Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWetenschappers gebruiken mri-scan om 'gedachten te lezen'

Wetenschappers gebruiken mri-scan om 'gedachten te lezen'

11 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#1
kvond die film niet echt goed man
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Boeiende ontwikkeling, ben wel nieuwsgierig hoe ze daar verder in ontwikkelen.
B
Black RoninLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wow, interessant! Eén stap dihterbij naar een draagbare HUD? :sunglasses:
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dimitri Reijerman zei:
Wetenschappers van de Universiteit van Berkeley kunnen met behulp van een fmri-scans met grote zekerheid vaststellen waar een proefpersoon naar kijkt. Dat geldt ook als de persoon naar foto's kijkt die hij nog niet eerder zag.

MRI-scan hersenenHet onderzoeksteam, dat zijn bevindingen woensdag in Nature publiceerde, bestond uit drie personen: psychologie-professor Jack Gallant en de onderzoekers Kendrick Kay en Thomas Naselaris. De wetenschappers trainden in eerste instantie een computerprogramma om 1750 foto's, met daarop eenvoudige voorstellingen, te herkennen. Daartoe werden wiskundige modellen ontwikkeld van de zwart-wit-foto's van 64x64 pixels.

Bij het bekijken van de fotoserie door Kay en Naselaris maakten de onderzoekers opnieuw wiskundige modellen. Dit werd gedaan aan de hand van data afkomstig van fmri-scans, waarbij de hersenactiviteit in beeld werd gebracht. Hierbij kozen de wetenschappers voor het toepassen van voxels om de opgevangen informatie te verwerken.

Door de twee rekenmodellen naast elkaar te leggen, kon de computer met een grote nauwkeurigheid vaststellen naar welke foto's de proefpersoon op dat moment keek, zo bericht Dailytech. Het 'gedachtenlezen' lukte de software ook met regelmaat toen de proefpersoon 120 nog onbekende foto's te zien kregen; bij de eerste proefpersoon wist de computer in 92 procent van de gevallen de foto juist te raden, terwijl bij de tweede proefpersoon dit percentage op 72 lag. Volgens de onderzoekers zou, wanneer uitsluitend gekeken zou worden naar de kansberekening, het percentage op 0,8 procent moeten liggen.

De wetenschappers noemen hun bevindingen en de ontwikkeling van hun 'visuele hersendecoder' een stap voorwaarts, omdat ze op een meer abstracte manier de beelden die personen in hun hersenen opvangen en verwerken, kunnen decoderen. Eerdere onderzoeken konden alleen aangeven naar welke plaatjes een proefpersoon keek, als de plaatjes al eerder waren getoond. De nieuwe decodeertechniek zou gebruikt kunnen worden om de hersenen van dromende mensen te analyseren. Ook zou het wetenschappelijk onderzoek naar het verloop van ziektes als dementie baat kunnen hebben, doordat de hersenactiviteit beter in kaart kan worden gebracht. Verder opperen wetenschappers toepassingen in de verslaafdenzorg.

De volgende stap, het aantonen waar een persoon op een bepaald moment aan denkt zonder de hulp van een eerder visueel referentiekader, wordt volgens de onderzoekers een stuk lastiger. De kennis over hoe de hersenen werken en de huidige scanmogelijkheden van mri-apparatuur zouden nog onvoldoende zijn.
Klik om te vergroten...

Bron: http://tweakers.net/nieuws/52305/wetenschappers-gebruiken-mri-scan-om-gedachten-te-lezen.html

Ander artikel hierover: http://www.phenomenica.com/2009/11/images-from-peoples-thoughts.html

Dat is best wel sick ouwe. Straks is het niet eens meer mogelijk om ergens naar te kijken zonder dat de overheid weet waar je naar kijkt.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Damn... Da's best beangstigend. Straks kunnen ze ook al je emoties lezen die je op dat moment hebt. Ik moet er niet aan denken dat de overheid een chip in mijn hersenen plant, ik ben al paranoïde genoeg van mezelf :tearsofjoy:!
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#6
J0S zei:
Damn... Da's best beangstigend. Straks kunnen ze ook al je emoties lezen die je op dat moment hebt. Ik moet er niet aan denken dat de overheid een chip in mijn hersenen plant, ik ben al paranoïde genoeg van mezelf :tearsofjoy:!
Klik om te vergroten...

Emoties zijn al af te lezen. =p Als je kijkt naar de nieuwste generatie leugendetectoren, die dingen fop je niet meer. Die maken gebruik van een hittecamera welke de opwarming van bepaalde delen van je gezicht meet. Elke combinatie van warme en koude plekken staan gelijk aan een emotie, of gevoel. Zo ver is het dus al gekomen. xP
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#7
leugendetectoren, die maken gebruik van een hittecamera welke de opwarming van bepaalde delen van je gezicht meet. Elke combinatie van warme en koude plekken staan gelijk aan een emotie, of gevoel.
Klik om te vergroten...

hennig grellig, wat gaat dat over 50jaar wel niet allemaal zijn :rolleyes: .
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#8
psych-out zei:
leugendetectoren, die maken gebruik van een hittecamera welke de opwarming van bepaalde delen van je gezicht meet. Elke combinatie van warme en koude plekken staan gelijk aan een emotie, of gevoel.
Klik om te vergroten...

hennig grellig, wat gaat dat over 50jaar wel niet allemaal zijn :rolleyes: .
Klik om te vergroten...


Technocalyps
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#9
alcoholist zei:
kvond die film niet echt goed man
Klik om te vergroten...

Als je het over de link hebt die Oom Klaas posten, is het geen film. Dat is een documentaire over de technologische ontwikkeling, en hoe die verloopt. Dit is al wetenschappelijk aangetoond en kan dus als waarheid bestempeld worden. Ik dacht dat rond 2056 de technologische vooruitgang z'n hoogtepunt zou bereiken welke de singulariteit zou triggeren. De singulariteit wil niks anders zeggen dan dat er geen tijd meer zou zitten tussen technologische/wetenschappelijke doorbraken. Hoe dit de mensheid zou kunnen beïnvloeden wordt in die docu door middel van verschillende scenario's aan het licht gebracht. De komst van de singulariteit was al in de jaren '70-'80 bekend.

Het is dus een goede docu, dat is althans mijn mening. Kan je die van jou ook onderbouwen?
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#10
TeKNoZem zei:
alcoholist zei:
kvond die film niet echt goed man
Klik om te vergroten...

Als je het over de link hebt die Oom Klaas posten, is het geen film. Dat is een documentaire over de technologische ontwikkeling, en hoe die verloopt. Dit is al wetenschappelijk aangetoond en kan dus als waarheid bestempeld worden. Ik dacht dat rond 2056 de technologische vooruitgang z'n hoogtepunt zou bereiken welke de singulariteit zou triggeren. De singulariteit wil niks anders zeggen dan dat er geen tijd meer zou zitten tussen technologische/wetenschappelijke doorbraken. Hoe dit de mensheid zou kunnen beïnvloeden wordt in die docu door middel van verschillende scenario's aan het licht gebracht. De komst van de singulariteit was al in de jaren '70-'80 bekend.

Het is dus een goede docu, dat is althans mijn mening. Kan je die van jou ook onderbouwen?
Klik om te vergroten...

tis maar waar je intresses liggen, ik heb vandaag naar space week gekeken,op ngc, en tis mischien ietsjer anders,maar dat vond ik dus wel weer heel interesant,ook iets moderner en nieuwer. ook heeeel veel over technologie natuurlijk, hoe we zijn onstaan,en hoe dit heelal is ontstaan.. dat berekenen ze natuurlijk ook met de nieuwste technologieën.
maar vind dit tog iets minder langdraadig en wat moderner qua productie

geloof dat het morgen om 2uur weer is .. kga zeker weer kijken!
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#11
De special FX en ander dat soort zaken zou toch geen impact moeten hebben op hoe goed of neit goed een documentaire is. Dat vind ik dan nogal kortzichtig. :rolleyes:

Maar goed, Space Week is altijd wel interessant. Ik dacht dat dat ook al eerder dit jaar was, toen viel het samen met Discovery's Speed Week. Iets wat ik wel een heel toepasselijke combinatie vond, space en speed week. :rock:
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#12
TeKNoZem zei:
De special FX en ander dat soort zaken zou toch geen impact moeten hebben op hoe goed of neit goed een documentaire is. Dat vind ik dan nogal kortzichtig. :rolleyes:

Maar goed, Space Week is altijd wel interessant. Ik dacht dat dat ook al eerder dit jaar was, toen viel het samen met Discovery's Speed Week. Iets wat ik wel een heel toepasselijke combinatie vond, space en speed week. :rock:
Klik om te vergroten...

nee daarheb je zeker gelijk in, ik zal technocapylse morgen nog eens opzetten,heb em namelijk a 25 min. afgezet.. zal me wat meer concentreren en ff de moeite nemen om em helemaal af te kijken.

space en speed week is inderdaad een prachtige combinatie hahahaha

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."