Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSchadelijkheid lachgas blijkt mee te vallen volgens RIVM

Schadelijkheid lachgas blijkt mee te vallen volgens RIVM

9 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#1
http://nos.nl/op3/artikel/2139961-lachg ... l-mee.html

De media stonden er de afgelopen week vol mee: steeds meer jongeren gebruiken lachgas. Maar hoe slecht het spul nu écht voor je is, was nog onbekend. Vandaag publiceerde het RIVM de resultaten van hun onderzoek: de gevolgen van lachgas blijken redelijk mee te vallen. Het RIVM vond geen langdurige schadelijke effecten.

"We hebben gekeken naar een 'gewone' hoeveelheid van tien ballonnen per keer, en dan één keer per maand", zegt een woordvoerder van de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die opdracht tot het onderzoek gaf. "Bij dat gebruik konden we geen heftige gevolgen voor je gezondheid vinden."
Klik om te vergroten...

De rest van het artikel staat op het linkje.

Er gaat dus niet handhavend worden opgetreden tegen de verkoop ervan... :)
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Niet om de pret te bederven, maar wat vinden jullie van dit artikel:
https://erowid.org/chemicals/nitrous/ni ... cle2.shtml
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tsja dat is een geval apart.. Er zit inderdaad een hoop viezigheid in de patronen en mensen die het veel gebruiken zullen er ongetwijfeld wat van binnen krijgen. Ik weet niet of ze dat in het onderzoek hebben meegenomen, maar je kunt je gas natuurlijk eenvoudig filteren voor je het in de ballon spuit.

Overigens zijn de patronen volgens mij goedgekeurd door de Voedsel en Warenautoriteit dus ik neem aan dat zij ook weten dat dit erin zit? Lijkt me erger in je slagroom dan in de lucht... Weet iemand daar misschien meer over?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
SmartieAndMe zei:
Overigens zijn de patronen volgens mij goedgekeurd door de Voedsel en Warenautoriteit dus ik neem aan dat zij ook weten dat dit erin zit? Lijkt me erger in je slagroom dan in de lucht... Weet iemand daar misschien meer over?
Klik om te vergroten...
Lijkt me juist erger als je het inademt dan wanneer het in je eten komt. Allereerst omdat 1 patroon lachgas verspreidt wordt over heel veel slagroom, dus je krijgt er via het eten veel minder van binnen. Bovendien zijn je longen denk ik gevoeliger voor die troep dan je verteringsstelsel. Dat laaste is wel even een aanname van mijn kant.

Maar goed je kunt het vrij makkelijk filteren voor het in de ballon komt. Daar hebben we al eens een topic over geopend natuurlijk.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik weet niet of die olie-achtige substantie en die metaaldeeltjes in de lucht kunnen zweven? Wat ik meestal lees en merk is dat dat aan de zijkant van je bus blijft kleven en als het in je ballon komt vermoedelijk dus aan de randen van de ballon. De slagroom staat in direct contact met de bus en zal dus altijd wat van die olie troep en metaaldeeltjes meenemen?

Ook dit is een aanname :)
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#6
De metaaldeeltjes van de foto komen uit de filter die ze dus tussen de spuit en de ballon hebben gestopt. Ze kijken hier dus niet naar wat in de slagroomspuit zelf zit, maar wat er met het gas ontsnapt.

Ik heb vaker zelf ook wel het gevoel gehad dat ik na het gebruik van lachgas een zere keel heb. Soms vraag ik mij af of de coating van ballonen niet ook wordt ingeademt..
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
SmartieAndMe zei:
Ik weet niet of die olie-achtige substantie en die metaaldeeltjes in de lucht kunnen zweven? Wat ik meestal lees en merk is dat dat aan de zijkant van je bus blijft kleven en als het in je ballon komt vermoedelijk dus aan de randen van de ballon. De slagroom staat in direct contact met de bus en zal dus altijd wat van die olie troep en metaaldeeltjes meenemen?

Ook dit is een aanname :)
Klik om te vergroten...
Mijn aanname is dat de gas in de spuitbus blijft hangen als je de lachgas een tijd laat staan, dus dat er bij normaal gebruik(slagroom bouwen, jullie junkies!) het metaal op de bodem blijft hangen. Als je het echter direct leegspuit in de ballon lijkt het me dat al die metaaldeeltjes niet te tijd hebben gehad om naar de grond te vallen.

Iemand zin om deze aanname te testen, door 1 patroon gelijk door een filter te spuiten en een andere patroon eerst een dag in de spuitbus te laten zitten en vervolgens door een ander filter te spuiten? (A)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Fool zei:
Mijn aanname is dat de gas in de spuitbus blijft hangen als je de lachgas een tijd laat staan, dus dat er bij normaal gebruik(slagroom bouwen, jullie junkies!) het metaal op de bodem blijft hangen.
Klik om te vergroten...
Ik heb niks inhoudelijks toe te voegen maar 'de gas'?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fool zei:
Iemand zin om deze aanname te testen, door 1 patroon gelijk door een filter te spuiten en een andere patroon eerst een dag in de spuitbus te laten zitten en vervolgens door een ander filter te spuiten? (A)
Klik om te vergroten...
Voordat je de troep ziet zitten op het filter ben je alleen wel tientallen patronen verder. ZIe ook het onderzoekje van erowid: https://www.erowid.org/chemicals/nitrou ... cle2.shtml

Wordt dus een hele lange test om telkens na een patroon de bus een dag te laten staan. Of je moet tientallen spuitbussen hebben natuurlijk :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
ZERO- zei:
Fool zei:
Mijn aanname is dat de gas in de spuitbus blijft hangen als je de lachgas een tijd laat staan, dus dat er bij normaal gebruik(slagroom bouwen, jullie junkies!) het metaal op de bodem blijft hangen.
Klik om te vergroten...
Ik heb niks inhoudelijks toe te voegen maar 'de gas'?
Klik om te vergroten...
Ja, das Gas klinkt zo Duits.

Psychedelibee zei:
Fool zei:
Iemand zin om deze aanname te testen, door 1 patroon gelijk door een filter te spuiten en een andere patroon eerst een dag in de spuitbus te laten zitten en vervolgens door een ander filter te spuiten? (A)
Klik om te vergroten...
Voordat je de troep ziet zitten op het filter ben je alleen wel tientallen patronen verder. ZIe ook het onderzoekje van erowid: https://www.erowid.org/chemicals/nitrou ... cle2.shtml

Wordt dus een hele lange test om telkens na een patroon de bus een dag te laten staan. Of je moet tientallen spuitbussen hebben natuurlijk :P
Klik om te vergroten...

Oei, nouja, dan heb je in ieder geval een goede reden om regelmatig een ballonnetje te doen. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."