Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNatuurkundigen vinden aanwijzing die ons begrip van de werkelijkheid op zijn kop kan zetten

Natuurkundigen vinden aanwijzing die ons begrip van de werkelijkheid op zijn kop kan zetten

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik bedoel, ik snap er geen reet van want ik ben helaas geen natuurkundige (I wish), maar het klinkt wel cool: :nerd:

www.volkskrant.nl

Natuurkundigen van Cern vinden aanwijzing die ons begrip van de werkelijkheid op zijn kop kan zetten

Een gloednieuw deeltje, een nog onbekende natuurkracht... fysici bij onderzoeksinstituut Cern zien hints van iets dat ons begrip van de werkelijkheid op z’n kop kan zetten, zo maken ze dinsdag bekend. ‘Dit is waarom ik al 25 jaar onderzoek doe.’
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl

---

NIEUWS

Natuurkundigen van Cern vinden aanwijzing die ons begrip van de werkelijkheid op zijn kop kan zetten​

Een gloednieuw deeltje, een nog onbekende natuurkracht... fysici bij onderzoeksinstituut Cern zien hints van iets dat ons begrip van de werkelijkheid op z’n kop kan zetten, zo maken ze dinsdag bekend. ‘Dit is waarom ik al 25 jaar onderzoek doe.’

George van Hal

23 maart 2021, 9:00

De tunnel van deeltjesversneller LHC bij Cern, Genève. In de blauwe buis zwiepen deeltjes met bijna de lichtsnelheid rond tot ze op elkaar knallen. Tussen de brokstukken van die botsing zoeken fysici naar aanwijzingen voor hoe de wereld op het kleinste niveau werkt.  Beeld AP


De tunnel van deeltjesversneller LHC bij Cern, Genève. In de blauwe buis zwiepen deeltjes met bijna de lichtsnelheid rond tot ze op elkaar knallen. Tussen de brokstukken van die botsing zoeken fysici naar aanwijzingen voor hoe de wereld op het kleinste niveau werkt. Beeld AP

In een zee van botsende deeltjes – de kleinste bouwsteentjes van alles om ons heen – hebben fysici van experiment LHCb aan de deeltjesversneller van onderzoeksinstituut Cern de eerste statistisch stevige aanwijzing gevonden dat de werkelijkheid anders werkt dan gedacht. Dat kondigen ze dinsdag aan op een digitale vakconferentie en in een wetenschappelijke voorpublicatie.

‘Ik ben enorm opgewonden. Dit is de reden dat ik dit onderzoek al 25 jaar doe’, zegt LHCb-programmaleider Marcel Merk van het Nederlandse deeltjesinstituut Nikhef.

In de metingen van LHCb dook bewijs op dat elektronen zich net iets anders gedragen dan hun zwaardere evenknieën, zogeheten muonen. En hoewel dat in eerste instantie klinkt als voer voor deeltjesfijnproevers, heeft het reusachtige implicaties. Het is namelijk de eerste aanwijzing dat de wereld zich op de kleinste schaal soms anders gedraagt dan omschreven in het standaardmodel van de deeltjesfysica, het model dat alle bekende deeltjes en hun onderlinge interacties vangt in een formule die past op een T-shirt of koffiemok. ‘Dit resultaat kan betekenen dat de natuur een nog onbekende, vijfde fundamentele natuurkracht kent’, zegt Merk.

Nieuw deeltje​

De natuurkunde kent een aantal mysteriën dat zich vanuit het standaardmodel niet laat verklaren. Zo weet niemand bijvoorbeeld hoe zwaartekracht op de kleinste schaal werkt, of waarom deeltjes als het elektron exact twee ‘families’ van zwaardere evenknieën zoals het muon bezitten. Het nieuwe resultaat toont nu het eerste losse draadje in dat standaardmodel. Door daaraan te trekken, hopen fysici ook die laatste raadsels te kunnen oplossen.

Er zijn zelfs al voorzichtige aanwijzingen hoe het nu gemeten gedragsverschil van elektronen en muonen precies ontstaat, zegt fysicus Jacco de Vries van de universiteit Maastricht. Hij zocht met collega’s de afgelopen jaren in de meetgegevens van hetzelfde LHCb-experiment naar de handtekening van een zeer zeldzaam deeltjesverval, waarbij een zogeheten B-meson uiteenvalt in twee muonen. Van elke miljard keer dat zo’n B-meson opbreekt in andere deeltjes, gebeurt dat slechts driemaal op die manier. ‘Het is alsof je zoekt naar een speld in tienduizend hooibergen’, zegt De Vries.

Tussen de vele miljarden deeltjesbotsingen in de versneller, zagen de onderzoekers het zeldzame verval uiteindelijk zo’n honderd keer. Uit al dat monnikenwerk volgt volgens De Vries dat bij het gemeten verschil tussen muonen en elektronen mogelijk een nieuw deeltje achter de schermen aan de spreekwoordelijke touwtjes trekt. Dat deeltje, een zogeheten leptoquark, komt niet voor in het huidige standaardmodel.

Freya Blekman (Vrije Universiteit Brussel) van het concurrerende CMS-experiment van Cern noemt het resultaat zeer hoopgevend. ‘Dit gedrag is consistent met eerdere metingen en wijkt af van het standaardmodel. Dat is heel spannend. We gaan ook in CMS nu fanatiek zoeken naar die leptoquarks’, zegt ze. ‘Dat deden we al, maar door dit resultaat weten we beter waarnaar we moeten zoeken.’

Te vroeg juichen​

Maar, zegt Merk: het is belangrijk niet te vroeg te juichen. ‘We moeten niet overenthousiast van de toren blazen’, zegt hij, daarvoor is de kans dat het gemeten gedragsverschil tussen elektronen en muonen op toeval berust namelijk nog te groot, grofweg één op de duizend. ‘Bij die statistische zekerheid hebben we bij Cern de afspraak dat we spreken van een aanwijzing en nog niet van een ontdekking’, zegt Merk. Daarvan spreekt men pas wanneer de kans op toeval afgenomen is tot één op grofweg 3,5 miljoen.

‘Die voorzichtigheid is logisch’, oordeelt deeltjesfysicus Ivo van Vulpen (Nikhef). ‘Want vergis je niet: het is nogal wat dat ze hier beweren. Als ze gelijk hebben, halen ze direct één van de belangrijkste eigenschappen van het standaardmodel onderuit. Dan wil je je bewijs wel op orde hebben’, zegt hij.

Momenteel ligt de LHC stil voor upgrades. Over ongeveer een jaar verwacht men nieuwe meetgegevens te verzamelen. En dan kan het snel gaan, zegt Merk. ‘Met twee jaar extra meetgegevens zouden we de benodigde statistische grens met de huidige waarde, als het meezit, al kunnen halen’, zegt hij. Daarna zouden ze de eerste scheur in het standaardmodel ook officieel kunnen melden. ‘Dan gaat de vlag hier wel uit, ja.’

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ga ik mijn studie scheikunde binnenkort beginnen. blijkt dat de tekstboeken niet kloppen.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ze zullen vast nog veel meer deeltjes vinden. 🤣 de kleiner je scalpel de kleinere stukjes je kan snijden.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Daarom ben ik er ook heilig van overtuigd dat alle onbeantwoorde vragen en vraagstukken die nog ontdekt kunnen worden, allemaal beantwoord kunnen worden door kwantummechanica en/of theorie.
Een hoop wat nu nog steeds word afgedaan als het goddelijke..

Als het goddelijke inhoudt dat het de schepper van het universum en het leven is, dan is het antwoord: wetenschap opgebouwd rondom kwantum.

Wat niet inhoudt dat het nog steeds wonderbaarlijk en amper te bevatten kan zijn.

Energieën werden eerst ook als louter spiritueel gezien. Nu is allang bewezen dat het meetbaar is en bestaat.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mrloverdj zei:
Daarom ben ik er ook heilig van overtuigd dat alle onbeantwoorde vragen en vraagstukken die nog ontdekt kunnen worden, allemaal beantwoord kunnen worden door kwantummechanica en/of theorie.
Een hoop wat nu nog steeds word afgedaan als het goddelijke..

Als het goddelijke inhoudt dat het de schepper van het universum en het leven is, dan is het antwoord: wetenschap opgebouwd rondom kwantum.

Wat niet inhoudt dat het nog steeds wonderbaarlijk en amper te bevatten kan zijn.

Energieën werden eerst ook als louter spiritueel gezien. Nu is allang bewezen dat het meetbaar is en bestaat.
Klik om te vergroten...

Ik snap eigenlijk niet helemaal waar je op hoopt? Dat ze in de quantum wereld god vinden?

En dan?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Nee. Dat God juist niet bestaat. Dat zeker vroeger alles maar aan God toegewezen werd omdat het onverklaarbaar was.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Die deeltjesversneller is een apparaat om kleine deeltjes te vinden door grotere deeltjes tegen elkaar aan te schieten.

Wanneer de grote deeltjes botsen en uit elkaar knallen in kleine deeltjes meten ze die kleine deeltjes.

Blijkbaar als je dat heel vaak doet heb je 1 op de 300miljoen keer een andere uitslag dan normaal.

Nu denken ze dat ze daarmee een nieuw deeltje kunnen "redeneren"


Alvast dat is wat ik er uit opvat.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik snap er ook de snars van toen ik het artikel leesde. Als iemand het in bouwvakkers taal kan expliceren, be my guest.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Nee. Dat God juist niet bestaat. Dat zeker vroeger alles maar aan God toegewezen werd omdat het onverklaarbaar was.
Klik om te vergroten...

In het weste ja. Het westerse idee van een dictator god die de wereld uit klei heeft gemaakt. Of anders gezegd. God is een soort admin voor een universum simulatie.

Maar vergeet niet dat de wetenschap precies van het zelfde uit gaat. Dat het universum van klei is gemaakt. Of materie in de woorden van de wetenschap.

Alleen zijn mensen in dat oogpunt geen schepping van de admin, maar een glitch in de simulatie..

Ik vind dat nog al deprimerend.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mrloverdj zei:
Daarom ben ik er ook heilig van overtuigd dat alle onbeantwoorde vragen en vraagstukken die nog ontdekt kunnen worden, allemaal beantwoord kunnen worden door kwantummechanica en/of theorie.
Een hoop wat nu nog steeds word afgedaan als het goddelijke..

Als het goddelijke inhoudt dat het de schepper van het universum en het leven is, dan is het antwoord: wetenschap opgebouwd rondom kwantum.

Wat niet inhoudt dat het nog steeds wonderbaarlijk en amper te bevatten kan zijn.

Energieën werden eerst ook als louter spiritueel gezien. Nu is allang bewezen dat het meetbaar is en bestaat.
Klik om te vergroten...
Alleen 1 probleem: bewustzijn. Is bewustzijn meetbaar en 'bestaat' bewustzijn? In de zin van hoe bijvoorbeeld relatief gezien een steen bestaat, een fiets, een boom, etc.

(Sorry RO, ik kom me er altijd mee bemoeien bij dit soort dingen, maar ik voel het in me opkomen :wink: )

Wat we hebben gedaan, is bewustzijn afscheiden van realiteit en wat overblijft is een materiële soep van elementen. Vervolgens gaan we in die soep alle antwoorden over de realiteit zoeken. Want, dát is meetbaar, dát bestaat. Maar wat dan met de innerlijke wereld? Is liefde meetbaar, is schoonheid meetbaar, is bewustzijn in zijn essentie meetbaar? Zijn dit dingen die je kunt bevatten of begrijpen op de manier zoals je vanaf een 2e persoons perspectief een object begrijpt? Je kunt een mandarijn 100 jaar bestuderen op een wetenschappelijke manier, maar je zult hierbij nooit leren wat de ervaring is van een mandarijn eten. En dus weet je effectief niet wat een mandarijn écht ís. Je kunt de hersenen en het hele lichaam 1000 jaar bestuderen van buitenaf, maar je zult nooit een gedachte vinden, een gevoel, een perceptie. Je negeert het 1ste persoons perspectief, dat onlosmakelijk is van de realiteit.

Mrloverdj zei:
Nee. Dat God juist niet bestaat. Dat zeker vroeger alles maar aan God toegewezen werd omdat het onverklaarbaar was.
Klik om te vergroten...
Wellicht kan de wetenschap bewijzen dat er in de externe waarneembare wereld geen God bestaat, maar wat als God helemaal niet als iets waarneembaars en meetbaars bestaat in die externe wereld? We hebben immers in ons huidige wereldbeeld de interne en externe wereld van elkaar gescheiden. Wat als God "in" de innerlijke wereld is? Wat als God bewustzijn in zijn essentie is? Wat als jij God bent? (blasphemy!! :wink: )

Het verstand heeft een enorme drang om alles verklaarbaar te maken, maar moet eerst een paradigma creëren waarin alles meetbaar en daardoor verklaarbaar is. Maar dat werkt alleen binnen dat paradigma.

Martinus zei:
In het weste ja. Het westerse idee van een dictator god die de wereld uit klei heeft gemaakt. Of anders gezegd. God is een soort admin voor een universum simulatie.

Maar vergeet niet dat de wetenschap precies van het zelfde uit gaat. Dat het universum van klei is gemaakt. Of materie in de woorden van de wetenschap.

Alleen zijn mensen in dat oogpunt geen schepping van de admin, maar een glitch in de simulatie..

Ik vind dat nog al deprimerend.
Klik om te vergroten...
Precies!!

Persoonlijk vind ik het ook een deprimerend idee, maar daarnaast is het ook maar een aanname dat de 'externe wereld' van "klei" of "materie" is gemaakt. Of dat spul nu gevormd is door een Goddelijke entiteit, of dat het door natuurkundige en evolutionaire processen geworden is tot wat het nu is. Hier kan deels waarheid in zitten, maar als je de realiteit op blijft delen in extern en intern, zullen je bevindingen toch altijd incompleet zijn(?)
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."