Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVanaf september kunnen Canadezen legaal wiet kopen

Vanaf september kunnen Canadezen legaal wiet kopen

8 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jaja, het hing al best een tijd in de lucht maar Canada is het tweede land na Uruguay dat cannabis volledig legaliseert. Waar Uruguay echter weinig heeft geregeld op het gebied van regulatie zal het in Canada een stuk beter geregeld gaan worden. Een belangrijke stap richting het wereldwijd legaliseren van cannabis en uiteindelijk gewoon het legaliseren van alle drugs. We komen er wel mensen!

https://nos.nl/artikel/2237372-vanaf-september-kunnen-canadezen-legaal-wiet-kopen.html

"Canadezen kunnen vanaf september legaal wiet kopen en consumeren. De Senaat heeft een wet aangenomen die marihuana voor recreatief gebruik legaliseert.

De wet werd met 52 stemmen voor en 29 stemmen tegen aangenomen. Er staat in de wet hoe de softdrug gekweekt, gedistribueerd en verkocht mag worden.

In de meeste provincies komen er speciale wietwinkels. Ook mogen Canadezen online hun wiet bestellen bij winkels die een speciale licentie hebben. In sommige staten mag geblowd worden op straat, in andere juist weer niet. Ook de leeftijd verschilt per staat. Verder mogen mensen 30 gram op zak hebben.

De minimum leeftijd om marihuana te kopen en consumeren, is vastgesteld op 18 jaar. Maar sommige provincies hebben ervoor gekozen om de minimumleeftijd op 19 in te stellen."
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nu wij nog.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is goed nieuws! Hopelijk gaan we als Nederland ook die kant op en kunnen we de conservatieve houding van afgelopen jaren een keer achter ons laten.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
:stoned::cheerpompom::smoke:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eik zei:
Dat is goed nieuws! Hopelijk gaan we als Nederland ook die kant op en kunnen we de conservatieve houding van afgelopen jaren een keer achter ons laten.
Klik om te vergroten...
Ik kwam gisteren ook dit tegen:
'Kabinet moet wietexperiment groter aanpakken' - http://nos.nl/l/2237486

Ik moet de uitzending van Nieuwsuur nog even terugkijken hierover, maar ben benieuwd.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat we in Nederland nu nog steeds illegale wiet hebben terwijl overduidelijk is dat de meerderheid van de Nederlanders legale wiet wenst. Bovendien is het overduidelijk dat wiet veel minder schadelijk is dan alcohol en tabak. Tot slot zou de overheid goed geld kunnen verdienen met accijnzen. Geld dat nu bij criminelen terecht komt.

Een stap naar gecontroleerde legale wietproductie met daarbij informatievoorziening (en eventueel ontmoedigingsbeleid) vanuit de overheid lijkt me de enige logische conclusie. Ik zou graag constructieve argumenten horen voor het verbod op wiet maar vrees dat deze met name gestoeld zijn op conservatisme en angst voor het onbekende.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Eik zei:
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat we in Nederland nu nog steeds illegale wiet hebben terwijl overduidelijk is dat de meerderheid van de Nederlanders legale wiet wenst.
Klik om te vergroten...
Ik vind het ook onbegrijpelijk, maar heb eigenlijk nog niet statistieken gezien waaruit opgemaakt kan worden dat de meerderheid van de Nederlanders legale cannabis wenst. Heb je die? Ben er oprecht geïnteresseerd naar hoe Nederlanders hierover denken namelijk.

Ik zou overigens voor legalisatie pleiten ongeacht hoe de meerderheid van de bevolking hierover denkt. Puur vanuit economische, sociale en risico beperkende overwegingen is gewoon duidelijk dat legalisatie de meest logische optie is. Als de regering dan toch niet naar het volk luistert zouden ze hun waarde kunnen bewijzen door de enige logische beslissing te nemen. Maarja zo werkt het helaas niet.

Eik zei:
Ik zou graag constructieve argumenten horen voor het verbod op wiet maar vrees dat deze met name gestoeld zijn op conservatisme en angst voor het onbekende.
Klik om te vergroten...
Ik heb ze nog nooit gehoord en kan ze zelf ook niet bedenken eigenlijk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed bezig daar en hopelijk is dit ook een kwestie van goed voorbeeld doet volgen...
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Eik

Ik denk politieke onwil, maar vooral machtspelletjes.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/22...orgen-over-onderzoeken-onafhankelijkheid.html

http://content1b.omroep.nl/urishiel...323d6027076c6bce80c3bc2da/nos/docs/klacht.pdf

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/22...nkelijk-onderzoek-breder-dan-alleen-wodc.html

Ik heb laatst die 'klacht' gelezen. Er staat in hoe oa het wietpas onderzoek vanaf het begin onder druk is gezet van hogeraf en dat er richting werd gegeven naar een gewenste uitkomst, anders zou het regeerakkoord worden ondergraven. Iets met overlast gerelateerd aan drugstoerisme, wat niet bleek te kloppen met de waarnemingen van lokale actoren. Ook over het wietteelt onderzoek staat wat erin vermeld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."