Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInsomnia van nature. Hoe lossen anderen dit probleem op?

Insomnia van nature. Hoe lossen anderen dit probleem op?

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Insomnia. Zeker de pep users zullen dit wel herkennen.
Maar daar gaat mijn vraagstelling niet om.
Nee, het gaat mij om mensen die van nature of door andere oorzaken aan slapeloosheid lijden. Ptss, e.d.

Nou is het makkelijk om te zeggen, neem dan een slaappil.
Maar zo makkelijk is dit niet op te lossen, die Insomnia op deze manier, want na een week of twee heb je tolerantie opgebouwd, en heb je méér nodig. En wat later weer. Nog drie weken verder weer extra, zodat je ook nog eens een lichamelijke afhankelijkheid opbouwt...
Enz enz totdat je op een gebruikershoeveelheid zit, waarmee je een kudde neushoorns plat kunt leggen, de facto neem je veeeeel te veel van deze pillen.
Wil je ermee stoppen op enig moment, dan gaat dat met nog veel meer Insomnia gepaard, ergo de temazepam en al die pammen zijn niet de oplossing.
Hooguit voor maximaal twee weken. Daarna? Het moet anders. .

Wie heeft er met succes een oplossing voor gevonden, en....hoe?
Nu ik tasja niet meer heb zijn bij mij de narigheden gigantisch geworden.
Graag info!
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Accepteren. Zo heb ik het gedaan.

Maar voornamelijk: je hoeft niet dagelijks slaappillen of andere downers te nemen. Je kan ook het even nemen en dan gelijk een pauze erin lassen. Of een dag wel en dan twee dagen niet. Dan bouw je tolerantie de niet op maar kan je op momenten dat het echt moet of echt je slaap wil maken dan dat doen.

Zijn kneiter veel mensen die een ander wijs maken wat wel of niet werkt. En ze zullen wel gelijk hebben in de meeste gevallen maar niet alle. Vandaar dat ik het maar accepteer.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Insomnia. Zeker de pep users zullen dit wel herkennen.
Maar daar gaat mijn vraagstelling niet om.
Nee, het gaat mij om mensen die van nature of door andere oorzaken aan slapeloosheid lijden. Ptss, e.d.

Nou is het makkelijk om te zeggen, neem dan een slaappil.
Maar zo makkelijk is dit niet op te lossen, die Insomnia op deze manier, want na een week of twee heb je tolerantie opgebouwd, en heb je méér nodig. En wat later weer. Nog drie weken verder weer extra, zodat je ook nog eens een lichamelijke afhankelijkheid opbouwt...
Enz enz totdat je op een gebruikershoeveelheid zit, waarmee je een kudde neushoorns plat kunt leggen, de facto neem je veeeeel te veel van deze pillen.
Wil je ermee stoppen op enig moment, dan gaat dat met nog veel meer Insomnia gepaard, ergo de temazepam en al die pammen zijn niet de oplossing.
Hooguit voor maximaal twee weken. Daarna? Het moet anders. .

Wie heeft er met succes een oplossing voor gevonden, en....hoe?
Nu ik tasja niet meer heb zijn bij mij de narigheden gigantisch geworden.
Graag info!
Klik om te vergroten...
Ik kreeg pas duidelijkheid na een polysomnografie dat ik een slaapstoornis heb. En kreeg eerst daar 3-4x in de week zopiclon voor. Maar nadat ik ander letsel kreeg werd het dagelijks 2-3mg clonazepam. Aangezien ik daar ook prima op slaap verviel de zopiclon gelijk.

Geen oplossing , heb wel 12 stappenplan van de neuroloog.
Onder andere , genoeg naar buiten. Eet en slaap elke dag op ongeveer dezelfde tijd. Geen cafeïne in de avond , zorg voor een schone slaap omgeving. Neem elke dag anijsmelk in de avond uur voor het slapen. Als je langer dan 2 uur wakker ligt probeer te mediteren of rustigemuziektot er een gaap komt zodat je de slaapkamerniet associeertmet wakker liggen. Geen tv of andere schermen 2 uur voor je gaat slapen. Als je een polysomnografie gedaan hebt weet je precies hoelaat je brein melatonine aanmaakt en kan je daar ook rekening mee houden. Elke dag genoeg beweging etc logische tips. Kreeg als tip ook mee ; niet aan melatonine te beginnen aangezien het brein dan lui wordt om het zelf aan te maken. Een frisse slaapkamer raam op een kier altijd te hebben (of dicht als je gaat slapen indien geluidsoverlast) Dit was het samengevat. Helpt bij mij wel

Maar tja ik koos toen om minstens 3 a 4 nachten in de week zowiezo te slapen dmv zopiclon.

Het is geen oplossing maar een mens heeft nou eenmaal slaap nodig.

En als je je strak aan de dosering houdt heb je geen last van tolerantie. Ken genoeg mensen die al jaren dezelfde dosis nemen en het genoeg is.

Hett blijft kloten insomnia , maar wat jij benoemt dat je je hond niet meer hebt is dit ook geen oplossing.

Bespreek het eens met een neuroloog als dat dit decennium nog lukt met corona. Of de huisarts die kent jou dossier wij moeten gissen of alleen wat we weten kunnen we misschien een tip geven.

Terwijl de huisarts degene is die je het best kan helpen hiermee.

Ik hoop dat je iets aan de tips hebt die ik kreeg na mijn polysomnografie.

Ben wel benieuwd als je iets anders gevonden hebt wat dat is!
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik doe aan sporten ( hardlopen ) heb al duizendennnnnn kilometers in me benen. heb adhd, en doe er alles aan om goed te slapen maar toch slaap ik kut. Ik heb me hele leve al last van slecht slapen. Verschillende psychiaters hebben gezegd, dat dat komt door me adhd. te veel prikkels overdag etc. Ik doe er alles aan om goed te slapen maar nog steeds kut, dus ik krijg wel medicatie van psychiaters zoals mirtazapine, seroquel etc.. dat helpt wel.. en voor veel mensen over de hele wereld zoals ik het lees. Maar uit mijn ervaring, ( mijn huisarts ) die schrijft amper slaap medicatie toe. En al helemaal geen benzos. Gelukkig.

psychiaters weten ook meer en schrijven ook sneller voor en die houden je ook echt bij moet je ook echt om de 2 weken terug komen, heb zelfs een app waar ik vragen kan stellen voor die medicatie/bijwerkingen etc. MAAR ze schrijven gelukkig geen benzos meer zomaar voor. En terecht :)

Me nieuwe psychiater noemde ook clonidine.. dat is ook off-label, net zoals mirtazapine en seroquel(quatiapine) voor het slapen.

But thats my story. Everyone is different.
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het beste middel tegen slapeloosheid is ritme. Dat betekent wellicht dagen of weken jankend naast je bed staan (zijn we dan..)

Ik vind het nu verschrikkelijk, maar denk dat ik over een tijdje wel trots terug kan kijken
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik slaap al jaren slecht en heb helaas geen oplossing. Ik word laat moe en vroeg wakker..... Overdag na de lunch vaak gesloopt en wil slapen...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
@ tijdloos: Er staan goede dingen in jouw post, daar kan ik wel iets mee.
Bij mij is er 2 x een slaap/waak onderzoek gedaan. Dat was prachtig, ze wilden mijn hersenen activiteiten meten dmv een 24 uur EEG.
Nou was ik dus daar, en er was bij mij niets te meten, want....ik lag daar de hele nacht wakker! Ik kreeg uiteindelijk zolpidem om de dag. Dus om de beurt een nacht wakker liggen, en daarna een nacht slapen.
Op een gegeven moment trok ik dit niet meer, en ik eiste elke dag zolpidem, en het ging iets beter.
Ik kreeg seroquel, en veel, en dat hielp aan de ene kant, maar ja die bijwerkingen goddome.
Ik schijn een tekort te hebben aan een stof in mijn brein, en dit leidt tot verwarring af en toe in de nacht.
En wat doet die quetiapine? Die verlaagt nog een keer extra die stof, zodat dit allemaal nachtmerries in de hand werkt!
Dus moet de quetiapine er weer uit en die bouw ik nu af.
En ja hoor, insomnia komt ook weer terug. Ja.
Er wordt weer gezocht naar een oplossing, mocht daar wat uitkomen, dan laat ik je dit weten!
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ze slaapt
Zal ik Dr wakker maken 😇😘

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."