Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEn een hartgrondig nee tegen regulering: de verleiding van drugs is té groot voor jongeren

En een hartgrondig nee tegen regulering: de verleiding van drugs is té groot voor jongeren

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
www.trouw.nl

En een hartgrondig nee tegen regulering: de verleiding van drugs is té groot voor jongeren

Drugshandel is in Nederland nauwelijks tegengegaan. Regulering maakt het alleen maar erger, schrijft Ans van Zeeland, voorzitter van Moedige Moeders Nederland.
www.trouw.nl www.trouw.nl

Vanuit bepaalde hoeken op sociale media en in de politiek is dit het overwegend geluid dat gehoord wordt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja we zijn er nog niet met dit soort tegengeluiden...

Wetenschappers leren ons dat de hersendelen die aanzetten tot experimenteren enkele jaren eerder zijn ontwikkeld dan de delen die waarschuwende geluiden laten horen. Laten we er in godsnaam voor zorgen dat jongeren niet in verleiding worden gebracht. Dit geldt voor alcohol en roken, maar nog veel meer voor harddrugs.
Klik om te vergroten...
Heeft er misschien ook wel een beetje mee te maken dat die drugs in de SUPERMARKT liggen, waar ze je elke keer aan liggen te gapen als je je boodschappen doet. De smartshop heeft ook allemaal spul liggen, maar daar zitten we niet massaal aan. Daarbij zijn sigaretten tegenwoordig ontwórpen om je verslaafd te maken en is alcohol van zichzelf al verslavend.

Jongeren doen trouwens juist graag dingen die niet mogen. Stel dat MDMA in de smartshop zou komen te liggen met goede voorlichting, zouden jongeren dan echt massaal daar aan gaan? Ik weet niet hoor, het is nu ook al makkelijk om aan een pilletje te komen als je een paar mensen kent. Een pilletje waar dus nu nog zomaar levensgevaarlijke stoffen in kunnen zitten.

En de war on drugs hoeft hier helemaal niet streng geïmplementeerd te zijn om te zien dat het averechts werkt. Kijk alleen al naar de VS.

Whatever...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ja we zijn er nog niet met dit soort tegengeluiden...

Wetenschappers leren ons dat de hersendelen die aanzetten tot experimenteren enkele jaren eerder zijn ontwikkeld dan de delen die waarschuwende geluiden laten horen. Laten we er in godsnaam voor zorgen dat jongeren niet in verleiding worden gebracht. Dit geldt voor alcohol en roken, maar nog veel meer voor harddrugs.
Klik om te vergroten...

Dit statement is sowieso nogal kort door de bocht.

Ja.. de prefrontale cortex komt pas als laatste onderdeel van het brein tot volwassenheid. En ja, de prefrontale cortex is betrokken bij logisch redeneren, plannen en het remmen van impulsief gedrag.

Maar experimenteergedrag is juist een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van jongeren. Pubers ontdekken wie zij zijn door grenzen te verkennen. Zo vinden ze hun eigen plek in de maatschappij. 'De hersendelen die aanzetten tot experimenteren' zijn geen specifieke plekken in de hersenen. Het is het resultaat van leerprocessen in het brein waarbij proefondervindelijk wordt getoetst wat wel kan en wat niet.

Het is de taak van ouders om de grenzen van het speelveld te bewaken. Zij moeten ervoor zorgen dat er ruimte is voor ontwikkeling, maar dat er tegelijkertijd grenzen zijn aan het experimenteergedrag zodat er geen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Dat is echt niet makkelijk. Maar juist daarom moeten we ook niet zoeken naar een quick-fix.

Criminaliseren is in die zin juíst het worst-case scenario. Er ontstaat een verborgen setting waarop niemand controle heeft. Er zijn geen veiligheidsmaatregelen. Er is geen toezicht.

Geen enkele voorstander van regulering, maar dan ook echt helemaal niemand, is voorstander van vrije verkoop aan minderjarigen. Verplichte leeftijdscontroles is juist een van de hoofdargumenten om te gaan reguleren. Op die manier neem je de controle in handen. Zo kun je juist de grenzen van het speelveld bewaken, zodat pubers niet ongezien heel gevaarlijke dingen doen, zonder er zelf over na te denken.

De blinde vlek hierbij is dat de Moedige Moeders denken dat als je maar heel hard roept dat drugs verboden zijn, dat het dan ook verdwijnt.
Als het zo zou werken dan had ik nog wel gevonden dat ze een punt hadden. Maar helaas blijkt die theorie in de praktijk geen stand te houden.

Juist daarom hebben we regulering hard nodig. We moeten leeftijdscontroles instellen. We moeten ervoor zorgen dat er altijd waarschuwingen verstrekt worden tesamen met de middelen. En we moeten gebruikersruimten oprichten, waar toezicht is op gebruik, en waar die jongeren helemaal niet kunnen komen. Op die manier kunnen we het gebruik juist onttrekken aan de publieke ruimte, zodat jongeren in hun wil om grenzen te verkennen niet ineens in een heel gevaarlijk circuit verzeild raken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nog even los van het feit dat de wetgever nogal arbitraire keuzes heeft gemaakt bij het onderscheid tussen hard- en softdrugs.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#5
En los van het feit dat jongeren al aan drugs kunnen komen en dat regulatie dit juist zou kunnen controleren.
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jongeren kunnen overal aan komen, verboden of niet.. Ik kon op mn 14e ook bijna overal al aankomen. Maar wat mij wel opvalt, moet ik zeggen.. toen ik 16 was kon ik al drank halen (tot 19%) nu is dat tegenwoordig verhoogd naar 18 jaar, valt mij op dat het (lijkt zo iig als ik kijk naar mijn omgeving) minder jongeren met tasjes drank op straat hangen.

Zou dat door die nieuwe wetgeving komen? Ik weet het niet zeker, zou ook kunnen komen dat ze tegenwoordig meer bezig zijn met social media, in mijn tijd (😂😂oma) zat iedereen buiten te chillen, smartphones hadden we niet. Nu zitten er meer thuis op Netflix of Facebook. Als ik nu s avonds door het dorp rij zie je geen reet meer...

Of is het een combinatie van beiden, lastig te bepalen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."