Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLegaliteit 6-APB & 2-FA in België?

Legaliteit 6-APB & 2-FA in België?

7 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Daarnaast heeft België een paar maanden geleden de wet aangepast, waardoor RC's daar ook illegaal zijn, al mogen ze in Nederland (nog) wel.

Het risico op het meenemen van 6-apb of mdma is even groot en de mogelijke straf ook.
d
duckbirdLid
01-01-2024, 00:00
#2
Over 2 weken ga ik met een aantal vrienden naar Tomorrowland! We zouden hier graag wat drugs gebruiken, maar vinden het niet zo relaxed om ter plekke wat te moeten regelen, omdat je dan niet goed weet wat je krijgt. Zelf XTC meenemen gaan we ook niet doen, omdat we dit toch veel te risicovol vinden.

Daarom zijn we nu aan het kijken of er legale alternatieven zijn, zoals bijv. 6-APB of 2-FA. In Nederland zijn deze stoffen namelijk nog niet verboden. We kunnen echter niet goed vinden of deze stoffen in België ook nog niet verboden zijn. Iemand die ons hiermee kan helpen?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Denk maar niet dat ze je met je pilletje en je poedertje binnenlaten op het festival als je bij de controle zegt dat het RC's zijn in plaats van reguliere drugs.
d
duckbirdLid
01-01-2024, 00:00
#4
Haha, zo naïef ben ik nou ook weer niet :wink:
Uiteraard verstoppen we deze middelen dan alsnog. Het gaat er meer om dat we niet het risico willen nemen om met een illegaal middel zoals MDMA gepakt te worden omdat je er België dan een stuk minder goed vanaf komt.

Als 6-APB of 2-FA niet verboden zouden zijn en we worden dan 'gepakt', dan is er niks aan de hand.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
In eerste instantie heb je net zo veel gezeik want er gaat wel een paar weken overheen voor het de politie duidelijk is om welke stoffen het gaat.
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Alle RC's zijn momenteel in België illegaal, en de nieuwe zijn ook gelijk illegaal. De vettige Belgische overheid vond het heel verstandig om gelijk alle RC's illegaal te maken nadat er een 35-jarige klungel ging rommelen met 3-MeO-PCP die hij online had gekocht en deze combineerde met hooggedoseerde XTC. Ik denk niet dat als ik morgen bleek drink waar op staat 'not for human consumption' dat bleek in heel het land wordt verboden, maar dat doen ze blijkbaar wel met RC's. Men is niet eens zeker of het door de 3-MeoO-PCP kwam of door de hooggedoseerde XTC want er werden alleen sporen gevonden in zijn lichaam van de stof. Ik zou zeggen gebruik lekker illegale drugs en blijf gebruiken maar test je pillen wel en laat de overheid zien dat wij zulke belachelijke wetten niet pikken.

Nederland volgt binnen enkele maanden met het verbod en dan verdwijnen deze stoffen ook jammer genoeg van de Nederlandse markt. Zeer jammer.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
duckbird zei:
We kunnen echter niet goed vinden of deze stoffen in België ook nog niet verboden zijn. Iemand die ons hiermee kan helpen?
Klik om te vergroten...
In België hebben ze de Amerikaanse analogenwet ingevoerd onder de naam van de nieuwe psychoactieve stoffen ofwel de NPS wet. Dat betekend dat bepaalde stoffen met een bepaalde basisstructuur bij voorbaat al verboden zijn.

Daardoor worden in België 6-APB en 2-FA bij voorbaat al verboden omdat beiden een Phenylethylamine basisstructuur hebben. Eigenlijk zou dit ook Methylfenidaat (Ritalin) en Benzodiazepine analogen bij voorbaat verboden maken. Echter omdat iemand heeft gezegd dat Phenylethylamines met een piperidine groep Fenidaten zijn en dus niet meer Phenylethylamines valt alles met een Methylfenidaat (Ritalin) basisstructuur niet meer onder de analogenwet. Hetzelfde dus met Benzodiazepines en vele andere stoffen.

Het komt er in de praktijk op neer dat binnen de context van chemie de overheid en niet de wet bepaald waar de lijn qua legaliteit getrokken wordt.

In België worden brieven echter (hopelijk) niet ingekeken in verband met briefgeheim en vendors verzenden alsnog naar België zodra er een bestelling geplaatst wordt aangezien het niet hun maar jou adres is die op de brief zal staan. Mijn ervaring is in ieder geval dat je ondanks de Belgische NPS wet alsnog zonder consequenties binnen België de bovengenoemde NPS kunt bestellen. Mocht je wel betrapt worden in de daad zal dit in België echter alsnog opgevolgd worden als het bestellen van illegale harddrugs.

ketakoekjes zei:
3-MeO-PCP
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat de Ketamine basisstructuur illegaal was in België maar de PCP basisstructuur niet. Vergelijkbaar aan de analogenwet in de VS. Ik zou mij kunnen vergissen maar 3-MeO-PCP is in België onder de analogenwet zelfs nog legaal dacht ik.

In de praktijk zal men waarschijnlijk sowieso schijt hebben aan of het onder de Belgische analogenwet valt of niet.
Het is mogelijk om te bestellen in ieder geval.
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Jmths zei:
Het is mogelijk om te bestellen in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Bestellen van NPS kan niet via de meeste sites naar hier, daarom raad ik aan om het donkere kant van het internet te gebruiken, als je weet wat je doet zul je nooit tegen de lamp aanlopen of worden bestolen. Van alles wat ik heb besteld zijn maar 2 enveloppen in de post kwijtgeraakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."