Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWietpas per direct afgeschaft

Wietpas per direct afgeschaft

9 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik woon in Noord Limburg het drugstoerisme is hier dankzij die pas wel flink afgenomen en het was ook een probleem hier. Maar er zijn zoveel andere nieuwe problemen voor terug gekomen zoals de straathandel. Inmiddels is dat probleem weer gestabiliseerd en het is eindelijk rustig in de shop en eromheen.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
En vandaag op het nieuws dat buitenlanders/toeristen gewoon hun wiet voorlopig kunnen blijven halen bij de coffeeshop. Een slimme / verstandige keus vind ik!
B
Bst kozmiLid
01-01-2024, 00:00
#3
dus ze doen niet meer moeilijk als een belg weed wilt komen kopen?
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#4
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... chaft.html

De wietpas wordt per direct afgeschaft. In plaats daarvan mogen gemeenten vanaf nu zelf het beleid bepalen rond coffeeshops. Dat schrijft minister Opstelten in een brief aan de Tweede Kamer.

In het hele land moeten bezoekers van coffeeshops nu gaan bewijzen dat ze inwoner zijn van Nederland in plaats van dat ze een wietpas tonen.

Dat kan met een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning, in combinatie met een uittreksel uit de gemeentelijk basisadministratie. Gemeenten mogen echter zelf bepalen wanneer ze gaan controleren of coffeeshops deze regels ook uitvoeren.

Opstelten heeft er vertrouwen in dat gemeenten gaan samenwerken met politie en justitie om de overlast tegen te gaan: "Op lokaal niveau heeft men het beste inzicht welke maatregelen effectief zijn", aldus Opstelten.

Prioriteiten
De gemeenten mogen zelf prioriteiten stellen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld eerst coffeeshops sluiten of coffeeshops uit de buurt van scholen plaatsen, voordat ze gaan controleren of coffeeshops enkel mensen bedienen die in Nederland wonen.

Dat biedt grote steden met veel toeristen, zoals Amsterdam, nog wat ruimte. De hoofdstad zou bijvoorbeeld andere prioriteiten kunnen stellen, zodat toeristen nog even in de coffeeshops welkom zijn.

Wietpas
Volgens Opstelten is de wietpas niet meer nodig omdat het drugstoerisme verminderd is. Tegelijkertijd hoopt hij dat Nederlanders die moeite hadden met de registratie en dus op straat hun drugs kochten, weer naar de coffeeshop gaan.

De gemeenten moeten nu voor het nieuwe jaar plannen maken. Opstelten verwacht overigens dat er wel iets gedaan wordt: "Ik moet zien dat er serieus wordt aangepakt'', zegt Opstelten.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
Win-Win situatie lijkt me, die wietpas was de domste regeling van het afgelopen jaar (jaren)
Begon al te twijfelen of diegene die dat hebben laten doorgaan het wel waard zijn daar zo bovenaan te staan, stelletje apen. En natuurlijke niet de slimste der apen :)
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Verwacht dat ze uiteindelijk mensen die hier niet wonen gaan bannen het is gewoon een kwestie van tijd.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#7
We leven hier in nederland. Een land dat het volledige bevolkingsregister cadeau deed aan de duitsers in WO2. Door onze registratiedrift zijn 75% van de joden in nederland vermoord.

Daarbij zijn wij ook het enige europese land dat vingerafdrukken in een database opslaat. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees dat je naief bent

dit was de reaktie toen ik voorspelde dat de wietpas 2013 niet zou halen
p
popcornLid
01-01-2024, 00:00
#8
sowieso was die wietpas wel overbodig, wat maakt het die drugstoeristen nou uit, als ze het niet uit de shop konden halen, haalden ze het wel op straat. misschien is er nu een beetje minder drugstoerisme, maar daar blijft het ook bij. tenminste zo denk ik erover.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#9
de wietpas was een idioot en onvoorstelbaar dom besluit in mijn optiek

ik ben blij dat men kennelijk tot inzicht is gekomen en het is afgeschaft

alleen jammer dat het zoveel tijd en geld heeft moeten komen om hiertoe te komen

typisch weer een voorbeeld van iemand die zijn/ haar 'politieke' stokpaardje wil bereiden en dit uitonderhandeld heeft in een 'dealtje'

ik word persoonlijk erg moe van dit soort 'overheidsdienaren' met hun 'briljante' plannen.....
J
JovanovicLid
01-01-2024, 00:00
#10
vandaag in breda geweest en believe me; een belgische nummerplaat + $ = :mrgreen:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."