Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVK: Laten wij het eens over drugs hebben

VK: Laten wij het eens over drugs hebben

9 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#1
Van het weekend (9MEI15) een heel katern van de Volkskrant over drugs: Laten we het eens over drugs hebben.

Loes
Altijd afwachten hoe de media dit onderwerp benadert, maar dit keer is het uitzonderlijk realistisch en met kennis van zaken. Alleen de uitspraak al, ‘zet drugs niet weg als troep’. Precies, het is is van alle tijden en wordt beleefd op vele manieren, ook goede. Zeer lezenswaardig. (Complimenten voor Loes Reijmer)

Haroon
Het artikel van Haroon Ali, is een beetje ongeloofwaardig, de journalist beschrijft hoe hij twee maanden geen alcohol neemt, maar wel alle andere drugs. Die andere drugs zijn dan mdma, coke en wat weed. Is mdma nou daadwerkelijk een alternatief voor twee maanden geen alcohol? Het is een persoonlijk verhaal, maar het is mij te beperkt, en ik mis toch de lage dosering psychelishe middelen als alternatief, (lsd, 2c-b en zoveel meer). Mdma is echt te verwoestend om twee-drie wekelijks te gebruiken (mijn moraal!).

Pieter
En dan Prof Mr van Vollenhoven die de knuppel in het hoenderhok gooit en hard weg loopt. Prachtig. Hij heeft gelijk dat wij moeten kiezen met dat rare gedoogbeleid, legalisering – nu. Maar dat zegt hij helaas niet. Nu maar hopen dat er genoeg politieke wil ontstaat om dat wel te bewerkstelligen.

Peter
Drugsprofessor Peter Cohen kende ik nog niet, maar die doet rake uitspraken. Daar moet ik eens iets meer van lezen.

Kortom, lezen zou ik zeggen. :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
En waar vinden wij deze artikelen? :) Ik heb alleen het stuk van Ali Haroon gelezen en dat was echt een belabberd slecht stuk.
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#3
In het Vonk katern.

Of op de site, bijv: http://www.volkskrant.nl/binnenland...a9097dae05f90ab7783821627cc3c2a08233867138721

Dit is waarschijnlijk dan op het betaal gedeelte van de site. Sorry ik ben ingelogd op vk.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Daarvoor hebben we Blendle, dit artikel is al een stuk duidelijker geschreven, maar helaas nog steeds een beetje inhoudsloos. :)
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kijk bijvoorbeeld naar xtc. Verboden, maar volop gebruikt. Harddrug, maar onschadelijker dan cannabis.
Klik om te vergroten...
Waarom blijft men dit nou maar zeggen? Het is volgens mij best duidelijk dat dat niet zo is. Of we gaan weer dagelijks blowen met eens in de drie maanden 100 mg MDMA vergelijken. Maarja, dat is een waardeloze vergelijking. :rolleyes:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
ooscaar zei:
Kijk bijvoorbeeld naar xtc. Verboden, maar volop gebruikt. Harddrug, maar onschadelijker dan cannabis.
Klik om te vergroten...
Waarom blijft men dit nou maar zeggen? Het is volgens mij best duidelijk dat dat niet zo is. Of we gaan weer dagelijks blowen met eens in de drie maanden 100 mg MDMA vergelijken. Maarja, dat is een waardeloze vergelijking. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
In het artikel wordt letterlijk het onderzoek aangeroepen dat bovenstaande vergelijkt ja. :P
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
ooscaar zei:
Kijk bijvoorbeeld naar xtc. Verboden, maar volop gebruikt. Harddrug, maar onschadelijker dan cannabis.
Klik om te vergroten...
Waarom blijft men dit nou maar zeggen? Het is volgens mij best duidelijk dat dat niet zo is. Of we gaan weer dagelijks blowen met eens in de drie maanden 100 mg MDMA vergelijken. Maarja, dat is een waardeloze vergelijking. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
In het artikel wordt letterlijk het onderzoek aangeroepen dat bovenstaande vergelijkt ja. :P
Klik om te vergroten...
Tja, met dat soort vergelijkingen komen we er ook niet natuurlijk. Überhaupt verschillende drugs vergelijken vind ik persoonlijk nogal nutteloos, laat staan verschillende frequenties van gebruik. Volgens mij zou het goed zijn om als samenleving de discussies over gebruik en de discussies over legale status en risico's eens uit elkaar te trekken. Mensen gebruiken toch wel als ze dat willen, laat ze dan maar gewoon een schoon product gebruiken en voorlichting krijgen bij het kopen. En laten we er vooral belasting en accijnzen op heffen, ipv dat alles in de handen van de dealers terecht komt. Maargoed, de mensen hier op het forum hoef ik niet te overtuigen natuurlijk....
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fool zei:
ooscaar zei:
Kijk bijvoorbeeld naar xtc. Verboden, maar volop gebruikt. Harddrug, maar onschadelijker dan cannabis.
Klik om te vergroten...
Waarom blijft men dit nou maar zeggen? Het is volgens mij best duidelijk dat dat niet zo is. Of we gaan weer dagelijks blowen met eens in de drie maanden 100 mg MDMA vergelijken. Maarja, dat is een waardeloze vergelijking. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
In het artikel wordt letterlijk het onderzoek aangeroepen dat bovenstaande vergelijkt ja. :P
Klik om te vergroten...
Oh, dan zijn ze wel erg onvoorspelbaar ondertussen hahaha. Ik had geen toegang tot de rest van het artikel, en na deze zinssnede had ik ook geen zin om me aan te melden natuurlijk. :P

Staat dit artikel trouwens ook in de papieren Volkskrant, en zo ja, van welke datum? EDIT: 9 mei 2015 staat al bovenaan de post. Hopelijk ligt de oude krant hier nog ergens en kan ik hem morgen lezen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Die van Haroon heb ik gelezen, en die vond ik ook belachelijk. Dat hij stopt met alcohol en aankaart hoe de omgeving daarop reageert, en dat af en toe harddrugs in vergelijking met de hoeveelheid alcohol die 'wij' normaal vinden eigenlijk meevalt, dikke prima. Maar dat 'af en toe harddrugs' van hem is de avond beginnen met coke, dan nog een pil, en de rest van de week dan maar hasj roken in plaats van het gebruikelijke drie bier, dan de week erop toch maar weer wat pep, ehhhh.... Dat maakt drugsgebruik even schadelijk als alcoholgebruik en daardoor wordt de plank volledig mis geslagen.

Het artikel van Cohen vond ik erg goed. Veel negatieve reacties, terwijl hij niet eens zegt dat drugsgebruik niet gevaarlijk is en dat verslaving niet iets slechts is. Zijn visie op drugsgebruik vond ik erg bijzonder en ik denk dat die zeker een belangrijke bijdrage kan leveren in de ontwikkeling van behandelingen voor mensen met een verslaving. Bij recreatief gebruikers noemde hij bijv. gebeurtenissen als trouwen, baan en kinderen krijgen waardoor het gebruik afneemt. In mijn colleges laatst over antisociaal en delinquent gedrag zie je ook dat om die redenen dat gedrag afneemt. Dat laat toch zien dat er bij behandeling (ook!) gericht moet worden op de sociale omgeving, en niet alleen op 'het stofje' en 'de persoon'.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb het artikel nu helemaal gelezen, en ik moet zeggen dat hoewel ik de algemene boodschap wel aardig vind, ik het artikel toch best wel met verbazing heb zitten lezen. Van een krant als de Volkskrant kun je toch verwachten dat er niet zo een eenzijdig stuk wordt geschreven. Er wordt echt veel te weinig over de gevaren gezegd en door de eerste paar pagina's heen wordt er maar steeds de indruk gewekt alsof elke week MDMA en elke week coke verantwoord gebruiken is. Ik heb zelfs het idee dat die Haroon Ali over een paar jaar aan iets verslaafd is, want de manier waarop hij met drugs om gaat komt op mij nou niet echt over als 'verantwoord gebruik'.

Ik denk dat dit artikel een stuk waardevoller was geweest en ook een stuk beter in staat om juist de groep te bereiken bij wie een taboe heerst over drugs als MDMA en andere drugs niet zo verheerlijkt waren geweest in dit artikel. De korte nuancering in het laatste stuk van Haroon Ali lijkt mij hiervoor ook niet voldoende. Ik snap dat je in je betoog kleine overdrijvingen maakt in de poging je punt te versterken, maar als je zo ver gaat zorg je er naar mijn idee niet voor dat mensen naar je willen luisteren.

Een iets andere invalshoek, meer politiek in plaats van vertellen uit persoonlijke ervaring, en een wat objectievere benadering was denk ik beter geweest.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."