tomz0r zei:
Het onderzoek dat 1 op de 10 blowers verslaafd raakt is geen bullshit. En dat een flink deel van de verslaafde mensen eenzamer en ongelukkiger wordt ook niet.
Bijeffecten als huidsveroudering, ongezonder eten en kans op longkanker ook niet.
Natuurlijk zit er bullshit tussen, maar duidelijk is dat wiet zeker voor problemen kan zorgen die bij bepaalde mensen zelfs desastreus kunnen zijn. Zeker jonge mensen die hun school nog niet af hebben gemaakt.
Weet je..er zijn vast voorbeelden aan te halen waarbij jouw veronderstellingen correct zijn...
Echter...\\
Zolang dingen niet in context staan kun je roepen wat wil, maar betekent het helemaal Niets.
Slapen.. er gaan mensen dood in hun slaap.. ze stikken, krijgen hartstilstand, weetikveul..hun huis vliegt in brand.. lang verhaal kort.. er is een substantieel aantoonbaar risico verbonden aan slapen in bed...niemeerdoendus..
Losstaand maakt het indruk.. want wie wil er nu risico lopen.. in verhouding tot andere bezigheden blijft er van het risico echter niets over.
en jijzelf maakt ook een paar mooie voorbeelden van een dergelijke bewust of onbewuste misleidingen. bv
tomz0r zei:
Het onderzoek dat 1 op de 10 blowers verslaafd raakt is geen bullshit
laten we daar eens wat context omheen bouwen om er de bullshit van aan te tonen:
bedoel je "raakt verslaafd aan drugs in het algemeen?
ruim 20% van Nederland is ooitgebruiker dus ruim 2% van Nederland is verslaafd aan drugs?!..Absurd! (tenzij je alcohol meetelt). Je bedoeld dus waarschijnlijk "raakt verslaafd aan wiet"..dat percentage is in werkelijkheid echter zon 400% lager. (aanschouw mijn manipulatief beeldvormend percentage gebruik
![:wink:]()
Maargoed. De doelbewust gekozen catchy one-liner "1 op de 10 blowers raakt verslaafd aan wiet" zal dan wel beperkt zijn tot recent of zelfs actueel gebruikers, althans, alleen zo kloppen de cijfers een beetje, waarmee het manipulatief iedereen die er mee is gestopt buiten beschouwing laat, wat dus een onjuiste weergave van de werkelijkheid is. Een compleet loze stelling dus.. op naar de volgende:
tomz0r zei:
En dat een flink deel van de verslaafde mensen eenzamer en ongelukkiger wordt ook niet.
hmmz..
-de suggestie dat alle verslavingen gelijk zijn. chronisch wiet gebruik is iets heel anders dan chronisch pillen slikken. Ik ben behoorlijk wiet verslaafd, en dolgelukkig en best sociaal
-het achterwege laten van het feit dat de maatstaf van afhankelijkheid al bij iets van een jointje per dag ligt)
-de suggestie dat iedereen die eenzaam of ongelukkig is en chronisch blowt, dit is door hun gebruik...Bsssss...
en uiteraard de context, want..laat me eens zien..
1 op de 10 mensen zijn computer verslaafd..16000000 mensen in nederland gebruiken weleens een computer, dus 1.6 Miljoen mensen maken hun gezin kapot door hun verslaving!, owja..en zijn eenzaam en ongelukkig. (zie ook hier het strategische verschil in woordkeuze tbv een manipulatieve quote...naja.. needless to say.. zonder context, of kennis van bron zijn dit soort berichten gewoon compleet waardeloos.
en trouwens, dat wat jij zojuist sneaky gelijk trok aan verslaving kan ik ook omdraaien. al is er geen officieel onderzoek naar gedaan zover ik weet, ik weet zeker dat van alle blowers, toch zeker een dikke 75% er hele leuke contacten en zelfs vrienden aan over heeft gehouden.
ff kijken, had je nog meer?..
ah:
tomz0r zei:
Bijeffecten als huidsveroudering, ongezonder eten en kans op longkanker ook niet.
die huidveroudering kan ik mij nog enigszins in bevinden, al vermoed ik dat nicotine zelf ook nog weleens een factor hierin kan zijn binnen de gangbare sigaretclaim hieromtrent.. ik weet dus niet of er idd sprake is van helemaal copieerbare validiteit, want ik neem aan dat je hier een tabaksonderzoek crossrefereert... maar ook hier geld natuurlijk dat fijnstof, een bakje koffie, of een altijd maar krijzende buurvrouw naast je dit effect ook op je heeft.. ongezonder eten..tja..er zijn mensen die dat doen ja, zoetigheid is lekker.. maar fruit is ook zoet.. magos, perzikken of druifjes...jummiejummie.. beetje stereotype dus, ipv "onderzoek"..
en longkanker..ach..kanker is doodsoorzaak no1 in de wereld, de laatste jaren is dat als een gek de pan uit gestegen.. wiet daarintegen bestaat al eeeeeeuwen.. dus die stijging zal wel liggen aan factoren die verhoudingsgewijs toch net iets slechter zijn. maargoed.. je hebt gelijk waarschijnlijk....roken -> kanker..lekker vappen dus
tomz0r zei:
maar duidelijk is dat wiet zeker voor problemen kan zorgen die bij bepaalde mensen zelfs desastreus kunnen zijn.
ow?..is dat duidelijk?...tja.. het strategisch gebruik van het woordje "kan", dat de emotionele lading van de kop intakt houdt, maar een berichtswaarde van practisch 0 kan reprecenteren is idd leuk voer om mee te strooien.
-het is duidelijk dat slapen tot overleiden KAN leiden
-ook is het duidelijk dat de wereld morgen KAN ontploffen...w.e.
opinie trimbos zei:
Cannabisgebruik hangt samen met probleemgedrag, zoals agressief en crimineel gedrag, gebruik van andere drugs en schoolproblemen. Dat wil niet zeggen dat cannabisgebruik de oorzaak is van deze problemen. Vaak gaan gedragsproblemen vooraf aan het cannabisgebruik, of zijn beide onderdeel van een breder patroon van afwijkend gedrag. Een andere mogelijkheid is een overlap van risicofactoren die zowel cannabisgebruik als probleemgedrag veroorzaken.36;37
dus tja..duidelijk..
tomz0r zei:
Zeker jonge mensen die hun school nog niet af hebben gemaakt.
..dan zou ik maar wat eenzaam zijn geworden, maar om het """tegendeel""" (tussen haakjes want het is natuurlijk allemaal BS) te bewijzen haal ik er wat """onderzoeken"""" bij:
Van wiet groeien je hersencellen
Blowen heeft geen negatieve gevolgen voor hersenen van jongeren
Wiet is het meest effectieve geneesmiddel tegen ADHD
ook als je ouder bent moet je vooral smoken:
Wiet helpt tegen alzheimer en dementie