Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBen jij stamceldonor (voorkeur 18-35l

Ben jij stamceldonor (voorkeur 18-35l

11 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#1
De grote of grootste groep van ontvangers zijn kinderen en jonge mensen die uitbehandeld zijn aan kanker. Voornamelijk leukemie.

Net zoals orgaandonatie word een stamceldonatie eerst in de familie gezocht, is daar geen match in dan ligt je lot dus in handen van een donor.

Ik heb het zelf zijdelings meegemaakt bij een jong meisje. De wanhoop van de ouders en het belang van een donor.

De kans dat je ooit word opgeroepen is bijzonder klein.
Maar áls je opgeroepen word, verbeter je niet iemands leven, je red iemands leven...


Een donatie kan via bloed, maar meestal word het uit je beenmerg gehaald. Je voelt hier door de verdoving niets van. Ik heb het daar zelf gehad..stelt niets voor.

Het is ingrijpender dan bloed doneren. Maar dat geld ook voor de ontvanger.

Ik Ben donor omdat: ik bij oproep iemands leven red. Als je het leed ziet wat ze moeten doorstaan, zou ik blij zijn als ik een oproep.heb.


Ik hoop zo meer info te geven,.en wie weet levert het donors op,krijgen
meer uitbehandelde kinderen (en anderen) die kans om de leukemie te verslaan.

www.rijksoverheid.nl

Meer stamceldonoren nodig

Niet elke patiënt die stamcellen nodig heeft, krijgt op tijd een passende donor. Daarom roept de overheid burgers van 18 tot en met 55 jaar op zich in stamceldonatie te verdiepen.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben benieuwd naar de personen die het niet willen. Ik ben er niet op uit iemand te overtuigen, maar de beweegredenen om geen organen te doneren, ik zie dit als iets heel anders.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik heb me ooit aangemeld hiervoor en ook voor bloed doneren, maar omdat mijn bloeddruk toen ineens veelste hoog bleek te zijn kon het niet meer plus ik moest ook aan de medicijnen en volgens mij mag het dan ook niet... ik moet dit nog steeds goed onderzoeken maar het komt er nooit van, maar weet wel dat ik ingeschreven sta.
B
BeezzzLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat ontzettend mooi dat je dit onder de aandacht brengt ❤️
Mijn helaas overleden vader heeft tot 2x toe een stamceldonatie ondergaan. Wij zijn deze mensen meer dan dankbaar 🙏🏼
Helaas kan ik zelf vanwege gebruik van medicijnen geen donor worden. Je brengt mij op het idee om het inderdaad vaker onder de aandacht te brengen!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#5
whitesugar zei:
ik heb me ooit aangemeld hiervoor en ook voor bloed doneren, maar omdat mijn bloeddruk toen ineens veelste hoog bleek te zijn kon het niet meer plus ik moest ook aan de medicijnen en volgens mij mag het dan ook niet... ik moet dit nog steeds goed onderzoeken maar het komt er nooit van, maar weet wel dat ik ingeschreven sta.
Klik om te vergroten...
Beter ingeschreven en helaas ongeschikt..Dan andersom.

Ik slik ook medicatie waarvoor ik geen bloed mag doneren. Dit schijnt voor stamcellen heel anders te zijn, gelukkig.


Ik heb begrepen dat je bij de geboorte, de stamcellen uit de navelstreng konden worden gehaald. Maar toen ik het vernam koste het geld (opslag) plus..mensen(moeders) moeten daar wel over geïnformeerd worden..
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mrloverdj zei:
Beter ingeschreven en helaas ongeschikt..Dan andersom.

Ik slik ook medicatie waarvoor ik geen bloed mag doneren. Dit schijnt voor stamcellen heel anders te zijn, gelukkig.


Ik heb begrepen dat je bij de geboorte, de stamcellen uit de navelstreng konden worden gehaald. Maar toen ik het vernam koste het geld (opslag) plus..mensen(moeders) moeten daar wel over geïnformeerd worden..
Klik om te vergroten...
oow, ik wist niet dat het voor stamcellen anders was. moet hier toch een keer meer over informeren. maar ik help graag mensen iniedergeval.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb nav je bericht meteen even gekeken of ik zou mogen doneren, helaas niet, maar wel goed dat hier meer aandacht voor komt!!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mappie88 zei:
Heb nav je bericht meteen even gekeken of ik zou mogen doneren, helaas niet, maar wel goed dat hier meer aandacht voor komt!!
Klik om te vergroten...
Waar vind je dit?
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Waar vind je dit?
Klik om te vergroten...

www.matchis.nl

Wie kan stamceldonor worden?

Iedereen die in Nederland woont, aan de gezondheidseisen voldoet en tussen de 18 en 35 jaar oud is, kan zich kosteloos aanmelden als stamceldonor.
www.matchis.nl www.matchis.nl

En dan scrollen naar medische checklist :)
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mappie88 zei:
www.matchis.nl

Wie kan stamceldonor worden?

Iedereen die in Nederland woont, aan de gezondheidseisen voldoet en tussen de 18 en 35 jaar oud is, kan zich kosteloos aanmelden als stamceldonor.
www.matchis.nl www.matchis.nl

En dan scrollen naar medische checklist :)
Klik om te vergroten...
Ik mag dus doneren.
Misschien eens werk van maken !!
S
SnowGolemLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben al mijn hele volwassen leven bloeddonor en sta ook als stamcel donor geregistreerd. Met name bloed is zoiets waarvan iedereen verwacht dat het er wel is in een ziekenhuis, maar waar niet veel mensen zich van afvragen hoe het daar komt. Met stamcellen is dat wel wat gecompliceerder natuurlijk. Bloed donor zijn kost me maar een paar uur per jaar. Voor stamcellen ben ik nog nooit opgeroepen, kan natuurlijk heel goed zijn dat dat ook nooit zal gebeuren!
C
CronnixLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben sinds mijn 18e orgaandonor, en sinds mijn dochter direct na haar geboorte en bloedtransfusie nodig had ook bloeddonor (later plasma) en stamceldonor geworden.
Bloed/ plasma donor houdt wel in dat ik niet mag snuiven of spuiten wat ik persoonlijk een voordeel vind.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."