Informatie geven wbt coke is
Meh, als hij persoonlijk heel vaak gezien heeft hoe drank/drugs gebruik misging. Door zijn werk ziet ie dan misschien wel de ergste gevallen. Maar dan nog zijn het zijn eigen ervaringen. Ik vind het dan wel begrijpelijk.
Net zoals ik het onbegrijpelijk vind, dat mensen die in een alcoholkliniek werken, zelf nog wel af en toe wel alcohol drinken.
Juist als je op dagelijkse basis ziet wat voor ellende het drugsverbod veroorzaakt dan zou je je op een gegeven moment kunnen gaan afvragen of je tactiek nog wel werkt.
Ik bekijk dat soort zaken echt een stuk cynischer. Tuurlijk is John van den Heuvel een mens, en tuurlijk maken zijn voorgaande ervaringen uit. Juist daarom is het belangrijk om je te realiseren dat Van den Heuvel zelf bij de politie heeft gewerkt. De hele mindset van drugs bestrijden komt gewoon rechtstreeks daarvandaan. Bij de politie heeft hij ook zijn contacten leren kennen. Die geven hem steeds scoops, die worden weer veel gelezen, en zijn hele omgeving geeft hem steeds complimenten van 'ja goed bezig man, met strijden tegen het kwaad!'
Wat hij volgens mij juist daardoor niet ziet (of niet wil zien) is hoe die hele voorgeschiedenis en omgeving een machtsmiddel is. Dat is ook precies waar de term useful idiot op slaat: "a useful idiot is a term currently used to reference a person perceived as propagandizing for a causeāparticularly a bad cause originating from a devious, ruthless sourceāwithout fully comprehending the cause's goals, and who is cynically being used by the cause's leaders." De bad cause in deze is het belang van justitie om veel banen en werkgelegenheid te verzekeren, politici die zichzelf een sterk imago willen aanmeten, en smerige geo-politieke spelletjes met veiligheidsdiensten en oorlogje voeren (zie bijvoorbeeld de Iran-Contra-affaire).
Types als John van den Heuvel dienen als bliksemafleider voor dat soort affaires. De focus moet vooral blijven op wat al die drugscriminelen wel niet voor verschrikkelijks uitspoken.
Daarom beschouw ik John van den Heuvel ook niet als journalist (want die pogen de macht te controleren), maar als misdaadverslaggever.
Maar goed. Ik dwaal een beetje af. Ik zou zo een heel topic kunnen volschrijven met wat ik allemaal niet vind kunnen aan John van den Heuvel
![:tearsofjoy:]()