Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKetamine/geneesmiddelenwet en artsen

Ketamine/geneesmiddelenwet en artsen

20 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
B
BesouroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ketamine valt niet onder de Opiumwet, maar onder de geneesmiddelen wet. Om het te kunnen produceren en verhandelen heeft men een vergunning nodig. Om ketamine in bezit te mogen hebben is er een doktersrecept nodig. Wanneer er geen vergunning of doktersrecept is, is het produceren, verhandelen en in bezit hebben van ketamine verboden.
Klik om te vergroten...
Ik heb aardig wat artsen en enkele dierenartsen in mijn vriendenkring en vraag me daarmee al een tijdje het volgende af, zij weten het helaas ook niet zeker. De dierenartsen hebben in hun auto die thuis voor de deur staat gewoon ketamine liggen en zijn dus bevoegd om dit in bezit te hebben. Zou deze bevoegdheid ook doorwerken op een festival en kunnen ze zonder enig risico voortaan mijn poeder mee naar binnen nemen? Of gelden er toch andere regels omdat het in die setting duidelijk niet werkgerelateerd bezit is.

En kan ik zelf de dans ontspringen als een bevriende arts voor mij een recept zou schrijven en zou gepakt worden voor de betreffende arts een probleem opleveren als blijkt dat er toch geen medische noodzaak is? Mag dat laatste überhaupt onderzocht worden door de politie?
S
SorpresaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vraag me toch ernstig af of er een medische noodzaak denkbaar is voor (dagelijks) ketamine gebruik. Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Daarbij maken festivals hun eigen regels dus afgezien van of het legaal zou zijn, zou je het meenemen denk ik niet af kunnen dwingen.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ketamine word naar mijn weten alleen nog soms door dierenartsen gebruikt. :questionmark:

Besouro zei:
ou deze bevoegdheid ook doorwerken op een festival en kunnen ze zonder enig risico voortaan mijn poeder mee naar binnen nemen? Of gelden er toch andere regels omdat het in die setting duidelijk niet werkgerelateerd bezit is.

En kan ik zelf de dans ontspringen als een bevriende arts voor mij een recept zou schrijven en zou gepakt worden voor de betreffende arts een probleem opleveren als blijkt dat er toch geen medische noodzaak is? Mag dat laatste überhaupt onderzocht worden door de politie?
Klik om te vergroten...

Graag enige voorzichtigheid in deze discussie. Het bespreken van hoe je zaken mee een festival op smokkeld, is tegen de regels van het forum. Just a tip to be veilig. :grin:
S
SorpresaLid
01-01-2024, 00:00
#4
StimsalaBanne zei:
Ketamine word naar mijn weten alleen nog soms door dierenartsen gebruikt. :questionmark:
Klik om te vergroten...

Ook in de menselijke gezondheidszorg, omdat je iemand makkelijk "out" kan krijgen zonder dat de hartslag daalt. Maar voor zover ik weet is het dan ook alleen daar goed voor. Kan me geen therapeutische toepassing voorstellen die dagelijks/regelmatig gebruik of het op zak hebben noodzakelijk maakt.
S
SorpresaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jmths zei:
Ik zou zo weer dagelijks MXE kunnen gebruiken was het meer toegankelijk en betaalbaar geweest. Voor de antidepressieve werking kan zeker wat gezegd worden en het kan aanzienlijk helpen bij opioiden afkick. En natuurlijk staat Ketamine bekend om zijn pijnstillende werking.
Klik om te vergroten...

Ik weet dat met ketamine (en mdma) wordt getest in de klinische (therapeutische) hoek, maar dit gaat wel om gebruik tijdens sessies en is bovendien nog in de experimentele fase. Dat wij allemaal aan zelfmedicatie doen zal ongetwijfeld geen indruk maken op festival organisatoren. Desalniettemin lijkt het mij zeker geen kwaad kunnen als er wat meer tolerantie/openheid komt over het gebruik van een aantal middelen. Maar goed, dat is een andere discussie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Er wordt dus wel geexperimenteerd met ketamine bij mensen met langdurige depressie.

Maar dit bestaat dus NIET uit elke dag wat ketamine, verre van dat. Maar om de zo veel weken mag zon zwaar depressieve dan aan een keta-infuus in het ziekenhuis terwijl er natuurfilms worden afgespeeld of iets dergelijks.

Voor de rest wordt het volgens mij primair als narcosemiddel gebruikt in de gezondheidszorg en bij dieren, ik kan me geen andere toepassing bedenken.

Dagelijks ketamine is overigens heel slecht, onder andere je blaas kan daar niet tegen.

@Besouro
Een arts/dierenarts die met zijn apotheek op stap gaat daar gaan ze echt niet intrappen hoor!
J
JanDeBrandweermanLid
01-01-2024, 00:00
#7
@acht.zes zou er iemand zijn op het forum dat een wat meer gedetailleerde beschrijving zou kunnen geven van hoe de blaas wordt aangetast door ketamine? Waarom niet ander weefsel in het lichaam? Volgens mij weet onze professor @Jmths hier meer van.
S
SorpresaLid
01-01-2024, 00:00
#8
JanDeBrandweerman zei:
@acht.zes zou er iemand zijn op het forum dat een wat meer gedetailleerde beschrijving zou kunnen geven van hoe de blaas wordt aangetast door ketamine? Waarom niet ander weefsel in het lichaam? Volgens mij weet onze professor @Jmths hier meer van.
Klik om te vergroten...

Google: https://www.drugsenuitgaan.nl/hulp-en-advies/veel-gestelde-vragen/uitgebreid/?vraag=106
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Sorpresa
Ik heb wel een hele goede tip, als ze vragen of je er afstand van wil doen dus nooit doen want dan ben je t altijd kwijt.

Laat ze het maar in beslag nemen, in theorie zijn ze verplicht om dingen die niet illegaal zijn uiteindelijk terug te geven aan je, maar dat zal nog een heel verhaal worden.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#10
JanDeBrandweerman zei:
Waarom niet ander weefsel in het lichaam?
Klik om te vergroten...
Leverschade als gevolg van overmatig Ketamine gebruik is eveneens een vrij veel voorkomend fenomeen.

Een exacte oorzaak heb ik denk ik nooit benoemd zien worden maar je hebt relatief veel ketamine nodig en de substantie is nog best caustisch van zichzelf. Waarschijnlijk geeft Ketamine in contact met zacht tissue simpelweg een brandend effect wat vervolgens ontstekingen veroorzaakt. Ketamine heeft echter ook enkele metabolieten die hun eigen uitwerkingen kunnen dus wellicht is die uitleg iets te simpel, maar dat ketamine relatief lage potentie heeft en wat caustisch is van zichzelf zal waarschijnlijk wel negatief bijdragen aan.

Coke staat om soortgelijke redenen berucht om dat het hart- en vaatziekten veroorzaakt, al is coke waarschijnlijk nog wel een stukje agressiever op caustisch gebied.

Een populair analoog op Ketamine MXE is potenter in gewicht en is vrijwel niet caustisch, het brand plat verwoord vrijwel geheel niet in de neus. Ik heb meer dan eens gespeculeerd zien worden dat MXE om deze reden geen caustische bijwerkingen geeft in geval van misbruik. Fijn spul dat MXE.
Sorpresa zei:
Kan me geen therapeutische toepassing voorstellen die dagelijks/regelmatig gebruik of het op zak hebben noodzakelijk maakt.
Klik om te vergroten...
Ik zou zo weer dagelijks MXE kunnen gebruiken was het meer toegankelijk en betaalbaar geweest. Voor de antidepressieve werking kan zeker wat gezegd worden en het kan aanzienlijk helpen bij opioiden afkick. En natuurlijk staat Ketamine bekend om zijn pijnstillende werking.

Ketamine misbruik heb ik wat minder uitgebreid ervaring mee maar ik kan mij wel voorstellen dat dit voor sommige mensen klein wondermiddeltje tegen depressie kan wezen wanneer met beleid/mate toegepast.

Wellicht wat lastig dat het enig misbruik potentieel heeft maar het heeft niet meer misbruik potentieel dan de meeste andere middelen op voorschrift, naast benzodiazepines en antidepressiva (en opioiden met oog op pijnstilling) valt het misbruikpotentieel zeker mee.

Ik ben wel een paar keer op stap geweest dat ik wat MXE in capsule nam en geen alcohol, heeft toch zeker zijn voordelen. Natuurlijk komt er wel eens een minder verhaal voorbij maar ik denk dat dit er relatief weinig zijn.

Ik heb eens een onderzoek in België voorbij zien komen waarbij Esketamine (rechtsdraaiend stereoisomeer Ketamine) neusspray als anti depressiva getest werd op mensen. Jammer dat je jezelf niet gericht kunt inschrijven daarvoor. :')

Het was alweer even geleden dat ik mensen verteld had over het klein wonder dat MXE heet, let niet teveel op mij.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ketamine wordt in ziekenhuizen a l l e e n verstrekt aan patiënten, via een infuus, p l u s de patiënt moet continue aan de hartbewaking monitor liggen.
Dit maakt de verstrekking erg, erg lastig.
Er moet namelijk een intensieve care afdeling beschikbaar zijn.
Ja. Jammer...
Zo is mij door mijn huisarts verteld.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sorpresa zei:
Maar goed, dat is een andere discussie.
Klik om te vergroten...
Nee, die hebben hier totaal geen boodschap aan. De meeste mensen zien een poedertje en dat valt onder de grote noemer drugs. Ik had altijd neusspray flesjes met Amfetamine en wat niet er in en dat gebruikte ik in openbare setting. Soms krijg je een rare blik en daar blijft het bij maar de meeste mensen hebben simpelweg geen flauw idee dat ik naast ze drugs loop te gebruiken. Misschien 2 keer dat ik een vraag kreeg over neusspray gebruik waarop ik reageerde "hooikoorts" en dan ging het weer verder met hun leven.. :tearsofjoy:

Wanneer het qua drugsbeleid op misbruikpotentieel aankomt verschieten mensen vaak in een soort van autisme. 'Mensen zijn overwegend instinct gedreven en gebruik van 'X' resulteert ongetwijfeld in zelfdestructie'. Hierbij wordt vaak vergeten dat de instinctieve hebzucht tendens voorbij het spectrum van drugs gaat en dat mensen enkel daadwerkelijk in staat zijn om te leren als je ze toelaat om fouten te maken.

In het geval van Ketamine denk ik dat de argumenten voor prima kunnen opwegen. Met slechts kleine hoeveelheden kun je relatief veel bereiken en de bijwerking van enige chaos trekt relatief snel weg. Op een gegeven moment kun je prima boodschapjes doen e.d. terwijl onder de effecten van. Maar het ding blijft wel, als je begint over Ketamine zal 90% van de mensen reageren: 'EEHHHHH, MAAR IS DAT GEN PAARDEMIDDEL?!', ja vrijwel ieder ziekenhuis heeft ook 50 kilogram liggen maar hé, details. Dat stigma gaat nog wel enige tijd meespelen. :')
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja,

Ik heb het onlangs zelf meegemaakt, politiecontrole met flink wat drugs en alles wat in poedervorm/neusspray (met zelfgeschreven etiketje) was namen ze in beslag/kon ik afstand van doen terwijl ik de oxazepam, temazepam, oxycodon en fentanyl mocht houden, terwijl die laatste 2 gewoon zo goed als heroine was. Maar die zaten dan weer wel in een officieel doosje.

Als het verboden is en/of ze niet 100% zeker weten wat het is (of als ze het niet kennen dan ook) moet je het inleveren, punt.

@Jmths
MXE is inmiddels verboden toch?

Jammer, want dat lijkt me nou echt reteinteressant spul, ik zal er mijn ogen en oren eens voor openhouden en hopen dat het ooit op mijn pad komt.
S
SorpresaLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Ja,

Ik heb het onlangs zelf meegemaakt, politiecontrole met flink wat drugs en alles wat in poedervorm/neusspray (met zelfgeschreven etiketje) was namen ze in beslag/kon ik afstand van doen terwijl ik de oxazepam, temazepam, oxycodon en fentanyl mocht houden, terwijl die laatste 2 gewoon zo goed als heroine was. Maar die zaten dan weer wel in een officieel doosje.

Als het verboden is en/of ze niet 100% zeker weten wat het is (of als ze het niet kennen dan ook) moet je het inleveren, punt.
Klik om te vergroten...

Ja, het is irritant want ik heb nu 2fdck binnen gekregen en in principe is dat legaal maar dan nog moet ik 't niet op zak hebben want dan ben ik het kwijt. Maar goed, ik snap het ook wel hoor. Zolang het beleid of de wet zo is heeft de handhaving ervan niets te schaften met onze mooie bedoelingen :)
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
@Jmths
MXE is inmiddels verboden toch?
Klik om te vergroten...
Jep, maar er is mij een paar keer verteld dat MXE weer langzaam aan een opkomst maakt op de markt, werd eens tijd. Ik heb nog wat MXE liggen maar is moeilijk afstand van doen ivm sentimentele waarde.. :tearsofjoy:
acht.zes zei:
Maar die zaten dan weer wel in een officieel doosje.
Klik om te vergroten...
Wat ook lekker cringe is is dat de kans groot was geweest dat je de neussprays mocht houden had je er geen vermelding van stof op geplakt. Gewoon 'water' op de neussprays plakken de volgende keer, dat begrijpen ze tenminste nog. :tongueout:
acht.zes zei:
Jammer, want dat lijkt me nou echt reteinteressant spul
Klik om te vergroten...
Mja, lijkt heel veel op Ketamine. Voornaamste verschillen zijn toch wel potentie in gewicht, opkomsttijd, duratie en subtiele wonky<>serotonine heropname remming. MXE is als je het mijn vraagt ook het ideale middel voor nasaal gebruik gezien vrijwel gehele afwezigheid caustische eigenschappen en benodigd volume.
S
SorpresaLid
01-01-2024, 00:00
#16
acht.zes zei:
@Sorpresa
Ik heb wel een hele goede tip, als ze vragen of je er afstand van wil doen dus nooit doen want dan ben je t altijd kwijt.

Laat ze het maar in beslag nemen, in theorie zijn ze verplicht om dingen die niet illegaal zijn uiteindelijk terug te geven aan je, maar dat zal nog een heel verhaal worden.
Klik om te vergroten...

Ja gelukkig is me nog niks overkomen wat dat betreft. Ik ben ook geen regelmatige gebruiker en loop niet vaak met ladingen over straat. Maar zal 'm onthouden! :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Sorpresa
Ik loop normaal ook niet met drugs over straat maar er was een tripmeeting lol dan moet je wel hihi.
B
BesouroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sorpresa zei:
Ik vraag me toch ernstig af of er een medische noodzaak denkbaar is voor (dagelijks) ketamine gebruik. Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Daarbij maken festivals hun eigen regels dus afgezien van of het legaal zou zijn, zou je het meenemen denk ik niet af kunnen dwingen.
Klik om te vergroten...

Kleine verduidelijking van mijn vraag. De vraag is niet zozeer of ze het mee het terrein op mogen nemen met de mededeling ik ben arts/ik heb een recept. Maar of er indien gepakt en overgedragen aan politie wel een boete/aantekening op strafblad oid kan komen gezien de wettelijke bevoegdheid van bezit.
S
SorpresaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Besouro zei:
Kleine verduidelijking van mijn vraag. De vraag is niet zozeer of ze het mee het terrein op mogen nemen met de mededeling ik ben arts/ik heb een recept. Maar of er indien gepakt en overgedragen aan politie wel een boete/aantekening op strafblad oid kan komen gezien de wettelijke bevoegdheid van bezit.
Klik om te vergroten...

Dat weet ik niet. Ik denk dat artsen zelf goed weten welke wetten en protocollen ze moeten volgen. Misschien moet je dit aan een arts vragen? Vraag me wel af hoe het gesteld is met de ethiek als een arts op die manier gebruik zou maken van zijn of haar functie.
B
BesouroLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zij weten het stukje bezit ook niet, recept uitschrijven heb ik wel eens semi voor de grap voorgesteld, maar zouden vanuit ethische overwegingen inderdaad niet doen.

Qua je beroep noemen om onder een straf uit te komen zie ik zelf niet zo'n etisch probleem, iedereen moet in zn vrije tijd kunnen gebruiken en als jouw beroep het zonder overlast te veroorzaken wat makkelijker/legaler maakt, why not. Tenzij je bewust arts geworden bent om dit te kunnen doen natuurlijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."