Ja we zijn er nog niet met dit soort tegengeluiden...
Wetenschappers leren ons dat de hersendelen die aanzetten tot experimenteren enkele jaren eerder zijn ontwikkeld dan de delen die waarschuwende geluiden laten horen. Laten we er in godsnaam voor zorgen dat jongeren niet in verleiding worden gebracht. Dit geldt voor alcohol en roken, maar nog veel meer voor harddrugs.
Dit statement is sowieso nogal kort door de bocht.
Ja.. de prefrontale cortex komt pas als laatste onderdeel van het brein tot volwassenheid. En ja, de prefrontale cortex is betrokken bij logisch redeneren, plannen en het remmen van impulsief gedrag.
Maar experimenteergedrag is juist een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van jongeren. Pubers ontdekken wie zij zijn door grenzen te verkennen. Zo vinden ze hun eigen plek in de maatschappij. 'De hersendelen die aanzetten tot experimenteren' zijn geen specifieke plekken in de hersenen. Het is het resultaat van leerprocessen in het brein waarbij proefondervindelijk wordt getoetst wat wel kan en wat niet.
Het is de taak van ouders om de grenzen van het speelveld te bewaken. Zij moeten ervoor zorgen dat er ruimte is voor ontwikkeling, maar dat er tegelijkertijd grenzen zijn aan het experimenteergedrag zodat er geen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Dat is echt niet makkelijk. Maar juist daarom moeten we ook niet zoeken naar een quick-fix.
Criminaliseren is in die zin juÃst het worst-case scenario. Er ontstaat een verborgen setting waarop niemand controle heeft. Er zijn geen veiligheidsmaatregelen. Er is geen toezicht.
Geen enkele voorstander van regulering, maar dan ook echt helemaal niemand, is voorstander van vrije verkoop aan minderjarigen. Verplichte leeftijdscontroles is juist een van de hoofdargumenten om te gaan reguleren. Op die manier neem je de controle in handen. Zo kun je juist de grenzen van het speelveld bewaken, zodat pubers niet ongezien heel gevaarlijke dingen doen, zonder er zelf over na te denken.
De blinde vlek hierbij is dat de Moedige Moeders denken dat als je maar heel hard roept dat drugs verboden zijn, dat het dan ook verdwijnt.
Als het zo zou werken dan had ik nog wel gevonden dat ze een punt hadden. Maar helaas blijkt die theorie in de praktijk geen stand te houden.
Juist daarom hebben we regulering hard nodig. We moeten leeftijdscontroles instellen. We moeten ervoor zorgen dat er altijd waarschuwingen verstrekt worden tesamen met de middelen. En we moeten gebruikersruimten oprichten, waar toezicht is op gebruik, en waar die jongeren helemaal niet kunnen komen. Op die manier kunnen we het gebruik juist onttrekken aan de publieke ruimte, zodat jongeren in hun wil om grenzen te verkennen niet ineens in een heel gevaarlijk circuit verzeild raken.