Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRijden onder invloed + bezit drugs / CBR rijbewijs (nog) niet ingenomen

Rijden onder invloed + bezit drugs / CBR rijbewijs (nog) niet ingenomen

12 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
s
strafrechtzaken.nlLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voor rijden onder invloed kunt u geen strafbeschikking krijgen indien dat niet aan u wordt verweten. Het kan zijn dat er ergens iets mis is gegaan waardoor het niet aan u wordt verweten.

In beginsel kan het CBR tot 6 maanden na het voorval komen met een onderzoek + schorsing van de geldigheid van het rijbewijs.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
S
Svennie
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Op 22-07 ben ik aangehouden onder verdenking van rijden onder invloed. Ik had een 1e terugval na bijna een half jaar 'clean' en nog nooit zo'n spijt gehad.. ben sinds die tijd ook weer clean, maar 'accepteer' de mogelijke gevolgen/straf, hoop alleen niet dat ik mijn rijbewijs kwijt ga raken).
Daarnaast is er drugs aangetroffen in mijn auto (ongeveer 50ML ghb = 10x de gebruikershoeveelheid).

Na een bloedtest en paar uur op het bureau mocht ik naar huis, was verbaasd dat ik mijn rijbewijs niet kwijt was (of had ik gewoon 'geluk' omdat ik mijn rijbewijs niet bij me had?
Tot op heden heb ik ook nog geen bericht van het CBR gehad..

Artikel 8 Wegen verkeerswet
Op 25-08-2020 heb ik de uitslag van het bloedonderzoek binnengekregen
83mg speed (50mg grenswaarde?)
48mg GHB (5mg grenswaarde, bij combinatiegebruik?);
Dit zou opgestuurd zijn naar het CBR. Gelukkig (afkloppen) heb ik tot op heden (25-11-2020) nog niks van het CBR gehoord, heb mijn rijbewijs dus nog steeds.

Wel heb Ik op 03-10 heb ik een oproep gekregen voor een Om-zitting in december, waar het ‘het aanwezig hebben van Stof lijst 1’ wordt behandeld. Het rijden In de oproep staat niks over artikel 8/het rijden onder invloed. Volgens mij, wordt het ‘rijden onder invloed’ hier dus niet in meegenomen, en kan dit hier niet behandeld worden en kan mijn rijbewijs/rijbevoegdheid (op die zitting) hopelijk niet ontzegd worden.

Ik vraag me af wat ik op de zitting kan verwachten? Kan het rijden onder invloed ook behandeld worden, terwijl er in de oproep voor de OM-zitting alleen 'bezit stof lijst 1' staat?
Hoelang kan het duren voordat ik wat van het CBR hoor? Kan het zijn dat dit niet, of fout opgestuurd is, of simpelweg niet in behandeling is genomen?
Is er een termijn voor waarna dit niet meer 'kan' gebeuren? Las ergens iets over 6 maanden.

Hoop dat ik er met een gepaste straf mbt het bezit van harddrugs vanaf kom, hopelijk geen ontzegging van de rijbevoegdheid of alsnog een maatregel via het CBR..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Stom dat zulke dingen zo lang duren!
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Svennie zei:
Op 22-07 ben ik aangehouden onder verdenking van rijden onder invloed. Ik had een 1e terugval na bijna een half jaar 'clean' en nog nooit zo'n spijt gehad.. ben sinds die tijd ook weer clean, maar 'accepteer' de mogelijke gevolgen/straf, hoop alleen niet dat ik mijn rijbewijs kwijt ga raken).
Daarnaast is er drugs aangetroffen in mijn auto (ongeveer 50ML ghb = 10x de gebruikershoeveelheid).

Na een bloedtest en paar uur op het bureau mocht ik naar huis, was verbaasd dat ik mijn rijbewijs niet kwijt was (of had ik gewoon 'geluk' omdat ik mijn rijbewijs niet bij me had?
Tot op heden heb ik ook nog geen bericht van het CBR gehad..

Artikel 8 Wegen verkeerswet
Op 25-08-2020 heb ik de uitslag van het bloedonderzoek binnengekregen
83mg speed (50mg grenswaarde?)
48mg GHB (5mg grenswaarde, bij combinatiegebruik?);
Dit zou opgestuurd zijn naar het CBR. Gelukkig (afkloppen) heb ik tot op heden (25-11-2020) nog niks van het CBR gehoord, heb mijn rijbewijs dus nog steeds.

Wel heb Ik op 03-10 heb ik een oproep gekregen voor een Om-zitting in december, waar het ‘het aanwezig hebben van Stof lijst 1’ wordt behandeld. Het rijden In de oproep staat niks over artikel 8/het rijden onder invloed. Volgens mij, wordt het ‘rijden onder invloed’ hier dus niet in meegenomen, en kan dit hier niet behandeld worden en kan mijn rijbewijs/rijbevoegdheid (op die zitting) hopelijk niet ontzegd worden.

Ik vraag me af wat ik op de zitting kan verwachten? Kan het rijden onder invloed ook behandeld worden, terwijl er in de oproep voor de OM-zitting alleen 'bezit stof lijst 1' staat?
Hoelang kan het duren voordat ik wat van het CBR hoor? Kan het zijn dat dit niet, of fout opgestuurd is, of simpelweg niet in behandeling is genomen?
Is er een termijn voor waarna dit niet meer 'kan' gebeuren? Las ergens iets over 6 maanden.

Hoop dat ik er met een gepaste straf mbt het bezit van harddrugs vanaf kom, hopelijk geen ontzegging van de rijbevoegdheid of alsnog een maatregel via het CBR..
Klik om te vergroten...

Als je echt spijt zou hebben en de gevolgen zou accepteren zoals je schrijft, zou je niet hopen er zonder ontzegging of maatregel van af te komen.

Een grote eikel ben je. Ik druk me nog zachtjes uit. Omdat je gedaan hebt wat je hebt gedaan. En omdat je geen spijt hebt.
Als jij jezelf tegen een boom rijdt, jammer voor je. Als je mij of mijn geliefden aanrijdt, zou ik je doodmaken, 100%.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Stom dat zulke dingen zo lang duren!
Klik om te vergroten...

Nou zeg. Het is bijna zielig voor TS.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
*.exe2.0 zei:
Nou zeg. Het is bijna zielig voor TS.
Klik om te vergroten...
Zeg ik toch niet? Je bent fucking dom als je onder invloed rijdt. Maar dat het zo lang moet duren eer je een straf krijgt is gewoon slecht.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Zeg ik toch niet? Je bent fucking dom als je onder invloed rijdt. Maar dat het zo lang moet duren eer je een straf krijgt is gewoon slecht.
Klik om te vergroten...

Nee, klopt. Maar als dat je enig reactie is, suggereer je het enigszins.
Maar waarom is het zo slecht dan?
En ik was nog boos op TS. Sorry.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#8
*.exe2.0 zei:
Nee, klopt. Maar als dat je enig reactie is, suggereer je het enigszins.
Maar waarom is het zo slecht dan?
En ik was nog boos op TS. Sorry.
Klik om te vergroten...
Logisch toch, TS rijdt nu nog gewoon rond. Hij zegt dan wel gestopt te zijn maar dat zal niet bij iedereen zo zijn.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
*.exe2.0 zei:
Nee, klopt. Maar als dat je enig reactie is, suggereer je het enigszins.
Maar waarom is het zo slecht dan?
En ik was nog boos op TS. Sorry.
Klik om te vergroten...
Straffen werken het beste als ze gelijk opgelegd worden. Net als snelrecht bij oudjaar etc.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#10
KlaasVaak zei:
Logisch toch, TS rijdt nu nog gewoon rond. Hij zegt dan wel gestopt te zijn maar dat zal niet bij iedereen zo zijn.
Klik om te vergroten...

Hij is idd clean dus nu is het qua rondrijden okay als je het mij vraagt.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Straffen werken het beste als ze gelijk opgelegd worden. Net als snelrecht bij oudjaar etc.
Klik om te vergroten...

Ow, daar heb ik geen idee van.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het kan ook zijn dat na de resultaten de politie of de betreffende agenten nog wat moeten doen in het dossier. Hier kan ook nog tijd overheen gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Meestal duren dit soort procedures heel lang. Een maat van me moest meer dan een jaar wachten voordat hij voor de rechtbank moest verschijnen. En hij was pakketbezorger, dusja, die zat de hele tijd in de piepzak.

Uit de bloedtest blijkt dat je zowel met amfetamine als met GHB over de vastgestelde grenswaarden hebt gezeten. Voor combinatiegebruik gelden sowieso strengere normen. Je kan dus maar beter rekening houden met een forse straf. Dan heb ik het over een rijontzetting van een jaar of meer en een boete uit de tweede categorie (500-4000 euro). Maar dat is een grove schatting.

Het kan zijn dat je te maken krijgt met twee gerechtelijke procedures: eentje voor het rijden onder invloed en eentje voor bezit van harddrugs. In dit geval lijkt het me heel verstandig om een advocaat in de hand te nemen. Want in principe mag je namelijk niet twee keer gestraft worden voor hetzelfde vergrijp. Je zou kunnen redeneren dat daarvan nu sprake is omdat de drugs in de auto lagen terwijl je onder invloed reed. Een advocaat kan helpen om de zaken te laten samenvoegen zodat je niet dubbelop gestraft wordt, wat het OM nu dus wel probeert. Je krijgt een groot deel van de advocatenkosten vergoed als je in 2018 (het peiljaar) minder hebt verdiend dan 30.000 euro. Er is wel een eigen bijdrage die afhankelijk is van je financiële situatie (in 2018 ).

Ondertussen lijkt het me verstandig om professionele hulp te zoeken vanwege je terugval. Niet alleen omdat je anderen in gevaar hebt gebracht met je drugsgebruik, maar ook omdat je dat in de rechtbank kan gebruiken om aan te tonen dat je dit voorval echt serieus neemt.

Voor de procedure bij het CBR zul je de hulp van een advocaat ook goed kunnen gebruiken. Ze zullen namelijk proberen om vast te stellen of je verslaafd bent volgens hun eigen maatstaven (en die zijn heel streng). Het CBR kan dan besluiten om je permanent rijongeschikt te verklaren. Het is heel lastig om zoiets weer ongedaan te maken.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."