Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHonden stoned door XTC

Honden stoned door XTC

10 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#1
Man, man, man...

Ik lees bijna geen kranten meer, omdat er vrijwel altijd dingen in staan die niet waar zijn. Ik stel zelf altijd alles wat ik lees in vraag. Vooral toen ik een stuk las in de Metro met als titel 'Honden stoned door XTC.' Dit stuk staat dus serieus in de krant en is ook nog eens goedgekeurd door de eindredacteur. Ik vind dit schandalig.

In eerste instantie dacht Gerda van de Pavert dat haar hond acute rugpijnen had. Het bleek een vermoedelijke XTC-vergiftiging te zijn. De afgelopen dagen zijn bij dierenartsenpraktijken in Hilversum meerdere honden binnengebracht die volgens de artsen onder invloed waren van XTC. “De pupillen van de honden stonden wijd open, ze zakten door hun poten, stonden te trillen en reageerden extreem schrikkerig op aanrakingen”, zegt Barbara Jansen, dierenartsassistent bij dierenpraktijk Loosdrechtseweg in Hilversum.

Zaterdag kwamen bij deze dierenartspraktijk de eerste twee honden binnen met symptomen die wezen op drugsgebruik. Afgelopen maandag volgden nog twee honden met dezelfde symptomen. “Ze waren totaal in paniek”, zegt Jansen. “Alles wijst op een amfetaminevergiftiging. Deze stof is bijna alleen te verkrijgen in de vorm van XTC-pillen.” Alle honden waren kort voor de vergiftiging uitgelaten op de hei in Hilversum, bij de parkeerplaats bij het vliegveld.

Ook de hond van Gerda van de Pavert vertoonde zaterdag de symptomen. “Toen ze door haar achterpoten begon te zakken, dachten we eerst aan rugpijn”, zegt Pavert. “Maar het werd steeds erger, haar voorpoten begon ze omhoog te trekken als een dressuurpaard en als we haar wilden aaien, knipperde ze met haar ogen alsof we haar een klap gingen geven.” Pavert besloot naar de dierenartspraktijk te gaan en hier werd haar hond aan het infuus gelegd. “Pas ’s avonds mochten we haar weer mee naar huis nemen, die nacht hebben we de hele nacht bij haar geslapen en over haar gewaakt.” Volgens de dierenartspraktijk Loosdrechtseweg gaat het inmiddels weer beter met alle vier de honden.

De politie Gooi en Vechtstreek laat weten op de hoogte te zijn van de vermoedelijke XTC-vergiftiging. “We sluiten niet uit dat het hier ook om een andere vergiftiging kan gaan, maar we houden het veldje waar de honden werden uitgelaten scherp in de gaten.”


http://www.metronieuws.nl/nieuws/honden-stoned-van-xtc-pillen/SrZlfe!vg6EQb4VNlBY6/
Dit is de link naar het stukje op de website van de Metro

Ik kan me hier zo erg aan ergeren. Ik zie dit soort stukjes/debatten de laatste tijd steeds vaker terug komen in de media, waarbij de schrijvers/schrijfsters en personen in kwestie GEEN IDEE hebben wat ze vertellen. Op deze manier weet straks niemand meer wat van drugs en dat veroorzaakt alleen maar problemen naar mijn mening.

Zo vind ik de algemene kennis over drugs betreurenswaardig en ik denk dat dit mede komt door het taboe wat er nog altijd over heerst, maar ik denk ook dat het komt door weinig/niet of verkeerde voorlichting. Ik vind dat hier echt wat aan gedaan moet worden!

Zo vertelde een jongen van mijn werk laatst tegen me, dat hij ook wel eens MDMA gebruikte. Toen hij het had over pillen, vroeg ik hem wat voor XTC pil het was. Hij keek me wat raar aan en zei: 'Het waren MDMA pillen hoor.' Ik was redelijk verbijsterd, want hij gebruikt dus al een tijdje best wel intensief XTC en hij heeft geen idee wat er nou precies in zit. En als ik hem vraag hoeveel hij gebruikt op een avond, dan vertelt hij me dat het er gemiddeld 4 zijn...
En dit soort gesprekken zijn de laatste tijd steeds vaker voorgekomen. Ik maak me oprecht zorgen over de algemene kennis over drugs.

Ben ik nou een gigantische zeiksnor? Ga ik te kort door de bocht? Of snap ik het zelf allemaal niet?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat niet iedereen overal van op de hoogte is kan ik nog wel begrijpen, maar dat je mdma gebruikt maar niet weet dat XTC hetzelfde is niet en dat de pers bericht op de beschreven manier gaat ook mijn pet te boven. De algemene onwetendheid wordt hierdoor wel verklaart.
D
DruqsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Waarom zou dit verhaal dan niet waar kunnen zijn?
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#4
In andere berichten ging het om ketamine. Al met al is de berichtgeving erg onduidelijk en gevuld met verschillende tegenstrijdigheden, vaak ook in hetzelfde bericht.

Het gaat erom dat honden vergiftigd zijn. Dat is op zich nieuwswaardig. Als er dieper op ingegaan wordt is dat op zich prima, maar dan moet je wel de feiten checken. Ik denk dat de TS vooral doelt op de waardeloze rol van de journalisten in deze.
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#5
ThijsWTF zei:
Waarom zou dit verhaal dan niet waar kunnen zijn?
Klik om te vergroten...

Ik ben geen expert, maar volgens mij kloppen er een paar dingen niet in het artikel. Wat Tufnut al aan had gegeven: Ik denk dat de TS vooral doelt op de waardeloze rol van de journalisten in deze.

Zo wordt er gezegd:
“Ze waren totaal in paniek”, zegt Jansen. “Alles wijst op een amfetaminevergiftiging. Deze stof is bijna alleen te verkrijgen in de vorm van XTC-pillen.”.

Amfetamine wordt ook wel speed genoemd. Speed is zelden verkrijgbaar in pil vorm, maar meestal in poedervorm. Daarnaast bevat een XTC pil, als het 'goed' is, alleen de werkzame stof MDMA en bindmiddel (en in sommige gevallen een beetje speed).
Daarbij kan het zijn dat Jansen met een amfetaminevergiftiging doelt op een algemene amfetaminevergiftiging (MDMA = 3,4-methyleendioxymethamfetamine). Maar alsnog is MDMA wel degelijk vaak in kristalvorm te verkrijgen.

En daarnaast wordt er in de krant ook nog gesproken over een Ketaminevergiftiging in de vorm van XTC pillen.
Ketamine is bijna niet verkrijgbaar in de vorm van pillen. En een XTC pil bevat zeker geen Ketamine, de XTC staat voor ecstasy, oftewel het gevoel wat je krijgt door de MDMA (wat dus de werkzame stof is van een XTC pil).

Daarbij wordt je niet stoned bij het gebruiken van een vorm van amfetamine. Stoned wordt je bij het roken van een joint.

Ik vind het daarnaast ook raar dat een dierenarts niet kan bevestigen dat het wel/geen Ketamine was, aangezien hier (voor zover ik weet) dieren mee verdoofd worden.

Nogmaals, ik ben geen expert. Maar ik weet in ieder geval genoeg, om te kunnen bevestigen dat er niets klopt van het verhaal wat in de Metro stond.
D
DruqsLid
01-01-2024, 00:00
#6
mrflame zei:
ThijsWTF zei:
Waarom zou dit verhaal dan niet waar kunnen zijn?
Klik om te vergroten...

Ik ben geen expert, maar volgens mij kloppen er een paar dingen niet in het artikel. Wat Tufnut al aan had gegeven: Ik denk dat de TS vooral doelt op de waardeloze rol van de journalisten in deze.

Zo wordt er gezegd:
“Ze waren totaal in paniek”, zegt Jansen. “Alles wijst op een amfetaminevergiftiging. Deze stof is bijna alleen te verkrijgen in de vorm van XTC-pillen.”.

Amfetamine wordt ook wel speed genoemd. Speed is zelden verkrijgbaar in pil vorm, maar meestal in poedervorm. Daarnaast bevat een XTC pil, als het 'goed' is, alleen de werkzame stof MDMA en bindmiddel (en in sommige gevallen een beetje speed).
Daarbij kan het zijn dat Jansen met een amfetaminevergiftiging doelt op een algemene amfetaminevergiftiging (MDMA = 3,4-methyleendioxymethamfetamine). Maar alsnog is MDMA wel degelijk vaak in kristalvorm te verkrijgen.

En daarnaast wordt er in de krant ook nog gesproken over een Ketaminevergiftiging in de vorm van XTC pillen.
Ketamine is bijna niet verkrijgbaar in de vorm van pillen. En een XTC pil bevat zeker geen Ketamine, de XTC staat voor ecstasy, oftewel het gevoel wat je krijgt door de MDMA (wat dus de werkzame stof is van een XTC pil).

Daarbij wordt je niet stoned bij het gebruiken van een vorm van amfetamine. Stoned wordt je bij het roken van een joint.

Ik vind het daarnaast ook raar dat een dierenarts niet kan bevestigen dat het wel/geen Ketamine was, aangezien hier (voor zover ik weet) dieren mee verdoofd worden.

Nogmaals, ik ben geen expert. Maar ik weet in ieder geval genoeg, om te kunnen bevestigen dat er niets klopt van het verhaal wat in de Metro stond.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor de verduidelijking. Er zitten inderdaad behoorlijk wat gaten in het verhaal van de journo. Jammer dat de journalistiek van vandaag de dag niks meer voorstelt en nog jammerder dat daardoor het taboe op drugs en de desinformatie alleen maar groter word.
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vind je het gek? Het is de Metro.
Kwalitatief nog iets minder dan de Telegraaf...

In dit soort kranten gaat het niet zozeer om de nieuwswaarde of de inhoud, maar vooral om de sensatie. Ik denk dat het ze gelukt is.
Lees je om de inhoud? Ga dan voor een kwaliteitskrant zoals NRC of de Volkskrant.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nope je bent geen zeiksnor mrflame :wink: ik kan me alleen maar helemaal bij je aansluiten.

Honden 'stoned' door XTC vind ik ook wel een uberfail qua titel. :grin: :openmouth:
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#9
PabloPipaddo zei:
Vind je het gek? Het is de Metro.
Kwalitatief nog iets minder dan de Telegraaf...

In dit soort kranten gaat het niet zozeer om de nieuwswaarde of de inhoud, maar vooral om de sensatie. Ik denk dat het ze gelukt is.
Lees je om de inhoud? Ga dan voor een kwaliteitskrant zoals NRC of de Volkskrant.
Klik om te vergroten...
Daar heb je een punt. Maarja als ik 2,5 uur in de trein zit dan laat het niet bij alleen het lezen van de stripjes. En aangezien er op de voorpagina stond: 'HONDEN STONED DOOR XTC,' kon ik niet laten om het toch te lezen :)

En ik snap dat de Metro een slechte krant is, maar in vind dat het in zijn algemeenheid in de nieuwsgeving de laatste tijd tenenkrommend slecht is. Een feit in het nieuws is al geen absolute feit meer. Daarom vind ik het eigenlijk nog schandelijker dat het grootste deel alles maar klakkeloos overneemt :(
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#10
mrflame zei:
En aangezien er op de voorpagina stond: 'HONDEN STONED DOOR XTC,' kon ik niet laten om het toch te lezen :)

En ik snap dat de Metro een slechte krant is, maar in vind dat het in zijn algemeenheid in de nieuwsgeving de laatste tijd tenenkrommend slecht is. Een feit in het nieuws is al geen absolute feit meer. Daarom vind ik het eigenlijk nog schandelijker dat het grootste deel alles maar klakkeloos overneemt :(
Klik om te vergroten...

Je zegt het zelf al. Overigens is de nieuwswaarde altijd laag geweest.
Logisch: het maakt niet uit wát, als mensen maar íets lezen. Ze draaien puur op reclame-inkomsten. Kwestie van ervoor zorgen om gezien te worden.

Ik raak principieel geen Metro, Spits of Telegraaf aan :wave:
Boycotten die handel.
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#11
PabloPipaddo zei:
mrflame zei:
En aangezien er op de voorpagina stond: 'HONDEN STONED DOOR XTC,' kon ik niet laten om het toch te lezen :)

En ik snap dat de Metro een slechte krant is, maar in vind dat het in zijn algemeenheid in de nieuwsgeving de laatste tijd tenenkrommend slecht is. Een feit in het nieuws is al geen absolute feit meer. Daarom vind ik het eigenlijk nog schandelijker dat het grootste deel alles maar klakkeloos overneemt :(
Klik om te vergroten...

Je zegt het zelf al. Overigens is de nieuwswaarde altijd laag geweest.
Logisch: het maakt niet uit wát, als mensen maar íets lezen. Ze draaien puur op reclame-inkomsten. Kwestie van ervoor zorgen om gezien te worden.

Ik raak principieel geen Metro, Spits of Telegraaf aan :wave:
Boycotten die handel.
Klik om te vergroten...
Revolutie! :rock:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."