Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWereld verliest oorlog tegen drugs

Wereld verliest oorlog tegen drugs

8 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#1
Amerika heeft niets geleerd sinds de jaren 20. Ik vind dit zeker een goed besluit als ze het doorzetten. Wanneer het legaal is weet je waar je aan toe bent, als het gedoogd weet je dat niet zeker. Weg met de vraagtekens!
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#2
De wereldwijde strijd tegen drugs mislukt. Dat zegt een hooggeplaatst internationaal panel. De experts raden onder meer aan om cannabis te legaliseren, zodat georganiseerde misdaad ontmoedigd wordt.

Het panel, met onder meer voormalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties Kofi Annan, de Griekse premier George Papandreou en een aantal voormalige presidenten, dringt erop aan om drugs op een andere en minder strenge manier aan te pakken. 'Het is tijd om een taboe te doorbreken', stelt de Colombiaanse president Cesar Gaviria.

'De oorlog tegen drugs is mislukt, met verregaande gevolgen voor individuen en voor hele gemeenschappen', staat in het rapport van de Global Commission on Drug Policy. Meer mensen gebruiken drugs, er zijn meer georganiseerde bendes en er is veel geld verspild, luidt het.

De 19 leden adviseren regeringen om 'te experimenteren met de legalisatie van drugs', en dan met name van cannabis.

Uit cijfers van de Verenigde Naties blijken naar schatting wereldwijd 250 miljoen mensen drugs te gebruiken, iets minder dan een tiende van hen als 'verslaafd'. Er zijn ook miljoenen mensen betrokken bij de teelt, de productie en de distributie van de middelen.

Het rapport pleit ervoor om druggebruik niet te veel in de hoek van de criminaliteit te duwen, maar eerder hulp te bieden aan wie het nodig heeft. De landen die toch willen investeren in een strengere aanpak, moeten focussen op de gewelddadige criminele bendes en grootschalige distributeurs, niet op de kleine gebruikers. Voor die laatste zouden slechts kleine straffen moeten worden opgelegd, aangezien ze 'geen gangsters' zijn.

Volgens een rapport zorgt een minder hardhandige strijd niet voor een significante stijging van druggebruik.

De Verenigde Staten hebben al laten weten dat ze het rapport misleidend vinden. 'Als we drugs meer beschikbaar zouden maken, dan zal het moeilijker zijn om onze gemeenschap gezond en veilig te houden', aldus de woordvoerder van de belangrijkste anti-drugscel van het Witte Huis. Volgens de VS - die in het rapport slechte cijfers krijgen - is het druggebruik onder Amerikanen gedaald.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110602_107 (bovenstaande tekst)
http://nos.nl/artikel/245359-exwereldle ... seren.html (nog een nieuwsbericht)
o
overalennergensLid
01-01-2024, 00:00
#3
Laten ze een keer dit soort dingen terwijl ze nog hun ambt bekleden als president dan wel secretaris-generaal..

Ik vind het een goed teken, ben benieuwd wat ervan terecht komt.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat zou nog beter zijn ja, maar beter laat dan nooit.
D
DeZwevendeNonLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wel grappig dat de VS beargumenteerd dat het legaliseren van drugs het drugsprobleem vergroot, maar dat het verbieden van persoonlijk wapenbezit het aantal dodelijke incidenten met vuurwapens niet per se hoeft te verminderen.

De jaren '50 zitten nog diep verankerd in de Amerikaanse cultuur...
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wel grappig dat de VS beargumenteerd dat het legaliseren van drugs het drugsprobleem vergroot, maar dat het verbieden van persoonlijk wapenbezit het aantal dodelijke incidenten met vuurwapens niet per se hoeft te verminderen.
Klik om te vergroten...

Niet als je bedenkt dat door het niet legaliseren van drugs ze de verkoop meer onder controle kunnen houden (corruptie) en door het verbieden van persoonlijk wapenbezit ze zelf weer meer overwicht krijgen. Die wapens verkopen ze wel weer aan andere landen.

Maar je beredenering geeft al aan dat het van geen kanten klopt.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#7
het zou mooi zijn, als het zover zou komen, en het legaal wordt, maar ik denkniet dat het (deze eeuw) gaat gebeuren

overigens idioot dat het zo is is, de cijfers spreken boekdelen

het Nederlandse model (hoewel niet legaal maar gebruik niet criminaliseren en softdrugs gedogen) wordt nog steeds vanuit veel landen toegejuicht, en terecht

hopelijk wordt "men" ooit een keer wakker...................
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#8
'k moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik in NL woon!
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Cannabis, goed begin.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."