Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTips voor nabestaanden bij levensbeëindiging

Tips voor nabestaanden bij levensbeëindiging

23 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gemberthee zei:
Ik zal eerlijk zeggen dat ik clichés incidenteel bewust gebruik. Dat doe ik alleen als ik er zeker van ben dat ik iemand niet kan helpen. Wat ik vreselijk vind, want hoop is zo belangrijk in slechte tijden. Ik voel me dan oprecht niet bij machte. En dat is dan eigenlijk mijn beleefde manier om te zeggen: ik kan je niet helpen man, sorry. Dat laatste klinkt beter, maar daar heb ik in het echte leven nog de ballen niet voor. Als ik er "nu niet, misschien lukt later helpen wel" aan toevoeg durf ik zoiets misschien wel te zeggen. Blijft moeilijk.
Klik om te vergroten...
Oh ik heb zelf eigenlijk wel geleerd om in dat soort situaties zoiets te hebben van 'ik zie en erken je pijn'. Die erkenning is eigenlijk vaak al genoeg hulp. Voor sommigen kan een beetje erkenning soms een belangrijk beginpunt vormen. En dan heb je verder eigenlijk niet eens echt geholpen nee.

Gemberthee zei:
Ik denk idd ook dat maar weinig mensen zitten te wachten op clichés en juist wel gehoord willen worden, ookal hoor je slechts stilte.
Klik om te vergroten...
Verder is het wat mij betreft okee als je geen oplossingen kunt bieden. Met mensen die (onbewust) van me verlangen dat ik een persoon weer terughaal uit de dood, daar kan ik ook niet zoveel mee.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Oh ik heb zelf eigenlijk wel geleerd om in dat soort situaties zoiets te hebben van 'ik zie en erken je pijn'. Die erkenning is eigenlijk vaak al genoeg hulp. Voor sommigen kan een beetje erkenning soms een belangrijk beginpunt vormen. En dan heb je verder eigenlijk niet eens echt geholpen nee.
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd joh! Heel mooi gezegd.

Dat kan ik wel bij mensen die verdrietig zijn, even ook los van de dood hé. Maar ik heb het wel eens meegemaakt dat iemand (die niet close genoeg was, maar die ik wel hoog heb zitten) zich in woede uitte gericht op iemand die ik aardig vind. Dit had ook niets met de dood te maken trouwens. En dan voelt het ergens ongepast om te zeggen: "ik zie en erken je pijn." Maar achteraf gezien had ik dat wel moeten doen denk ik nu :-/.

Als het om sterven gaat, of andere heel verdrietige dingen, gebruik ik geen clichés, of misschien per ongeluk.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gemberthee zei:
Ik heb veel aan je tips, en heb nog een vraagje mbt vertrouwen. Ik heb meerdere interpretaties. Bedoel je vertrouwen in de zin van: dat iemand zich vertrouwd bij je voelt en er daardoor gemakkelijker over kan praten? Of in de zin: weer vertrouwen voelen in het leven? Ik gok het eerste, maar toch even een check.
Klik om te vergroten...
inderdaad vertrouwen geven/tonen met daarbij niks forceren. Niks hoeft maar alles mag je bij me kwijt. Ik ben er voor je.
Dat is wat mensen in rouw van je nodig hebben. Meer niet en veel meer kan je ook niet geven.... Rouw is echt verschrikkelijk als je een dierbare mist en de ene rouw is niet met de ander te vergelijken. Dus alleen er voor iemand zijn was in mijn geval genoeg.

Maar ik natuurlijk hun situatie niet maar ik heb redelijk wat mensen om me heen die me op die manier hebben gesteund en dat deed me ontzettend goed. Niet het gevoel hebben dat ik erover MOEST praten maar meer het weten dat het WEL kan en mag.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
inderdaad vertrouwen geven/tonen met daarbij niks forceren. Niks hoeft maar alles mag je bij me kwijt. Ik ben er voor je.
Dat is wat mensen in rouw van je nodig hebben. Meer niet en veel meer kan je ook niet geven.... Rouw is echt verschrikkelijk als je een dierbare mist en de ene rouw is niet met de ander te vergelijken. Dus alleen er voor iemand zijn was in mijn geval genoeg.

Maar ik natuurlijk hun situatie niet maar ik heb redelijk wat mensen om me heen die me op die manier hebben gesteund en dat deed me ontzettend goed. Niet het gevoel hebben dat ik erover MOEST praten maar meer het weten dat het WEL kan en mag.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor het delen van jouw verhaal. Hier heb ik heel veel aan. Ben blij voor je dat je dit in je omgeving hebt kunnen ervaren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."