iets raars over joden gezegd
Heb ik iets raars over joden gezegd?
Voorafgaand aan mijn huidige relatie had ik een joods scharrel, die liet zich graag choken, daar heb ik hele leuke tijden mee ervaren en nog altijd goed contact mee. Op mijn opleiding in Antwerpen had ik ook een joods klasgenoot, die vertelde dat opioïden onder de joods Antwerpse dames relatief populair zijn en amfetamine en psychedelica onder joods Antwerpse mannen relatief populair zijn. Ik denk dat het heel open minded mensen, je moet je ook niet stuk kijken op die pijpenkrullen. Als je er naar kijkt alsof het carnaval gangers zijn zal denk ik ieder er achter komen dat het bijzonder gezellige mensen zijn. Zou iemand mij een pistool tegen het hoofd houden en zeggen dat ik een favoriet moest kiezen tussen een moslim, christen en een jood, dan denk ik dat ik voor de jood zou kiezen. Het zou mij oprecht verbazen als je mij iets raars over joden hoort zeggen.
Al dat religieuze is ook veel te zweverig om überhaupt iets raars over te kunnen zeggen. Juristen, daar kun je wel rare dingen over zeggen. Dat valt namelijk in het straatje enkel zwart op wit redeneren en je elke dag bezig houden met andere mensen regels opleggen. Als je een jurist en hebzucht in dezelfde kamer zet zal daar dan ook altijd fascisme uit voortkomen. Iedereen weet hoe het met Thomas More is afgelopen, die werd gemarteld en vermoord omdat hij een jurist was en daar koos hij ook bewust voor juist om die reden. Dat is dan ook een jurist waar iedereen van houdt en om die reden is Thomas More de geschiedenisboeken in gegaan.
Dat is toch niet zo raar om te zeggen?
Ik ben van mening dat het onderwijs onder het mom van efficiëntie fundamenteel fascistisch is, dat is niet raar, dat is juist heel bijzonder.
Maar het probleem is ook een beetje dat het te goedkoop is.
Het enige waar de vrije marktwerking goed voor is en zelfs daar gaat het dus verkeerd.