Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBewijs van prehistorisch DMT-gebruik

Bewijs van prehistorisch DMT-gebruik

10 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Archeologen in het Caribisch gebied hebben prehistorische schalen en pijpen ontdekt, waarmee oermensen waarschijnlijk geestverruimende middelen inhaleerden.
De uitrustingen van de prehistorische 'drugsgebruikers' zijn gevonden op het Caribische eiland Carriacou. De schalen en pijpen werden gemaakt in de periode 100 tot 400 voor Christus. Men vermoedt dat Zuid-Amerikaanse stammen het aardewerk destijds gebruikten om Cohoba op te snuiven, dat gemaakt wordt van Yopo zaden (Anadenathera peregrina, net als de ayahuasca drank een bron van DMT).
Onderzoekers van het University College in Londen en de Amerikaanse North Carolina State University komen tot die conclusie in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Archaeological Science.
Archeologen hebben al eerder indirecte aanwijzingen gevonden voor drugsgebruik in de prehistorie. Zo zijn bij verschillende opgravingen in Europa cannabiszaden gevonden. Ook trippy schilderingen in grotten geven de indruk dat de prehistorische mens bekend was met de psychedelische ervaring.
"Maar deze schalen zijn het eerste fysieke bewijs voor de theorie", zo verklaart hoofdonderzoeker Scott Fitzpatrick op de Amerikaanse wetenschapssite Eurekalert.com. "Onze testen wijzen uit dat het gaat om aardewerk dat zeer waarschijnlijk werd gebruikt om hallucinogene substanties te inhaleren."
Bron: http://azarius.nl/news/249/Proof_of_anc ... e/?lang=nl
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ah, leuk berichtje. Moet wel zeggen dat de prehistorie de periode is voordat er geschreven bronnen waren. Dit is gewoon de oudheid. Het is bekend dat opium veel gebruikt werd door Cleopatra, ook mochten de romeinen graag een pijpje canabis roken ^^
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maya's en andere indianenstammen gebruikte psychedelica en de grieken kende wiet ook al inderdaad, ik denk dat shamanistisch en recreatief drugsgebruik even oud is als de mensheid zelf.
g
greenpowerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik weet niet of dit echt waar is maar het schijnt dat ook de vikingen paddo's gebruikten. De hogere lagen van het leger aten de paddestoelen en de lagere lagen dronken de urine van hun omdat daar ook werkzame bestandsdelen in zouden zitten. Ik weet niet of dit waar is. Sterker nog ik heb geen idee hoe ik dit weet, waarschijnlijk een keer ergens gelezen of op tv gezien in een toestant waarbij ik mezelf niet helemaal onder controle had en niet meer veel van weet :P
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een Engelse krant sprak in deze trant over The Stoned Age... :grin:
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#6
greenpower zei:
Ik weet niet of dit echt waar is maar het schijnt dat ook de vikingen paddo's gebruikten. De hogere lagen van het leger aten de paddestoelen en de lagere lagen dronken de urine van hun omdat daar ook werkzame bestandsdelen in zouden zitten. Ik weet niet of dit waar is. Sterker nog ik heb geen idee hoe ik dit weet, waarschijnlijk een keer ergens gelezen of op tv gezien in een toestant waarbij ik mezelf niet helemaal onder controle had en niet meer veel van weet :P
Klik om te vergroten...

Ik heb laatst ook wel in 1 of ander boek gelezen dat de noormannen inderdaad paddo's gebruikten om batshit insane te gaan op het slagveld. Dat volgens de schrijver hun zo vaak in gedichten geprezen 'soma'.

@krantenbericht: nice, hoe meer bewijs er komt dat drugsgebruik van alle tijden is hoe beter, misschien kunnen we dan eindelijk aantonen dat we niet allemaal een stelletje jeugdige deliquenten zijn die slechts deze wereld willen ontvluchten.
G
GoaFreakLid
01-01-2024, 00:00
#7
ErnstJünger zei:
Een Engelse krant sprak in deze trant over The Stoned Age... :grin:
Klik om te vergroten...

Moest gelijk denken aan de "Stoned Ape" theorie van Terence McKenna :)
H
HansLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pikachu zei:
Ah, leuk berichtje. Moet wel zeggen dat de prehistorie de periode is voordat er geschreven bronnen waren. Dit is gewoon de oudheid.
Klik om te vergroten...

Welke geschreven bron heb je het over dan?
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#9
Pikachu zei:
Ah, leuk berichtje. Moet wel zeggen dat de prehistorie de periode is voordat er geschreven bronnen waren. Dit is gewoon de oudheid. Het is bekend dat opium veel gebruikt werd door Cleopatra, ook mochten de romeinen graag een pijpje canabis roken ^^
Klik om te vergroten...

Inderdaad.
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hans zei:
Pikachu zei:
Ah, leuk berichtje. Moet wel zeggen dat de prehistorie de periode is voordat er geschreven bronnen waren. Dit is gewoon de oudheid.
Klik om te vergroten...

Welke geschreven bron heb je het over dan?
Klik om te vergroten...

Het spijkerschrift was het eerste schrift, hoewel de Egyptenaren niet veel later hun hiëroglyfen bedachten.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#11
azgaza zei:
Maya's en andere indianenstammen gebruikte psychedelica en de grieken kende wiet ook al inderdaad, ik denk dat shamanistisch en recreatief drugsgebruik even oud is als de mensheid zelf.
Klik om te vergroten...

Klopt, en zelfs sinds dierenheugenis! :) Laatst leuke docu gezien over dieren en drugsgebruik in de natuur. Apen die duizendpoten prikken om ze te irriteren en sap eruit te laten komen waar ze op gaan trippen, elanden oid die paddestoelen eten en dan onder een boom gaan spacen, kattenkruid ook natuurlijk. :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."