Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCoalitie: blijven vasthouden aan rookverbod

Coalitie: blijven vasthouden aan rookverbod

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
x
x_VorteX_xLid
01-01-2024, 00:00
#1
De regeringspartijen CDA, PvdA en ChristenUnie houden vast aan een algemeen rookverbod in de horeca. Als het nodig blijkt, moet de wet worden aangepast.

De Kamerleden maken dit duidelijk voorafgaand aan het spoeddebat over de gevolgen van de uitspraak van het gerechtshof in Den Haag. "We moeten nu niet het hoofd in de schoot leggen. Dan moet de wet maar worden aangepast", stelt het Kamerlid Wiegman van de ChristenUnie.




Het debat over het rookverbod wordt live uitgezonden op het politieke themakanaal van de NOS, Politiek24. Het debat begint om ongeveer 21.30 uur.

Dinsdag sprak het Hof in Den Bosch een café zonder personeel vrij van de overtreding van het rookverbod.

Hinder
Volgens het Hof is er geen wettelijke basis voor zo'n verbod. Het verbod is in strijd met het gelijkheidsbeginsel, zegt het Hof. Horecaondernemers met personeel zijn namelijk alleen verplicht om te zorgen dat hun werknemers geen hinder en overlast ondervinden van het roken.

Minister Klink van Volksgezondheid wil nog niet inhoudelijk reageren. Klink wacht eerst de behandeling van het hoger beroep af in de zaak van café De Kachel. Dit Groningse café, ook zonder personeel, werd eerder wel veroordeeld. De zaak dient 29 mei bij het Hof in Leeuwarden.

Onduidelijkheid
Klink zegt wel dat hij de politieke en maatschappelijke onduidelijkheid over de rookvrije horeca betreurt, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Oppositiepartij VVD vindt dat in cafés zonder personeel moet kunnen worden gerookt. De PVV wil helemaal af van het rookverbod in de horeca
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het rookverbod is er gekomen om de medewerkers te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van meeroken. Wanneer je geen personeel hebt en je het zelf niet erg vindt, zie ik geen enkele reden waarom je er dan niet zo mogen roken.

Wat ik me wel afvraag is of je ook zou mogen roken wanneer elk personeelslid een verklaring ondertekent geen hinder te ondervinden van roken in de onderneming.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ok ik stem pvv. Laat kroegen lekker zelf beslissen of er gerookt mag worden of niet. Als er niet rook en wel rook gelegenheden ontstaan kunnen mensen nog altijd kiezen of ze wel of niet in de rook willen staan.

En was Klink niet ook degene die paddo's heeft laten verbieden ondanks dat hem is geadviseerd het gelegaliseerd te houden na onderzoek en er meer voorlichting over te laten geven?

Ik zeg referendum organiseren en afzetten die gast. Beetje al onze vrijheden afpakken. :kots:
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#4
Elfquest zei:
afzetten die gast.
Klik om te vergroten...

Zijn ledematen bedoel je? Doen we!

En PVV stemmen, vanwege het rookverbod? Beetje drastisch.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#5
shokora zei:
Wat ik me wel afvraag is of je ook zou mogen roken wanneer elk personeelslid een verklaring ondertekent geen hinder te ondervinden van roken in de onderneming.
Klik om te vergroten...
Uiteraard niet. Het lijkt me vrij logisch dat je in geen kroeg meer aangenomen zal worden op het moment dat je zo'n verklaring niet wil ondertekenen.
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#6
deadlock zei:
shokora zei:
Wat ik me wel afvraag is of je ook zou mogen roken wanneer elk personeelslid een verklaring ondertekent geen hinder te ondervinden van roken in de onderneming.
Klik om te vergroten...
Uiteraard niet. Het lijkt me vrij logisch dat je in geen kroeg meer aangenomen zal worden op het moment dat je zo'n verklaring niet wil ondertekenen.
Klik om te vergroten...

Leuk aan jou deadlock, jij denkt altijd na vanuit de andere kant, een kant die ik moeilijk vind om te bekijken. Van jou kan ik nog wat leren ^^
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
deadlock zei:
shokora zei:
Wat ik me wel afvraag is of je ook zou mogen roken wanneer elk personeelslid een verklaring ondertekent geen hinder te ondervinden van roken in de onderneming.
Klik om te vergroten...
Uiteraard niet. Het lijkt me vrij logisch dat je in geen kroeg meer aangenomen zal worden op het moment dat je zo'n verklaring niet wil ondertekenen.
Klik om te vergroten...

Ja ik snap dat dat een logisch gevolg is. Maar de wet zegt echter alleen dat werknemers het recht hebben om een rookvrije werkplek van de werkgever te eisen, waarbij de werknemer aangeeft hinder te hebben van de rook. Dan zou het toch rechtsgeldig zijn om iedere werknemer een verklaring te laten tekenen waarin hij of zij verklaard geen hinder te ondervinden van de rook.

Ik snap dat het een situatie oplevert die niet wenselijk is, maar het gaat me er om of dat nu wel of niet legaal is (ik kan overigens de echte wet zelf nergens vinden...).
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nee, helaas is dat niet rechtsgeldig :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."