Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDepressie heeft grote impact op mijn relatie

Depressie heeft grote impact op mijn relatie

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kun je niet weer gewoon bij hem gaan slapen?
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ohja, hij is trouwens niet van plan om het uit de maken of iets, totaal niet. Maar ik weet gewoon niet hoe ik de relatie nu sterk en plezierig kan houden... En de impact die het heeft op hem kan beperken. Hij probeert me te helpen op allerlei manieren, maar er is momenteel niks dat die depressie weg haalt :(
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi DF'ers!


Ik zit met een probleem en ik vroeg me af of meer mensen hier tegen aan hebben gelopen, of/en wie er misschien adviezen heeft. Ik heb momenteel heel veel last van mentale en fysieke ongemakken, en daardoor ben ik in een behoorlijke depressie terechtgekomen. Ik heb altijd wel last van depressieve klachten, maar nu is het zo erg dat ik nergens meer plezier uit haal en het zelfs moeilijk is goed voor mezelf te zorgen.

Dit heeft een grote impact op mijn leven, maar ook op die van mijn partner. Doordat ik al moeilijk voor mezelf kan zorgen, vind ik het al helemaal moeilijk om er voor hem te zijn. En omdat ik geen plezier haal uit dingen, vind ik het ook moeilijk om plezier te hebben met hem. Ik slaap het liefst alleen maar want dan voel ik niks. En dat is voor hem natuurlijk ook heel lastig, als je partner zich zo voelt.

Ik wil hem niet kwijtraken alleen omdat het mentaal slecht gaat maar ik merk echt hoeveel impact het op hem heeft. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen... :( Het voelt alsof alles vast loopt en er op dit moment niks is dat ik kan doen om het beter te maken. Sowieso duurt het nog een lange tijd voordat mijn fysieke ongemakken opgelost kunnen worden, ik denk dat ik me dan wel beter ga voelen. Maar er is geen oplossing voor nu, alleen het wachten volhouden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Laboratoriumrat zei:
Hoi DF'ers!


Ik zit met een probleem en ik vroeg me af of meer mensen hier tegen aan hebben gelopen, of/en wie er misschien adviezen heeft. Ik heb momenteel heel veel last van mentale en fysieke ongemakken, en daardoor ben ik in een behoorlijke depressie terechtgekomen. Ik heb altijd wel last van depressieve klachten, maar nu is het zo erg dat ik nergens meer plezier uit haal en het zelfs moeilijk is goed voor mezelf te zorgen.

Dit heeft een grote impact op mijn leven, maar ook op die van mijn partner. Doordat ik al moeilijk voor mezelf kan zorgen, vind ik het al helemaal moeilijk om er voor hem te zijn. En omdat ik geen plezier haal uit dingen, vind ik het ook moeilijk om plezier te hebben met hem. Ik slaap het liefst alleen maar want dan voel ik niks. En dat is voor hem natuurlijk ook heel lastig, als je partner zich zo voelt.

Ik wil hem niet kwijtraken alleen omdat het mentaal slecht gaat maar ik merk echt hoeveel impact het op hem heeft. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen... :( Het voelt alsof alles vast loopt en er op dit moment niks is dat ik kan doen om het beter te maken. Sowieso duurt het nog een lange tijd voordat mijn fysieke ongemakken opgelost kunnen worden, ik denk dat ik me dan wel beter ga voelen. Maar er is geen oplossing voor nu, alleen het wachten volhouden.
Klik om te vergroten...

Laboratoriumrat zei:
Ohja, hij is trouwens niet van plan om het uit de maken of iets, totaal niet. Maar ik weet gewoon niet hoe ik de relatie nu sterk en plezierig kan houden... En de impact die het heeft op hem kan beperken. Hij probeert me te helpen op allerlei manieren, maar er is momenteel niks dat die depressie weg haalt :(
Klik om te vergroten...
Heel begrijpelijk. En een grote uitdaging die ik in veel relaties zie. Als je jezelf ellendig voelt, mentaal en/of fysiek, dan is het eigenlijk onmogelijk om genoeg aandacht aan je partner te geven.

Ik zou het niet gaan zien als een missie om jullie relatie sterk en plezierig te houden. Het is met de beste bedoelingen, maar als het niet vanuit energie en liefde komt, is het sowieso niet genoeg. Hetzelfde met je teveel richten op hem gelukkig maken: wederom met de beste bedoelingen, maar als je al moeilijk voor jezelf kunt zorgen, hoe ga je dat dan doen voor hem? Dat gaat niet...

Je zegt dat het nog een lange tijd duurt totdat je fysieke ongemakken opgelost kunnen worden en dat je denkt dat je je dán beter gaat voelen. Maar dat is zoals je zelf al zegt een kwestie van afwachten. En tijdens afwachten gebeurt er niks en je moet nog maar zien of het daarna vanzelf beter zal gaan (vaak niet).

Als ik jou was, zou ik me - hoe gek het misschien ook klinkt - nu echt even op jezelf gaan richten. Overleg het eventueel met je partner (beter wel doen) dat je dit nu echt nodig hebt. Vertel dat je er moeite mee hebt hem de aandacht te geven die je hem eerst gaf, omdat je zoveel pijn/stress ervaart. En probeer in plaats van alleen maar af te wachten, je gevoel juist op te zoeken. Duik diep in de nare mentale én fysieke gevoelens en sensaties die je ervaart. Geef juist die dingen aandacht. Daar liggen namelijk (letterlijk) de pijnpunten, dus dat behoeft jouw aandacht. En diep in die gevoelens duiken betekent simpelweg: ga er voor zitten en ga het voelen. Maak er echt tijd voor en geef het je volledige aandacht. Weersta de verleidingen om weg te kijken van de pijn of het te verdoven met iets (kan van alles zijn). Doe je dit met genoeg aandacht, dan zul je merken dat je weer wat ademruimte krijgt. En tegelijk ook de capaciteit om niet alleen jezelf die aandacht/liefde te geven, maar ook je partner.

Het is een oncomfortabel iets om te doen. Je geest zal je waarschijnlijk ook op vele manieren proberen hierbij weg te houden, maar probeer het...

Casrus zei:
Kun je niet weer gewoon bij hem gaan slapen?
Klik om te vergroten...
Dat zegt ze niet. Ze zegt dat ze het liefst "alleen maar" slaapt, niet "alleen".
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Dat zegt ze niet. Ze zegt dat ze het liefst "alleen maar" slaapt, niet "alleen".
Klik om te vergroten...
Oeps! ☺️

Las een komma die er niet stond. Te laat geworden vannacht.

Samen slapen is goed voor een relatie, behalve als één van de twee teveel snurkt. Dan moet je hem héél voorzichtig porren, dat hij niet wakker wordt maar zich wel omdraait.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik lag thuis met de korte ( 4 maanden) maar heftige depressie in 2017-2018. Alles begon bij mij met lichamelijke klachten, ben zelfs in ZH in Oosterijk beland met de vraagteken of ik diagnose MS heb.
Ik kon niets, ik wilde niets. Vaatwasser uitpakken was al een grote uitdaging. En ik had hetzelfde vragen in mijn hoofd net als jij nu hebt.

Ik wil je maar 1 suggestie geven : laat deze post je partner even lezen, de rest komt vanzelf.
Heel veel sterkte en warm hugs from me.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Javelin zei:
Ik lag thuis met de korte ( 4 maanden) maar heftige depressie in 2017-2018. Alles begon bij mij met lichamelijke klachten, ben zelfs in ZH in Oosterijk beland met de vraagteken of ik diagnose MS heb.
Ik kon niets, ik wilde niets. Vaatwasser uitpakken was al een grote uitdaging. En ik had hetzelfde vragen in mijn hoofd net als jij nu hebt.

Ik wil je maar 1 suggestie geven : laat deze post je partner even lezen, de rest komt vanzelf.
Heel veel sterkte en warm hugs from me.
Klik om te vergroten...
Herken het willen slapen en vraag me af of ik zelf vroeger geen lichte ongediagnosticeerde depressie heb gehad.

Laboratoriumrat,
weet je zeker dat je niet stiekem toch ongewild plezier hebt van samen dingen doen? Al is 'leuk' misschien het laatste waar je hoofd naar staat...
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lees eens over microdoseren i.c.m depressie.. (zeer kleine hoeveelheid paddo's / truffels). Er is heel veel info te vinden erover.. begin eens bij netflix 'how to change your mind' miniserie. Sterkte
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Paddo's zijn inderdaad ook mijn oplossing geweest tegen een chronische depressie. Althans het reduceren mijn depressie tot leefbaar niveau. Ik zou je er wel even goed in verdiepen, want het is niet zo dat je gewoon ff een hand paddo's opeet en dan overal van af bent. Het is gunstige effect van de paddo's is bewezen tot 6-8 weken te blijven werken
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Al eens lichttherapie overwogen?
Dat kan helpen, het is bewezen dat dit vaak een positief effect heeft op de stemming.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."