Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelft verpleegkundigen maakt fouten bij medicatie

Helft verpleegkundigen maakt fouten bij medicatie

16 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
Muse24Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Bij de dokter moet ik er zelf altijd op wijzen welke medicijnen ik verder nog meer gebruik op dat moment (staat gewoon op zn scherm dan hoor). Bij de apotheek niet, die kijken dat netjes zelf na en pikken er dan nog al eens een foutje van de dokter uit.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik geloof 't wel hoor, ik merk ook hoe rommelig 't bij de dokterspraktijk gaat waar ik naar toe ga. Eigenlijk worden de meeste fouten nog wel gemaakt door té voorzichtig zijn in mijn beleving.
T
TheupsetterLid
01-01-2024, 00:00
#3
AMSTERDAM - Van de verpleegkundigen heeft bijna de helft dit jaar een fout gemaakt met het toedienen van medicijnen.


© ANP
Dat meldt het AD zaterdag op basis van een enquête van de Consumentenbond onder 406 verpleegkundigen. In totaal 45 procent zegt dit jaar een misser te hebben gemaakt.
Van de ondervraagden zegt 48 procent maandelijks te maken te hebben met medicijnfouten en zeventien procent wekelijks. De verpleegkundigen die de fout in gaan geven vooral verkeerde doseringen of geven medicijnen op een verkeerd tijdstip.

Ook fouten doordat recepten handgeschreven zijn komen nog steeds voor. Slordigheid, onoplettendheid en een te hoge werkdruk zijn naast een verkeerd voorschrift vaak de reden voor de fouten.

Bron:
http://www.nu.nl/binnenland/2341512/helft-verpleegkundigen-maakt-fouten-bij-medicatie.html
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
De helft vind ik wel heel erg veel, maargoed het zou best kunnen.
Bij ons is de controle op medicatie wel streng (een deelt uit, ander kijkt hem na).
Eens iemand wat op een fout tijdstip geven kan wel eens voorkomen
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
kaasbaas zei:
Ik geloof 't wel hoor, ik merk ook hoe rommelig 't bij de dokterspraktijk gaat waar ik naar toe ga. Eigenlijk worden de meeste fouten nog wel gemaakt door té voorzichtig zijn in mijn beleving.
Klik om te vergroten...

Nee, de meeste fouten worden gemaakt doordat de mensen niet voorzichtig genoeg zijn.

OT: Het percentage fouten ligt veel te hoog, ze zijn geen snoepjes aan het uitdelen he... Het gaat hier vaak over serieuze, noodzakelijke medicatie. Als bij het toedienen ervan fouten worden gemaakt, kan dat serieuze gevolgen hebben.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Há!
En dit is nog zelfreportage. Ik ben benieuwd wat de echte cijfers dan wel niet zijn. :tearsofjoy:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Meeste fouten zullen inderdaad gemaakt worden door onvoorzichtigheid van de verpleegkundige. Of je wordt even afgeleidt door een client (of collega:P), of je pakt het verkeerde doosje als er 4 doosjes oxapzem naast elkaar staan bv.
Daarom is bij ons ook dubbelcheck. Kost meer tijd, maar ik werk wel met medicatie waar een pilletje fout kan vallen end an ben je verder van huis
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flameon zei:
Daarom is bij ons ook dubbelcheck. Kost meer tijd, maar ik werk wel met medicatie waar een pilletje fout kan vallen end an ben je verder van huis
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dat voor alle gevallen geldt. Een verpleegkundige werkt ook met medicatie waar een pilletje fout kan vallen. Denk aan hartmedicatie bijvoorbeeld.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tegenwoordig wordt medicatie ook steeds vaker aangeleverd via blister. Dan maakt de apotheek de medicatie klaar en krijgt de verpleegkundige een rol met zakjes en moet die verdelen. Heel handig, maar worden heel veel fouten mee gemaakt. Mede ook omdat je moeilijk kan controleren of dat roze pilletje nu dat of dat is.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flameon zei:
Tegenwoordig wordt medicatie ook steeds vaker aangeleverd via blister. Dan maakt de apotheek de medicatie klaar en krijgt de verpleegkundige een rol met zakjes en moet die verdelen. Heel handig, maar worden heel veel fouten mee gemaakt. Mede ook omdat je moeilijk kan controleren of dat roze pilletje nu dat of dat is.
Klik om te vergroten...

Ze worden ook wel in medicijndoosjes gedaan, van die doosjes waar alle dagen van de week opstaan. Die zijn pas handig.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Yep die bestaan ook. Een fout, voor de hele week vaak fout.
Tsja controle, dubbele controle, bij medicatie uitdelen is een saai maar noodzakelijk onderdeel van het verpleegkundig vak. Mijn grootste hobby is het ook niet om allemaal die pillen iedere dag weer na te kijken, maarja het hoort erbij.

Ik werk ook heel veel met spuiten. Dat is ook altijd linke soep vind ik. Ze lijken allemaal zo op elkaar, en als je even niet oplet en je neemt de verkeerde spuit of zet de verkeerde dosis dan heeft de client (en ik ook) een duchtig probleem, wat voor de client ernstig kan aflopen.
Normaal gesproken neem je je de tijd voor een spuit en controleer je extra, maarja ik zet spuiten meestal in noodgevallen met een lichaam vol adreline.
Gelukkig altijd goed gedaan overigens !
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sublimo zei:
kaasbaas zei:
Ik geloof 't wel hoor, ik merk ook hoe rommelig 't bij de dokterspraktijk gaat waar ik naar toe ga. Eigenlijk worden de meeste fouten nog wel gemaakt door té voorzichtig zijn in mijn beleving.
Klik om te vergroten...

Nee, de meeste fouten worden gemaakt doordat de mensen niet voorzichtig genoeg zijn.

OT: Het percentage fouten ligt veel te hoog, ze zijn geen snoepjes aan het uitdelen he... Het gaat hier vaak over serieuze, noodzakelijke medicatie. Als bij het toedienen ervan fouten worden gemaakt, kan dat serieuze gevolgen hebben.
Klik om te vergroten...

In mijn beleving word het door onvoorzichtigheid bij mij veroorzaakt :wink:. Je komt met een serieus probleem bij de dokter, ze zijn te voorzichtig en schrijven 1 of ander mild medicijn voor dat voor geen meter werkt. Daarna kom je huilend terug omdat je alle hoop hebt opgegeven omdat het niet werkt en dan beginnen ze opeens paniekerig iets lomps uit te schrijven.

Ik merk dat dat in ieder geval bij mijn dokterspraktijk gebeurt.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
kaasbaas zei:
In mijn beleving word het door onvoorzichtigheid bij mij veroorzaakt :wink:. Je komt met een serieus probleem bij de dokter, ze zijn te voorzichtig en schrijven 1 of ander mild medicijn voor dat voor geen meter werkt. Daarna kom je huilend terug omdat je alle hoop hebt opgegeven omdat het niet werkt en dan beginnen ze opeens paniekerig iets lomps uit te schrijven.

Ik merk dat dat in ieder geval bij mijn dokterspraktijk gebeurt.
Klik om te vergroten...

Maar daar hebben ze het niet over in dit onderzoek.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#14
Chris Pontius zei:
Maar daar hebben ze het niet over in dit onderzoek.
Klik om te vergroten...

Niet exclusief nee, maar het is 1 van de manieren waarop ik merk dat verpleegkundigen fouten maken met medicatie. Het geven van de verkeerde medicatie.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
kaasbaas zei:
Niet exclusief nee, maar het is 1 van de manieren waarop ik merk dat verpleegkundigen fouten maken met medicatie. Het geven van de verkeerde medicatie.
Klik om te vergroten...

Dat begrijp ik, maar volgens mij discussiëren jullie nu dus over 2 verschillende dingen :wink:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Chris Pontius zei:
kaasbaas zei:
Niet exclusief nee, maar het is 1 van de manieren waarop ik merk dat verpleegkundigen fouten maken met medicatie. Het geven van de verkeerde medicatie.
Klik om te vergroten...

Dat begrijp ik, maar volgens mij discussiëren jullie nu dus over 2 verschillende dingen :wink:
Klik om te vergroten...

Inderdaad. :grin:

Een dokter is geen verpleegkundige en in dit topic gaat het over fouten die gemaakt worden door verpleegkundigen, nadat de medicijnen voorgeschreven zijn door een dokter.
T
T-menLid
01-01-2024, 00:00
#17
Flameon zei:
De helft vind ik wel heel erg veel, maargoed het zou best kunnen.
Bij ons is de controle op medicatie wel streng (een deelt uit, ander kijkt hem na).
Klik om te vergroten...

Hier ook.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."