Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVolgens politie gebruiken we 14 gram speed en 10 xtc-pillen per week

Volgens politie gebruiken we 14 gram speed en 10 xtc-pillen per week

10 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#1
Die cijfers kunnen toch sws niet kloppen. Als er effectief 20% nederland in gaat dan gaat er nog een heel deel van richting lokale en buitenlandse verkoop.
F

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Fenrir
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is bekend dat de antidrugslobby zich soms bedient van stemmingmakerij, onwaarheden en creatieve interpretatie van data en statistieken. Dit nrc-artikel belicht hoe absurd sommige claims in het recent verschenen rapport van de Nederlandse Politiacademie zijn:
Op basis van in beslag genomen grondstoffen (de chemicaliën BMK en PMK) wordt de totale productie van amfetamine en xtc geschat in Nederland. Ze zeggen zelf steeds de voorzichtigste schatting te nemen.

Daaruit blijkt dat Nederlandse criminelen in het afgelopen jaar 614 miljoen gram (614 ton) amfetamine produceerden en 972 miljoen xtc- pillen. De onderzoekers schatten dat hiervan 20 procent in Nederland werd geconsumeerd. Dat komt neer op zo’n 123 duizend kilo amfetamine en 194 miljoen xtc-pillen in één jaar. Zulke enorme hoeveelheden zetten ons aan het denken. Want hoe realistisch zijn deze cijfers?

Volgens de officiële schattingen zijn er in Nederland 180.000 personen van 18 jaar en ouder die in het afgelopen jaar amfetamine hebben gebruikt. Met de cijfers uit het rapport zouden zij op jaarbasis gemiddeld elke dag bijna twee gram speed hebben gebruikt. Daarnaast zijn er ongeveer 390.000 volwassen Nederlanders die in het afgelopen jaar xtc hebben genomen. Met de cijfers van het rapport zouden zij op jaarbasis gemiddeld ongeveer 500 pillen hebben geslikt, zeg: elke week tien stuks.
Klik om te vergroten...
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ah joh, alleen maar statistieken gooien en complottheorieën maken hiervan is wat ze doen. Ze hebben geen bal verstand van hoe de drugswereld in elkaar steekt & werkt. De afgelopen paar maanden stond XTC & drugsafval vaak in het nieuws. En uiteraard gaat men zich hier zorgen om maken, helemaal de mensen in de meerdere malen getroffen steden. Dit gaf zelfs aanzet om met een voorstel te komen om XTC te legaliseren en kwam het aanboort in meerdere documentaires en talkshows.

Zelfs bepaalde subculturen kwamen meerdere malen in het nieuws in de vorm van interviews. Het onderwerp hierover was gewoon een dekmantel (naar mijn mening) om de verborgen boodschap te verbergen. -> dat ze nog meer angst willen zaaien over het drugsgebruik. En door de betrekking van gabbers, gaat men nog verder kijken dan de steden met drugslozingen. Ze gaan ook kijken naar buren die toevallig gabber kunnen zijn. Zo breng je met een paar simpele 'nieuws' artikelen drugs in een ander daglicht bij mensen en zet dit aan tot bepaalde dingen. Dan komt de drugswereld voor het gevoel van die mensen opeens heel dichtbij.

Gewoon lekker weinig van aan trekken. Als wij (drugsgebruikers/testers/verslaafde, etc) ons nu druk gaan maken hierover, erover gaan praten in het openbaar waardoor heel Nederland dit ook meekrijgt, dan leggen we zelf die hele 'markt' nog extra op z'n gat. Ennnn ik weet even niet meer wat m'n conclusie ook alweer ging zijn. ;p

In ieder geval: 't zijn voornamelijk misleidende teksten. Ze weten van geen toeter noch blazen en moeten toch nog heel veel onderzoek doen. De handel is echt niet 1,2,3 plat, al is dit wel wat ze willen: die drugswereld plat leggen.

Edit: ik zie dat het artikel al meer dan een maand oud is. Sommige nieuwsartikelen die ik heb genoemd waren toen nog niet gemaakt. Dus dan klopt m'n reactie niet echt, tenzij diezelfde inhoud van dat artikel nu nog steeds voorbijkomt en klopt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ze weten de marktprijs ook al niet van speed en xtc. Als ik de genoemde aantallen geproduceerde drugs vermenigvuldig met de duurste prijs voor die drugs per gram/stuk kom ik nog maar aan 10 miljard ipv 20 miljard.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Shit, ik zit pas op een halve gram speed en 1 xtc pil vandaag. Moet nog even flink doorsnuiven wil ik mijn quotum halen voor bedtijd. :flushed:
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psychedelibee zei:
Shit, ik zit pas op een halve gram speed en 1 xtc pil vandaag. Moet nog even flink doorsnuiven wil ik mijn quotum halen voor bedtijd. :flushed:
Klik om te vergroten...

"Jantje, eerst je bord leegsnatsen. Anders krijg je geen vla."
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Wellicht lopen er een paar gelijksoortige gevallen rond in Nederland? Dan halen we het wel lol.

https://www.theguardian.com/society/2006/apr/04/drugsandalcohol.drugs1
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
Wellicht lopen er een paar gelijksoortige gevallen rond in Nederland? Dan halen we het wel lol.

https://www.theguardian.com/society/2006/apr/04/drugsandalcohol.drugs1
Klik om te vergroten...

Damn. Eerlijk is eerlijk, hij heeft wel doorzettingsvermogen.
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
Ze weten de marktprijs ook al niet van speed en xtc. Als ik de genoemde aantallen geproduceerde drugs vermenigvuldig met de duurste prijs voor die drugs per gram/stuk kom ik nog maar aan 10 miljard ipv 20 miljard.
Klik om te vergroten...

Volgens mij gingen ze uit van variabele straatprijzen die hard oplopen in veel andere landen. Veel gaat bijv naar australie waar een pilletje 5-10x meer kost dan in NL. Als het om dat voorpagina artikel van laatst ging dan

acht.zes zei:
Wellicht lopen er een paar gelijksoortige gevallen rond in Nederland? Dan halen we het wel lol.

https://www.theguardian.com/society/2006/apr/04/drugsandalcohol.drugs1
Klik om te vergroten...

Valt mee.

Met 100mg per pil net aan 4 kilo weggekaand. Een echte bikkel eet toch wel zijn lichaamsgewicht aan MDMA in zijn leven. :wink:
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Fenrir zei:
"Jantje, eerst je bord leegsnatsen. Anders krijg je geen vla."
Klik om te vergroten...
Hilarisch!!!!
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hahaha deze topic is de max!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."