Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRespect

Respect

26 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goede post, kan me er in vinden. Ik spreek oudere mensen ook niet met U aan, alleen als ze dat bij mij doen, wat meestal niet zo is.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#2
respect2-300x254.jpg

Naar aanleidingen van verschillende meningen te hebben gelezen op dit forum zou ik graag van verschillende mensen willen weten:

Wat betekend respect voor jou?

Mijn mening over respect is hoe mensen met elkaar omgaan. Je geeft respect en je ontvangt respect.
Maar tot hoe ver je respect geeft en neemt daar zit een grens aan.
Dat is niet leeftijdsgebonden en ook niet positie gebonden.

Respect gaat 2 kanten op!

Natuurlijk zou je net iets meer pikken van je baas dan een willekeurige persoon.
Maar aan alles zit een grens.
Ik heb een aantal voorbeelden.


1. Oudere mensen.

Iemand is ouder dus je zou diegene met U moeten aanspreken? Ik denk dat we die tijd zijn gepasseerd. En online al helemaal. Het meest verschikkelijke vind ik als ouders hun kind opdragen hun met U toe te spreken. Op Marktplaats is het zelfs raar als iemand de hele tijd je aanspreekt met U en komt het minder vertouwd over omdat niemand dat doet.
Natuurlijk kan je uit een soort ouderwets respect tegen een oudere dame op straat U zeggen of bij een bepaalde baan die je doet.
Maar ik voel me niet verplicht dat te doen.
Ik hou altijd rekening met oudere mensen, in het openbaar vervoer mogen ze van mij altijd zitten en in de supermarkt mogen ze altijd voor als ze willen.
Maar ik kom wel vaker tegen dat ze zich niet kunnen gedragen en geen respect geven dus krijgen dat van mij ook niet terug.


2. Politieagenten en handhaving.

Amsterdam is een soort van politiestaat aan het worden (op bepaalde plekken)
Op elke hoek van de straat staat wel een agent of handhaving te kijken.
Zo niet zijn er wel camera's die alles volgen.
Daarom heb ik wel vaker met de politie/hendheving 😉 te maken.
Vaak doe ik niks 'just minding my own business'
En word dan zwaar disrespectvol bejegend.
En verwachten ze meteen alle medewerking en voor de rest moet je gewoon je kop houden.

Mijn alle eerste reactie is altijd het zelfde:

'Je kan gewoon normaal met mij praten, ik ben een normaal persoon en we kunnen gewoon respectvol met elkaar omgaan'

De meeste corrigeren zich meteen en schrikken van deze reactie die ik al tientallen keren heb gebruikt.
Maar dan heb je altijd nog die agenten die denken dat ze alles kunnen maken omdat ze in die positie zitten.
Maar dan kunnen ze van mij geen enkele medewerking verwachten en ga ik die confrontatie gewoon aan ook al verlies ik hem.
Het maakt niet uit of je de overmacht hebt..
Respect komt van 2 kanten.


3. Wergevers en werknemers.

Ik heb een keer in de horeca gewerkt en toen had ik een werkgever die behoorlijk dominant was en disrespectvol.
Ik was toen nog wat jonger en heb het een tijdje aangezien.
Tot het moment dat ik een broodje verkeerd had gemaakt voor iemand en hij de keuken in kwam en met volle kracht het broodje in mijn gezicht gooide.
Wat zich heeft uitgemond op een vechtpartij.
Gelijk een klap recht terug in zijn gezicht.
Maar zijn manier van doen werd al jaren geaccepteerd door zijn medewerkers omdat hij de 'baas' was.
Maar niemand heeft een baas, een hond heeft baas wij hebben werkgevers.
Uiteindelijk de dagomzet in me tas gestopt en weg gegaan. Hij is nog langs gekomen om zijn geld terug te eisen maar ik heb hem niks gegeven.


Een aantal voorbeelden uit mijn leven waardoor ik nu vind dat respect geef je en neem je.
Dat kan je ook verdienen, maar het begint bij het geven.
Krijg je het niet terug?
Ben je niemand en niks verantwoordelijk om diegene respect te geven ongeacht leeftijd, positie, situatie etc.
Het aanspreken van iemand die je nieuw benaderd van zijn disrespectvolle gedrag werkt enorm goed.
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed geschreven, kan me hier zeer in vinden. Ik heb ook te maken gehad met politie en verschrikkelijke "baas" figuren, vroeger ging ik daar vol gas tegenin, vaak ook respectloos (schelden, dingen slopen, dat soort shit) en draaide vrijwel altijd uit op ruzie of boetes of ja, vechten😅. Hoe ouder ik werd/word, hoe meer ik mij ben gaan realiseren dat wederzijds respect veel meer vruchten afwerpt, en is voor jezelf, je eigen gemoedstoestand ook alleen maar beter, het heeft overal een veel positievere uitwerking op...

En net zoals jij zegt;

Revolutionair zei:
Maar ik kom wel vaker tegen dat ze zich niet kunnen gedragen en geen respect geven dus krijgen dat van mij ook niet terug.
Klik om te vergroten...

Zo denk ik er ook over!😁 Ik probeer altijd vanuit alle kanten te kijken, maar als iemand (onterecht) kinderachtig doet of mij minder doet voelen, dan kun je 'm krijgen ook! We zijn allemaal mensen, en je kunt nooit in iemands hoofd kijken waarom iemand doet hoe diegene zich gedraagt, het leven is al ingewikkeld genoeg😋.

Ik had laatst dus zoiets op m'n werk, een (oudere) collega wees mij ergens op, wat ik volgens haar fout deed, wat totaal nergens op sloeg... Maar echt ook op zo'n toontje weetjewel, alsof je mongool bent ofzo, dat vind ik ook respectloos, heb in dat vakgebied genoeg ervaring en certificaten dus vind het vrij kinderachtig om dan zo te reageren...
Dat is wel geëscaleerd helaas, echt jammer... die vrouw is 30 jaar ouder dan mij, nou kan wel zo zijn, maar dat doet dan ook niet meer terzake vind ik... Iedereen is mens, met iedere gek zijn gebrek (🤪), laat iedereen lekker in z'n waarde ja toch...🤗
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Revolutionair zei:
Natuurlijk zou je net iets meer pikken van je baas dan een willekeurige persoon.
Klik om te vergroten...
Nee hoor. Als een werkgever mij disrespectvol behandelt dan vind ik hem gewoon een ongelofelijke lul. Natuurlijk laat ik dat niet altijd direct merken, maar er zijn ook genoeg (teveel) situaties geweest waarin ik mijn ongezouten mening heb gegeven. Altijd op een keurige manier, in volzinnen en zonder stemverheffen, waardoor de lamlul in kwestie zich alleen maar nog meer opwond. Heeft al de nodige eindes dienstverband opgeleverd.

Veel werkgevers hebben een antisociale persoonlijkheidsstoornis met psychopate trekjes. Dat is ook noodzakelijk om een bedrijf met winstoogmerk zonder een greintje ethisch besef succesvol te runnen. De succesvolste bedrijven hebben doorgaans de grootste psychopaten in het bestuur.

Revolutionair zei:
Iemand is ouder dus je zou diegene met U moeten aanspreken? Ik denk dat we die tijd zijn gepasseerd. En online al helemaal.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Respect tonen kan op zoveel betere manieren dan middels een onbenullige woordkeus. Al moet ik bekennen dat ik me in sommige gevallen toch laat verleiden een oudere te vousvoyeren, puur om de kans te vermijden dat men mij disrespectvol vindt. Dat gaat dan vanzelf, het floept eruit voor ik er erg in heb. Dan bezwijk ik toch voor sociale druk, blijkbaar.

Revolutionair zei:
En word dan zwaar disrespectvol bejegend.
En verwachten ze meteen alle medewerking en voor de rest moet je gewoon je kop houden.
Klik om te vergroten...
Niet alleen het bedrijfsleven, maar ook de politie trekt inderdaad als een magneet randfiguren aan met een algehele zeer onprettige persoonlijkheid en een ernstig gebrek aan inlevingsvermogen. Voor de politie als geheel heb ik geen enkel respect, maar wanneer een individuele agent mij respectvol behandelt zal ik hem ook netjes te woord staan. Onder dat niet al te fraaie uniform zit ook maar gewoon een mens dat respect verdient.

Respect is iets dat je iedereen geeft, zelfs degenen die het het minst verdienen. Dat betekent niet dat je alles maar moet pikken. Een werkgever die mij als zak vuil behandelt of een agent die mij autoritair toespreekt zal ik op zijn gedrag aanspreken, maar ik zal netjes blijven. Zo zal je eerder iemand tot inkeer brengen dan wanneer je zijn gedrag overneemt.

Revolutionair zei:
Respect gaat 2 kanten op!
Klik om te vergroten...
Zo hoort het wel ja. Maar wanneer je het niet krijgt, kun je het altijd nog blijven geven. Zo hou je de eer aan jezelf.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
verwondering zei:
Nee hoor. Als een werkgever mij disrespectvol behandelt dan vind ik hem gewoon een ongelofelijke lul. Natuurlijk laat ik dat niet altijd direct merken, maar er zijn ook genoeg (teveel) situaties geweest waarin ik mijn ongezouten mening heb gegeven. Altijd op een keurige manier, in volzinnen en zonder stemverheffen, waardoor de lamlul in kwestie zich alleen maar nog meer opwond. Heeft al de nodige eindes dienstverband opgeleverd.
Klik om te vergroten...

Heb ik dus ook werkgevers kunnen ook gewoon respectvol zijn naar jou.


verwondering zei:
Een werkgever die mij als zak vuil behandelt of een agent die mij autoritair toespreekt zal ik op zijn gedrag aanspreken, maar ik zal netjes blijven
Klik om te vergroten...

Thats the key 🔑


Aniet_Speed zei:
Ik had laatst dus zoiets op m'n werk, een (oudere) collega wees mij ergens op, wat ik volgens haar fout deed, wat totaal nergens op sloeg... Maar echt ook op zo'n toontje weetjewel, alsof je mongool bent ofzo, dat vind ik ook respectloos, heb in dat vakgebied genoeg ervaring en certificaten dus vind het vrij kinderachtig om dan zo te reageren...
Dat is wel geëscaleerd helaas, echt jammer... die vrouw is 30 jaar ouder dan mij, nou kan wel zo zijn, maar dat doet dan ook niet meer terzake vind ik... Iedereen is mens, met iedere gek zijn gebrek (🤪), laat iedereen lekker in z'n waarde ja toch...🤗
Klik om te vergroten...

Ja soms kan je er boven staan dat werkt wel maar dat moet niet door en door gaan.
Daarom zit daar een grens aan.
Jammer dat het is geëscaleerd, gebeurde ook in mijn verhaal dus maar dat gewelddadig en vernederend om zoiets te doen en dan krijg je actie reactie.

Zelf ben ik liever van het oplossen verbaal..
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik kan me heel goed vinden in je post. Zelf zeg ik wel altijd u tegen docenten/professoren, hulpverleners, psychiaters/therapeuten, werkgevers etc., omdat ik bijna altijd wel ervaren heb dat zij mij ook met respect behandelen (op werkgevers na dan, die kunnen af en toe echt wat krijgen van me, maar daar blijf ik dan maar u tegen zeggen, omdat ik graag m'n baantje behoud). Zodra zij dit niet meer doen, wordt het meteen je i.p.v. u. Uit macht der gewoonte zeg ik vaak ook nog wel u tegen oudere mensen, maar zeker niet omdat ik vind dat ik dat per se moet doen.
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#7
Revolutionair zei:
Ja soms kan je er boven staan dat werkt wel maar dat moet niet door en door gaan.
Daarom zit daar een grens aan.
Klik om te vergroten...

Ja precies ik vind niet dat je je eigen grenzen moet laten overschrijden, maar het is idd beter en sterker om het verbaal op te lossen... Dat heb ik moeten leren, ik was als puber echt de hel op aarde, en soms als iets hoog oploopt in m'n hoofd wil dat duiveltje in bepaalde situaties nog weleens omhoog komen, blijf eraan werken😜maar vergeleken met toen ben ik écht wel positief veranderd..

Revolutionair zei:
Jammer dat het is geëscaleerd, gebeurde ook in mijn verhaal dus maar dat gewelddadig en vernederend om zoiets te doen en dan krijg je actie reactie.
Klik om te vergroten...

Precies! Dat vind ik ook echt jammer dat ik me zo heb laten kennen, mja was (en da's geen slap excuus ofzo) ook vol aan de pep toen dus dan weetjewel hoe fel een discussie dan kan verlopen, ik kan mensen echt angst aanjagen met mijn gedrag, das ook niet echt handig van mij geweest..😅 Mja ondertussen gaat het gewoon weer normaal tussen die collega en mij hoor, ze doet nu ineens weer poeslief en aardig, ik vind het prima. Ik zet nu gewoon m'n masker op, wil echt m'n baan niet verliezen om zoiets stoms.. Weer zo'n leermoment weetjewel😆
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Eigenlijk vind ik dat je altijd respectvol zou moeten blijven naar een ander, maar in de praktijk lukt me dit helaas niet en ben ik geneigd me te spiegelen naar hoe een ander mij behandeld.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#9
Past wel in dit topic...

Vanmiddag fiets ik over een drukke weg met trambaan en geparkeerde auto's. Een vent vlak voor me wil zijn auto in stappen, kijkt mij nota bene nog aan, en opent dan het portier vlak voor mijn neus. Ik heb geen uitwijkmogelijkheid, moet vol in de remmen en geduldig leg ik hem uit dat dat niet zo'n handige actie is en dat hij bovendien een klootzak is. Meteen begint hij fysiek te worden, probeert mij beet te grijpen en slaat dreigende taal uit. Ik geef hem een klap in zijn gezicht retour, waarop hij dreigt mij aan te gaan rijden. Ik zeg hem dat hij dat vooral moet doen en rijd verder.

Verder heb ik alle respect voor deze beste man. :mouthzip:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
verwondering zei:
Past wel in dit topic...

Vanmiddag fiets ik over een drukke weg met trambaan en geparkeerde auto's. Een vent vlak voor me wil zijn auto in stappen, kijkt mij nota bene nog aan, en opent dan het portier vlak voor mijn neus. Ik heb geen uitwijkmogelijkheid, moet vol in de remmen en geduldig leg ik hem uit dat dat niet zo'n handige actie is en dat hij bovendien een klootzak is. Meteen begint hij fysiek te worden, probeert mij beet te grijpen en slaat dreigende taal uit. Ik geef hem een klap in zijn gezicht retour, waarop hij dreigt mij aan te gaan rijden. Ik zeg hem dat hij dat vooral moet doen en rijd verder.

Verder heb ik alle respect voor deze beste man. :mouthzip:
Klik om te vergroten...
Pff, wat een aso. Iets later remmen en je rijdt zijn portier aan diggelen. Maar dan heb je misschien ook schade aan je fiets :(
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
verwondering zei:
Past wel in dit topic...

Vanmiddag fiets ik over een drukke weg met trambaan en geparkeerde auto's. Een vent vlak voor me wil zijn auto in stappen, kijkt mij nota bene nog aan, en opent dan het portier vlak voor mijn neus. Ik heb geen uitwijkmogelijkheid, moet vol in de remmen en geduldig leg ik hem uit dat dat niet zo'n handige actie is en dat hij bovendien een klootzak is. Meteen begint hij fysiek te worden, probeert mij beet te grijpen en slaat dreigende taal uit. Ik geef hem een klap in zijn gezicht retour, waarop hij dreigt mij aan te gaan rijden. Ik zeg hem dat hij dat vooral moet doen en rijd verder.

Verder heb ik alle respect voor deze beste man. :mouthzip:
Klik om te vergroten...

OMG!!!.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik maak me nooit zo veel druk. Ben gewoon aardig tegen iedereen en in het algemeen laten mensen me met rust.
Misschien omdat ik er uit zie als een halve junk dat mensen me ook gewoon met rust laten hahahaha.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#13
verwondering zei:
Vanmiddag fiets ik over een drukke weg met trambaan en geparkeerde auto's. Een vent vlak voor me wil zijn auto in stappen, kijkt mij nota bene nog aan, en opent dan het portier vlak voor mijn neus. Ik heb geen uitwijkmogelijkheid, moet vol in de remmen en geduldig leg ik hem uit dat dat niet zo'n handige actie is en dat hij bovendien een klootzak is. Meteen begint hij fysiek te worden, probeert mij beet te grijpen en slaat dreigende taal uit. Ik geef hem een klap in zijn gezicht retour, waarop hij dreigt mij aan te gaan rijden. Ik zeg hem dat hij dat vooral moet doen en rijd verder.
Klik om te vergroten...

Verkeersruzie echt wel een van de meest voorkomende ruzies.
Jammer dat het zo ver moest komen om niks eigenlijk.. 🤷‍♂️
N
NeocortexLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bij respect in combinatie met dit forum denk ik vooral aan hoe mijn dealer mij altijd behandelt. Geen lastige vragen over wat ik met de drugs ga doen, vriendelijk groeten als onze wegen elkaar scheiden en beschikbaarheid op het gebied van de levertijden die ik prefereer.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neocortex zei:
Bij respect in combinatie met dit forum denk ik vooral aan hoe mijn dealer mij altijd behandelt. Geen lastige vragen over wat ik met de drugs ga doen, vriendelijk groeten als onze wegen elkaar scheiden en beschikbaarheid op het gebied van de levertijden die ik prefereer.
Klik om te vergroten...
De dealer vooral aan geld toch? Tenminste hier wel. Daarom fixen ze alles goed.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neocortex zei:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Kun je jezelf specifieker uiten?
Klik om te vergroten...
De dealer denkt alleen aan geld en een klant ipv respect. Beleefdheid is er alleen omdat hij geld aan je verdiend.
N
NeocortexLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ganggang💯 zei:
De dealer vooral aan geld toch? Tenminste hier wel. Daarom fixen ze alles goed.
Klik om te vergroten...

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Kun je jezelf specifieker uiten?
N
NeocortexLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mijn dealer niet hoor, maar misschien heb jij een betere? :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@Neocortex
Een dealer is gewoon verkoper van een product, zijn doel is om daar zo veel mogelijk geld mee te verdienen. En jouw doel is om een hoogwaardig product te verkrijgen tegen een zo laag mogelijke prijs. En dat zijn toch echt verschillende belangen.

Een beetje sociale omgangsvormen zijn daarbij wel gewenst, maar als ze erg aimacaal worden is dat voor mij al een teken om toch nog maar eens naar het testcentrum te gaan en ook mijn bestelde waar na te wegen want mijn ervaring is dat dit een voorteken kan zijn van mindere kwaliteit/mindere kwantiteit dan was afgesproken.

Wat je vaak ziet is dat er in het begin goeie kwaliteit/kwantiteit geleverd wordt maar dat die wel eens rap naar beneden kan gaan als er eenmaal het vertrouwen van de klant gewonnen is. Daarom vertrouw ik per definitie geen enkele dealer meer.
N
NeocortexLid
01-01-2024, 00:00
#20
8️⃣6️⃣ zei:
@Neocortex
... Daarom vertrouw ik per definitie geen enkele dealer meer.
Klik om te vergroten...

Heb je ondanks dit gebrek aan vertrouwen nog wel respect voor je dealer?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."