Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerandering wet internationale post

Verandering wet internationale post

20 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
z
zandzakjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kwam toevallig tegen dat per 1 januari de wetgeving omtrent internationale post is veranderd.
Op de site van Post.nl staat het volgende:

Verstuur je weleens een goederen gefrankeerd met een postzegel naar het buitenland? Door internationale regelgeving, bepaald door de Wereldpostunie, moeten we een strikt onderscheid maken tussen het verzenden van documenten en goederen. Al jouw goederenzendingen moeten voortaan voorzien zijn van een verzendlabel met barcode.
Daarnaast eisen landen dat we de informatie over deze zendingen digitaal en vooraf met ze delen. Dit betekent dat alle goederenzendingen voortaan als pakket zonder track & trace moeten worden gefrankeerd. Ook al zit het in een envelop. Op die manier komt er altijd een verzendlabel inclusief barcode op.
(Post.nl/...)

Dit geldt dus ook voor internationale zendingen naar Nederland. Naast dat dit natuurlijk samengaat met een tariefverhoging heeft dit ook gevolgen voor de privacy. Het briefgeheim geldt namelijk alleen voor brieven (documenten) en niet voor pakketjes (goederen). Pakketjes mogen zover ik weet zomaar geopend worden omdat ze er "verdacht uitzien" of "per ongeluk beschadigd zijn" of wat voor reden dan ook. Ik heb al vaak pakketjes geopend binnengekregen.

Ik bestel zelf niet internationaal maar dit is allicht handig om te weten voor wie dat wel doet. Kunnen vendors hun producten gewoon als "document" versturen? Heeft iemand sinds 1 januari al wat besteld van een internationale vendor?
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik had er al over gehoord ja. Wéér een zoveelste maatregel om onze vrijheid nog verder in te perken. Alles moet geregistreerd en in de gaten gehouden worden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Idd.
Wie denkt, dat hij in een " vrije samenleving " leeft, die denkt dus verkeerd.
Iedere Nederlander zit namelijk al in 800 tot 900 verschillende registratie systemen.
Al of niet vrijwillig.
En vrijheden van meningsuiting, en vrijheid van vereniging, is toch wel heel anders "vrij ", dan dat wij denken. Jazeker!!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wie de serie " de Douane in actie" op tv die nu te zien is, volgt, die kan zien hoe de regels tegenwoordig zijn met pakketpost en briefpost.
Vwb pakketten, deze mogen, als zij bijvoorbeeld gescand zijn ofwel een drugshond erop reageert, geopend worden.
Zonder verdere poespas mag dit.
Zonodig boort men zelfs een gaatje in het artefact, als daarvoor aanwijzingen zijn dat dit nodig is.
Voor brieven ligt dit ( nog) iets lastiger.
Idd is het briefgeheim van kracht. Openen gaat dus niet alleen als het er "verdacht " uitziet.
In de praktijk verzameld men dan een aantal van deze brieven bij elkaar.
Dan vraagt de Douane aan een rechter-commissaris ( dit is een onderzoeksrechter!) een schriftelijke toestemming ofwel ontheffing op het briefgeheim aangaande de betreffende verzameling, die dus zeer nauwkeurig gedocumenteerd wordt, en vervolgens mogen de betreffende brieven geopend worden.
Zit er een brief voor jou bij, met een verboden inhoud, dan ben je dus de lul.
Want:, je naam staat er op, de inhoud is verkeerd, dus alle gegevens zijn aanwezig zodat er een proces-verbaal opgemaakt wordt en je dus bezoek zult krijgen.
Houd hier dus terdege rekening mee!
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Legio Patria Nostra zei:
Want:, je naam staat er op, de inhoud is verkeerd, dus alle gegevens zijn aanwezig zodat er een proces-verbaal opgemaakt wordt en je dus bezoek zult krijgen.
Klik om te vergroten...

Als ik research chems bestel, of drugs vh darkweb, verander ik m'n naam een beetje. Dus zou ik Claudia Peters heten, verander ik dat in Cindy Paters. Dan kunnen ze je niks maken. Zolang je niet een brief persoonlijk aanneemt. Als die in de bus valt, kan je altijd nog zeggen dat jij niet zo heet en dat je niks besteld hebt. Toch?

Edit: ik laat het tegenwoordig door m'n vriend doen, zodat ik geen risico meer loop.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het is maar, dat je het weet, zo lijkt me.
In elk geval wordt het allemaal veel moeilijker zo.
Je mag goddome ook niks meer...
En je hebt al zoveel extra werk moeten doen! ""Dat zou juist gewaardeerd moeten worden door de overheid.""
Integendeel, dus .
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
bij mij weten mag je als consument geen enkel medicijn importeren maakt niet uit wat het is in ieder geval naar nederland toe uit het buitenland geen idee hoe dit zit met research chemicals aangezien die denk ik niet aangemerkt zijn als medicijnen

Het is verboden om medicijnen te laten opsturen naar Nederland. De Douane zal deze in beslag nemen.
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is het nog mogelijk om etizolam tabletten vanuit India naar Nederland te laten verzenden, of is dat door de nieuwe regelgeving nu ook zo goed als onmogelijk? Etizolam staat niet op opiumlijst I of II, dus het lijkt me dat eventuele consequenties relatief mild zullen zijn. Iemand een idee hierover?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mijn idee is, dat men een envelop met daarin pilletjes, die uit een verdacht land komt, direct vernietigt, Holland is sowieso al bekend met al die pilletjes, nietwaar.
Of ze gaan vervolgen, dat lijkt me niet.
Maar je bent je spullen wél kwijt.
N
NystagmusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Natozlato zei:
Als ik research chems bestel, of drugs vh darkweb, verander ik m'n naam een beetje. Dus zou ik Claudia Peters heten, verander ik dat in Cindy Paters. Dan kunnen ze je niks maken. Zolang je niet een brief persoonlijk aanneemt. Als die in de bus valt, kan je altijd nog zeggen dat jij niet zo heet en dat je niks besteld hebt. Toch?

Edit: ik laat het tegenwoordig door m'n vriend doen, zodat ik geen risico meer loop.
Klik om te vergroten...

Een valse naam maakt je alleen maar meer verdacht. Waarom? "plausible deniability", iedereen kan namelijk op iemand anders naam wat bestellen, ze kunnen je nooit wat maken omdat toevallig je naam op een poststuk staat. Echter als je op een valse naam post besteld en in ontvangst neemt ben je vanwege het schenden van het briefgeheim al strafbaar, de post was immers niet voor "jou" bedoeld. Rare namen op post vragen om aandacht, gewoon je eigen naam gebruiken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hier komt nog bij, dat de meeste research chemicals legale stoffen zijn.
Dan ga je sowieso altijd vrijuit.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Research chemicals zijn géén medicijnen.
Vallen dus ook niet onder die wetgeving.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Nystagmus zei:
Een valse naam maakt je alleen maar meer verdacht. Waarom? "plausible deniability", iedereen kan namelijk op iemand anders naam wat bestellen, ze kunnen je nooit wat maken omdat toevallig je naam op een poststuk staat. Echter als je op een valse naam post besteld en in ontvangst neemt ben je vanwege het schenden van het briefgeheim al strafbaar, de post was immers niet voor "jou" bedoeld. Rare namen op post vragen om aandacht, gewoon je eigen naam gebruiken.
Klik om te vergroten...

Daar zit wat in.
Je moet hem ook nooit aannemen die envelop. Als hij in de bus valt, ben je denk ik wel safe.
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#14
Legio Patria Nostra zei:
Research chemicals zijn géén medicijnen.
Vallen dus ook niet onder die wetgeving.
Klik om te vergroten...
Mijn etizolam tabletten werden een jaar geleden op grond van de geneesmiddelenwet ingenomen. De vendor bood toen een reship aan, maar daar heb ik (nog) geen gebruik van gemaakt. Ik vraag me namelijk af of het serieuzere consequenties kan hebben als ik het pakje (nu een jaar later) opnieuw laat verzenden en het voor de tweede keer door de douane wordt ingenomen ook al staat etizolam niet op de opiumlijst. Wellicht wordt je adres beter in de gaten gehouden na een inbeslagname; dat weet ik niet.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#15
Natozlato zei:
Edit: ik laat het tegenwoordig door m'n vriend doen, zodat ik geen risico meer loop.
Klik om te vergroten...
Slim. Beter dat hij gevaar loopt. :tilttearlaugh:
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#16
שמש zei:
Slim. Beter dat hij gevaar loopt. :tilttearlaugh:
Klik om te vergroten...

Heheh ja. Doet ie uit liefde, omdat ik een dochtertje heb en dit risico niet moet nemen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nystagmus zei:
Echter als je op een valse naam post besteld en in ontvangst neemt ben je vanwege het schenden van het briefgeheim al strafbaar, de post was immers niet voor "jou" bedoeld.
Klik om te vergroten...
Is dat echt zo? Ik vraag me af hoe hard een evt aanklager dat kan maken. Je kan namelijk gemakkelijk over het hoofd zien dat jouw naam niet op het poststuk stond. Juist beter dat je eigen naam er niet op staat wanneer er iets illegaals in zit lijkt mij. Bovendien is briefgeheim het openen van post die niet voor jou bedoeld is. Het in ontvangst nemen is niet strafbaar. Anders zouden je buren die voor jou een pakje aannemen wanneer je niet thuis bent ook strafbaar zijn. Onzin dus.

Ik denk overigens niet dat je een groot risico loopt wanneer het gebruikershoeveelheden zijn omdat men daarvoor in NL niet vervolgt. Je bent het kwijt, maar daar blijft het dan bij.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als de Douane het pakketje op grond van de geneesmiddelen wet heeft ingenomen, lees: in beslag genomen heeft, dan hebben zij een onrechtmatige daad gepleegd.
Etizolam is een research chemical.
Het betrof geen verboden geneesmiddel zoals bijvoorbeeld opiaten.
Dus zit de Douane fout.
Of het raadzaam is om er een klacht over in te dienen, dat kan ik niet zomaar zeggen, voor een ander, maar in mijn geval en situatie had ik dit zeer zeker gedaan.
Overigens, is een Nederlandse vendor niet beter te verkiezen?
Over de landsgrenzen laten komen, tja....
N
NystagmusLid
01-01-2024, 00:00
#19
שמש zei:
Is dat echt zo? Ik vraag me af hoe hard een evt aanklager dat kan maken. Je kan namelijk gemakkelijk over het hoofd zien dat jouw naam niet op het poststuk stond. Juist beter dat je eigen naam er niet op staat wanneer er iets illegaals in zit lijkt mij. Bovendien is briefgeheim het openen van post die niet voor jou bedoeld is. Het in ontvangst nemen is niet strafbaar. Anders zouden je buren die voor jou een pakje aannemen wanneer je niet thuis bent ook strafbaar zijn. Onzin dus.

Ik denk overigens niet dat je een groot risico loopt wanneer het gebruikershoeveelheden zijn omdat men daarvoor in NL niet vervolgt. Je bent het kwijt, maar daar blijft het dan bij.
Klik om te vergroten...

Ik bedoel hier natuurlijk ook het openmaken van de post. Voor NL speelt dit eigenlijk niet maar in de VS waar ze controlled deliveries doen wel.
Als je de threads op reddit of dread leest is de consensus dat een valse naam opgeven onverstandig is. In NL loop je eigenlijk alleen het gevaar dat je bestelling niet aankomt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je pleegt in wezen dus wél identiteitsfraude.
Toch iets om over na te denken vind ik.
De meeste rc's zijn volkomen legaal.
Waarom dan een scheve schaats gaan rijden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."