven enzovoort.

ik lees het topic maybe laat en daarbij mijn reactie ook.

maar zodra je gevoelens voor iemand hebt maakt niet uit wat de leeftijd is zou je die eerlijk moeten uiten en hopen voor het besten. misschien meer kijken naar hoe zij naar jullie kijkt en of ze der mogelijke potentie in ziet of dat het meer een scharrel zou zijn.

If you never try you'll never know the answer.


Edit:
wat voor mij helpt is me gevoelens ( negatief en positief opschrijven ) en zorg dan gewoon dat je de eerste paar woorden opschrijft als je aan haar denkt. misschien kan je daar al heel wat uit ophalen om verder tegaan in het leven. met haar of zonder haar. in ieder geval wel verder in rust
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Kan prima hoor, dat is echt geen groot verschil. Zeker niet als iemand zich veel volwassener gedraagt. Dat betekent overigens niet dat iemand dan op alle punten al heel volwassen is :wink: Ik ken twee vrienden die allebei een vriendinnetje hebben gehad die een stuk jonger was. Bij de ene ging het uit omdat zij nog volop in de middelbare schoolwereld hing, hij al studeerde en dat verschil te groot was; en de ander is al zo'n 12 jaar samen (vanaf haar 15e / zijn 23e). Het is in ieder geval niet onmogelijk.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#4
@acht.zes Een 'scharrel' van 14 wanneer je zelf 27 bent is wettelijk strafbaar op basis van pedoseksualiteit. Je geeft gewoon doodleuk toe dat je pedofiele handelingen hebt verricht bij een minderjarig kind. Ik weet niet hoe het idee zich in je hoofd heeft gevormd dat dat de bedoeling is, maar dat is het dus niet. Tijd om eens heel diep in de spiegel te kijken en je af te vragen waar je mee bezig bent. @Moderators Het kan toch haast niet dat acht.zes geen forumregel overtreedt door een strafbaar feit te bekennen en het tot op zekere hoogte aan te raden aan een andere member op het forum?

Wetgeving:
"Handelingen met minderjarigen van twaalf tot zestien die bestaan uit het buiten echt plegen van ontucht zijn verboden. Dit geldt zowel voor vrijwillige handelingen als voor onvrijwillige handelingen. (...) Van ontucht is al gauw sprake. Het gaat om iedere seksuele handeling die is verricht met een kind jonger dan 16 jaar. Dwang is niet vereist. De handelingen moeten in strijd zijn geweest met de sociaal ethische norm."

Artikel 245 Sr. (ontucht met minderjarige kinderen van 12, 13, 14 en 15 jaar) luidt:
"Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie."

@Gabbertje Ik kan het me echt wel voorstellen dat je gevoelens krijgt voor een meisje van vijftien als je zelf net jongvolwassen bent. Dat is naar mijn inziens normaal en hoef je je ook helemaal niet voor te schamen, dus het is goed dat je het gedeeld hebt. Je kunt best met haar gaan daten en je gevoelens uitspreken richting haar als je dat wilt en durft. Ik zal niet op de zaken vooruit lopen, maar ook een relatie zou in principe geen probleem zijn. Het enige probleem is dat het strafbaar is om seks met haar te hebben en je dus niks met haar kunt beginnen totdat ze minimaal de leeftijd van zestien heeft bereikt. Daar dus goed op letten en mee wachten, mocht het al op zo'n korte termijn zo ver komen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."