Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDigital detox

Digital detox

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeelanddude zei:
Een tent, luchtbed, goede slaapzak, lekker stoel, hangmatje
Klik om te vergroten...
Die hangmat is wel echt 'n supergoed idee! Ik ga er eentje aanschaffen! 🙂
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Digital detox

Ik hoorde er laatst voor het eerst van, en het sprak me enorm aan! We zijn alsmaar de hele dag connected met de hele wereld en minder connected met onszelf. Elke like op social media geeft je dopamine centrum weer prikkels en het is enorm verslavend zo'n smartphone van vandaag de dag. Ik spendeer zelf ook enorm veel uren op m'n telefoon en werk overdag grotendeels achter een computer. Dus die digital detox, het roept me! Even disconnecten met alle bel en internetdiensten. Even tot mezelf komen zonder enige factor die mij hiervan beïnvloed. Ik wil het liefst vrijdag zo'n dag inlassen. 24 uur disconnecten. Ik neig ernaar om de natuur in te trekken. Het liefst een tent opzetten en savonds een kampvuurtje maken. Maar het is allemaal verboden en ondanks ik in een hele mooie natuurrijke omgeving woon is het hier overal bezaaid met fiets en wandelpaden en ik zou niet zo snel een plekje weten. Toch kan ik ervoor kiezen zo lang mogelijk van de tijd in de natuur te spenderen. En savonds gewoon thuis m'n bed in te duiken. En dan zaterdagochtend pas weer m'n telefoon voor het eerst aan. Ook speelt er een gedachten in mij die zegt dat dit een perfecte dag is voor een lsd trip. Maar ik twijfel nog of ik dat echt ga doen. Ik denk zeker dat lsd een hele rijke toevoeging kan zijn aan zo'n dag.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Space 🕉 zei:
Digital detox

Ik hoorde er laatst voor het eerst van, en het sprak me enorm aan! We zijn alsmaar de hele dag connected met de hele wereld en minder connected met onszelf. Elke like op social media geeft je dopamine centrum weer prikkels en het is enorm verslavend zo'n smartphone van vandaag de dag.
Klik om te vergroten...
Ik snap wat je bedoelt, herken dit bij verschillende vrienden/kennissen. Mijn telefoon schermtijd ligt rond de 3 uur per dag. Waarvan 67% Safarie (oftewel DF :P)
IK vind mn telefoon een tool om af te spreken met iemand om langs te komen, en in m'n close vriendenkring loopt iedereen bij elkaar naar binnen zonder dat af te spreken.
Ik heb Facebook, maar zelden actief erop. Heb geen grote vrienden/kennisen kringen om me heen die de hele dag appen of bellen.
Als ik een Digital detos zou doen, zou het over DF gaan.
Space 🕉 zei:
Ik neig ernaar om de natuur in te trekken. Het liefst een tent opzetten en savonds een kampvuurtje maken.
Klik om te vergroten...
Dat is zoizo een prachtige ervaring om te doen. Knapperd vuurtje, lekkere hangmat, een goed boek erbij. Gouden avondjes.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeelanddude zei:
Dat is zoizo een prachtige ervaring om te doen. Knapperd vuurtje, lekkere hangmat, een goed boek erbij. Gouden avondjes.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me zo heerlijk om zo nu en dan eens te doen. Ik moet maar eens goed op zoek naar een plek waar ik dit ongezien kan doen. Ik ga vrijdag veel wandelen denk ik. En wie weet vind ik een plek.

Ik denk echt dat ik mezelf gereset voel na een dag afgesloten te zijn van mensenmassa's, verkeer, telefoon en social media. Een bewustwording hoe ik me laat leiden door dopamineprikkels.

Voorbeeld, ik zit op m'n telefoon. Leg hem weg. Binnen 8 seconden behoefte aan 'n nieuwe prikkel. Ik kijk op tafel, geen drinken, geen eten. Ik sta op loop naar de kast om een volgende dopamine prikkel te krijgen. Liefst junkfood. Toen kreeg ik even een helder moment en dacht, ik zou me best wel bewuster kunnen worden van mijn consumptie gedrag. Soms is het goed niks te willen, niks te hoeven. Meer in het moment te leven en bewuster worden van andere dingen dan de zojuist genoemde.

Ik ben benieuwd wat het me gaat brengen.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Space 🕉 zei:
Dat lijkt me zo heerlijk om zo nu en dan eens te doen. Ik moet maar eens goed op zoek naar een plek waar ik dit ongezien kan doen. Ik ga vrijdag veel wandelen denk ik. En wie weet vind ik een plek.
Klik om te vergroten...
ja, maar je hoeft niet gelijk compleet met tent, en vanalles te beginnen, Een simpele hangmat tussen 2 bomen, een goed boek, of wat ontspannende muziek doet wonderen. Ookal is dat zomaar een paar uurtjes.bevalt dat goed,,, dan kun je wat meer investeren in handige spulletjes.
Ik ga bijv echt niet op de grond slapen in een bos. Een tent, luchtbed, goede slaapzak, lekker stoel, hangmatje :blush:
Space 🕉 zei:
Ik ben benieuwd wat het me gaat brengen.
Klik om te vergroten...
ik zou bijna zeggen: probeer het een keer, in het begin kan het wel heel vreemd aanvoelen, lig je daar in een hangmat, in het bos, geen mensen te zien, geen auto's te horen, niks, je voelt je misschien niet eens veilig.....totdat het bos begint te leven.
Afijn, of je vind het een fantastische ervaring en je blijft het zo nu en dan doen, of je hebt er na 2 keer genoeg van :grimacing:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Herkenbaar die neiging om mijn telefoon op te pakken of naar de keuken te lopen om iets te eten. Soms ben ik me er wel goed bewust van en ben ik er niet compulsief mee bezig op die manier, maar lang niet altijd.

Ik zorg er wel voor dat ik sowieso elke dag de rust op zoek in de "natuur". Tussen haakjes, want wat je zegt, alles in NL is bezaaid met (fiets)paden. Bijna overal kom je steeds mensen tegen en dus is er niet zozeer echt sprake van 'de natuur intrekken' Er zijn natuurlijk wat uitzonderingen, maar dit is wel altijd iets wat ik jammer heb gevonden aan NL. We missen bergen, uitgestrekte bossen (vooral in mijn omgeving) en grote gebieden waar je praktisch geen mens tegenkomt.

Maar er zijn zeker mogelijkheden om ons meer af te zonderen van technologie. Bedankt voor de reminder, ik moet me er ook nog meer mee bezig houden. Het lichaam is altijd erg blij met zo'n digital detox. :blush: Een hele dag is eigenlijk best een goed idee!
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb dit een paar jaar geleden een week gedaan. Geen telefoon, geen computer, geen tv. Het was een erg productieve week. M'n huis was schoon, ik las weer boeken, ging veel wandelen.
De eerste dag was even wennen omdat ik die prikkel om m'n telefoon te pakken steeds weer voelde. De tweede dag was dit al een stuk minder.

Met kamperen gebeurde dit eigenlijk altijd automatisch en had ik geen enkele moeite zonder elektronica te leven. Die week thuis was wat lastiger, maar erg verfrissend.
Ik moet het ook maar weer eens een keer doen!
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Bijna overal kom je steeds mensen tegen en dus is er niet zozeer echt sprake van 'de natuur intrekken' Er zijn natuurlijk wat uitzonderingen, maar dit is wel altijd iets wat ik jammer heb gevonden aan NL. We missen bergen, uitgestrekte bossen (vooral in mijn omgeving) en grote gebieden waar je praktisch geen mens tegenkomt.
Klik om te vergroten...
Kom in Zeeland wonen dan 😛 op fietsafstand natuurgebieden waar het compleet uitgestorven is. Meer kans om Schotse hooglanders tegen te komen als mensen :tongueout:
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeelanddude zei:
Kom in Zeeland wonen dan 😛 op fietsafstand natuurgebieden waar het compleet uitgestorven is. Meer kans om Schotse hooglanders tegen te komen als mensen :tongueout:
Klik om te vergroten...
Ik doe men achterdeur open en ik sta in de waaslandse polder , das nog makkelijker 🤣
@Space 🕉 ik denk dat bijna ieder hedendaags persoon wel teveel digitaal bezig is nu , en nood heeft aan digiloze dagen.
Maar is niet voor iedereen zo simpel.
Ik heb men telefoon nodig voor het werk (contact met baas , meetings , ISO plannen , mails..).

Ik wil ook minder digitaal verbonden zijn.
Heb nix van sociale media , mijn tijd gaat vooral naar yt en df.

Ik wil zeer graag boeken lezen en rustig in een hangmatje kunnen liggen , maar dat houd ik geen 5 minuten vol (adhd).

Dus ik ben sinds gisteren aan het leren harmonica te spelen :)
Kan je overal mee naartoe nemen in je zak , en verveelt me niet na enige tijd.

Ga je morge de gsm loze dag al inplannen?
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#10
inner_search zei:
Ga je morge de gsm loze dag al inplannen?
Klik om te vergroten...
Ja hij gaat straks al uit, en zaterdagochtend pas weer aan. Ik ben morgen de hele dag vrij en wil zoveel mogelijk buiten zijn in de natuur.

En als het goed voelt morgen neem ik er 'n zegeltje 1p-lsd bij. Ik denk dat ik heel goed tot mezelf zal komen morgen 😇
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn digital detox

Vrijdagavond ben ik iets na middennacht offline gegaan. Geen wekker gezet en werd 8.00 wakker. De dag begonnen met 'n kop koffie in het ochtendzonnetje. Normaal pakte ik hierbij altijd m'n telefoon om even helemaal up to date te zijn van al mijn ingestelde parameters. Hoe is het weer vandaag? Wat doet de bitcoin? Heeft iemand nog iets leuks gepost op DF, insta, Facebook..? Maar het is goed zo. Nu in dit moment zijn en niet op je telefoon te zitten om te zoeken naar andere prikkels en sensaties dan de aroma van koffie en de gloeiende zonnestralen op mijn gezicht. Ik voelde een soort van vrij zijn van een door mezelf opgelegde verplichting, alsof je vrij bent van werk, maar dan van je telefoon.

Aangezien ik die telefoon niet ga gebruiken voor nieuwe prikkels ben ik na de koffie meteen als een gek m'n hele huis schoon gaan maken. Van onder tot boven alles weer spik en span gemaakt. Een douche genomen en me klaar gemaakt om het bos in te gaan. Ik had enorme trek gekregen. Het was 12.00 en ik nam 120ug 1p-lsd. Meteen erachteraan heb ik een pasta gegeten die ik nog als left over in de vriezer had. Vervolgens op de fiets gestapt 12.20 en ben op zoek gegaan naar een plek waar ik het aan zou durven om een keer te gaan overnachten. En dat heb ik gevonden! Zelfs in deze coronatijd waarbij veel mensen vrij zijn en dus meer in het bos rondlopen heb ik een plek gevonden waar ik zelf minstens een uur heb rondgelopen zonder iemand tegen te komen. Midden tussen de dennenbomen.
IMG_25042020_170923_(2000_x_1500_pixel).jpg
Het was zo zonnig en ik stond op een plek waar niemand me kon zien dus trok m'n shirt uit. De LSD gaf me zo'n heerlijk gevoel van vrijheid icm lekker in m'n blote bast in de natuur te zijn. Ik heb wat kleine struikjes en boompjes weggehaald om een mooie plek te creëren.
IMG_25042020_171004_(1500_x_2000_pixel).jpg
En de eerstvolgende keer als ik hier terugkom dan neem ik een zeil en kleed mee en een fles deet(anti muggen spray). Want ik ben goed te grazen genomen door die motherfuckers. Het voelde fijn om daar te zijn maar ook ongemakkelijk. Het voelde als hard werken om alle struikjes door te zagen en continu op m'n hoede te zijn voor allerlei insecten. Na hier 3 uur te zijn geweest vond ik het mooi geweest met al die insecten en geen plek om even goed te zitten zonder dat er allemaal beesten over me heenlopen. Dus ben ik een stuk gaan fietsen. Op het wat toegankelijkere deel van het bos en de heide wemelde het van de mensen. Uiteindelijk een bankje gevonden die nog niet bezet was. Ik pakte voor het eerst van de dag mijn telefoon, enkel om muziek vanaf af te spelen. Ik zat hier een kwartier, maar eigenlijk vond ik dit ook maar een vervelende plek. Zoveel mensen liepen en fietsten voorbij. Dus toch maar naar huis.

Eenmaal thuis aangekomen was het 17.00. Ik zag een briefje door mijn brievenbus op de mat liggen. Het was van een meid waar ik de laatste maand met regelmaat mee afsprak. De dag voor mijn detox zijn we niet zo leuk van elkaar vandaan gegaan. Ik heb aangegeven dat ik er geen relatie in zie zitten terwijl zij stapelverliefd is. Ik moest dit afremmen en heb haar donderdagavond in tranen thuis afgezet.

Wederom enorme trek gekregen, dus maar weer een maaltijd gemaakt. Daarna een hasj jointje aangestoken en lag met oortjes in en gesloten ogen na te denken. Ineens gaat de deurbel. Ze staat voor de deur... Shit 🤦🏼‍♂️ ik doe open en sta met m'n stonede LSD bek in de voortuin te kijken naar een volslagen verdrietige dame die ik er echt even niet bij kon hebben op dit punt... We spraken heel kort over de situatie, en ik stuurde erop aan dat we afgesproken hadden het te laten rusten vandaag en zaterdagochtend zouden bellen over onze situatie. Uiteindelijk duurde het gesprek max 5 minuten.

Goed, eenmaal terug in huis ben ik me gaan douchen. Daarna mezelf gemakkelijk aangekleed en in de tuin gaan zitten onder de heater. Ik heb lang zitten nadenken over de situatie en wat nu het beste is te doen. Ik moet dit loslaten. Zij is ontzettend jong (10 jaar jonger) en onervaren, dus minder ontwikkeld en ondanks we een connectie voelen als we elkaar in de ogen aankijken maakt dit nog steeds niet dat zij iemand is die een aanvulling bied in mijn leven. Het is te vroeg om überhaupt nu alweer een relatie aan te gaan en zij kan mij niet bieden wat ik nodig heb op dit vlak.

Toen bedacht ik mij om m'n trip iets op te leuken. Ik had recent wat aborts van mijn paddo kweekset geoogst en had ze gewogen.
IMG_20200424_191855.jpg
Maar toen kwamen er remmende gedachtes. Op het forum werd laatst gepost dat deze enorm potent kunnen zijn. Zelfs x100. Toen begon ik me af te vragen of het wel verstandig is dit te nemen. Stel je voor dat de intensiteit x 100 zou zijn, dan is 0.24gram ineens 24 gram... Toen heb ik letterlijk een kwartier zitten staren naar mijn papiertje op mijn weegschaal. Tja, bij twijfel niet inhalen was het toch? Ik stop ze terug in een zakje..

Maar goed toen viel de avond. Het werd donker en ik besloot voorzichtig wat trekjes changa te nemen. Het werden er uiteindelijk 3. Het was me te koud en ongezellig buiten dus na die 3 inhalaties stond ik op om naar binnen te lopen. Meteen voelde ik een enorme bodyload, maar echt heel heftig.. Mijn hele lichaam begon te tintelen en mijn zicht werd kraakhelder. Alsof je niet wazig wordt, maar juist superscherp. Alles werd licht, veel lichter dan de 'normale' lichtheid van mijn zicht. Er begonnen patronen door de lucht heen te zweven die meedraaide naar mate ik mijn eigen hoofd draaide. Ik ging languit op de bank liggen en sloot m'n ogen.

Ik merkte meteen dat de 'standaard visuals' van de DMT erg beïnvloed waren door de LSD. Het was zeker dmt achtig, maar kwam op een hele andere manier tot z'n vorm. De planten ziel vormde zich om de LSD structuren heen en ik zag een omgevallen boom waar uit de takken en uiteindes dmt achtig werden. Even deed ik m'n ogen open. En na 5 seconden weer dicht. Nu zag ik allemaal moleculen door mijn zicht heen vliegen in alle kleuren. Sommige smolten samen sommige niet. Uit het één werd weer iets anders gecreëerd en zo bleef ik oneindige vormen waarnemen met dmt achtige verschijnselen.

Toch moet ik zeggen dat de LSD de DMT erg verstoord. Het komt niet goed tot z'n recht in combinatie met LSD. Ik kan niet aanbevelen dit te combineren. Maar ik moest heg gewoon proberen.

Goed, na de hele dag offline was het rond 12uur wel welletjes geweest en ben ik naar bed gegaan. Een digital detox is zeker iets wat ik vaker ga inlassen alleen voelde deze dag 'n beetje als valsspelen aangezien ik ook aan het trippen was. Ik zal zeker binnekort nog 'n keer een digital detox inlassen maar dan zonder een trip middel. Wel een hele fijne en geslaagde dag geweest!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Shit, heb niet zitten opletten want heb de bovenstaande post helemaal gemist. Jammer dat het niks werd met je meisje, maar goed dat je zo helder inziet wat je wilt en wat niet.

Super jaloers dat je daar een bosrijk gebied hebt met plekken waar vrijwel geen mensen komen!

En lsd + changa... Tja, ik kan me goed voorstellen dat dat niet helemaal vibed. De twee hebben een totaal ander gevoel. Niet dat ik ze wou combineren, maar nu na jouw beschrijving helemaal niet meer. :wink:

En die digital detox, die moet ik ook echt even doen binnenkort...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Space 🕉 zei:
Digital detox

Ik hoorde er laatst voor het eerst van, en het sprak me enorm aan! We zijn alsmaar de hele dag connected met de hele wereld en minder connected met onszelf. Elke like op social media geeft je dopamine centrum weer prikkels en het is enorm verslavend zo'n smartphone van vandaag de dag. Ik spendeer zelf ook enorm veel uren op m'n telefoon en werk overdag grotendeels achter een computer. Dus die digital detox, het roept me! Even disconnecten met alle bel en internetdiensten. Even tot mezelf komen zonder enige factor die mij hiervan beïnvloed. Ik wil het liefst vrijdag zo'n dag inlassen. 24 uur disconnecten. Ik neig ernaar om de natuur in te trekken. Het liefst een tent opzetten en savonds een kampvuurtje maken. Maar het is allemaal verboden en ondanks ik in een hele mooie natuurrijke omgeving woon is het hier overal bezaaid met fiets en wandelpaden en ik zou niet zo snel een plekje weten. Toch kan ik ervoor kiezen zo lang mogelijk van de tijd in de natuur te spenderen. En savonds gewoon thuis m'n bed in te duiken. En dan zaterdagochtend pas weer m'n telefoon voor het eerst aan. Ook speelt er een gedachten in mij die zegt dat dit een perfecte dag is voor een lsd trip. Maar ik twijfel nog of ik dat echt ga doen. Ik denk zeker dat lsd een hele rijke toevoeging kan zijn aan zo'n dag.
Klik om te vergroten...

Ik ben omdat ik gek werd van corona een maand gaan kamperen op een natuurcamping. ik kwam al snel tot de conclusie dat de aanwezigheid van het internet er voor zorgt dat je passief word. Omdat je een bron van eindeloos matig entertainment heb ga je ieder moment dat je je verveel daar mee opvullen.
Door het internet van jezelf af te nemen kom je weer in de situatie dat je jezelf moet entertainen. Gewoon je fantasie gebruiken en dan vervolgens iets doen dat je zelf bedacht heb in plaats van achter je PC of telefoon hangen. Ik zat op een gegeven moment met mijn mes houtjes te hakken alleen onder een boom. En toen dacht ik. Dit is veel leuker dan op het internet zitten.

Houtjes hakken in mijn eentje was leuker dan verbonden zijn met de hele wereld... En ik was gewoon nuchter.
Op een gegeven moment had ik zo veel houtjes gehakt dat ik niet wist wat ik er mee moest. Ik heb ze maar verstopt achter een omgevallen boom.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."