Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer aangehouden voor bloedonderzoek.

Eerste keer aangehouden voor bloedonderzoek.

30 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ook al d e n k je, dat je nog heel goed kunt autorijden als je onder invloed bent van enige stof ofwel drug, vrijwel altijd is dit gewoon n i e t het geval. Echt niet. Het is dan ook hierom dat het onder invloed zijn van een drug te allen tijde als je rijdt, verboden is. Ook al komt dit niet zo goed uit op enig moment, je moet het gewoon echt niet riskeren.
Ooit lees ik wel eens dat er mensen zijn die menen na enig druggebruik juist zeer geconcentreerd te kunnen autorijden, dat is dus gewoon een misvatting.
Je brengt op deze manier jezelf e n een andere weggebruiker(s) in gevaar.
Ik heb ooit iemand ontmoet die onder invloed van THC een andere weggebruiker doodgereden had.
En die persoon moet daar dus zijn hele verdere leven mee verder leven en ik kan wel zeggen dat deze zaak hem nog altijd heeeeel erg zwaar viel.
Het was al jaaarenlang geleden, maar toch.
Er is maar één remedie.
Niet onder invloed gaan rijden!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
pepsletter zei:
Het is voor jou nu twee weken afwachten op de brief van de Politie met daarin de uitslag van de bloedafname door het NFI. Is die uitslag negatief dan is er niks aan het handje. Is die positief? Dan ben je zwaaaaar de lul. Ook gezien je antwoorden waarbij je je eigen prioriteit om iedereen veilig thuis te brengen dacht goed te volbrengen. Je hebt onbewust diegenen die je thuis wilde brengen + jezelf + andere weggebruikers in gevaar gebracht met een combinatie van drugs.

Je word dan uitgenodigd door het CBR voor een psychiatrisch onderzoek naar je rijgeschiktheid en je moet voorkomen bij de politie rechter. Totale kosten minimaal geschat? 1.800 euro. Plus alle communicatie uren, papierwerk, telefoontjes, rijbewijs kwijt, jaarlijkse urinetesten, etc. Als je ongeschikt word verklaart mag je opnieuw de kosten betalen. Er zijn vast meer members die je goed kunnen informeren.
Klik om te vergroten...

Dit staat je te wachten als je boven een grenswaarde zit.. al helemaal als er sprake is van een combinatie van drugs.

Oh, van die twee weken kun je ook gerust 1-2 maanden maken trouwens.

Eerlijkheid is netjes, maar gaat je in dit geval helemaal niets opleveren in jouw voordeel. De uitslag van het onderzoek is wat gaat tellen. Het CBR gaat 100% gecontact worden als je met een middel boven de waarde zit. Zit je met 2 of meer middelen boven de waarde, dan kun je je geld erop inzetten dat het OM je een ontzegging aanzegt en dan is het CBR nog niet eens om de hoek komen kijken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
En dat CBR komt op de proppen. Gegarandeerd!
Langzaam maar zeker en onafwendbaar bij te hoge waardes...en van het CBR krijg je de meeste ellende op je bordje uitgesorteerd.
Als je eenmaal in die scène zit, ben je er niet zo snel weer uit...bereid je goed voor!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
Soms kan je gewoon beter wijselijk je mond houden, rijden onder invloed is een misdrijf. Kans is groot dat je met je eerlijkheid jezelf nu enorm in de problemen van hebt gebracht, zeker als beginnend bestuurder die toegeeft dat hij elke dag drugs gebruikt. Op basis van jouw informatie zullen vooral wat wiet betreft structureel te hoog zijn.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat word flink op de blaren zitten. Je thc gehalte alleen al is genoeg om je rijbewijs in te vorderen. En dan in combinatie met meerdere drugs en beginnend bestuurder? Dat word helaas een boete voor rijden onder invloed en invordering rijbewijs. Het kan 1 tot 2 maanden duren voordat je bericht krijgt van het cbr om je rijbewijs op te sturen en dan krijg je een uitnodiging van het cbr om een drugsonderzoek te doen bestaande uit een medische en psychische keuring.

Duur grapje, ik zou rekenen op zon 600 euro voor de politie en 800 voor het cbr.
Mocht je nou naar de cbr psycholoog gaan dan adviseer ik je goed van te voren in te laten lichten. Want bijvoorbeeld: Als je de vraag krijgt of je de rijbewijs nodig bent voor werk en je zegt ja dan is dat een reden om juist je rijbewijs niet terug te geven.

Succes!
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Kippenman zei:
welkom op t forum,

Onder invloed rijden is een van de grootste fouten die je naar mijn mening kan maken, je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook de andere weggebruikers. Gelukkig is het goed afgelopen en ik hoop dat je van deze actie hebt geleerd.
Klik om te vergroten...
rijden onder een middel van maakt me geen bal uit is altijd kansloos zelfs fietsen .Vooral de e step zou ik f in de stalling laten staaan.mininimaal een fietshelm op ja ik weet het daar zit je niet op te wachten dan je denkt juist beter te rijden maar kan je vertellen na enkele botbreuken en gezeik en gedoe.liefst loop ik alleen maar een stukkie kom je vaak in 1 stuk thuis.Alleen dan ben ik me sleutels weer es kwijt vd voordeur :tearsofjoy: je step die mischien 45 km gaaat makkelijk is natuurlijk gevaarlijk .Nuchter geen problemen maar mocht ik dit jaar wer de fout ingaaan moet ik 2 weken brommen het zijn wel wel fijne vorderingen om jezelf geruisloos te verplaatsen ze gaaan gaan nog achterlijk hard ook.Als jij je nek breekt ben je verlamd goodbye sweet life
k
kalebarrymethaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dag allen, ontzettend bedankt voor de reacties. Dankzij jullie input kan ik mij beter voorbereiden op wat mij te wachten staat, en weet ik dat ik dit absoluut niet nog een keer ga doen. Dit is een goede les geweest, en het heeft me de ingeving gegeven dat ik echt even moet kappen met alle zooi (dus ook blowen). Dit is oprecht de grootste en domste fout die ik in mijn leven heb gemaakt tot nu toe, en ik weet de volgende keer wel beter dan onder invloed achter het stuur te stappen.

Ik heb daarentegen afgelopen week te horen gekregen dat de 3MMC die ik zou hebben gehad, blijkbaar 3CMC was. Geen idee hoe dit gaat uitpakken, maar ik zal het zien (ik zal daarbij ook de uitslag delen als ik die eenmaal binnen heb). Mocht iemand hier raad over weten, schroom vooral niet om een comment achter te laten.

Verder was ik ook in plaats van aangehouden, stilgehouden (WW: stilhouden, (bron)) door de politie. Daarna natuurlijk aangehouden omdat ik aangaf niet nuchter te zijn. Het maakt de situatie natuurlijk niet beter, maar het leek me goed om dit nog te vermelden voor betere context.

Mocht iemand verder nog tips hebben voor de mogelijke consequenties (ik ben mij bewust van de CBR brochure voor het psychatrisch onderzoek), en om te stoppen met blowen, schroom niet om nog een comment achter te laten.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Probs voor je username iig
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Doen stilhouden betekent in weze het staande houden.
Staande houden is iemand kort ter plaatse ophouden teneinde hem naar zijn naam, voornamen, woonplaats en adres te vragen.
Dit mag alleen een opsporingsambtenaar doen, een burger mag dit beslist niet.
Aanhouden op heterdaad mag een ieder doen, dit is dat de verdachte zo spoedig mogelijk moet worden overgebracht naar een plaats van verhoor, een politie bureau in casu. Dat betekent dat een burger de verdachte zo spoedig mogelijk overdraagt aan een opsporingsambtenaar, onder afgifte van eventueel in beslag genomen voorwerpen.
De opsporingsambtenaar moet de aangehouden verdachte zo spoedig mogelijk voorgeleiden voor een ( hulp) officier van justitie. Deze beziet onder meer of de aanhouding rechtmatig was.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat er ook nog kan gebeuren is dat je een driedaagse cursus moet gaan volgen, iets zoals een Educatieve Maatregel Drugs in het Verkeer. Opgelegd door het CBR.
Deze cursus krijg je ook in je maag gesplitst als je teveel alcohol gedronken had achter het stuur zittende. De zgn. EMA cursus.
Deze cursus duurt 3 dagen en moet je zelf betalen.
Kosten: ca. 1200 euro.
Rijd je auto en heb je zowel alcohol en drugs gebruikt, boven de grenswaarden,van wordt het extra nasty.
O.M. hanteert dan 1000 euro boete en een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 12 maanden.
Je haalt je dus heel wat op de hals, als je onder invloed van alcohol en/ of drugs een motor voertuig bestuurt naast het feit dat je extra gevaar oplevert voor jezelf en voor andere verkeersdeelnemers.
Gewoon NIET. DOEN.
S
SensiBelleLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, in dit specifieke geval hoop ik met een sisser. Ik vermoed dat de schrik er al zodanig in zit dat je je lesje al wel geleerd hebt.
Tot slot wou ik nog even zeggen dat alhoewel rijden onder invloed eigenlijk in principe niet goed te praten valt, ik met een geruster gevoel bij iemand in de auto stap die net een lijn pep op heeft, dan bij iemand die 100% nuchter maar doodmoe is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Onder invloed rijden is ALTIJD fout. Ook verzekeringstechnisch!
Gaat het fout, ook door een andere weggebruiker, JIJ bent als bestuurder a l t i j d de lul. Alle schade komt voor jouw rekening! En dat kan aardig in de papieren lopen....
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja, rijden onder invloed, en dan nog gecombineerde drugs, dat blijft toch een ding waar mijn 'gezond' verstand niet bij kan. De kans op resem aan ellende, is dat toch never waard. En het verschrikkelijkste heb je gelukkig niet meegemaakt, nl andere slachtoffers gemaakt, dat hypoticeert echt de rest vj leven.
Toch sterkte en goeie moed en laat dit echt de enige en laatste keer zijn.
k
kalebarrymethaarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb de uitslag inmiddels binnen, 3mmc hebben ze niet op getest.

De uitslag was
87 microgram amfetamine, en
1,5 microgram THC.

Mocht iemand hier ervaringen mee hebben, schroom niet om deze te delen. Ik weet in ieder geval wel dat ik hiervan heb geleerd. Dit is 1x en nooit meer. Ben hierdoor gelukkig wel volledig gestopt met blowen (al meer dan anderhalve maand), dus er is in ieder geval wel iets goeds uit gekomen.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#15
De eerlijkheid die je had naar de agenten toe zoals ik in je verhaal lees: chapeau! 👌 Petje af...

Evenals dat je inziet dat het rijden onder invloed een gevaar vormt voor je collega weggebruikers. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen! :handfist1:
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
kalebarrymethaar zei:
Ik heb de uitslag inmiddels binnen, 3mmc hebben ze niet op getest.

De uitslag was
87 microgram amfetamine, en
1,5 microgram THC.

Mocht iemand hier ervaringen mee hebben, schroom niet om deze te delen. Ik weet in ieder geval wel dat ik hiervan heb geleerd. Dit is 1x en nooit meer. Ben hierdoor gelukkig wel volledig gestopt met blowen (al meer dan anderhalve maand), dus er is in ieder geval wel iets goeds uit gekomen.
Klik om te vergroten...
Van die uitslagen en de mogelijk verbonden straffen die eraan verbonden zijn, kan ik je spijtig genoeg niks zeggen.

Maar wou toch reageren, dat je er duidelijke levensles(sen) hebt uitgetrokken en da's ni iedereen gegeven 😉👊
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Waar het in de eerste instantie om gaat, is dat er niemand gewond of erger nog is geraakt. Dat is nr. 1!
Nu heb je zelf een hele goede les gehad, laat het met deze ene keer mis de laatste keer zijn dat je onder invloed rijdt!
Je kan het echt niet meer maken. Rijd nuchter, of rijd niet. Helaas maar zo is het.
Maar dat kwartje is al wel gevallen dus genoeg hierover.
Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt, zonder dat je je blauw moet gaan betalen! Sterkte!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
kalebarrymethaar zei:
Ik heb de uitslag inmiddels binnen, 3mmc hebben ze niet op getest.

De uitslag was
87 microgram amfetamine, en
1,5 microgram THC.

Mocht iemand hier ervaringen mee hebben, schroom niet om deze te delen. Ik weet in ieder geval wel dat ik hiervan heb geleerd. Dit is 1x en nooit meer. Ben hierdoor gelukkig wel volledig gestopt met blowen (al meer dan anderhalve maand), dus er is in ieder geval wel iets goeds uit gekomen.
Klik om te vergroten...

Ik heb even de richtlijnen opgezocht. Voor een bestuurder met zijn eerste overtreding staat het volgende bij een combinatie van drugs.

50 uur TS + 9 mnd OBM ov

Richtlijn is dus 50 uur taakstraf en 9 maanden onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid vanuit het OM. Vervolgens krijg je ook nog te maken met het CBR.

De richtlijn is dus niet niks, maar het blijft een richtlijn en de daadwerkelijke straf kan per persoon en situatie verschillen.
k
kalebarrymethaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
Update:

Ik heb inmiddels bericht gekregen van het CBR, dat ik onderzoek moet laten doen naar mijn drugsgebruik. Ik moet ook mijn rijbewijs naar hun opsturen, tot de uitslag van dit onderzoek. Qua lichamelijk (bloed- en urineonderzoek) zit ik 100% safe, omdat ik al langer dan 2 maanden ben gestopt met blowen en verder alleen af en toe een biertje drink in het weekend. Ik vroeg mij daarbij toch af:
  • Heeft iemand ervaring met het psychiatrisch onderzoek?
Ik weet dat ik bijvoorbeeld 'nee' moet zeggen op de vraag of ik een rijbewijs nodig heb, en dat ik moet vertellen dat ik spijt van mijn actie heb en erg ben geschrokken (dat trouwens ook de waarheid is), maar zijn er nog verdere strikvragen waar ik op zou moeten letten? Ik wil namelijk niet door de mand zakken bij de psychiater omdat ik me niet goed genoeg heb voorbereid.


Verder heb ik nog geen bericht gekregen van het OM. Ik hoop dat het geen taakstraf / rijontzegging gaat worden, maar ik zal nog een update sturen als ik deze krijg. Moet natuurlijk wel met mijn billen op de blaren zitten na deze domme actie.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Die brochure, die hierboven al genoemd is, is inderdaad erg handig bij de voorbereiding van het onderzoek van het CBR.
Er schijnt veel goede informatie in te staan om je goed voor te bereiden voor het onderzoek van het CBR.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."